Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
"Fotografi har andra värden för mig, än för de 99% som tycker det räcker med mobilen."Jag funderar aldrig på hur många som fotograferar med mobilen eller systemkameran. Jag fotograferar för att skapa mina bilder. Ibland kommer mobilen fram, mer som en dagbok, men det är inga seriösa bilder. Gillar inte de spegellösa systemkamerorna heller. Köper kameror på begagnadmarknaden numera, då jag vet vad jag vill ha. Fotografi har andra värden för mig, än för de 99% som tycker det räcker med mobilen.
Nu lyfte vi en bit från jorden ....tror jag.
... men är inte det ett rätt vidlyftigt antagande Terje? Hur ver du det? En gång jobbade det en "proletariserad" yrkesfotograf som inte längre kunde leva på sitt fotograferande som vaktmästare på mitt jobb. Det är nog mer än 10 år sedan och han sysslade redan då med experimetellt fotografi med sin I-phone. Vad han hade kunnat göra med en modern I-phone skulle jag velat se.
Du får gärna berätta om de där värdena som bara du eller för den delen alla systemkamerafotografer underförstått skulle ha gemensamma och som all mobilfotografer tydligen saknar främst bara för arr de inte använder systemkamera.