Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar aldrig på hur många som fotograferar med mobilen eller systemkameran. Jag fotograferar för att skapa mina bilder. Ibland kommer mobilen fram, mer som en dagbok, men det är inga seriösa bilder. Gillar inte de spegellösa systemkamerorna heller. Köper kameror på begagnadmarknaden numera, då jag vet vad jag vill ha. Fotografi har andra värden för mig, än för de 99% som tycker det räcker med mobilen.
"Fotografi har andra värden för mig, än för de 99% som tycker det räcker med mobilen."

Nu lyfte vi en bit från jorden ....tror jag.

... men är inte det ett rätt vidlyftigt antagande Terje? Hur ver du det? En gång jobbade det en "proletariserad" yrkesfotograf som inte längre kunde leva på sitt fotograferande som vaktmästare på mitt jobb. Det är nog mer än 10 år sedan och han sysslade redan då med experimetellt fotografi med sin I-phone. Vad han hade kunnat göra med en modern I-phone skulle jag velat se.

Du får gärna berätta om de där värdena som bara du eller för den delen alla systemkamerafotografer underförstått skulle ha gemensamma och som all mobilfotografer tydligen saknar främst bara för arr de inte använder systemkamera.

Om vi bortser från att sökarhuset Inte påverkar AF på en spegelfri kamera (vilket det kan göra på en spegelreflex), så innehåller det en bildskärm som är mer eller mindre högupplöst och i olika storlek. Därtill kommer elektronik som styr skärmen och optik som gör det möjligt att se bilden med ögat mot sökaren, i många fall med möjlighet till dioptrijustering.
Detta finns förstås inte på mobiler, och gör att kameran blir större ju bättre sökaren är.
Det är inte unikt för Sony; Alla tillverkare med bra EVF behöver utrymme för densamma.

Med en bra vinklingsbar skärm klarar jag mig ofta utan EVF, men det är svårt att hitta en dylik kamera.
Nu blev det nog ett syftningsfel och lite till ...

"Om vi bortser från att sökarhuset Inte påverkar AF på en spegelfri kamera (vilket det kan göra på en spegelreflex), så innehåller det en bildskärm som är mer eller mindre högupplöst och i olika storlek."

Prismat innehåller väl främst sökaren. och på min A6300 så finns sökare trots brist på fuskprisma, så det går ju faktikst att få till även om Sony väl inte ´gjort någon 7000-serie än med FF. Vore kul att se något sådant.

Bildskärmen har väl inte alls med detta att göra för den sitter ju definitivt inte i något fuskprisma. Jag tänkte inte främst på mobilerna här utan på systemkamera utan fuskprismor som ju är mer fickvänliga än våra A7-or.

Håller annars helt och fullt md om fördelen med vikningsbar skärm som på min gamla A7 III - jättebra för gatufoto till skillnad från den där usla "bloggarlösningen" vi fick på A7 IV (det enda jag inte gillar med den kameran. ... men din kamera har väl den nya mycket smartare konstruktionen som faktikst kan allt.

På 70-talet hade många en systemkamera som togs fram vid högtidliga tillfällen.
Just resor klassade ofta in som högtidligt tillfälle. Gemene man fotograferade rent allmänt rätt lite på 70-talet eftersom framkallning och film inte var jättebilligt.

Tidigare var det kanske dyrare att framkalla med tanke på att föräldrarna kunde ha flera års bilder på samma filmrulle. De högtidliga tillfällena.
Åtminstone under 80-talet var det en "guldålder" för foto när Extrafilm mfl konkurrrerade om att få framkalla semesterbilderna. Porto ingick och man fick returnera alla suddiga bilder - och det var många - plus att man fick en ny film "på köpet".
Framkallningsställen fanns i nästan varje kvarter. Det kostade inte mycket och som sagt betalade de tillbaka för alla misslyckade bilder så man undrar om det ens var lönsamt.
Men här var det nog mest de nya behändiga kompaktkamerorna med autofokus som gällde. Vi med systemkamera fotade dia eller svartvitt.

Bildskärmen har väl inte alls med detta att göra för den sitter ju definitivt inte i något fuskprisma.
Den har i högsta grad med det här att göra eftersom det sitter en liten bildskärm där också. Det är den du ser när du tittar i sökaren. Oansett att den är mindre än den som sitter på kamerans utsida ska den bo någonstans.
Däremot brukar AF i spegelreflexer sitta nere i spegelhuset, inte uppe i prismat. De har däremot ofta allehanda inspeglad information i sökaren, som kan relatera till AF, vars displayer är monterade i prismahuset.

• Gilla
Reaktioner: afe
Idag är det väl så att det tas fler bilder än någonsin. Ett viktigt säljsargument för vilken mobil man skall köpa är kamerans egenskaper. Sedan är det personer som vi som vill ha något mer avancerat.
Vad man skall ta med sig på en resa är ju upp till var och en.

Själv är jag någon som nog gärna släpar på en hel del eftersom jag ser de flesta resor som ett tillfälle att ta bilder från en ny plats med för mig annorlunda miljöer. Det är jag själv som får lida om jag släpar med mig onödiga prylar. Jag har mycket Canon utrustning men också Fuji. Skall jag minska vikten och volymen är det oftast Fuji prylar som får följa med. Det väger mindre rent generellt och skillnaden i bildkvalité är oftast försumbar.

Jag fotograferar sällan med mobilen. Det blir sådana där bilder där kvalitén är helt oväsentlig men jag behöver ha innehållet. Typ skylten på platsnumret där jag ställer bilen på flygplatsen eller en bild på några inställningar i displayen på en maskin. Går informationen att läsa är bilden bra (nog).
Dessutom tar jag en del bilder på ställen dit det inte går att få en riktig kamera. Mobilen är bara någon centimeter tjock och går därför att sticka in på ställen dit en systemkamera inte kommer i ett stycke. Inte ens om man skickar in objektivet separat.

Däremot tar jag en del bilder med värmekameran (Flir) i mobilen för att kontrollera ventilation i elskåp eller varmgång i mekaniska ting.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto