Med en mindre sensor blir bildvinkeln snävare. Man behöver 1,6ggr längre brännvidd för att få samma bildutsnitt med en 5D jämfört med 50D.
Så här skrev jag i en annan tråd som svar till rogka566. Den tråden handlade egentligen om något helt annat, därför flyttar jag diskussionen hit.
Det var den första av ovanstående meningar som du inte var med på.
Vi tar två kameror med 50 mm objektiv monterade: En Canon 5D med en sensor som är 24x36 mm, och en Canon 50D med en sensor som är 15x22,5 mm.
Om vi ställer oss på samma avstånd från ett motiv med båda kamerorna så kommer bilden som vi tar med 5D att visa en större del av motivet än den bild vi tar med 50D. Det är helt enkelt så optik fungerar. Egentligen behöver man rita, men nu tar jag det som en utmaning att beskriva det bara med ord ;o).
Avståndet mellan optik och sensor är lika stort i båda kamerorna. Det ljus som träffar 5D:s 36 mm breda sensor måste ju spridas med en vidare vinkel än det ljus som träffar 50D:s sensor som bara är 22,5 mm bred. Om vinkeln för det ljus som träffar 50D:s sensor är snävare, innebär det också att det ljus som skapar bilden på 50D:s sensor kommer från en snävare vinkel framför objektivet. Bildvinkeln blir snävare med samma brännvidd om ytan är mindre.
Om vi nu står kvar på samma ställe och vill få samma bild med 5D som vi får med 50D, då måste vi byta objektiv. Matematiken är enkel i optikens värld: Vi delar 36 med 22,5, och det blir 1,6. Om bildytan (sensorn) är 1,6 ggr bredare - då behöver vi ett objektiv med 1,6 ggr längre brännvidd om vi ska få samma bild. Nu finns det inte några 80mm objektiv till Canon, men vi kan ju montera ett 70-200 på 5D och ställa den på 80mm. Då får vi samma bild som med 50D med ett 50 mm objektiv.
Det ena beror av det andra i citatet ovan: Man behöver 1,6ggr längre brännvidd för att få samma bildutsnitt med en 5D jämfört med 50D,
därför att med en mindre sensor blir bildvinkeln från ett visst objektiv snävare.
Om vi då vill ha samma bildutsnitt med
samma objektiv på 5D och 50D? Jo då får vi gå närmare med 5D. Utsnittet i motivets skärpeplan kan bli lika stort, men bilden blir inte densamma. När vi går närmare förändras nämligen
perspektivet.
Vissa fågelfotografer t ex blir ju då glada över en ny kamera som 7D (18mp APS-C), eftersom den ger väldigt hög upplösning och skärpa från en liten sensor. Man kan ju få ungefär lika hög upplösning från en fem år gammal 1Ds mk2 (16mp FF), men för att få samma bildutsnitt från den kameran (från samma kameraposition) behöver man objektiv som har 1,6 ggr längre brännvidd, och det är i regel dyrt.