Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Triopo GX-1027

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser att länkarna inte fungerar. Det första är Triopo GX 1027 med B-1 kulleden, det andra är Dörr Pro Black 1 inklusive kulled.

Helst vill man ha stativ/kulled som klarar i alla fall minst 3 gånger vikten av ens utrustning för att vara säker på att man får ett som fungerar dugligt, gärna mycket mer för att få det så stabilt som möjligt. Tillverkarna specificerar vad deras utrustning ska klara för belastningar, men det finns ingen standard på t.ex. hur man mäter Max belastning eller vad det innebär i praktiken.

Av de två alternativ du länkat hade jag helt klart valt Triopo då Dörrs max belastning på endast 2.5 kg känns väldigt klent.

Tack för hjälpen, då går Dörrstativet bort men räcker Triopo till? Det är ju en låg vikt på det, gör det att det blir instabilt?

...men räcker Triopo till? Det är ju en låg vikt på det, gör det att det blir instabilt?

Låg vikt gör generellt stativ mindre stabila.
Ett väldigt tungt stadigt stort stativ är väldigt bra för stabiliteten, men det är dock sällan de följer med ut då dem då oftast är för tunga och stora för att man ska orka släpa på dem.

På undersidan av mittenpelaren hos Triopo stativet sitter det en fjäderbelastad krok man kan dra ner och hänga sin kameraväska i. Detta ökar vikten och gör det mer stabilt.

Jag har själv aldrig känt på eller använt ett Triopo stativ, men om utrustningen du visar att du har här på fotosidan är den du faktiskt har, så bör det nog fungera bra.

Jag vet inte heller hur bra kulleden är. Detta brukar vara viktigare än stativet för att kameran ska kunna hållas i position när man låser det. Men åter igen så verkar Triopos kulled mycket bättre än den från Dörr.

Ska du gå upp i högre hållfasthet så får du lägga på ett eller två tusen kronor till.

Ska du gå upp i högre hållfasthet så får du lägga på ett eller två tusen kronor till.

Och då blir det kanske också tyngre? Har kollat på andra populära stativ från Triopo, GT-3230X8C, men vill helst inte ha den vikten, 1,8kg med kulleden.

Nån som testat eller känt på Triopo XB 1027 som kan dela med sig av sitt intryck?

Jag vet inte hur GX-1027 klarar vikten, men jag köpte ett GT-3230X8C med B2 kulled. Stativet tycker jag fungerar strålande. Relativt lätt och jag uppskattar att man kan ta av ett av benen som monopod. Kvaliteten på Triopos stativ tycker jag är riktigt bra, särskilt med tanke på det relativt låga priset.

Kulleden däremot är riktigt dålig. Friktionsmotståndet är inte konstant, utan varierar beroende på läget på kulan, så det blir ryckigt och ojämnt när man försöker justera kamerans läge. Jag använder en kulled från Manfrotto istället.

Kulleden däremot är riktigt dålig. Friktionsmotståndet är inte konstant, utan varierar beroende på läget på kulan, så det blir ryckigt och ojämnt när man försöker justera kamerans läge. Jag använder en kulled från Manfrotto istället.

Iså fall kanske man borde beställa endast stativet, om det går, måste kolla, och en annan kulled!

Är det någon som vet om Feisol säljs i Sverige? Den där 40-kulan som var med på den tyska testsidan verkar ju vara riktigt bra.

Micke.

Köpte du ett Triopo-stativ?

Någon annan som har erfarenhet? Bra stativ?

Hej!

Nej, tyvärr kan jag inte hjälpa dig där, det blev ett Manfrotto PROXB + 496rc2 kulled. Såg att Cyberphoto skrivit utförligt nu om Triopostativet och det verkar vara ett riktigt bra stativ. Har du sett att de även fått in en annat som är högre och tål mer vikt om du skulle vara ute efter nåt sånt?! Lite tyngre är det och ett par hundra dyrare. Triopo 1127. Skulle vara kul att höra vad du anser om Triopostativet om det blir en beställning :)

Såg att du funderar på att skaffa eventuellt en d7000. Hos Cyberphoto får du med ett Triopo 1127 + kulled för 6.590kr på kampanj just nu! Ville bara tipsa :) Har själv den kameran och är jättenöjd, perfekt i händerna och inte alltför tung.

Tack för tipset!
Drog till och la en order på den... Får se då om man valde rätt... =)

Skönt att höra att du är nöjd!
Vad har du för objektiv till? Behöver tips...

Hej!

Hoppas du blir nöjd med din beställning:) Själv har jag kitobjektivet 18-105mm som jag tänker byta ut så småningom till ett ljusstarkare, vet dock inte vad, det är ju tyvärr en kostnadsfråga också. Har även ett 50mm 1,8g som är underbart, det har suttit på sen jag skaffade det, fin bokeh, bra för porträtt. Det är ju egentligen för fullformat men funkar fint på d7000, och då kan man ju behålla det om man så småningom skaffar fullformat. Så tänker jag.

85 mm 1,8 g skulle jag önska att jag hade, har även funderat på Tamron 17-50, och nästa inköp blir nog Tamrons 90 mm macro som även fungerar till porträtt och annat efter vad jag läst, har inte prövat själv. Det finns på erbjudande på Cyberphoto utan bildstabilisering 3.990 kr, eller med vc 4990kr, tidigare 6990kr.

Har du kollat http://www.pixel-peeper.com/
Där kan du kolla bilder tagna med olika objektiv för att få en uppfattning om vad du kanske är ute efter. Tycker även recensionerna här på Fotosidan är bra, och om du kollar på produktsidan så kan du också kolla bilder tagna med specifika objektiv. Det kanske du redan gjort, vill bara tipsa ut ifall du inte gjort det. Tycker själv det är till stor nytta.

Om du hittar nån bra zoom så skulle det vara kul att veta vad det blir!

Håller tummarna att du blir nöjd med din nya kamera!

Jag köpte ett Triopo GT-3230X8C med en B-2 kulled för ett halvår sedan och kan säga att jag är nöjd. Jag ger kombinationen 8/10 i betyg. Det som drar ner betyget är som det påpekats kulleden som inte ger ett jämnt motstånd, dvs allt eftersom man ändrar vinkeln får man ofta justera så motståndet inte är för hårt eller för löst. Det är dock inte så illa att jag bytt ut kulleden, jag använder iofs inte stativet varje vecka heller (ofta som monopod).

På den positiva sidan är att det är lätt, väldigt stabilt för sin vikt (krok finns för "ballast" när så behövs), och den är väldigt kompakt hopfälld. Benen är bra, enkelt och snabbt att öka och minska längden och man behöver inte oroa sig för att benet är inte är låst när man vridit åt lagom (våld behövs inte). Att ena benet kan tas av och användas som monopod var inget jag tänkte på när jag köpte stativet men jag har fått använda det frekvent. Dessutom går monopoden enkelt in högst upp i min Think Tank Retrospective 7, kompakt!

/Nicklas

Nu har jag fått hem både stativ och kamera!

Stativet har jag bara testat lite snabbt inne igårkväll.. Men det verkar väl helt ok.
Bra högsta och lägsta höjd. Tycker det känns rätt stabilt. Men skulle ha försökt tillverka nån tyngd att hänga på kroken, för säkerhets skull om man är utomhus och vinden tar i lite.Inte tungt att bära! Och en snygg väska med reflex följde med. :)
Med tanke på att det följde med gratis med kameran så känns det som en prisvärd affär.

Kameran...ja vilken skillnad på D3100! Känns som det kommer ta nån dag innan jag känner mig säker på den! Men jag ville ju ha nåt mer avancerat än kameran jag hade, och det fick jag ju!
Satt hela kvällen igår och försökte lura ut hur man själv fick välja fokuspunkt. Det är väl en vanesak men jag tyckte det var krångligt!

Funderar på Sigmas 17-70 normalzoom... Vill ha längre brännvidd än 50 och jag tror det är den bästa jag hittat, för det priset. Men velar fortfarande.
Sen velar jag mellan om jag ska ha en Nikon 35 mm 1,8 eller en 50 mm 1,8....
Det är en djungel!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar