Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska vara Zeiss 24-70/2.8, Zeiss 16-35/2.8, 100/2.8 MACRO, 500/8 REFLEX och 35/1.4G.

Jaja, har man en sån uppsättning skräpobjektiv får man skylla sig själv... :)

Kan fylla på med att Zeiss 135/1,8 och Sigma 150-500 har sådana, men inte Sony 20/2,8, Sony 50/1,4 eller Sigma 70/2,8 Macro.

Får väl plocka fram Dremel-maskinen om Sony lanserar en kvadratisk sensor.


/Mats
 
Eftersom alla andra annonserar här i tråden så tänkte jag att jag tar väl och gör det jag också :)

Säljer nu min sista "FF-glugg" nämligen 85:an... Har helt enkelt inte tid att använda det längre så tyvärr får den åka iväg.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=174856

see you...

(och Lennart - ska du till Falsterbo i år så kan du ju lägga ett pm denna gången - så slipper vi smygfota varandra ;-)
 
Eftersom alla andra annonserar här i tråden så tänkte jag att jag tar väl och gör det jag också :)

Säljer nu min sista "FF-glugg" nämligen 85:an... Har helt enkelt inte tid att använda det längre så tyvärr får den åka iväg.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=174856

see you...

(och Lennart - ska du till Falsterbo i år så kan du ju lägga ett pm denna gången - så slipper vi smygfota varandra ;-)

Har redan 85;a. Men ska jag åt det hållet under sommaren så hör jag av mig. Har roat mig med att jämföra A900 och A77 med Nikon D800. Den gamla häcken A900 står sig förvånansvärt bra mot D800 vid basiso och lite dörutöver. D v s så länge man inte försöker lyfta skuggpartierna lika mycket. Men med med primegluggar på båda så håller A900 ff hög klass.

A900:ans ljusa fina sökare trodde jag skulle kla D800:ans mörkare, men den senare har lite annan kontrast i sig som gör det förvånansvärt lätt att ställa in skärpan manuellt. Testade med Distagon 35/2.0 ZF. LV på D800 är ganska medioker jämfört med A77:ans.

Men i slutänden så är D800 nog årets hit.

//Lennart
 
Låsom du har kul Lennart.

Har du standard mattskivan i sonyn? När jag bytte i min a900 till M varianten så ökade träffprocenten från ganska högt till nästan felfritt. Det med ljusstarka gluggar och jag som gallrar stenhårt på minsta fokusmiss. Rätt ner i papperskorgen bara.
Så generellt tips till alla sony ff:are. Byt mattskiva om du kör manuella glas.
Sökaren blir en gnutta mörkare men fokus poppar in mycket enklare och man får en perfekt känsla för DOF vid nedbländning. Nackdel... Den är dyr.

Vh
Tobbe
 
Låsom du har kul Lennart.

Har du standard mattskivan i sonyn? När jag bytte i min a900 till M varianten så ökade träffprocenten från ganska högt till nästan felfritt. Det med ljusstarka gluggar och jag som gallrar stenhårt på minsta fokusmiss. Rätt ner i papperskorgen bara.
Så generellt tips till alla sony ff:are. Byt mattskiva om du kör manuella glas.
Sökaren blir en gnutta mörkare men fokus poppar in mycket enklare och man får en perfekt känsla för DOF vid nedbländning. Nackdel... Den är dyr.

Vh
Tobbe

Hade också M varianten av mattskiva i min A900....upplevde inte att sökaren blev speciellt mycket mörkare med M varianten men med den i så va inte sökarbilden fullt så klar som med standardmattskivan...men manuell fokusering va däremot betydligt lättare med M varianten.
 
Har redan 85;a. Men ska jag åt det hållet under sommaren så hör jag av mig. Har roat mig med att jämföra A900 och A77 med Nikon D800. Den gamla häcken A900 står sig förvånansvärt bra mot D800 vid basiso och lite dörutöver. D v s så länge man inte försöker lyfta skuggpartierna lika mycket. Men med med primegluggar på båda så håller A900 ff hög klass.

A900:ans ljusa fina sökare trodde jag skulle kla D800:ans mörkare, men den senare har lite annan kontrast i sig som gör det förvånansvärt lätt att ställa in skärpan manuellt. Testade med Distagon 35/2.0 ZF. LV på D800 är ganska medioker jämfört med A77:ans.

Men i slutänden så är D800 nog årets hit.

//Lennart

Ja APS-C mot FF kan vara tufft så klart, kan jag tyda att A77 trots allt inte skäms för sig i det fina sällskapet. A77 är en relativt billig högpresterande modell med priset 11995 Kr för kamerahus.

Men har dom inte bantat på någonting vad gäller D800 då priset verkar förvånansvärt lågt. Har för mig att när D300 var alldeles ny ( APS-C ) ville dom ha 22000 Kr för den.

Man klättrar lätt över 30000 Kr med finare optik till D800, A77 stannar vid 16995 Kr, 15000 Kr extra snyter man inte ur näsan hur lätt som helst, om man är sugen på D800.

En kommande A99 kanske hamnar nära D800 i pris när Nikon har lagt ribban.

Hade funderingar att eventuellt vänta in A99, men som sagt datorn börjar att knarra, skrivaren har gett upp, det kostar att ligga på topp.

MVH.Bengt.
 
Men har dom inte bantat på någonting vad gäller D800 då priset verkar förvånansvärt lågt.
Maximal bildfrekvens är 4 bilder/sek vilket väl får anses som ganska lågt numera.
Live View är lite halvtaskig på D800.
Båda dessa egenskaper beror nog på att Nikon ville hålla priset "lågt".

Man klättrar lätt över 30000 Kr med finare optik till D800,
Till Nikon finns det rätt mycket begagnad manuell optik till låga priser, så man behöver inte ruinera sig om man ska skaffa fin optik till D800. :)

En kommande A99 kanske hamnar nära D800 i pris när Nikon har lagt ribban.
Ja, kanske. Å andra sidan verkar ju inte Canon ha några problem att sälja EOS 5DIII till ett rätt så mycket högre pris än D800. Vad en eventuell A99 kan komma att kosta beror nog rätt mycket på hur den är specificerad.
 
Maximal bildfrekvens är 4 bilder/sek vilket väl får anses som ganska lågt numera.
Live View är lite halvtaskig på D800.
Båda dessa egenskaper beror nog på att Nikon ville hålla priset "lågt".


Till Nikon finns det rätt mycket begagnad manuell optik till låga priser, så man behöver inte ruinera sig om man ska skaffa fin optik till D800. :)


Ja, kanske. Å andra sidan verkar ju inte Canon ha några problem att sälja EOS 5DIII till ett rätt så mycket högre pris än D800. Vad en eventuell A99 kan komma att kosta beror nog rätt mycket på hur den är specificerad.

4 bps vill jag nog påstå är jäkligt snabbt för en 36 Mp FF i dagsläget. Men LV:n är medioker. Isynnerhet vid skarpt utomhusljus.

Sedan har du rätt i att D800 inte är så kräsen vad gäller objektivens prislapp. Ser mycket bra ut redan med gamla AF 50/1.8 D som säljs för 1100:-. Begagnat hittar man 24/2.8 AF, 35/2.0 AF, 28/2.8 AF till mycket rimliga priser. Letar man bland äldre manuella objektiv finns många pärlor. T ex 105/2.5, 85/2.0.

Vidvinkelzoomar är det värre beställt med, anser jag.

Att Canon lyckas ta ut så pass mycket för 5DMkIII förvånar mig lite.

En kommande A99 med 24 MP tror jag kommer få mycket högre sekvenshastighet än D800 eftersom SLT-tekniken sannolikt kommer att användas. Ingen spegel som fälls upp och ned (billigare). Men ska kameran ha så hög sekvens som uppåt 8bps, bra LV och som avsierats 102 AF-punkter så lär nog inte A99 bli billigare än D800, tror jag.

//Lennart
 
4 bps vill jag nog påstå är jäkligt snabbt för en 36 Mp FF i dagsläget.

Ja, det är en j*vla massa data att skyffla. Jag menade snarare att folk ("vi") är vana vid att "proffskameror" ska ha hög bildfrekvens, så 4 bps är inte mycket att skryta med rent generellt.
 
Nä, proffskameror är stora klumpiga (men går att handhålla) saker med stora objektiv på som rasslar iväg bilder som kulsprutor. :)

Phase One? Vad är det? Nånting från Star Trek? :)
 
Nä, proffskameror är stora klumpiga (men går att handhålla) saker med stora objektiv på som rasslar iväg bilder som kulsprutor. :)
Phase One? Vad är det? Nånting från Star Trek? :)
Det är väl helt i linje med partiboken att det som kallas "proffskameror" generellt är "presskameror", mellanformat göre sig icke besvär ;-)
 
ja jo, förvisso :)

Utan att veta så tror jag nog att 850/900 eventuellt kan ha attraherat mellanformatare när det begav sig, och d800 är nog absolut ett alternativ nu. Jag tänker rent ekonomiskt nu då. Det är ju ändå få yrkesfolk som har råd att äga topp-prylar från phase one och HB. De som däremot har råd skulle väl aldrig köpa en d800 eller liknande - möjligtvis som "semesterkamera" då kanske ;-)
 
Maximal bildfrekvens är 4 bilder/sek vilket väl får anses som ganska lågt numera.
Live View är lite halvtaskig på D800.
Båda dessa egenskaper beror nog på att Nikon ville hålla priset "lågt".


Till Nikon finns det rätt mycket begagnad manuell optik till låga priser, så man behöver inte ruinera sig om man ska skaffa fin optik till D800. :)


Ja, kanske. Å andra sidan verkar ju inte Canon ha några problem att sälja EOS 5DIII till ett rätt så mycket högre pris än D800. Vad en eventuell A99 kan komma att kosta beror nog rätt mycket på hur den är specificerad.

Om halva kameravärlden har Canon objektiv i skåpen, så kan man nog höja priset lite. Mellansegment-kamerorna 550D klassad lika som A77 av uberteknikmannen Joakim, reas ut för en spottstyver efter något År, att köpa en sådan måste vara århundradets kap alla kategorier. Canon sänker och höjer som det passar tror jag.
 
Bengt, släpp nu det där... :)

Min jämförelse med A77 gick ut på att trots att den har många fördelar har den också vissa nackdelar, som jag nog hade haft svårt att stå ut med om jag skulle haft den som arbetsverktyg. Alltså ser jag bara Nikons (nu i kameramått mätt urgamla) D300 och Canons 7D som de APS-kameror jag skulle vilja klassa i pro-klassen. Jag ser inte heller Nikon D7000 eller Canon 60D som hemmahörande i detta segment.

Dessutom är det tyvärr fortfarande så att vill man hålla yrkeskåren nöjd måste man ha en supportkedja med dagen-efter-service, och en garanterad utbytes / ersättningss-service. OCH hålla en god tillgång på de lite mer sällsynta objektiven i superteleklassen. Sony kan inte göra något av detta.
 
ja jo, förvisso :)

Utan att veta så tror jag nog att 850/900 eventuellt kan ha attraherat mellanformatare när det begav sig, och d800 är nog absolut ett alternativ nu. Jag tänker rent ekonomiskt nu då. Det är ju ändå få yrkesfolk som har råd att äga topp-prylar från phase one och HB. De som däremot har råd skulle väl aldrig köpa en d800 eller liknande - möjligtvis som "semesterkamera" då kanske ;-)

A900, D3x och 1Ds3 var generationen som gjorde det mycket svårt för de som höll sig i det lägre mellanformats-segmentet att kunna se en mening med den då väldigt stora extrakostnaden. Detta var som sagt långt innan de billigare modellerna som P645 osv fanns. Mellanformat började på 150-200.000 som instegsklass då.

Men det är fortfarande idag så att många av mellanformats-specialisterna själva säger att de håller sig med de kameror de gör helt enkelt för att kunna imponera på kunderna, så att de inte protesterar när fakturan kommer. Var och varannan entusiast har ju en D3x, 5D2, D800, A900 osv idag. Att öppna aluminiumtrunken och lasta fram lite MF-bakstycken ger ett helt annat intryck på kunden (som oftast inte behöver större än utfallande A3 i alla fall...)
 
Bengt, släpp nu det där... :)

Min jämförelse med A77 gick ut på att trots att den har många fördelar har den också vissa nackdelar, som jag nog hade haft svårt att stå ut med om jag skulle haft den som arbetsverktyg. Alltså ser jag bara Nikons (nu i kameramått mätt urgamla) D300 och Canons 7D som de APS-kameror jag skulle vilja klassa i pro-klassen. Jag ser inte heller Nikon D7000 eller Canon 60D som hemmahörande i detta segment.

Dessutom är det tyvärr fortfarande så att vill man hålla yrkeskåren nöjd måste man ha en supportkedja med dagen-efter-service, och en garanterad utbytes / ersättningss-service. OCH hålla en god tillgång på de lite mer sällsynta objektiven i superteleklassen. Sony kan inte göra något av detta.

Nackdelarna finns där så klart, där EVF:n för många inte riktigt kan matcha dom bättre OVF-sökarna, men den kan en del annat som OVF inte klarar, är man bara lite tolerant så finns utvecklingspontensial tycker jag nog, ett exempel när äldre ögon börjar grumla till synen, och man mycket tydligt och förstorat kan se inställningsmenyerna i EVF:n.

Man kan också tänka sig att EVF:n finns där i ett större samspel med betydelse av en mycket väl fungerande Live View, fokuspeaking och fungerande AF vid filmning. Inte ens en 7D kan matcha några av dessa punkter.

Sedan öste Sony på i sin reklam och lovade väl lite för mycket vad gäller följande AF ( vilka fabrikanter lovar inte för mycket ) Det lite mera märkliga är väl den magra bufferten om man slår sig för bröstet för 12b/s som efter bara någon sekund är fylld.

Dom som bara kör på Raw fyller även bufferten ruskigt snabbt på en 7D om man smattrar på 8b/s ( Raw yrkesfolk )

Personligen hade jag nog önskat att Sony mycket väl kunde ha forskat med en begränsad serie A35-A55 i SLT. precis som att Nexarna huserar i en egen division, och även då fortsatt med DSLR-modeller, tills man nått lite längre fram med att kunna lösa vissa tillkortakommande som trots allt EVF:n har.

Bäste Joakim du huserar inte bara på dessa fotosidor utan har ett finger med i spelet i dom högre divisionerna. med andra ord så lyssnar folk på vad en sådan man har att säga ( hoppas jag ) så blir man så arg på A77 och vill kasta den i papperskorgen ( Ishockey match )- så vill nog ingen köpa en sådan kamera.

Jag har svårt att tro att Sony på allvar skulle försöka att slå sig in på dom högre yrkeskamerornas marknad vad gäller omfattande support med mera och allt vad det innebär.

Pentax, Sony, Olympus, Fuji, ingen av dessa kan väl inom rimlig framtid ta över en hel världs tidningsredaktioner, frilansare med sponsorer och uppbackning.

Hur bra än Canon/Nikon är, så är det mycket sorgligt tycker jag med den stora dominansen, tänk om alla svenskar bara skulle få köra Volvo och Passat, alla hundägare har bara Labrador och Schäfer.

Sedan är det anmärkningsvärt och roande att läsa vad otroligt hög tolerans Canon/Nikonägare har mot sina gunstlingar, att ovanligt ofta lämna in varje nyinköpt Nikonkamera för kallibrering, var det inte Magnus som har lämnat in 6 st nyinköpta på rad, Att gummit släpper på ett otal Nikonkameror och ställer till bekymmer för så många, som trots den fina supporten får bråka och krångla.

Det kvittar hur mycke AF:n krånglar på Canon ( MkII-7D se berömda trådar )- Bandningar, läsbrus. massinskickningar till intervision för kallibrering, ( alla bor inte på gångavstånd till Intervison ) Nilsson på Foto skulle fotografera Lemurer med den nya MKII:an ville ställa skärpan på lemurens öga, men det gick inte, skärpan hamnade på nosen. fick rigga upp stativet, aktivera Live View och manuellt ställa skärpan. slutledningen var att det är väldigt bra med Live View, AF fick inga klagomål. samtidigt sprang förmodlingen turistande kompaktkameraägare förbi och slängde upp sina kameror och tog bilder på löpande band medan Nilsson joxade med Stativet och skruvade på den fina Prokameran.

MVH./Bengt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar