Men har Canon någon produktionsanläggning som kan bygga sensorer med denna nya patenterade teknik? Ett alternativ är förstås att lägga ut produktionen på lego, men då flyttar man bara frågan till om det finns någon med den kapaciteten som Canon kan anlita.
För ett antal år sedan skjutsade jag en "kameranörd" från ett korttidsboende till Scandinavian Photo.
I butiken frågade en personal (!) om en sensor i en Nikonkamera. Det visade sig då att nörden hade koll på alla fabriker som tillverkade kamerasensorer; översvämningsproblem, utrustning, kapacitet, mm.
Tillverkad av Sony, blev svaret. På den tiden var inte det förhållandet lika känt som nu.
Nörden försvarade Canons tekniker. De ansågs jätteduktiga, efter sina förutsättningar. Medan Sony hade bytt hela produktionslinjer mer än en gång, hade Canon "lappat och lagat", och bara bytt det absolut nödvändigaste.
Att Canon under ett flertal år varit efter Sony i sensorutveckling har få sagt emot. Däremot har många helst talat tyst om det.
Här på FS har dock "Gamlej" redogjort för Canons strategi på ett tydligt sätt; under flera år har Canons användare "betalat mer för mindre".
Att ta mer betalt för mindre är givetvis ett vinstdrivande företags dröm, om det kan göras "ostraffat".
Man kan fråga sig hur de har kunnat göra det.
* Fastlåsningseffekter.
Många Canonägare sitter med ett stort antal riktigt fina objektiv.
Ifall alla kameratillverkare haft samma fattning och standard, hade Canon nog blivit tvungna att investera mer.
* Marknadsdominans.
Canon säljer flest kameror, och är vanligast bland proffsen.
* Extremt starkt varumärke.
Det handlar inte bara om framgångsrik PR.
Genom åren har Canon tillverkat ett stort antal riktigt bra kameror. (Jag har själv haft mångårig glädje av deras A1.)
Service tycks ha fungerat väldigt bra.
osv.
* Märkesidentifikation.
En del försvarar sitt kameramärke som om det vore ett fotbollslag, man kan t.o.m. se huligantendenser.
Andra tycks vara så vana och självklara vid Canon, att de verkar omedvetna om sin partiskhet.
* Svag konsumentjournalistik.
Min kamerakompetens är minimal, men information är ett område som jag är en aning nörd på.
Jag kan konstatera att Canon favoriseras, utan att någon tycks reagera på det. Tydlig inkonsekvens passerar obemärkt.
Teknikskiftet är ofrånkomligt.
Från DSLR och flaxande speglar till spegellöst och EVF. Utvecklingen går genomgående åt samma håll, från mekanik till elektronik.
Canon måste investera, och tycks göra det med stor kraft.
Att de inte riktigt kommit ifatt på alla områden, kompenseras med att de berättar om kommande modeller i förtid. De drar till med att de är först med 8K, fast de inte löst värmeproblemen.
Sådant kan ett företag som Canon kosta på sig, utan att det drabbar deras försäljning märkbart.
Ifall Canon lyckas bli lika dominerande inom spegellöst som de varit inom DSLR, kommer de sannolikt att casha in på samma sätt.
Canons användare bör vara glada över en stark konkurrent. Utan Sony hade de nog fått nöja sig med att betala extra för DSLR-kameror flera år till.
Nu kan de se fram emot en snabb utveckling med fantastiska kameror. Och det mesta tyder på att det blir med egentillverkade sensorer.
(...... och Sony´s användare kan glädjas över att Canon satsar. Annars kanske Sony med tiden hade fallit för samma frestelser .....)