Tror inte att systemkameran är död. För den stora massan duger säkert mobiler (som i dessa dagar tar förbluffande bra bilder), men för "entusiaster" och professionella fotografer är nog mobilen inte något alternativ som konkurrerar ut systemkameran (än).
För egen del är det uteslutet att
inte använda systemkamera. Dels för att jag plöjt ner en ohygglig massa pengar i de kamerahus och gluggar jag köpt på mig, men även för att bildkvaliteten (i jämförelse med mobilen) är ojämförbar.
Om jag
inte använder mina FF-hus och jag skall fota lite mer seriöst, blir det till att använda min RX100 M5A. På min resa till Japan förra året hade jag med mig mina två FF-hus och tre gluggar, men den kameran som jag använde mest var min synnerligen kompetenta RX100. Ingen dröm att släpa med sig två FF-hus och tre gluggar (samt stativ) bara för att använda sig av en kompaktkamera kunde jag konstatera och många är de gånger då jag bannade mig själv för att ha släpat med mig detta, men som ordstävet säger; Better safe then sorry, eller på Svenska; Bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha. Men som sagt, det är ingen dröm att släpa på grejerna, nä

.
Själv intalade jag mig att inte upprepa det misstaget inför nästa resa, men om jag känner mig själv rätt, kommer jag nog att släpa med mig mina två FF-hus och mina tre gluggar igen, tillsammans med min RX100. Åtminstone blir det så
om jag åker till Nepal detta året (igen), då jag slipper släpa på det själv, (jag kommer att ha en bärare/guide med mig uppe i Himalaya)

.
Dessutom, har jag plöjt ner så mycket pengar som jag gjort på dessa pryttlar, då skall jag ta mig tusan använda dom också !
Därtill tror jag det blir svårt att uppnå detta resultatet med vare sig en kompaktkamera eller mobiltelefon, med den kvalité som denna utskriften har;
Visa bilaga 177117
Panoramat är taget i Nepalesiska Himalaya 2022, sjön är Gokyo och bilden är tagen från Gokyo Ri. Bilden är ihopsatt av nio (9) separata exponeringar och utskriften är 120*50 cm, hänger numera över den avbildade soffan.
Den förändring som möjligen kommer att ske är att jag (över tid) kanske tar med mig lite mindre av det jag har, det är som nämnts ingen dröm att släpa på två FF-hus och tre gluggar, (de blir ju inte lättare med stigande ålder), men så länge det går att använda, kommer jag att fortsätta fotografera med den utrustningen.
Sedan en avslutande fråga till Stenis; Hur kommer det sig att du dras till Marocko !? Jag har själv varit där vid två tillfällen och jag känner inte någon brådska att åka tillbaka, då lokalbefolkningen är en veritabel pain in the a**, om du frågar mig.