Jag kommer, jag kommer, jag kommer! Kan vi ha det vid sjöbodarna lovar jag att hoppa i Bolmen, så vi kan se om hjärnbranden slocknar och 7D kan fokusera på plasket.
Egen 7D medtages (förmodligen även våtdräkt, ha-ha).
Visst! Sjöboden är självklart objekt. Plasket blir inte stort här i Sjöhagen då vattennivån är låg (trots att Bolmentunneln är avstängd och skåningarna får ta sitt dricksvatten från annat håll under ytterligare några månader).
Men skämt åsido (bortsett från sin i kassan) tror jag det skulle vara nyttigt för alla som undrar över AF-funktionen, mikrojustering, skärpeplansförflyttning mm att ta sig en titt på tråden som handlar om AF i 5DMkII. Du, Anders har ju deltagit i den och vet väl vad som gällde då. Tror den är precis lika aktuell nu.
AF verkar ju vara rappare i 7D och ha fler korssensorer, men den är ju späckad med pixlar. Ett hastigt överslag säger mig att densiteten borde motsvara c:a 50 mp på en mellanformatare och sett till sensorstorlek överträffar den med råge de 2 pixelrikaste kamerorna i 24x36-formatet också (Nikon D3x och Sony A900 med sina 24,6 mp).
Vi konstaterade redan då i tråden att fokusfel som vi inte tidigare noterat som fokusfel på 12 mp FF tydliggjordes på ett helt annat sätt med den då aktuella 5DMkII med 21 mp. Vidare känsligheten för mikroskakningar. Nu finns 7D med mindre sensor som är pixelsprängd likt ett havandeskap med fyrlingar. Givetvis måste det till perfekta förhållanden för att dra nytta av alla pixlar; kamera och optik kalibrerade. Microjustering, enl Canons White Paper, medför s k minor variations. O s v, o s v.
För att man ska kunna dra några slutsatser av 7D och dess AF är jag övertygad om att test under ordnade former (stativ, one-shot AF, fast belysning samt jämförelse med manuell fokusering via LV). Och detta bör göras på ett kamerahus som är kalibrerat av verkstad. Därefter kan man se vilken/vilka optiker som fungerar korrekt alternativt inkorrekt. Zoomar lärde vi oss att de måste justeras på 7-8 punkter om de avvek.
Sitter man med ett nytt kamerahus som man inte vet är helt rätt kalibrerat plus ett antal optiker som man inte heller vet om de är rätt ställda så kan verkligen härdsmälta uppstå i hjärnan om man sätter igång och mikrojustera utan att ha en fast faktor att utgå ifrån (kalibrerat kamerahus efter referensexemplar). Det är ju inget sexigt med ett objektiv som på full glugg tecknar dead-on vid exv 5 meters avstånd, men blir blurrigt vid evighet och oanvändbart vid närgränsen efter mikrojustering.
Personligen tror jag att AF-problemen känns som större än de är. Och jag är inne på samma linje som du när det gäller att lära sig hur stort/litet område AF-punkten täcker i realiteten. På min 5DII visade det sig att kvadratmarkeringen för mittfokuspunkten sträckte sig lite längre "söder ut" än vad kvadraten visade.
Så ingen idé att ta sig vatten över skallen ännu. Även om jag gärna dokumenterar hur Anders förorenar Bolmen.
Mvh/Lennart
Edit: Här är tråden:
www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=103486