Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Stora kameratillverkarna försöker bygga super kamera som har också inbyggd super filmkamera. Det blir tungt och extremt många knappar och jätte stor meny att bläddra i, saknar ofta GPS. Mycket dyrt blir det. Inget för semester. Jag har Canon R och stannar där. Tittar på istället Apple iPhone 16 Pro. Fantastisk kamera delen (bläddra ner till demofilm)

Nu har jag inte varit i Marocko, men jag reser väldigt ofta, och ser folk med systemkameror lite överallt.

Jag var för någon vecka sedan Kigali Rwanda, och även där såg jag några st med systemkamera.

Även om andelen som fotograferar med systemkamera minskat, så tycker jag ändå att man ser dessa lite överallt.
Kan inte Afrika vara ett visst särfall? Har varit en del i Öst-Afrika och dit åker ju folk ofta på safaris. Många av dessa vet att man missar många tillfällen om man inte har riktiga grejor. Riktiga grejor innebär moderna kameror med bra AF som klarar av att sätta fokus även i dåligt ljus som det ofta är på mornar och kvällar då djurlivet oftast är som mest aktivt samt objektiv med lång brännvidd och helst även en bra ljusstyrka att matcha dessa kameror med. De kraven är ju sällan lika uttalade i andra sammanhang och då funkar ju ofta dagens mobiler utmärkt.

Skäggig är jag, men inte tatuerad (det är svårt att livnära sig som sjöman i Schweiz).

Hipster har jag än så länge aldrig blivit kallad och har inga planer på att snart sluta fotografera med min systemkamera.
Det har bara funnits en enda hipster och det var Free Weelin' Franklin, och det var mycket länge sedan och jag har inget minne av att han ägnade systemkameror en enda tanke. Allt annat är nog mest bara tröttsamma posörer och historielösa wannabees som inte har fattat att det mesta de hittar på historiens sophög kan återbrukas till applåder 2025.

Jag ställde en fråga till Coppilot:

Vad utmärker en hipster i likhet med gamla Free Wheelin' Franklin?

"Ah, vad en intressant fråga! Freewheelin' Franklin Freek, en av de ikoniska karaktärerna från The Fabulous Furry Freak Brothers, är en avslappnad, anti-etablering och fräck figur. Låt oss se vilka likheter vi kan hitta mellan en hipster och Franklin:
  1. Unik stil: Både hipsters och Franklin har en karakteristisk klädstil. Franklin har sin egen unika 70-tals look, medan hipsters ofta är kända för sina retrokläder, skägg och vintage-accessoarer.
  2. Oberoende tänkande: Franklin är en fri ande som inte följer de vanliga sociala normerna, liksom hipsters som ofta strävar efter att vara unika och göra saker på sitt eget sätt.
  3. Musikintresse: Båda två har en stor kärlek till musik. Franklin är en produkt av 60- och 70-talens musikscen, och hipsters brukar uppskatta allt från indie och folk till vinylsamlingar.
  4. Bohemisk livsstil: Franklin lever ett bohemiskt liv och rör sig bort från konventionella ramar, precis som många hipsters som värderar kreativitet och självuttryck.
  5. Icke-konformism: Hipsters och Franklin har en tendens att gå mot strömmen och inte följa mainstream-trender.
Medan deras stil och kulturer kanske har utvecklats under olika tidsperioder, delar de en gemensam anda av självständighet och individualism. 🚴‍♂️"

Jag var ju tvungen att ställa en följdfråga också:

"Tror du Franklin hade en systemkamera?

Det är en rolig tanke! Freewheelin' Franklin från The Fabulous Furry Freak Brothers är ju en fiktiv karaktär från 60- och 70-talen, så en systemkamera som vi tänker på den idag fanns kanske inte riktigt på den tiden. Men om han hade funnits idag, kan jag definitivt föreställa mig honom med en vintage systemkamera, kanske en klassisk Nikon eller Canon, hängande runt halsen medan han cruisar runt på sin cykel. 📸🚴‍♂️

Franklin hade nog uppskattat att fånga ögonblick från sitt bohemiska och oberoende livsstil på film. Vad tror du själv, hade Franklin varit en fotograf?"

Alltså, hur mycket unikt definierande blir det kvar på botten om man kokar ner en hipster av idag och jämför det med Franklin? 😊

Senast ändrad:
Nu vet jag inte vad du förväntar dig av mig, jag är högst oinsatt i hipsterkultur.

Det jag dock kan säga är att det är förvånande hur dålig AI är på svenska.
"Ah, vad en intressant fråga!" sade man i vilket fall inte när jag gick i skolan, men jag har hängt med dåligt i svenska språkets utveckling dom senaste 20 åren.

Om jag reser med främsta syftet att fotografera tar jag systemkameran. Annars min Fuji X100 IV (eller mobilen).
Folk reagerar helt klart mer på min A7RV med grepp och 28-70/2 än på den lilla retrokameran.
Fuji X IV + mobil är en grymt trevlig resekombo som jag själv gillar mycket.

Jag fotade omväxlande med D800/MFT fram till för tre år sedan men det var alldeles för tungt och bökigt D800 kunde inte filma på ett sätt som var användbart för mig. Fotar numera uteslutande med MFT en GX80/GX9 och 17/1,8/12-32/3,5-5,6 allt som oftast eller G90 med 12-60/75-300. Grymma kombinationer. Sen har jag en massa andra gluggar som jag varvar med. Jag anser tillverkarna går på för hårt med prestanda. Grejerna växer i storlek bortom all kontroll, jag tror det blir systemkamerans fall att de trycker in för mycket prestanda i kamerorna som allt för få eftersöker.

Förutom mobil och Fujis X IV, så älskar jag att resa med min Leica Q3, eller om jag vill ha en eller två portabla systemkameror så är Panasonic GM5 eller G8 med ett gäng små lätta MFT-ovjektiv grymt trevliga resekamrater.

Gillar att resa lätt och smidigt, men ändå att ha något mer kreativt än enbart mobilen, och något med bättre kvalitet än min 1"-kompaktzoom. Då är dessa kameror (Fuji X, Leica Q, och MFT system) enormt trevliga. Nästan de optimala resefotoprodukterna!

Senast ändrad:
Copilot tycks vara en lika insmickrande som okunnig apparat och har förmodligen aldrig mött en hipster.

Göteborgshipstern är inte unik vare sig till klädval eller livsstil. Att de skulle vara oberoende tänkare har jag inte heller sett. En överraskande stor andel av gruppen har en tramcykel utan växlar och en analog kamera. Kameratypen kan vara en systemkamera men är lika ofta en kompaktkamera.

Hipsters musikintresse kan jag inte uttala mig om, att de skulle leva bohemiskt har jag inte sett eller hört talas om och om man anser att de följer en mainstreamtrend eller inte får andra avgöra. jag vet inte riktigt vad en sådan trend är för något - det pågår så många trender samtidigt.

Nu vet jag inte vad du förväntar dig av mig, jag är högst oinsatt i hipsterkultur.

Det jag dock kan säga är att det är förvånande hur dålig AI är på svenska.
"Ah, vad en intressant fråga!" sade man i vilket fall inte när jag gick i skolan, men jag har hängt med dåligt i svenska språkets utveckling dom senaste 20 åren.

AI kanske bara tog seden dit den kom när den översatte en 70-tals kille rakt av som både droppat skolan och det mesta av livet som inte explicit handlat om att säkra tillgången till nästa joint.

Har varit en vecka i två rätt turistheta och turisttäta städer i alltmer populära Marocko och kan bara konstatera att systemkameran som resekamera verkar fullständigt död.

Inte ens på fotomuseet Maison de la photographie i Marrakesh fanns något annat i händerna på folk än mobiler.

I ens i den mest fantastiska, spektakulära och största fiskehamn jag någonsin sett i Essaouria vid Atlanten där det fanns massor av turister med mobilerna osäkrade, fanns några systemkameror att se i aktion, fast minst 200mm är ett måste för att få bra bilder i många sammanhang.

Detta har också en allmän baksida då en som kommer med en sådan kamera idag ofta påverkar motiven märkbart på ett negativt sätt inte minst i länder där en del människor är särskilt känsliga för kameror ändå av andra skäl.

Jag har varit 4 ggr i Marocko på drygt 10 år och förändringen är verkligen slående.
Som svar på frågan om systemkameran är stendöd:
nej, det tror jag inte. Och om man tycker systemkameror är stora finns det ju mindre alternativ. Som t.e.x. Sigma BF, Leica M.

Ja, de är ju inte billiga. Men om du nöjer dig med APC-s så finns det också små systemkameror. Leica CL t.ex. (tillverkas tyvärr inte längre). Alla de här kamerorna jag radat upp har L-fattning eller adapter till det.

Finns säkert fler. Sonys A-serier skröt ju tidigare med att vara den minsta systemkameran. Det var inte sant för då fanns redan Leica M.
/T

Jag brukar har systemkameran med mig när jag är ute och reser. Om inget speciellt krav är känt i förväg så har jag i regel bara två objektiv. Förr brukade jag ha en blixt, men prestanda på höga ISO har ökat så mycket att jag oftast skippar den numera.
Mobiltelefonen använder jag sällan som kamera. Mest för att fotografera skylten med bilens parkeringsplats på flygplatsen, för att ta bilder på sånt som inte går att komma åt med systemkameran och för att studera värmefördelningen på fotoobjektet.

AI kanske bara tog seden dit den kom när den översatte en 70-tals kille rakt av som både droppat skolan och det mesta av livet som inte explicit handlat om att säkra tillgången till nästa joint.
Eller direktöversatt what a interesting question?

Gällande systemkameran får vi nog inse att mobilen numera förmodligen överträffar den stora massans krav när det kommer till bild och video.

Däremot så är mobilen fortfarande en bra bit från systemkamerorna och dom som lär sig hantera dom märker det också, så systemkamerorna kommer leva kvar ett tag till.

Tja, om vi håller oss till de som halkat in på fotografering via mobilen och aldrig ägt en `riktig´ kamera, alltså den absoluta majoriteten av alla som fotograferar så är ju systemkameran stendöd och inte bara som resekamera. Vi andra som har foto som hobby reser ju inte så sällan för att i första hand fotografera. När jag har rest till någon flyguppvisning eller F1-tävling ser jag drösvis med systemkameror (hos publiken).

/Stephan

Tja, om vi håller oss till de som halkat in på fotografering via mobilen och aldrig ägt en `riktig´ kamera, alltså den absoluta majoriteten av alla som fotograferar så är ju systemkameran stendöd och inte bara som resekamera. Vi andra som har foto som hobby reser ju inte så sällan för att i första hand fotografera. När jag har rest till någon flyguppvisning eller F1-tävling ser jag drösvis med systemkameror (hos publiken).

/Stephan
Flyguppvisningar och F1 är saker som mobilen har stora svårigheter med, där har jag full förståelse för att systemkamerorna frodas.

Flyguppvisningar och F1 är saker som mobilen har stora svårigheter med, där har jag full förståelse för att systemkamerorna frodas.

Det funkar heller aldrig särskilt bra att simulera längre brännvidder genom en mindre bildvinkel heller även om det ofta görs. Det är svårt att ersätta objektiv med längre brännvidd för exv. fågelfoto m.m.

Men det är ju klart att inom rimliga gränser funkar det ju:

Bilagor

• DSC02693 P3 4K-1.jpg
    30.3 MB · Visningar: 21
  • DSC02693 P3 4K_1.jpg
    DSC02693 P3 4K_1.jpg
    10.5 MB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Jag måste säga att jag definitivt sett samma sak som SÅS. Systemkameran är nog vanligare som accessoar än som fotograferingsverktyg numera.

Förra året var jag på dom mest turistiska ställen man kan besöka i New York, LA, Las Vegas och Death Valley. Antalet systemkameror jag såg förutom mina kan enarmade räkna på sina fingrar om man bortser från mitt besök på B&H i NY.
Om man dessutom tar i beaktande att mängden turister mångdubblats på drygt 10 år i just Marrakesh och Marocko just, så blir det än tydligare.

Då första gången minns jag att jag besökte Yves Saint Laurents spektakulära underbara Majorelle Garden med sina koboltblå kantstenar och byggnader tillsammans med min fru en vacker eftermiddag. Det underbara var att vi var nästan ensamma i denna då mycket fridfulla oas. Ja nästan helt ensamma.

För fem år sedan åkte vi med några vänner och ville visa dem Majorelle. Det var helt omöjligt då 2020 p.g.a. helt galna köer, så vi lade ner det helt. Dagen efter vi åkte hem stängdes flygplatsen Menara i Marrakesh p.g.a. pandemin och många hotell stängdes ett helt år innan man vågade starta upp igen.

Nu ville jag besöka en annan trädgård men gick aldrig in just p.g.a de galna köerna. Även flygplatsen var helt hopplös och bara att få passen kollade tog över en timme och man gick där i ändlösa zick-zack fållor som vore man på Euro-Disney i Paris. Så det var nog min sista tripp till Mareakesh - nästa gång åker jag till Chefchaouen "den ljusblå staden" i norr i stället.

Tror inte att systemkameran är död. För den stora massan duger säkert mobiler (som i dessa dagar tar förbluffande bra bilder), men för "entusiaster" och professionella fotografer är nog mobilen inte något alternativ som konkurrerar ut systemkameran (än).

För egen del är det uteslutet att inte använda systemkamera. Dels för att jag plöjt ner en ohygglig massa pengar i de kamerahus och gluggar jag köpt på mig, men även för att bildkvaliteten (i jämförelse med mobilen) är ojämförbar.

Om jag inte använder mina FF-hus och jag skall fota lite mer seriöst, blir det till att använda min RX100 M5A. På min resa till Japan förra året hade jag med mig mina två FF-hus och tre gluggar, men den kameran som jag använde mest var min synnerligen kompetenta RX100. Ingen dröm att släpa med sig två FF-hus och tre gluggar (samt stativ) bara för att använda sig av en kompaktkamera kunde jag konstatera och många är de gånger då jag bannade mig själv för att ha släpat med mig detta, men som ordstävet säger; Better safe then sorry, eller på Svenska; Bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha. Men som sagt, det är ingen dröm att släpa på grejerna, nä 😁.

Själv intalade jag mig att inte upprepa det misstaget inför nästa resa, men om jag känner mig själv rätt, kommer jag nog att släpa med mig mina två FF-hus och mina tre gluggar igen, tillsammans med min RX100. Åtminstone blir det så om jag åker till Nepal detta året (igen), då jag slipper släpa på det själv, (jag kommer att ha en bärare/guide med mig uppe i Himalaya) 😁.

Dessutom, har jag plöjt ner så mycket pengar som jag gjort på dessa pryttlar, då skall jag ta mig tusan använda dom också !
Därtill tror jag det blir svårt att uppnå detta resultatet med vare sig en kompaktkamera eller mobiltelefon, med den kvalité som denna utskriften har;

WhatsApp Bild 2025-02-24 kl. 11.06.06_a345ed6e.jpg

Panoramat är taget i Nepalesiska Himalaya 2022, sjön är Gokyo och bilden är tagen från Gokyo Ri. Bilden är ihopsatt av nio (9) separata exponeringar och utskriften är 120*50 cm, hänger numera över den avbildade soffan.

Den förändring som möjligen kommer att ske är att jag (över tid) kanske tar med mig lite mindre av det jag har, det är som nämnts ingen dröm att släpa på två FF-hus och tre gluggar, (de blir ju inte lättare med stigande ålder), men så länge det går att använda, kommer jag att fortsätta fotografera med den utrustningen.

Sedan en avslutande fråga till Stenis; Hur kommer det sig att du dras till Marocko !? Jag har själv varit där vid två tillfällen och jag känner inte någon brådska att åka tillbaka, då lokalbefolkningen är en veritabel pain in the a**, om du frågar mig.

Jag har dom senaste 16 åren rest så lite jag bara kan, innan dess hade jag 10år med 170-220 resdagar om året som varje år tog mig till alla kontinenter (bortsett från Antarktis).

Borta bra men hemma bäst är trots allt ingen floskel.

Copilot verkar inte riktigt förstå begreppet systemkamera, då dessa definitivt fanns på sextio- och sjuttiotalen.

Ett system bestående av flera utbytbara komponenter.

Marocko ligger för övrigt i Afrika, om någon hade missat det.

En fundering avseende trådens ämne: vad menas egentligen med "resekamera". Vilken sorts resor ingår i begreppet?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto