phool
Aktiv medlem
Det tycker inte jag. Här kommer ännu en intelligent jämförelse http://camerasize.com/compare/#166,190
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det tycker inte jag. Här kommer ännu en intelligent jämförelse http://camerasize.com/compare/#166,190
Du har uppenbarligen inte använt ett Micro Four Thirds-system.
Att jämföra med en Pentax Q va väl inte speciellt intelligent då det inte är någon DSLR/SLT...inte heller är det samma typ av kamera då den saknar riktigt grepp,många direktknappar,sökare,vinklingsbar skärm mm och har en sensor som är i kompaktkamera-storlek.
Visst GH2 är liten men jämför man med dom minsta DSLR/SLT-kamerorna som tex Sony A55 så är det inte så stor skillnad i storlek sett till höjd och bredd på kamerorna....dock är inte GH2 en speciellt liten kamera för att vara spegellös...jämför man tex Olympus OM-D(dock mindre grepp) med Sony A55 så är det ganska stor skilland i tjocklek.
Kan du inte formulera vilka kriterier vi skall ha för att få uttala oss om olika sorters kameror, då slipper vi andra komma med ointelligenta klavertramp hela tiden.
Jag ber om ursäkt att min GH2 inte är tillräckligt liten för att få kallas liten. Min 1D är dock betydligt maffigare, fast jag är osäker om den klassas som stor.
Hädanefter skall jag skärpa mig och inte påstå att GH2 är liten systemkamera som dessutom tål kyla. Det har jag nu fått klart för mig. Jag borde förstått att det finns människor som har betydligt större kunskap och erfarenhet i detta ämne.
För övrigt kommer tjockkameror att gå samma väg som TjockTV.
Mina barn älskar våran tjock-tv, den får dom stå och pilla och banka på skärmen på, Att klapp/banka på Igglepiggles verkar vara speciellt roligt. Så jag och mina barn är väldigt glada att den inte slängts bort.
/Karl
Snart får dom din D800 att klappa och banka på då, ? ;-)
Det är så himla skönt att ha en OM-D på axeln jämfört med den 40D som ofta hängde där förut. Men man känner sig ju inte som en riktig fotograf längre när man inte släpar på tjockkameran. Folk kan ju tro att man är vanlig turist. Och det vore ju hemskt, fast det är ofta det jag är. Min kompis med en 30D med batterigrepp och EF-S 17-55 monterat han ser ut som en riktig fotograf minsann! Hur ska folk kunna veta att min lilla pluttkamera är mycket bättre?
Nä det är svårt med fotograf-imagen. Fast när jag gick på stan häromdan var det en lätt påstruken herre som frågade om jag var frilans. Vadå frilans, sa jag. Jo journalist eller fotograf, asså. Nä jag är bara ute och går sa jag.
Å andra sidan har jag förstått att en liten kamera med klassiskt utseende är en hipster-markör. Helst ska man ha en Leica med läderrem på magen eller över axeln. Detta funkar jättebra både i New York och på Söder. Då borde ju min OM-D med sitt retroutseende förstärkt med min gamla 38 till Pen F vara minst lika hippt. Men fotookunniga tror väl att det är en kompaktkamera, eller, ve och fasa, en s k superzoom.
Jo det finns som ni förstår betydligt viktigare synpunkter på det där med tunn eller tjock kamera än hur bra bilderna blir....
Canon har gjort en hel del i tysthet som är betydligt viktigare för att komma till rätta med AF-problem.
http://www.lensrentals.com/blog/2012/08/autofocus-reality-part-3b-canon-cameras
Det är så himla skönt att ha en OM-D på axeln jämfört med den 40D som ofta hängde där förut. Men man känner sig ju inte som en riktig fotograf längre när man inte släpar på tjockkameran. Folk kan ju tro att man är vanlig turist. Och det vore ju hemskt, fast det är ofta det jag är. Min kompis med en 30D med batterigrepp och EF-S 17-55 monterat han ser ut som en riktig fotograf minsann! Hur ska folk kunna veta att min lilla pluttkamera är mycket bättre?
Nä det är svårt med fotograf-imagen. Fast när jag gick på stan häromdan var det en lätt påstruken herre som frågade om jag var frilans. Vadå frilans, sa jag. Jo journalist eller fotograf, asså. Nä jag är bara ute och går sa jag.
Å andra sidan har jag förstått att en liten kamera med klassiskt utseende är en hipster-markör. Helst ska man ha en Leica med läderrem på magen eller över axeln. Detta funkar jättebra både i New York och på Söder. Då borde ju min OM-D med sitt retroutseende förstärkt med min gamla 38 till Pen F vara minst lika hippt. Men fotookunniga tror väl att det är en kompaktkamera, eller, ve och fasa, en s k superzoom.
Jo det finns som ni förstår betydligt viktigare synpunkter på det där med tunn eller tjock kamera än hur bra bilderna blir....
Rent fotomässigt har det också helt nivellerats och det är väl bara Gert som håller ställningarna där mitt på Hornsgatan. Den gamla kuliga fotoshopen på Hornsgatspuckeln är borta sedan ett bra tag. Gert säljer nog inga Leicor heller, och han har nog dessutom en viss distans till alla hippa typer. Han verkar mest koncentrera sig på Ricoh och det är väl så långt från hippa märken man kan komma (om man inte är Gert då) och bara det är ju lite hippt, vad nu annars det skulle vara. Faktum är att det inte finns så många som Gert kvar längre och det är allt annat än hippt.
Jesus Christ!!! Jag hoppas att ditt inlägg var sublimt ironiskt för i annat fall förstår jag inte vad det är vi diskuterar här.
Diskuterar vi kameror eller modeacessoirer som hänger på axeln? Vad är det som är så hippt med att bli tagen för en "riktig" fotograf av folk på gatan?
Det enda som i själva verket verkligen berättar om att man är en "riktig" fotograf är bilderna man tagit.
Jag tillhör den skara som under lång tid haft foto som levebröd och är det något som jag och kollegorna verkligen inte vill så är det att i fotograferingssituationer på stan eller i princip var som helst bli observerad som (yrkes)fotograf.
Orsak: Folk agerar inte naturligt då och realismen går förlorad.
Undantagsvisn finns det fördelar ibland att bli betraktad som "riktig" ( = yrkesman) fotograf. men det är ofta vid katastrofplatser så att räddningspersonal vet att man är där på yrkets vägnar. Eller vid arrangemang där man ändå oftast är ackrediterad.
Men "fördelarna" vid en katastrofplats är ju inte alls behagliga, varken för offer, räddningspersonal eller för fotografen (såvida inte den sistnämnde råkar vara empatibefriad).
Det är väl jättebra om man med en liten smidig kamera kan gå omkring och plåta vad som helst med hög kvalitet utan att vara överlastad.
I övrigt håller jag med Sten-Åke ( jag är till stor del uppvuxen på Söder innan det blev hippt).
Den här tråden handlar om tjockkameror eller mindre varianter av kameror och deras för - resp nackdelar som fotografiska verktyg som jag fattat det. Inte som någon typ av identitetsbrickor.
Jag lägger inga aspekter på hur skicklig/oskicklig du är som fotograf, men tror du är lite överkänslig vad gäller utrustningen.
//Lennart
Gunnar Olssons Foto tyckte jag var bra för 20 år sen, och jag tycker att den butiken fortfarande är bra.
Crimson är väl rätt OK också?
Jesus Christ!!! Jag hoppas att ditt inlägg var sublimt ironiskt för i annat fall förstår jag inte vad det är vi diskuterar här.
---
Jo jag hoppas att det framgick, annars är jag en misslyckad skribent.
Man ska dock inte bortse från kamerans betydelse för en del som accessoar, precis som klockan, bilen ,båten eller vad det kan vara.
Givetvis är alla här på fotosidan fullständigt fria från sådana böjelser.