Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Smygväxt är väl synd att säga, men min A7R V är nästan lika stor som en Z8 (vilket var en av anledningarna att jag äntligen köpte en A7-variant). Menysystemet har också blivit betydligt bättre än tidigare.

Med det sagt tror jag att jag skulle kunna ta ungefär samma bilder med en Z8 som med min A7R V, men jag har inte behov av snabbheten i Z8 utan föredrar något högre upplösning. Hade jag valt en Z8 i stället hade jag nog inte blivit besviken.
 
Smygväxt är väl synd att säga, men min A7R V är nästan lika stor som en Z8 (vilket var en av anledningarna att jag äntligen köpte en A7-variant). Menysystemet har också blivit betydligt bättre än tidigare.

Med det sagt tror jag att jag skulle kunna ta ungefär samma bilder med en Z8 som med min A7R V, men jag har inte behov av snabbheten i Z8 utan föredrar något högre upplösning. Hade jag valt en Z8 i stället hade jag nog inte blivit besviken.
Det är förstås inte i smyg i bemärkelsen att Sony kunnat hålla detta hemligt för den som läst specifikationerna och/eller känt på kamerorna. Dock har de gjort detta över tid och ändrat lite för varje generation, vilket inte alls blir lika påtagligt som om man tar och ställer första generationen bredvid den senaste. Det är lite som om du tar D700 och Z8 och börjar bläddra runt i menysystemet. Kontrasten blir betydligt större än om du tar D850 och Z8, även om Z8 även där har svällt.

(Greppet på D700 är för övrigt rätt annorlunda mot D850 och Z8... Sedan har vi det där med knapparna som Thom Hogan brukar kalla för "moved cheese", även om det numera går att ändra mer vad de gör.)
 
Det är förstås inte i smyg i bemärkelsen att Sony kunnat hålla detta hemligt för den som läst specifikationerna och/eller känt på kamerorna. Dock har de gjort detta över tid och ändrat lite för varje generation, vilket inte alls blir lika påtagligt som om man tar och ställer första generationen bredvid den senaste. Det är lite som om du tar D700 och Z8 och börjar bläddra runt i menysystemet. Kontrasten blir betydligt större än om du tar D850 och Z8, även om Z8 även där har svällt.

(Greppet på D700 är för övrigt rätt annorlunda mot D850 och Z8... Sedan har vi det där med knapparna som Thom Hogan brukar kalla för "moved cheese", även om det numera går att ändra mer vad de gör.)
 
D800 fick ett förvånande klent grepp inte i närheten av A900 eller Eos 5D Mk II, D810 fick ett tjockare tumstöd som räddade greppet betydligt, så visst har Nikon justerat genom åren också. Sony insåg snabbt att dom kunde inte rent ekonomiskt konkurrera med C/N med DSLR modeller, Minolta kom sent med en skapligt bra kamera en tid före A900, vet inte om många gick i pension eller jobbade kvar när A7R kom för den var liten som sagt, OM 1-film var en liten kamera när den slog igenom gång i tiden så storleken har växlat genom åren.
 
Vissa har svårt att fatta, det beror ofta på greppet.

För mina händer är D800 fortfarande den kameran jag haft som har haft det bästa greppet, men jag minns att det var många som hade svårt att fatta det greppet. Har inte haft någon kamera annat än D800 som jag kunde gå omkring med hängandes bara i fingrarna. Alla andra har jag behövt klämma åt med handen.
 
D800 fick ett förvånande klent grepp inte i närheten av A900 eller Eos 5D Mk II, D810 fick ett tjockare tumstöd som räddade greppet betydligt, så visst har Nikon justerat genom åren också. Sony insåg snabbt att dom kunde inte rent ekonomiskt konkurrera med C/N med DSLR modeller, Minolta kom sent med en skapligt bra kamera en tid före A900, vet inte om många gick i pension eller jobbade kvar när A7R kom för den var liten som sagt, OM 1-film var en liten kamera när den slog igenom gång i tiden så storleken har växlat genom åren.
Du inser att jag har ägt D700, D810 och D850, och mycket väl vet hur D800(e) känns att hålla i? ;) Dessutom har jag fortfarande D700* och D850 kvar... Att påstå att greppet är klent på D800(e) tycker jag är missvisande. Problemet är ur mitt perspektiv främst formen på det, inte storleken. Nu börjar vi delvis komma rätt långt från trådens egentliga ämne, men D700 har inte ett fantastiskt djupt grepp. Det är dock format så att man kan hålla kameran längs sidan på bara fingertopparna så länge som objektivet inte är alltför lätt. D850 (eller Z8) är klart rejälare greppmässigt, men till priset av att främst D850 känns lite mer uppsvullen och ser klumpigare ut. Z8:an känns lite närmare D700 på det sättet i och med att den inte behöver ha plats för spegelboxen o dyl. Dock är D700 tyngre och mer av en metallklump, även om det inte är metall precis överallt. Z8 har mer av tjusigt kompositmaterial på utsidan.

*Tänkte först sälja den separat när jag köpte D810, för det var inte värt att byta in den då, men det slutade med att jag behöll den...
 
Du inser att jag har ägt D700, D810 och D850, och mycket väl vet hur D800(e) känns att hålla i? ;) Dessutom har jag fortfarande D700* och D850 kvar... Att påstå att greppet är klent på D800(e) tycker jag är missvisande. Problemet är ur mitt perspektiv främst formen på det, inte storleken. Nu börjar vi delvis komma rätt långt från trådens egentliga ämne, men D700 har inte ett fantastiskt djupt grepp. Det är dock format så att man kan hålla kameran längs sidan på bara fingertopparna så länge som objektivet inte är alltför lätt. D850 (eller Z8) är klart rejälare greppmässigt, men till priset av att främst D850 känns lite mer uppsvullen och ser klumpigare ut. Z8:an känns lite närmare D700 på det sättet i och med att den inte behöver ha plats för spegelboxen o dyl. Dock är D700 tyngre och mer av en metallklump, även om det inte är metall precis överallt. Z8 har mer av tjusigt kompositmaterial på utsidan.

*Tänkte först sälja den separat när jag köpte D810, för det var inte värt att byta in den då, men det slutade med att jag behöll den...

Jag pekar inte mot dig, jag upplevde D800 som så med mina långa fingrar, jag var inte ensam om känslan, flera testare uppskattade förbättringen som D810 fick, nu handlade det bara om greppkänslan inget annat.
 
Jag pekar inte mot dig, jag upplevde D800 som så med mina långa fingrar, jag var inte ensam om känslan, flera testare uppskattade förbättringen som D810 fick, nu handlade det bara om greppkänslan inget annat.
D700 och D800 har lika djupa grepp, men D800 har ett bredare även om det är mycket marginellt. Så D800 borde passa dom med längre fingrar. Bägge har 7cm från bakkanten på kameran till framkanten på greppet. Z6 är 6cm.
1718215871960.png
 
D700 och D800 har lika djupa grepp, men D800 har ett bredare även om det är mycket marginellt. Så D800 borde passa dom med längre fingrar. Bägge har 7cm från bakkanten på kameran till framkanten på greppet. Z6 är 6cm.
Visa bilaga 174781

Nikon ändrade tjockleken för mothållet för tummen på D810 vilket gjorde att kameran för mig hamnade närmare själva handloven vilket gjorde fingrarna lite kortare, Nikon ändrade detta efter en viss kritik för D800 rent allmänt vilket också uppskattades. Att det inte var märkbart för dig Martin är inte samma sak liksom, det är ju bara bra att det fungerade fint för dig.
 
Nikon ändrade tjockleken för mothållet för tummen på D810 vilket gjorde att kameran för mig hamnade närmare själva handloven vilket gjorde fingrarna lite kortare, Nikon ändrade detta efter en viss kritik för D800 rent allmänt vilket också uppskattades. Att det inte var märkbart för dig Martin är inte samma sak liksom, det är ju bara bra att det fungerade fint för dig.
DET är en prestation utan dess like!
Att tillverka en kamera som gör folks fingrar kortare!
 
Ofta när den här tråden, med sin rubrik tycker upp i sidofälltet får jag en impuls att gå in och skriva FANTASTISK med versaler. Idag kunde jag inte stå emot :)

Jag tyckte Z6an var bra men gav mig inte större lust att fotografera. Zfc gjorde däremot det. Och med Zf är jag i min personliga kamera-himmel.
 
DET är en prestation utan dess like!
Att tillverka en kamera som gör folks fingrar kortare!
he,he ja mycket konstigt händer, det fans en tid när Electronic ladorna hade många kameror hemma för beskådande, man kunde i lugn och ro känna på olika modeller fram och tillbaka, dom största kamerorna kom närmast som oftast vad gäller själva greppkänslan, lite mindre kameror gjorde att man fick ändra med fingrarna och så blev man van att hålla den lite annorlunda, själva greppet kunde vara likadant på nya kameran som kom men man hade gjort själva kroppen några mm tjockare vilket ändrade hur kameran hamnade i handen, allt blev nog kompromisser på senare tid för det blev populärt att få ner vikten på dom flesta kamerorna, innan återkomsten med R3 och Z9 med inbyggda extra grepp, stativ användes runt hela världen vid våra idrotts arenor för att underlätta för fotografen, numera jobbar dom stenhårt med att tävla om vilken tillverkare som bygger det lättaste större zoom objektivet, oj nu har Canon kapat 2,5 hg med nya objektivet XXXX och så vidare.
 
När info om nya Z6III publicerades idag kunde jag inte undgå att känna en viss lättnad över att jag redan valt en Z8, i stället för att tålmodigt invänta uppdateringen. Den som läser igenom specifikation och prislapp för Z6III och jämför med Z8 förstår säkert varför!
 
Z6 III kommer säkerligen sjunka 5k-10k i pris när anstormningen har lagt sig.

Jag blev konfunderad över om jag skall uppgradera till Z6 III eller Z8. Får se om det dyker upp någon Z7 III också. Jag vill egentligen ha lite fler pixlar. Men det borde väl även snart dyka upp en Z8 II också.

Positivt är i alla fall att Nikon klämmer in dom feauters dom kan i dom nya kamerorna dom släpper. Förut väntade dom alltid med dom till flaggskeppen och så sipprade dom ner till resten allt eftersom.
 
Vad jag sett såhär långt så har Z6iii det jag har saknat med Z6ii, och det kommer troligen om ett år att ligga strax över 25k. Displayen gillar jag ifs bättre med den gamla att man bara kan vika upp den utan att fälla ut först.

Z8 har ju fler pixlar och jag vet inte om den har fler möjligheter med knappar tex att skifta AF mode snabbt, som inte Z6iii har.

Är det en funktion på Z6iii att den även sparar? bilder innan man egentligen trycker av?
 
Det r lite märkligt att en entusiastkamera från Nikon idag kostar 36.000kr. Det var en rejäl ökning för oss som minns F80 och Z6 serien är väl en efterföljare till D600 i näringskedjan?

Inte lät detta med kameratillerkararna ökade marginaler och inflationen. Jag har tur att jag är rätt nöjd med det jag har.

Men rätt skoj och det verkar som om Nikon gjort bra prioriteringar. Får invänta recensioner.
 
Jag köpte min Z6 10mån efter att den släpptes och det var rea på den. Då kostade den 24k med 24-70f4 och ftz. Z6 iii kommer nog ligga där också om 10mån.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.