Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Att tänka på är att fysiskt liten eller stor bägge har för och nackdelar. Min Nikon 1-kamera är väldigt lite och lätt att ta med, men rätt pillig att fotografera med. Till och med min Nikon Z50 är lite för liten för optimalt handhavande. För mig är motsvarande Nikon Z6-8 den optimala storleken, men det finns dom som tycker att dom är för små/stora också.

Låg vikt på utrustningen är betydligt viktigare för mig och inte sällan skapar stor bländare mer vikt än längre brännvidd.

Det finns även mycket smidigare och mindre systemkameror att resa på semster med än A7R.

Jämför här: https://camerasize.com/compare/#491,488

Visa bilaga 177122

Jag är väl medveten att all teknik blir bättre kvalitet med tiden, inklusive kamerasensorer och objektiv. Där säger jag inte emot dig alls.

Vad jag påpekar är att även om jag förstår din poäng att det är en fördel med systemkameror att man kan välja olika storlekar på objektiv, så är det inget som helst nytt. Det är snarare själva defintionen av en systemkamera.

Självklart är den en stark fördel med en systemkamera att man kan anpassa den mer på det sättet. Där håller jag med dig 100%. Bara att jag inte håller med om att det är ett nytt koncept. Detta har man kunnat göra i snart 70-80 års tid.
En mindre kamera hus gör ju svagare batteri kapacitet. Batteri måste ju bli mindre för att få plats att stoppa i

Verkligen, otroligt vackert !

Nikon D800E, Nikon D850, Tamron 15-30, Tamron 24-70 och Tamron 70-200. Dessutom stativ och laptop samt div. tillbehör, även om det senare (tillbehören) inte väger så mycket. Sony RX100M5A. Ja jösses, varför göra det enkelt för sig, när man kan göra det komplicerat 🤪.

Ja, jag skulle inte invända mot att hyvla av några kg från ovan nämnda, men jag tänker inte köpa något mer fotorelaterat om det inte är av nödvändighet då jag redan plöjt ner oförsvarligt mycket pengar i detta redan, utan jag får köra på med det jag har, tills det (eller jag) slutar fungera.

Hoppas att det förstnämnda slutar att fungera först...🤔.

Ja, jag har också handlat klart när det gäller hårdvaran men det är ju mjukvaran som är det verkligt roliga och där har det roliga just börjat verkar det som. Otroligt spännande framtid de närmaste åren.

Framförallt så har ju denoise-tekniken blivit så fantastikt bra och den kan i viss mån parera den sämre bildkvaliteten små sensorer ger.

Jag satt bakom en kille i planet som hade en sen Apple fån. Han redigerade i mobilen och hade tagit en hel del verkligt fina bilder så mobilbilder kan räcka väldigt långt idag.

Senast ändrad:
Ja, jag har också handlat klart när det gäller hårdvaran men det är ju mjukvaran som är det verkligt roliga och där har det roliga just börjat verkar det som. Otroligt spännande framtid de närmaste åren.

Framförallt så har ju denoise-tekniken blivit så fantastikt bra och den kan i viss mån parera den sämre bildkvaliteten små sensorer ger.

Jag satt bakom en kille i planet som hade en sen Apple fån. Han redigerade i mobilen och hade tagit en hel del verkligt fina bilder så mobilbilder kan räcka väldigt långt idag.
Jo men så är det. Hårdvaran som åtminstone jag har till mitt förfogande täcker mina behov med marginal, (skall sägas) och som du säger så är det på mjukvarusidan det händer.

De utskrifter jag fått ut från de filer jag producerat med de kamerorna och de gluggar som räknats upp ovan, kan jag konstatera att bilderna är rakbladsvassa.

I den mån det fallerar oaktat om det handlar om mjukvara eller hårdvara (i mitt fall), så beror det helt och hållet på bristande kunskap/handhavandefel.

I o m att mjukvara utvecklas i en rasande takt, kan man göra saker med filer producerade för länge sedan, med betydligt enklare kameror än vad vi har idag och kan sannolikt få förbluffande resultat i jämförelse med tidigare mjukvara i o m att mjukvaran utvecklats.

Nä, nu lägger jag hellere pengarna på upplevelser och resor istället.

Jag vet inte var ni såg alla dessa systemkameror förr, om vi bortser ifrån parentesen där "alla" skulle ha en systemkamera. Något som oftast innebar ett sorts kompaktkameratänk där det enbart rörde sig om ett ljussvag paketobjektiv. Det är ju försäljningen av dessa enklare modeller, vilka är ett rent volymspel, som har minskat drastiskt ihop med kompaktkamerorna med små sensorer.

Det var nästan som ett stående skämt att om man såg någon med kameraväska utomlands så var det en japan. Resten använde kompaktkamera. Detta är förstås en viss överdrift, men inte heller helt osant. Givetvis fanns det folk som hade en systemkamera. Det syns bl a på bilder från skolavslutningar där den högtidiligt plockades fram av en mindre grupp, om de inte stod där med någon analog videokamera istället.

Traditionell fotoväska kör jag på resor men kan det vara så att vi luras av att många använder fotoryggsäckar istället?

Traditionell fotoväska kör jag på resor men kan det vara så att vi luras av att många använder fotoryggsäckar istället?
När jag är ute och reser har jag oftast en helt vanlig ryggsäck, men jag brukar alltid ta fram kameran och har den över axeln eller i handen när jag kommer till ställen man tar bra foton på. T.ex. på en båt som stannar strax framför Frihetsgudinnan eller på en stor terass på hundrade våningen. På båten såg jag en systemkamera förutom min och på terassen var jag ensam. På bägge ställen var det minst hundra personer som fotograferade med mobilen.

1988 flög till Manhattan med Canon FTb och 50 mm o 20 mm FD objektiv. Visste att Canon new F1 + 100 mm FD var mycket billigt, köpte där. Bar omkring tunga grejer som turist hehe. Ont i axlarna, skulle ha köpt liten ryggsäck. Andra turister imponeras av mina hängande grejer på axlarna hehe

En negativ sak som jag upplevde i Marrakech var att alla blängde på mig när jag tog upp min Nikon, några skulle ta kameran av mig och andra skulle ha betalt.
Allt fotograferande fick göras i smyg, men det är en magisk stad som jag älskar.

Bilagor

• coDSC_0275.jpg
    coDSC_0275.jpg
    5.9 MB · Visningar: 27
Jag tänkte väl att någon skulle ta den minsta lilla mikro 4/3-kameran och jämföra den med den största Sonyn. Alltid bevisar det något.

Jag besökte camerasize och upptäckte att min Sony A7CR är mindre än OM System OM-1. Aldrig riktigt funderat över det tidigare. Däremot har jag tänkt på att de är bra på olika saker.
Att mitt Sony 40/2.5 är mindre och lättare än OM System 20/1.4 är en annan sanning.

Jag tror afes lilla poäng inte handlade om objektiven utan om att sätta på eller ta bort ett extra grepp och därmed förändra storleken. Sant på sitt sätt fast en nischgrej.

Jag reser med en stor Sony (som råkar vara mindre än Canons och Nikons motsvarigheter, men ändå stor), ett PZ 16-35mm och ett 50/2.0. Funkar fint. Telefonbilder blir bättre undan för undan men sensorerna är för små. Får se vad som händer.

Den som har följt Sonys resa lite mera noggrant vet precis vad det handlar om, man släppte en liten kamera med småbilds sensorA7R mitt i gröten av en dominans på marknaden av stora kameror det hade ingenting att göra med att det alltid funnits en stor variation av olika storlekar genom åren, vanliga Svensson köpte inte en F4 eller en 1DS, arbetar klassen gick ofta på Konica kameror och Canon kom med billigare varianter som var populära, folk såg ju vad pressen hade för kameror vid idrottsarenorna och tog intryck. Vad många tyckte när första A9 kom var väl att det var okej, men gärna att Sony också kunde ha haft en större variant så kunderna kunde få valmöjlighet, man levererade två olika extragrepp till lilla A9 ett jättebilligt bara för lillfinger plats och ett större rejälare grepp.

Sony försökte med sin A900 att slå sig in mot C/N men det gick inte rent ekonomiskt att konkurrera mot dom stora, A900 var stor och rejäl, men Sony tog omtag i den nya digitala eran med en liten småbilds kamera som jag nämner i början av inlägget. Det var just att småbilds sensorn had börjat ta stort intresse, Nikon kom med sin D600 och man trodde ett tag att småbild skulle ta över helt, det var liksom det som var på tapeten vid just den tiden, så storlek och bra grepp har varierat genom åren.

En negativ sak som jag upplevde i Marrakech var att alla blängde på mig när jag tog upp min Nikon, några skulle ta kameran av mig och andra skulle ha betalt.
Allt fotograferande fick göras i smyg, men det är en magisk stad som jag älskar.

Japp, så kan det vara, Som sagt, har varit där 4 ggr och de tre första gångerna har jag aldrig varit med om några aggressioner eller fientliga markeringar överhuvudtaget. Tvärtom har människor varit väldigt öppna, vänliga - ja helt underbara - och sista dagen denna gång gick jag själv utanför murarna och mötte två unga öppna, vänliga och glada kvinnor som stoppade mig och började ställa mig en massa intresserade frågor bara av ren nyfikenhet. Det är kanske inte så vanligt men speglar kanske det faktum att man nog börjat vänja sig vid turisterna som blivit allt fler genom åren.

Min fru var först tveksam till Marocko efter alla koranbränningarna men vi mötte inga tecken på någon fientlighet trots allt det - tvärtom så gav en taxikille rabatt på priset självmant då vi sade vi var från Sverige. Good democracy, sade han och åkte glatt iväg medan han vinkade.

Det var dessutom Ramadan så det var jag lite tveksam till men mina erfarenheter från Amman och Jordanien 1973 då vattnet helt stängdes av på mitt hotell trots nära 40 grader i juli men det visade sig ju snart ha noll bäring 2025. De stängde lite tidigare inför kvällsbönen men det störde inte alls. Akoholen flödade på hotellen trots det men dock inte i Medinan.

1742165076973.png

Här en bild från Atlas-bergen.
Om ni kollar noga så ser ni att kvinnan som sitter på åsnan till höger i bild vänder bort huvudet för att inte fastna på bild. Det händer ofta men det är allt. Som jämförelse så regnade stenarna över vår buss när vi åkte genom Khyber-passer mellan Afghanistan och Pakistan. Där var det svårt att missta sig på att vi inte var välkomna. Där var dock ett ingenmansland på den tiden som inte ens myndigheterna gärna besökte.

1742165417220.png

Här en kille som verkligen VILLE vara med på en något arrangerad bild. Det var han som tog initiativet till den och inte jag. Mångsidig kille som både drog ut tänderna på folk, rakade dem, klippte dem och trimmade näshåren på de som inte hade något emot det. Han hade verkligen en hel låda med gamla tänder så det var verkligen en del av businessen.

1742166714537.png

Här ett annat exempel: Här stod jag och komponerade en bild långt innan denna kille dök upp och började gestikulera och muttra så jag brydde mig faktiskt inte i det falllet. Inte första gången det hänt att åsnedrivare och män med handdragna kärror vill undvika att hamnan på bild.

1742166415185.png

Det sista exemplet däremot var mindre kul. Även här komponerade jag långt innan denna kvinna kom ut ur en krims krams shop och började vifta. Sedan följde hon efter kanske 50 meter och skrek att hon ville ha betalt. Dök in i andra shoppar för att få hjälp men ingen brydde sig, så till slut gav hon upp.

Detta är det enda exemplet jag varit med om som bevärande, hotfullt och störande och det ser jag mer som undantaget som bekräftar regeln.

Av alla länder jag varit i så tycker jag nog att Marocko är det som varit mest "photogenique" eller hur man nu ska uttrycka det. Otroliga historiska miljöer och folkliv och en makalös arkitektur som jag i en del fall tycker varit ännu mer intressant än de moriska miljöer jag såg i Andalusien i Spanien för ett år sedan.

1742168473248.png

Otroliga stuckaturer, mosaiker, träsniderier och intarsiaarbeten och ofta i väldigt vacker och smakullt samklang. Här från det vackra Bahia-palatset i Marrakesh. Många av taken i Bahia har takmålningar som inte ens Alhambra kan matcha.

Då har jag inge ens nämnt det underbara Essaouria ute vid Atlantkusten med sin fantastiska fiskemiljöer eller alla historiska miljöer och medeltida världsarv som Ait Ben Haddou och Oarzazate vid randen av Sahara eller det upplysta Jemma El Fna-torget i Marrakesh på kvällarna dit hela stan verkar gå på kvällarna för att festa på lammkorvar och annat gott.

Senast ändrad:
Ingen kamera är stendöd som resekamera.
Det är inte kameran utan du själv som avgör resultatet. Ta med din favoritkamera - resten är upp till dig.
Det är det ingen som betvivlar om man nu bara hade dem med sig men grejen är ju att det inte blir så många systemkamerabilder tagna om nu dessa lämnas hemma. Favoritkamerorna idag är inte systemkameror längre utan mobiler och de räcker mycket mycket långt idag även om de som sagt INTE räcker ända fram alla gånger.

För att ta "närbilder" på håll så funkar det ofta inte alls med mobiltelefoner. Då MÅSTE man ha ett tele och få verkar vilja släpa på en 200 mm+ zoom idag. Visst kan man gå närmare (ibland) men det hade inte gått i detta fall av flera skäl. Ofta är det vatten emellan (och jag vet ingen utom Jesus eller möjligen någon som gjort sig hög på något sinnesutvidgande som fixat att gå på vatten med framgång) eller så lossas fisken från båtarna på ramperna efter sidorna av hamnen och där vill de inte ha fotografer eller obehöriga som stör det ganska hetsiga lossnings arbetet då fisk och redskap lastas av.

1742169809842.png

Senast ändrad:
Ja dom verkar jobba på rätt så bra nu att förbättra mobilernas zoom möjligheter, Sony mobil kom väl med en två läges optisk zoom som då skulle liknas som två olika objektiv, så dom försöker att få till det men Sonys variant fick väl inga topp betyg men det kommer nog bli bättre.

Ja dom verkar jobba på rätt så bra nu att förbättra mobilernas zoom möjligheter, Sony mobil kom väl med en två läges optisk zoom som då skulle liknas som två olika objektiv, så dom försöker att få till det men Sonys variant fick väl inga topp betyg men det kommer nog bli bättre.
Sony ligger inte bra till på den biten. Där är Samsung, Google, Apple och Kineserna betydligt bättre.
Min Googletelefon kan zooma bort mot 900mm, men då med mediokert resultat. Bort mot 200mm med relativt bra resultat.

Jag råkade köpa en Pixel 8 Pro och Affinity Photo 2. Dom första testen är övertygande, men jag har inte haft möjlighet att sitta ner vid datorn och titta på bilderna än.

Bild tagen med vidvinkelkameran med telefonen
Visa bilaga 176336
Vid den röda cirkeln zoomade jag in så mycket det gick. Det utanför den optiska zoomen, så även digital zoom. Resultatet är dock ganska imponerade. Jag tog även en bild med Nikon Z50 med ett 500mm-objektiv på kameran. Z50-bilden har betydligt mer detaljer i sig när man börjar pixelpeepa, men tittar man på bilden utan att göra det är det faktiskt inte någon enorm skillnad.

Visa bilaga 176337

Kyrkan är 6.2km från där jag fotograferade

Här ett inlägg jag gjorde med min telefon.

Håller inte med om rubriken.
Skulle jag åka någonstans med ambitionen att ta snygga bilder åker självklart systemkameran med. För vanliga resor blir det en kompromiss, dvs fickkameran med beteckningen RX100. Den är inte lika bra som systemkameran, bara "tillräckligt bra". Mobilen duger att ta bilder på t.ex varor i affären med, dvs ren dokumentation. Den är avsiktligt ingen supermobil och ger inte redigerbara bilder.
Men jag betraktar mig inte heller som genomsnittspersonen när det gäller foto så systemkameran må vara "stendöd" för andra men inte för mig. 😀
Snarare är det resandet som är lite på is sedan pandemieländet.

Håller inte med om rubriken.
Skulle jag åka någonstans med ambitionen att ta snygga bilder åker självklart systemkameran med. För vanliga resor blir det en kompromiss, dvs fickkameran med beteckningen RX100. Den är inte lika bra som systemkameran, bara "tillräckligt bra". Mobilen duger att ta bilder på t.ex varor i affären med, dvs ren dokumentation. Den är avsiktligt ingen supermobil och ger inte redigerbara bilder.
Men jag betraktar mig inte heller som genomsnittspersonen när det gäller foto så systemkameran må vara "stendöd" för andra men inte för mig. 😀
Snarare är det resandet som är lite på is sedan pandemieländet.
Affärer brukar ha relativt bra bilder på deras produkter som går att ladda hem från deras hemsida/webshop. Eller är det kombon snabbmakaroner bredvid långsammakaroner du tycker är intressant?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto