Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sigma 85/1,4 HSM
- Trådstartare voitcanon
- Start datum
The_SuedeII
Aktiv medlem
Mycket falskt, de är inte ens i närheten av varandra konstruktionsmässigt.
Däremot är det väl inte omöjligt att enskilda glastyper (inte slipade linser, utan glaset i sig självt) kommer att vara samma, t.o.m levererade från samma tillverkare. det finns ju bara tre-fyra stycken i världen trots allt.
Däremot är det väl inte omöjligt att enskilda glastyper (inte slipade linser, utan glaset i sig självt) kommer att vara samma, t.o.m levererade från samma tillverkare. det finns ju bara tre-fyra stycken i världen trots allt.
Senast ändrad:
The_SuedeII
Aktiv medlem
bengt-re
Aktiv medlem
Läste ett rykte nånstans att Samyang 85/1.4 skulle ha glas från Sigma...
Och isåfall finns ju möjligheten att detta skulle vara i princip samma objektiv i en ny förpackning och med AF.
Sant, falskt eller bara trams?
Jag har iofs för mig att ryktet var att Samyang utvecklade denna optiken åt Sigma, men att de ratade den och de valde att presentera den själva istället och Sigma valde att utvekla en egen förment bättre optik själva.
Dock tycker jag att det finns ett antal svaga punkter i resonemanget, men ta det för det är - troligen bara ännu ett fantasifosterrykte ibland många andra liknande. Att Sigmas (nuvarande) och Samyangs konstruktioner INTE är barn av samma moder är tämligen enkelt att konstatera då de inte ens är snarlika
Don Ricardo
Aktiv medlem
Jag såg att cyberphoto prissatt 85/1,4 till det facila priset 8 985 kr. 8-O
Inget angivet datum dock...
Objektivet måste vara outstanding med tanke på det i mina ögon väl tilltagna priset...
Objektivet måste vara outstanding med tanke på det i mina ögon väl tilltagna priset...
taz_k
Aktiv medlem
Jag såg att cyberphoto prissatt 85/1,4 till det facila priset 8 985 kr. 8-O
I mina ögon är det snudd på billigt.
Trodde faktiskt Sigma skulle sätta det ännu högre. Jag kommer att beställa utan att tveka.
Don Ricardo
Aktiv medlem
Jo billigt jämf EF 85mm /F1,2 II ( 23,275:- ) men dyrt om man jämför med EF 85mm /F1,8 ( 4050:- ).
Det måste va outstanding jmf med 85 F/1,8 för att kännas motiverat för min del...
Det måste va outstanding jmf med 85 F/1,8 för att kännas motiverat för min del...
taz_k
Aktiv medlem
Jo billigt jämf EF 85mm /F1,2 II ( 23,275:- ) men dyrt om man jämför med EF 85mm /F1,8 ( 4050:- ).
Jag har en förhoppning att det skall vara jämförbart med Sigma 50/1.4 i kvalité på alla punkter. Om så är fallet tycker jag inte ca 9000:- är orimligt.
Don Ricardo
Aktiv medlem
Jo jag har 50/1,4 och håller med att den optiska kvalitén minst bör matcha...
The_SuedeII
Aktiv medlem
I jämförelse med "de tre stora" är ju priset högst rimligt...
C-85L - 22.000:-
N-85/1.4 - 12.000:-
S/Z 85/1.4 - 12.500:-
Håller bara kvaliten samma nivå som Sigmas senaste släpp så kommer gluggen ställa till det en del för de tunga märkena. Speciellt Canon-gluggen som medräknat sin vinjettering faktiskt är en långsammare glugg än Sigman (överallt utom de mittersta 15% av bildytan).
C-85L - 22.000:-
N-85/1.4 - 12.000:-
S/Z 85/1.4 - 12.500:-
Håller bara kvaliten samma nivå som Sigmas senaste släpp så kommer gluggen ställa till det en del för de tunga märkena. Speciellt Canon-gluggen som medräknat sin vinjettering faktiskt är en långsammare glugg än Sigman (överallt utom de mittersta 15% av bildytan).
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Håller den samma kvalitet som 50/1,4 så är den ett fynd under tiotusen. Jag har den och älskar den, nästan mer än mitt Canon 35/1,4