Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F70

Produkter
(logga in för att koppla)

PortMan

Aktiv medlem
Är egentligen Canon-användare men har just hittat ett F70 hus - mitt första Nikon med AF.

Är egentligen inte intresserad av AF men vill gärna pröva med mina gamla objektiv som jag använt till mina Nikkormat FT, FG och EM.

Har objektiv med olika fattning. Dels de äldre till Nikkor med "gaffel?", dels de som jag använt till FG och EM som saknar gaffel.

Går dessa att använda till F70 och i så fall hur?
 
Alla nyare objektiv med manuell fokus går att använda. Ai och Ais. Det går inte att få programautomatik och matrixmätning, men centrumvägd mätning går bra. Mina gamla ai och ais-objktiv har gaffeln kvar.

Vad gäller optik tillverkad före 77, som inte är ai-modifierad är jag osäker, jag befarar att du inte får någon ljusmätning alls.
 
Vad gäller optik tillverkad före 77, som inte är ai-modifierad är jag osäker, jag befarar att du inte får någon ljusmätning alls.

Man bör inte försöka montera dylika objektiv överhuvudtaget på de flesta nyare kameror. Det blir mos av AI-kopplingen i kamerabajonetten.

Edit: Det är alltså inte om objektivet har gaffelkoppling eller inte som är intressant, utan det är hur bländarringen är beskaffad. Som sagt ovan så har även AI och AI-S-objektiv normalt sett gaffelkoppling. Till och med AF-objektiv kan man montera på gaffelkoppling på om man vill så länge de har bländarring.
 
De objektiv som inte är ai-modifierade är inte ens omnämnda som användbara i min bruksanvisning till F70. Så det skulle jag nog inte ens våga montera på F70n. Jag valde den kameran en gång i tiden just för möjligheten att använda äldre optik. Slutartidsautomatik går att använda med ai -optik, men inte bländarautomatiken. Eftersom din Nikkormat väl är från 60talet, befarar jag att de objektiv som hör till den kan behöva modifieras, genom byte av bländarring eller filning.
 
Tamron Adapt all

De objektiv som inte är ai-modifierade är inte ens omnämnda som användbara i min bruksanvisning till F70. Så det skulle jag nog inte ens våga montera på F70n. Jag valde den kameran en gång i tiden just för möjligheten att använda äldre optik. Slutartidsautomatik går att använda med ai -optik, men inte bländarautomatiken. Eftersom din Nikkormat väl är från 60talet, befarar jag att de objektiv som hör till den kan behöva modifieras, genom byte av bländarring eller filning.

Ett av de objektiv jag skulle vilja testa är mitt 100 mm Tamron adapt all.

Törs jag testa?
 
Det är lätt att se om ett objektiv är ai, det har en klack på bländarringen som ansluter till kameran. Finns andra trådar som beskriver detta närmare.
 
Alla nyare objektiv med manuell fokus går att använda. Ai och Ais. Det går inte att få programautomatik och matrixmätning, men centrumvägd mätning går bra. Mina gamla ai och ais-objktiv har gaffeln kvar.

Vad gäller optik tillverkad före 77, som inte är ai-modifierad är jag osäker, jag befarar att du inte får någon ljusmätning alls.

OK - kul att testa en F70 men nog är den mer komplicerad att arbeta med än min Canon EOS 5 eller 600.

Iofs fungerar mina gamla Nikon men F70 har en skön känsla.

Har ställt in den på manuell och avståndsmätningen fungerar. Kan även ställa in tiden men bländaren visar bara f----. Reagerar inte när jag ändrar på objektivet.
 
Eftersom inställd bländare överförs elektroniskt, med nyare optik, visar kameran f- eftersom den inte förstår vilken bländare du har inställd, men strunt samma ljusmätningen funkar , och det är det väsentligaste.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.