Annons

Canon EOS 7D

I en .CR2-fil finns en inbäddad JPEG-bild med storleken 1936 x 1288 pixlar★. Det är den bilden som alla "preview"-program plockar ut och visar.

Sedan 5D2 kör Canon med full upplösning på "previw" bilden, detta för att man skall kunna zooma in till 100% i kameran. Tidigare var bilderna alltid mindre.
 
RAW är alltså samma som RAW+JPG på en 5DII?
(Förutom att man får två separata filer i det senare fallet.)
 
Svar Nej!

RAW är alltså samma som RAW+JPG på en 5DII?
(Förutom att man får två separata filer i det senare fallet.)

Gällande Canon är det långt fler (alla?) kameror än 5D mkII som har Jpeg-bilder innbäddade i RAW-filerna.
Dessa är dock inte i "full upplösning", utan endast till för möjligheten att kunna göra en enklare "förhandsgranskning" av resultatet.

Det krävs betydligt mindre "hårdvaruresurser" för att förhandsgranska den inbäddade Jpeg-filen, än att förhandsgranska själva RAW-filen.

Så det är absolut inte samma sak.
 
Gällande Canon är det långt fler (alla?) kameror än 5D mkII som har Jpeg-bilder innbäddade i RAW-filerna.
Dessa är dock inte i "full upplösning", utan endast till för möjligheten att kunna göra en enklare "förhandsgranskning" av resultatet.

Det krävs betydligt mindre "hårdvaruresurser" för att förhandsgranska den inbäddade Jpeg-filen, än att förhandsgranska själva RAW-filen.

Så det är absolut inte samma sak.

Läs gärna tidigare inlägg i tråden (t.ex. #2709 och #2721).

Frågan var alltså om RAW är samma som RAW+JPG på 5DII.
 
Jag tror att du måste installera samma bildvisare som finns i Vista. Windows Live Photo Gallery om du ska kunna se "tummar" av rå-filer från nyare kameror. (Kanske redan omtalat i tråden...) Men då går det ju lika bra eller t.o.m. bättre med "Irfanview" eller liknande program...
Själva poängen med RAW codec gissar jag (då Canon är väldigt dåliga på att dokumentera vad deras program gör och skall användas till) är att se bilder direkt i Utforskaren.

Program för att se och jobba med bilderna har jag redan - ZB, DPP och PSE räcker utmärkt för mina behov.
 
Den inbäddade jpg-filen i en 7D-raw är i fullstorlek, dvs 5184x3456 - men jag har för mig att jag har hört nånstans att den inte motsvarar den jpg som skickas separat i "ra+jpg" eller "enbart jpg" - läge. Bland annat är den nersparad med hög kompression (jpg low), och jag vet inte hur mycket av efterbehandlingsprocessen den har gått igenom.
 
Nej, den är väldigt gammal (titta på datumet) och stödjer därför inga nyare kameror. Så vitt jag förstår har det där ersatts av det Sara länkade till ovan. Enligt Canon stöds XP där men för mig funkar det inte av någon anledning.

Varken Canon:s eller Microsoft:s raw-codec stödjer 64-bit windows. Tråkig. Kanske det som är problemet.
 
Den inbäddade jpg-filen i en 7D-raw är i fullstorlek, dvs 5184x3456 - men jag har för mig att jag har hört nånstans att den inte motsvarar den jpg som skickas separat i "ra+jpg" eller "enbart jpg" - läge. Bland annat är den nersparad med hög kompression (jpg low), och jag vet inte hur mycket av efterbehandlingsprocessen den har gått igenom.

Med tanke på vad manualen säger om bufferten (se tidigare post):
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1437646&postcount=2699
Så är det långsökt att den inbäddade Jpeg-filen innehåller en bild som skulle motsvara en "vanlig" "jpg low".

Tanken med den inbäddade Jpeg-filen från början är ju enbart att den skall vara till för "förhandsvisning", och att denna förhandsvisning skall kunna ske så snabbt som möjligt.
 
Tanken med den inbäddade Jpeg-filen från början är ju enbart att den skall vara till för "förhandsvisning", och att denna förhandsvisning skall kunna ske så snabbt som möjligt.

Nja, jpeg-bilden genomgår en fullständing behandling annars skulle det vara ganska svårt att använda den som "preview", det är ur denna jpeg vi får vårt histogram och högdagerblink exempelvis. Då det är tänkt att vi skall kunna se skärpan i bilden har den naturligtvis skärpts med våra inställda värden, den kan då inte heller vara allt för hårt komprimerad. Det är bara upplösningen som skiljer, tidigare var den mindre än originalet men nu har Canon gått över till fullstor bild. Exakt vilken komprimeringsgrad som har använt borde gå att se genom att jämföra med samma bild tagen med kamerans olika jpeg-inställningar.
 
Varken Canon:s eller Microsoft:s raw-codec stödjer 64-bit windows. Tråkig. Kanske det som är problemet.
Nej, det är en tre år gammal bärbar (som blivit riktigt trevlig med mer minne och en SSD) med XP Home på så det är inte så avancerat.

Jag bara var intresserad av att veta om någon fått det att fungera på XP Home (så jag vet om det är någon idé att försöka losa det) och kanske t.o.m. redan stött på och löst problemet jag har.
 
Jag försökte lösa det i XP Pro genom att hitta en ersättare till Microsoft gamla Rawviewer eller vad den hette. Efter lite sökande på Microsoft hemsida och supporten där så kom jag fram till att det bara var Windows Live Photo Gallery som erbjöds... Men de var ju inte mycket att ha.

DPP, ZB, IrfanView m.fl. är ju mycket snabbare och trevligare att jobba med.
 
Jag försökte lösa det i XP Pro genom att hitta en ersättare till Microsoft gamla Rawviewer eller vad den hette.
Okej, då antar jag att du aldrig hittade den här sidan som Sara länkade till tidigare i tråden. För genom den länkas man vidare till Canons egen Raw Codec, som andra rapporterat här i tråden ger tumnaglar i Utforskaren på både XP pro och Vista Ultimate.

Eller är det så att du i likhet med mig installerat Canon Raw Codec version 1.6 men inte heller får tumnagelvisningen i Utforskaren att fungera?
 
Mörker och snöyra, vad passar väl bättre än en promenad nere på stan med 7D och 24-105? På med snöskyddet (=motljusskyddet) på objektivet och ut i yran. Jag fotade bara handhållet med IS, det blev en hel del ISO 1600, 3200 och några 6400, slutartider mellan 1/8 - 1/200. Hur roligt som helst! Kul att köra svart-vitt så slipper man all orangefärgad gatubelysning. Visst blir det lite brusigt och suddigt, men många helt användbara bilder. Kameran funkar bra i kyla, snö och mörker. Det är väldigt sällan AF tvekar. Lätt att hantera med handskar. Kanondisplay, syns bra även när den är våt.
Ska jag önska mig nåt så är det belysning i knapparna på baksidan, lätt att trycka fel i mörkret.
 
Okej, då antar jag att du aldrig hittade den här sidan som Sara länkade till tidigare i tråden. För genom den länkas man vidare till Canons egen Raw Codec, som andra rapporterat här i tråden ger tumnaglar i Utforskaren på både XP pro och Vista Ultimate.

Eller är det så att du i likhet med mig installerat Canon Raw Codec version 1.6 men inte heller får tumnagelvisningen i Utforskaren att fungera?

Har provat allt men får det inte heller att funka :( . Fast har vant mig vid Bridge nu och får väl säga att det är rätt ok.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.