Annons

Canon EOS 1D MkIV

Det är nog "taget höjd" på rek.priset från början iom att Yen-kursen var så osäker. Den kunde fortsatt förändras lika gärna som att stanna upp - och att höja i efterhand är dom ju inte intresserade av.
 
FREDRIK
Ge dig nu
Vad är det för skit du skriver.
Visa genast vad du hittar att jag har skrivit att 1dmk4 är värdelös, att inte en enda 1dmk4 kan säljas osv.
Vad du inte tål är att när du skriver direkta felaktigheter så har jag bemött dessa, ge vänligen fan i att hitta på saker.

Direkta felaktigheter? Ar det det jag har skrivit? Var da om jag far be?

For att hitta dina inlagg om, sok pa dig sjalv i forumen. Bland annat sa kommer du se inkonsekvens i hur du varderar pengar mellan de olika systemen, och hur du enbart laser daliga delar ur vissa prestanda redovisningar, medan bara bra delar ur andra. Det har jag pekat ut mer an ett par ganger for dig.
 
Canon 24/1,4 mk2, 35/1,4, 24-105,85/1,2mk2, 100/2,8 is mcro, 70-200 2.8is , 300/2,8is 2st 5dmk2

Nikon 3 kamerahus + ett stort antal gluggar

Hasselblad + 4 gluggar

Linhoff 9x12 18x24 + 8 gluggar

Leica + ett antal gluggar.

Om jag kraxar över att något för att det till synes inte är så bra så har det gällt samtliga verktyg jag har till mitt förfogande, inkluderat ett antal scannrar. Detta i jämförelse med något som är bättre

Att några av er märkesfånar inte kan ta något negativ kritik angående just er valda utrustning är lika välkänt som att jag kommer att kraxa vidare när någon av märkesfånar påstår rena felaktigheterna , och det finns många märkesfjollor i detta forum vars enda syfte är att höja sitt eget valda mäke till skyarna utan något som helst kritik och utan att ha gjort någon som helst jämförelse att kunna presentera.

Men snalla Herr Risedal, vad har detta med vad personligen kanner att gora? Sjalv kanner jag fotografer som har BETYDLIGT storre investeringar i bade Canon och Nikon an vad du har, och de foredrar anda det ena systemet over det andra. Sa det har absolut ingen betydelse.
 
Suck, sa nar man ifragasatter ett helt vansinnigt utlatande av en person pa fotosidan (1dm4 ar en helt vardelos kamera), sa da har man en agenga, syfte (btw, synonym) och mental halsa ifragasatts..

Jag mar bara bra, men tack for att du fragar.


Kan du länka till det uttalandet om att någon tycker att 1D mk4 är en helt värdelös kamera?


Michael - Vad hände -
 
Kan du länka till det uttalandet om att någon tycker att 1D mk4 är en helt värdelös kamera?


Michael - Vad hände -

http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=118027

Observera att detta ar en trad om Canon EOS 1D mark IV i forumet for Canonkameror. Denna trad ar inte placerad under VS. Dock sa ar det mycket svart att hitta inlagg fran Herr Risedal dar han INTE namner Nikon i nagon form.


2010-02-17, 18:22
Svar: 1 825
Canon EOS 1D MkIV
Visningar: 140 758
Postat av macrobild
Tänk om Canon skulle satsa på en stor ny sensor...

Tänk om Canon skulle satsa på en stor ny sensor istället i 1dmk4,

2010-02-12, 14:14
Svar: 1 825
Canon EOS 1D MkIV
Visningar: 140 758
Postat av macrobild
Du och jag har tydligen fått lite olika...

Du och jag har tydligen fått lite olika uppgifter, jag har inte hört en enda kollega som var i Kina klaga på gluggarna.
De jag har talat med har sagt att deras keepers inte låg i närheten pga att AF...

2010-01-23, 11:12
Svar: 1 825
Canon EOS 1D MkIV
Visningar: 140 758
Postat av macrobild
D3s är självklart en vinnare idag i mina ögon...

D3s är självklart en vinnare idag i mina ögon vad det gäller bildkvalitet, 1dmk4 är inget alternativ

2010-01-13, 17:42
Svar: 1 825
Canon EOS 1D MkIV
Visningar: 140 758
Postat av macrobild
Vad jag förstår så är de skilnaderna mellan hur...

Vad jag förstår så är de skilnaderna mellan hur Nikon och Canon har uppträtt under 2009 så signifikanta att ett stort antal press/sportfotografer har gått över till Nikon D3 och nu D3s

2010-01-09, 20:19
Svar: 1 825
Canon EOS 1D MkIV
Visningar: 140 758
Postat av macrobild
jag tror inte på detta, jag anser/tror att nikon...

jag tror inte på detta, jag anser/tror att nikon har en "tvättad" rawfil,och att canon ännu ej har samma teknik som Nikon, en teknik som innebär exv fler utläsningar av samma signal och ett...

2010-01-08, 21:37
Svar: 1 825
Canon EOS 1D MkIV
Visningar: 140 758
Postat av macrobild
det försöker dom nog men det är svårt när Canon...

det försöker dom nog men det är svårt när Canon har en mer "oren signal" än vad andra exv Nikon uppvisar.
Joakim kan säkert svara på vad som kan ligga bakom dessa skilnader och vilka åtgärder som...

2010-01-08, 02:36
Svar: 1 825
Canon EOS 1D MkIV
Visningar: 140 758
Postat av macrobild
Och så har du en sportfotograf som skriver lite...

Och så har du en sportfotograf som skriver lite tidigare att han har kört Canon under många är och som nu har Nikon och som har gjort några jämförelser med 1dmk4 där inte ens canon 1d4 vill låsa sin

2010-01-08, 00:13
Svar: 1 825
Canon EOS 1D MkIV
Visningar: 140 758
Postat av macrobild
Nikon d3s har förbättrats på ett antal punkter,...

Nikon d3s har förbättrats på ett antal punkter, exv är full well capacity extremt hög samt kameran har försetts med bättre elektronik etc.

MEN 1dmk4 har samma tendens till färgbrus som alla mina...

2010-01-06, 00:39
Svar: 1 825
Canon EOS 1D MkIV
Visningar: 140 758
Postat av macrobild
Testade idag en d3s från 6400-25600iso och de...

Testade idag en d3s från 6400-25600iso och de resultat jag fick tillsammans med camera raw var enastående bra vad det gäller detaljnivå,lågt brus och i jämförelse med en av mina 5dmk2 som inte är en...

2009-12-29, 15:36
Svar: 1 825
Canon EOS 1D MkIV
Visningar: 140 758
Postat av macrobild
De sportfotokollegor jag har talat med som numera...

De sportfotokollegor jag har talat med som numera använder Nikon idag istället för Canon utrustning har framfört några viktiga skilnader som nu Canon skall förhoppningsvis skall ha åtgärdat i...
 
Fredrik Lindström verkar inte ha alla hönsen hemma, jag vill gärna också veta var jag har gjort detta uttalande angående 1dmk4 någonstans. Att 1dmk4 skulle vara en värdelös kamera
I övrigt så är Fredrik en av de stora fanboyen vad det gäller Canon här på fotosidan och lever efter devisen det han har valt själv är alltid bäst.
 
Kan ni ta det här grälet vid sidan av tråden så vi kan fortsätta diskutera kameran istället?
 
Fredrik Lindström verkar inte ha alla hönsen hemma, jag vill gärna också veta var jag har gjort detta uttalande angående 1dmk4 någonstans.
I övrigt så är Fredrik en av de stora fanboyen vad det gäller Canon här på fotosidan och lever efter devisen det han har valt själv är alltid bäst.

Passar bra att du skrev det har inlagget precis efter att jag hanvisade till vad du har skrivit egentligen.

Jag ar inte en fanboy, jag anvander Canon, Olympus och Pentax. Canon har sina fordelar och sina nackdelar, likaval Nikon, och alla andra tillverkare. For mig sa ar pris/prestanda en ganska viktig del, och dar faller Nikon ratt hart nar du vill ha 300 2.8 osv.

Men fortsatt med peronangreppen du, sa fortsatter jag med fakta.
 
Och vad är det med dom uttalanden?
Jag ser ingenstans att jag skulle ha utryckt mig och säga att kameran är värdelös.
Skärp dig nu.
OCH ta detta med mig via mail om du har några synpunkter
 
Kan detta med personliga motsättningar och pissande av revir tas upp på något annat ställe, istället för att infektera denna intressanta tråd...!

Tycker Risedal visar på gott omdöme som vill flytta detta härifrån. Upplever att andra borde ta följe och göra detsamma.
 
F-n va ni är lätt triggade här... ;)

Slutsatsen var väl att dom är lika bra men att Nikon var var lite bättre på (riktigt) höga ISO, eller? :)

/

Jag var bara nyfiken på hur du såg på saken. :)

F.ö så delar jag din slutsats. Om man prioriterar fler pixlar och inte använder de högsta ISO-lägena så drar jag slutsatsen att 1D MkIV är en minst lika bra kamera.

//Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.