Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ser nybörjare skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan säkert stämma, men som den nybörjare jag är så vet jag inget annat än att hålla ner exponeringsknappen en liten bit och att den ska hitta fokus själv.

T.ex vid porträtt hur ställer jag in fokuset själv då? Kommer upp 30-tal med fokuspunkter? Ska lägga ut en bild när jag kommer hem till min dator!

Tack för alla svar.
 
Testa att skjuta några bilder med en enda punkt och se om fokus oftast hamnar rätt då - så kanske det går att utesluta att det är kamerans fel vilket det oftast inte är.
Jag har inte kameran framför mig så jag kan inte beskriva hur du ställer in detta men instruktionsboken är din vän. :)
 
Ja, jag får grotta i det.

Tror inte det beror på något "skak" då jag använde mig utav stativ 2 utav gånger jag använt kameran iallafall.

Ska försöka hitta på vart man ställer in fokus på kameran! :) Är nog en bra start iallafall! Tack! :D
 
fokuspunkten i mitten och följande autofocus (heter ai-servo på Canon ingen aning vad den kallas på Nikon).brukar funka bra .Men springande hundar är svårt att fota
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.