Annons

Panasonic GF-1 och slavblixt

wirja

Aktiv medlem
Jag har i många år använt en Osram slavblixt tillsammans med olika kameror och blixtar. Resultatet har i regel blivit bra. När jag emellertid använder slavblixten i kombination med den inbyggda blixten i GF-1 blir bilderna mörka, jag nästan helsvarta. Någon som förklara detta? Finns det någon lösning på problemet?
Jag vill gärna kunna använda slavblixten eftersom den inbyggda blixten är svag samtidigt som tillbehörsblixten DMW-FL220 är tråkig eftersom den har fast blixthuvud.

Kan det vara så att den inbyggda blixten förblixtrar och löser ut slavblixten? Det kanske går att stänga av, det känner jag inte till. Annars finns det ju fler blixtar från Panasonic och (gissar jag) Olympus som går att vrida, om pengar inte är ett problem.

Som redan nämnts, så är det troligtvis förblixten som förvillar slavblixten. Nyare och smartare slavblixtar har lärt sig att räkna och kan därför sålla bort förblixten.

Bäst är förstås om kamerans blixt kan ställas i ett manuellt läge, vilket är den mode som brukar funka med slavblixtar. Mina Olympus-kameror ställer jag i läge manuellt och med vald effekt [Full|1/4|1/16|1/64] vilket funkar med slavblixt, eftersom ingen förblixt skickas ut då.

Olympus har ett fjärrstyrningsprotokoll (optically wireless Remote Control med FL-36R/FL-50R), som även Metz har anammat, dock ännu inte implementerat i Panasonics blixtar.

Gamla blixtar funkar utmärkt med passiva slavtändare, eftersom deras höga triggspänning ibland kan vara skadlig för att monteras direkt på kamerans blixtsko.

Rekommenderar "den stora blixttråden" för mer information om blixtanvändning.

P.S.
Visserligen inte bekräftat, men en funktion som jag tror glömts bort med m4/3 kamerorna, är möjligheten att använda den externa blixtens röda LEDs som "AF illuminator". Varför? Är kontrastbaserad autofokus så fantastiskt bra ändå?

Ref:

Tack för tipsen! Jag har nu provat ALLA tänkbara inställningar utan att lyckas. Bilderna blir mörka om jag använder slavblixt. Det är väl bara att hoppas att Panasonic eller annan tillverkare kommer med vettig blixt (med vridbart huvud etc) till GF-1 samt någon form av informationsöverföring (sladd eller trådlös) till lös blixt.

1.
Det betyder alltså att man inte kan stänga av förblixten på kameran. Förståeligt ur fabrikantens synvinkel, som ju vill sälja sina egna blixtar.

2.
Du kan idag använda Canons blixtkabel, t.ex. Canon EOS Dedicated TTL Off-Camera Shoe Cord OC-E3, eftersom den passar i Olympus och Panasonics blixtsko. Det går att förlänga densamma om man är händig, alt. köpa en färdig "piratkabel" med lång sladd.

Provat med en liten blixt i tillbehörsskon?

Du kan prova med att använda en enkel extern blixt fastsatt i blixtskon, dvs. en som inte kan skicka ut förblixtar för TTL-mätning. Den triggar i sin tur din externa Osram slavblixt.

Viktigt är att först kolla så att inte triggspänningen är för hög på den manuella blixten i tillbehörsskon, så att den inte steker kameran.

Annars så har ju Panasonic en liten passande DMW-FL220, som förutom TTL AUTO, även torde kunna köras i Manuell mode. Olympus har en ännu mindre variant, FL-14 för PEN. Men som du redan påpekat, dessa små blixtar har tyvärr fast blixthuvud.

Rekommenderar istället FL-36R/(FL-50R), samt mecablitz 48 AF-1 digital /(mecablitz 58 AF-1 digital), vilka är de två modeller från Metz som enkelt via USB-porten kan uppdateras med f/w, så att de tar Olympus protokoll för fjärrstyrning (förmodar att Panasonic kommer att haka på). FL-36 är marknadens mest elegant designade blixt såväl även hanteringsmässigt, med en mycket kraftig utlysning för sin lilla storlek, men pga bara två batterier får en lång omladdningstid.

Ref:

Tack igen för alla tips! Jag har beställt en blixt som heter Metz 36 AF-4 C. Hoppas den kommer att funka!

mecablitz 36 AF-4 O digital till Panasonic

.
Det är modellen med suffix "O" du skulle behöva till din DMC-GF1,
36 AF-4 O digital, vilken passar till Leica|Olympus|Panasonic TTL-protokoll.

Modellbeteckningen med suffix "C" betyder att den är anpassad till Canons E-TTL protokoll.

Förhoppningsvis är det ändå inte en Canon-anpassad blixt du får, eftersom en sådan kommer inte att fungera på din Panasonic-kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar