Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Rätt ny på foto och inte fotat så länge med riktig kamera men tycker fördelarna med en bra systemkamera och fota naturen på t.ex en fjällvandring är större än nackdelarna med vikten att släpa med sig. Använder läsglasögon och slipper hålla på joxa upp dom hela tiden när dioprin är färdigjusterad i sökaren på kameran. I starkt solljus ser jag knappt på mobilskärmen vad jag fotar heller. Att hålla liv i en mobiltelefon på en tvåveckors fjällvandring även satt i flightmode kräver väl några powerbank. Tror en systemkamera klarar sig med mindre.

Nu hade jag nog tagit med systemkameran på en fjällvandring, men du har helt fel argument för att inte använda mobilen.

Dagens premiummobiler har skärmar som klarar solljus. En mobil och en powerbank som kan driva den två veckor väger mindre än en systemkamera och två objektiv. Använder du bara telefonen för fotografering behöver du knappt ladda den varannan dag.

Nu hade jag nog tagit med systemkameran på en fjällvandring, men du har helt fel argument för att inte använda mobilen.

Dagens premiummobiler har skärmar som klarar solljus. En mobil och en powerbank som kan driva den två veckor väger mindre än en systemkamera och två objektiv. Använder du bara telefonen för fotografering behöver du knappt ladda den varannan dag.

Ok.
Kommer iofs ha ett objektiv i sommar på fjällvandringen. En superzoom 18-300 till en Sony Alpha. Och kanske blir inte vikten mindre men enkelheten att mest ta upp kameran och fota än att att sätta på sig glasögonen först. Sen ha mobilen tryggt nerpackad i ryggsäcken för att kunna boka/omboka en resa hem med. Alltid varit lite nojig att mobilen ska paja ute på vandringen.

Ok.
Kommer iofs ha ett objektiv i sommar på fjällvandringen. En superzoom 18-300 till en Sony Alpha. Och kanske blir inte vikten mindre men enkelheten att mest ta upp kameran och fota än att att sätta på sig glasögonen först. Sen ha mobilen tryggt nerpackad i ryggsäcken för att kunna boka/omboka en resa hem med. Alltid varit lite nojig att mobilen ska paja ute på vandringen.
Om jag hade varit nojig över det hade jag nog hellre släpat 150gr extra och haft en reservtelefon med mig. Man har alltid någon gammal liggandes hemma. Bättre det än att gå omkring och oroa sig istället för att njuta av vandringsturen.

18-300 på vad jag antar är en APS-C kamera kommer bli tiptop. Jag hade nog haft ett 24-200 och ett 9mm objektiv till min fullformatare.

Ett jättelitet stativ bara så att du kan ställa kameran och rikta den så kommer du kunna ta fina landskapsbilder på kvällen också skulle jag rekommendera. Jag hade nog tagit ett så litet att jag fått lov att ligga och rikta den, för att spara vikt och plats. Typ Røde Tripod 2.

Senast ändrad:
Om jag hade varit nojig över det hade jag nog hellre släpat 150gr extra och haft en reservtelefon med mig. Man har alltid någon gammal liggandes hemma. Bättre det än att gå omkring och oroa sig istället för att njuta av vandringsturen.

18-300 på vad jag antar är en APS-C kamera kommer bli tiptop. Jag hade nog haft ett 24-200 och ett 9mm objektiv till min fullformatare.

Ett jättelitet stativ bara så att du kan ställa kameran och rikta den så kommer du kunna ta fina landskapsbilder på kvällen också skulle jag rekommendera. Jag hade nog tagit ett så litet att jag fått lov att ligga och rikta den, för att spara vikt och plats. Typ Røde Tripod 2.

Jo, APS-C. En ganska nyinköpt Sony a6600 + Tamron 18-300. Vädertätat hus plus objektiv. Hoppas på att det blir bra. Rätt fin kvalitet på bilderna, tycker jag själv som amatör.
Och har kameran i en axelremsväska. Regnar det alltför jäkligt så stoppar jag ner kameran i en drybag också.

Och jepp, ett litet Ulanzi ministativ av kolfiber skall med. Men jag slipper ligga ner. Kommer komma över gräs och ris höjd då det går att fälla ut benen några få decimeter.

Och van att bära tungt. Tältvandrar. Ryggsäcken brukar aldrig väga under 20 kg. Huuh!

Ok.
Helt klart att man kan vara orolig över mobilen, den har räddat liv över hela världen i många kniviga situationer.

Den gamla kompaktkameran som många såg som helt död för bara några år sedan har ju fått ett ordentligt lyft på grund av (tack vare?) TikTok trender, återbruksmentalitet hos gen Z och skicklig marknadsföring.

Rent tekniskt har väldigt få kompakter ett existensberättigat. Däremot kan ju vad som helst få mjuka värden som ger dom ett högt existensberättigande.

Håller med. Anser nog för min del att fotografera med mobilen är som att äta på något snabbmatsställe a la McDonalds eller likande hak, man gör det bara i nödfall.

När det gäller att få bilder som jag själv blir nöjd med, så är det någon av mina systemkameror som jag använder mig av.

Tycker det är stört omöjligt att se på mobilskärmen vad det är som jag försöker att ta bilder av. Det blänker och bildkompositionen är svår i vissa ljusförhållanden.
Håller med, jag har jättesvårt med mobilkamera i vanligt dagsljus ofta. Sedan vet man aldrig när en mobilbild verkligen tas för åtminstine för mig så har alla mina mobiler "laggat" från avtryck till att bilden verkar tas och det gör mig alltid lite nojig för jag känner inte att jag kan lita på avtrycket riktigt.

Håller med, jag har jättesvårt med mobilkamera i vanligt dagsljus ofta. Sedan vet man aldrig när en mobilbild verkligen tas för åtminstine för mig så har alla mina mobiler "laggat" från avtryck till att bilden verkar tas och det gör mig alltid lite nojig för jag känner inte att jag kan lita på avtrycket riktigt.
Många suddiga skobilder blir det. Kanske t.o.m. vanligare än den berömda suddmesen. 😉

I dåligt ljus tar det längre att ta bilden. Eftersom mobilerna bygger bilden med många bilder. I bra ljus stör jag mig oftast inte så mycket på att det laggar. Men dom är helt klart inte lika snabba som en systemkamera.

Jo, APS-C. En ganska nyinköpt Sony a6600 + Tamron 18-300. Vädertätat hus plus objektiv. Hoppas på att det blir bra. Rätt fin kvalitet på bilderna, tycker jag själv som amatör.
Och har kameran i en axelremsväska. Regnar det alltför jäkligt så stoppar jag ner kameran i en drybag också.

Och jepp, ett litet Ulanzi ministativ av kolfiber skall med. Men jag slipper ligga ner. Kommer komma över gräs och ris höjd då det går att fälla ut benen några få decimeter.

Och van att bära tungt. Tältvandrar. Ryggsäcken brukar aldrig väga under 20 kg. Huuh!
Formellt äger jag en a6300 fortfarande även om jag outsourcad den till ett barnbarn. Gillar egentligen det formatet bättre ända sedan jag hade en NEX 7. Egentligen är A7-husen inte särskilt fickvänliga p.g.a. det där fåniga lilla låtsas "prismat" som alltid trasslar in sig i även om man har pyttesmå objektiv på. Undrar varför det finns egentligen. En A6600 är nog inte så dum för det är ju nästan som en kompakt i jämförelse med allt annat som Sony har idag med undantag möjlignen av A7C.

Det du kallar "låtsasprisma" inrymmer bl.a. EVF och allt som hör därtill, samt ytterligare elektronik. Det finns anledning till att A7C har begränsningar jämfört med de större husen.
En A7CR kostar nästan lika mycket som en A7RV, har sämre sökare, mycket sämre skärm och endast en kortplats.

Senast ändrad:
Nej det är svårt att få allt i ett litet kamerahus, andra kameran som var och varannan använde för sin mindre storlek kanske man kan säga var gårdagens mobil, mobilen ersätter nog mycket som kompakten gjorde förr, men det sagt så finns det såklart riktigt bra mindre kameror som vinner flera punkter mot mobilen.

Canons berömda G-serie som ofta användes av yrkesfotografer vid den tiden hade ju sugrörs sökare, skillnaden var enorm mot sökaren i den stora kameran, så det blir nog kompromisser även framöver mellan litet och stort.

Det säljs ungefär 6 miljoner systemkameror per år. Försäljningen av systemkameror föll snabbt efter introduktionen av iPhone och branschen hamnade i kris. Nu har siffrorna återhämtats något och stabiliserats och åtminstone Canon, Nikon och Sony tjänar pengar.

Numera är det mest personer som är genuint intresserade av fotografi eller yrkesfotografer som använder systemkameror.

iPhone tar ju jättebra bilder. Jag tar själv 90% av mina bilder med iPhone, men när jag vill ha kvalitet är en kamera självklart bättre.

1742741334113.png

Var sak har sin plats i tillvaron, skall jag fotografera något tar jag fram en systemkamera med anpassat objektiv, skall jag ringa till någon tar jag mobilen! Behöver väl inte vara krångligare än så? :giggle:

Var sak har sin plats i tillvaron, skall jag fotografera något tar jag fram en systemkamera med anpassat objektiv, skall jag ringa till någon tar jag mobilen! Behöver väl inte vara krångligare än så? :giggle:

Det kommer nog snart att man kan ringa med systemkameran. Då slipper du ha en telefon.

Du menar en mobilkamera, kameramobil eller systemkameramobil? :unsure:

Det är bara en tidsfråga.
Proffs vill skicka sina bilder snabbt till sina redaktioner.
Amatörer vill kunna livestreama och ladda upp på sociala medier.
Sedan finns det dom som vill kunna fjärrstyra sina kameror på större avstånd.

Så jag tror inte vi kommer få vänta så länge innan vi ser en systemkamera med 5G, dom har redan mikrofon och högtalare. Så om just "telefonappen" som mina ungar kallar den inte installeras är det bara för att någon bestämt det.

Jag tror inte våra systemkameror kommer byta namn när det händer.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto