ANNONS
Annons

Canon 7D vs Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svaret.

En fråga glömde jag i tidigare inlägg. ISO-brus vilken vinner på bilder tagna i mörkare tid, kvällar och tidiga morgnar? D7000 lär vara bättre men eftersom jag har ingen som helst erfarenhet av dagens ISO-brus så har jag ingen aning om hur mycket bättre? Det lär vara avgörande faktorn tillsammans med snabbheten i autofokus (som lär vara lika) och storleken dvs passformen i handen.

Det finns ju en del testsidor på nätet T.ex http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM och http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/
Sen är det beroende på motiv och exponering, ljuskvalite mm. Tex. glödlampsljus gör att den blå kanalen måste förstärkas mycket kraftigt for rätt vitbalans. Så dert kan vara lite vanskligt att bedömma om man inte har exakt samma förutsättningar.
 
D7000 är en modernare kamera än 7D, men 7D kan så mycket ändå, Autofokusen hos 7D är nog dubbelt så snabb som D7000, och har en större buffert än Nikonkameran. Grepp och känsla tycker jag den är överlägsen D7000, jag begriper inte för mitt liv att greppet är så grunt på D7000. förmodligen vänjer man sig ganska fort med D7000 och uppskattar att man har en lättare kamera, Raw-bilder från D7000 ser hittills ut att vara bland det bästa man kan få.

7D lär vara klassad som världens bästa semiprokamera av Foto, när den kom då för några år sedan. D7000 är också en jäkla bra kamera så du får grubbla vidare.

Just jag, det finns några stycken andra kameror också som är hyggliga, Pentax bland annat.

Och Panasonic GH3 med kameravärldens absolut bästa filmkvalitet, nockar hela bunten av C/N vad gäller filmkvalitet.


//Bengt.
 
Tack för länkarna, mycket intressant att läsa där.

Nu har jag fått klämma på D7000 också och även med batterigrepp då. Det hjälpte lite men inte tillräckligt mycket. När jag höll i kameran med en hand så kändes det fortfarande som att den gled iväg hela tiden när jag skulle fibbla med knapparna och så. Inte lika mycket men tillräckligt mycket. Verkar bli Canon då men det tar emot att den kostar ca 4000 kr mer och är kanske mindre avancerat än D7000 på några punkter. Bättre på andra... kanske en begagnat då. Törs man det?

Finns det andra kameror med lite mer grepp dvs större och som inte hamnar på fullformat som kostar ungefär lika mycket som min tilltänkta budget? Pentax, som Bengf nämner var väl en aning större än D7000 har jag läst någonstans och det blir nog för litet ändå. Inga stora kedjor verkar dock sälja Pentax, svårt att komma åt och känna på det. Törs inte gå till samma fotohandlare och fråga efter Pentax att känna på. Hans gissning förresten var att efterföljare till 7D kommer till sommaren eller efter sommaren. Kan det stämma för 7D fick ju precis ny firmware. Ifs ny firmware kan ju vara rökridå för att stoppa folk att sluta köpa den gamla dvs minska spekulationer att "nu är den nya snart här".

Filmning är jag inte så intresserad av så den delen hoppar jag över denna gång. Ifs 7D måste fokuseras manuellt vilket verkar fungera bättre än autofokus på just D7000 enl. DigitalRevCom https://www.youtube.com/watch?v=QZPNwIMMFik (vid 07:35 ifall någon vill slippa början av videon)
 
Jag själv använder nikon D7000 sen ett tag tillbaka, i det stora hela nöjd, känns bra med extra minneskortplatsen och inga fel på kameran annars. Jag är dock ganska säker på att af är bättre i canon 7D då jag har en kompis som använder den med 400 mm 5,6, (det är nog inte för intet många professionella fågelfotografer använder 7D:an till fågelfoto), den fokuserar mycket snabbare än D7000, då plåtar vi fåglar mest, men om du ska plåta mycket action skulle jag satsa på canon även fast jag är nikonägare då af är bättre i 7D:an men det blir en svår avvägning för dig eftersom du har nikonobjektiv, D7000 är på inga sätt en dålig kamera, men om man pratar bättre bäst så skulle jag satsa på 7D:an.

Glöm ej att optiken har stor roll i hur prestandan fungerar och hur slutresultat blir, så satsa också på bra objektiv! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.