En negativ sak som jag upplevde i Marrakech var att alla blängde på mig när jag tog upp min Nikon, några skulle ta kameran av mig och andra skulle ha betalt.
Allt fotograferande fick göras i smyg, men det är en magisk stad som jag älskar.
Japp, så kan det vara, Som sagt, har varit där 4 ggr och de tre första gångerna har jag aldrig varit med om några aggressioner eller fientliga markeringar överhuvudtaget. Tvärtom har människor varit väldigt öppna, vänliga - ja helt underbara - och sista dagen denna gång gick jag själv utanför murarna och mötte två unga öppna, vänliga och glada kvinnor som stoppade mig och började ställa mig en massa intresserade frågor bara av ren nyfikenhet. Det är kanske inte så vanligt men speglar kanske det faktum att man nog börjat vänja sig vid turisterna som blivit allt fler genom åren.
Min fru var först tveksam till Marocko efter alla koranbränningarna men vi mötte inga tecken på någon fientlighet trots allt det - tvärtom så gav en taxikille rabatt på priset självmant då vi sade vi var från Sverige. Good democracy, sade han och åkte glatt iväg medan han vinkade.
Det var dessutom Ramadan så det var jag lite tveksam till men mina erfarenheter från Amman och Jordanien 1973 då vattnet helt stängdes av på mitt hotell trots nära 40 grader i juli men det visade sig ju snart ha noll bäring 2025. De stängde lite tidigare inför kvällsbönen men det störde inte alls. Akoholen flödade på hotellen trots det men dock inte i Medinan.
Här en bild från Atlas-bergen.
Om ni kollar noga så ser ni att kvinnan som sitter på åsnan till höger i bild vänder bort huvudet för att inte fastna på bild. Det händer ofta men det är allt. Som jämförelse så regnade stenarna över vår buss när vi åkte genom Khyber-passer mellan Afghanistan och Pakistan. Där var det svårt att missta sig på att vi inte var välkomna. Där var dock ett ingenmansland på den tiden som inte ens myndigheterna gärna besökte.
Här en kille som verkligen VILLE vara med på en något arrangerad bild. Det var han som tog initiativet till den och inte jag. Mångsidig kille som både drog ut tänderna på folk, rakade dem, klippte dem och trimmade näshåren på de som inte hade något emot det. Han hade verkligen en hel låda med gamla tänder så det var verkligen en del av businessen.
Här ett annat exempel: Här stod jag och komponerade en bild långt innan denna kille dök upp och började gestikulera och muttra så jag brydde mig faktiskt inte i det falllet. Inte första gången det hänt att åsnedrivare och män med handdragna kärror vill undvika att hamnan på bild.
Det sista exemplet däremot var mindre kul. Även här komponerade jag långt innan denna kvinna kom ut ur en krims krams shop och började vifta. Sedan följde hon efter kanske 50 meter och skrek att hon ville ha betalt. Dök in i andra shoppar för att få hjälp men ingen brydde sig, så till slut gav hon upp.
Detta är det enda exemplet jag varit med om som bevärande, hotfullt och störande och det ser jag mer som undantaget som bekräftar regeln.
Av alla länder jag varit i så tycker jag nog att Marocko är det som varit mest "photogenique" eller hur man nu ska uttrycka det. Otroliga historiska miljöer och folkliv och en makalös arkitektur som jag i en del fall tycker varit ännu mer intressant än de moriska miljöer jag såg i Andalusien i Spanien för ett år sedan.
Otroliga stuckaturer, mosaiker, träsniderier och intarsiaarbeten och ofta i väldigt vacker och smakullt samklang. Här från det vackra Bahia-palatset i Marrakesh. Många av taken i Bahia har takmålningar som inte ens Alhambra kan matcha.
Då har jag inge ens nämnt det underbara Essaouria ute vid Atlantkusten med sin fantastiska fiskemiljöer eller alla historiska miljöer och medeltida världsarv som Ait Ben Haddou och Oarzazate vid randen av Sahara eller det upplysta Jemma El Fna-torget i Marrakesh på kvällarna dit hela stan verkar gå på kvällarna för att festa på lammkorvar och annat gott.