Annons

Går inte ställa in f/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Köpte precis Nikons AF-S 105/2,8G IF ED VR macro och kommer hem och provar.
Då går det inte att ställa in f2.8 utan den stannar på 3 och 3.2 som störst??
Fattar inget, provade med D4 o D3s samma på bägge.
Skruvat på o av gluggen men samma resultat. Vad kan det vara jag missat?
Att gluggen har legat hela dagen i bilen -3 grader ute borde väl inte strula till det?

Tackar.
Trodde att hade jag 2.8 så kunde jag ställa detta och auto iso gick upp.
Men nu står jag 3 meter ifrån objektet och inomhus med lampan tänd så får jag ändå f3 och iso 5000 trots auto iso 12800. Konstigt att det inte går upp till 12800 och 2.8

Så är det ofta med macroobjektiv. Dom tappar i ljusstyrka när man fokuserar lite närmare, inget konstigt med det. Därför kan du inte få bländare 2,8 i det läget.
Testade just nu mitt AF-S Nikkor 105 2,8vr, och precis som du säger så sjunker ljusinsläppet vid tre meter.

Leif

Ja alltid lär jag mig något var dag :)
Måste ju nästan ha bra dagsljus för att utnyttja f2.8 och närgränsen på 36 cm som det står i informationen

Ja alltid lär jag mig något var dag :)
Måste ju nästan ha bra dagsljus för att utnyttja f2.8 och närgränsen på 36 cm som det står i informationen

105mm, f3 och 36cm avstånd kommer ge dig ett otroligt kort skärpedjup. Förmodligen kommer du vilja ha en väldigt liten öppning när du fotograferar macro.

/Karl

Du kommer aldrig att få 2,8 vid närgränsen hur mycket ljus det än är. Största bländare sjunker ju närmare du kommer motivet. Fokusera till oändligt, ställ bländare 2,8, vrid sedan fokusringen långsamt mot närgränsen så kommer du att se att bländaren ändrar sig ner till kanske 3,5 eller nåt vid närgränsen. Fokusera sedan ut igen så kommer bländaren att närma sig 2,8 igen och till sist stå på 2,8.

/Frode

Jag blev också förvånad över detta när jag använde makroobjektiv på Nikon första gången. När jag körde med Canon var det inte så, men det beror bara på att deras kameror visar det inställda bländarvärdet och inte det faktiska som Nikon gör :)

Exempel:

_2006-08-16_640px.jpg

Enligt EXIF är den här bilden fotograferad med EF 100 mm f/2,8 USM Macro på f/2,8, men i praktiken är nog bländaröppningen betydligt mindre. Hade jag gjort den med en Nikonkamera hade det nog stått f/4,5 eller nåt i EXIF.

Makrofotografering med full bländaröppning är kul tycker jag; åtminstone om man är ute efter lite såna drömska effekter :)

Tackar för svaren, verkligen intressant.
Ska bli kul att prova denna på en massa småkryp, när de väl kommer fram :)

105/2.8 Micro är verkligen en av mina favogluggar. Fantastisk till både macro och "normalfoto". Skarp så det räcker!

PS Du behöver inte vänta på några småkryp. Det finns intressanta microobjekt överallt - kolla t.ex. på några orörda snöflingor när/om solen tittar fram.

Jag håller med Kalejdokom; det finns mycket spännande när man kommer tillräckligt nära (i synnerhet med stor bländaröppning) :)

Me so horny!_2006-05-06_640px.jpg

En del hävdar att 105/2,8 Micro VR inte kan dra nytta av stabiliseringen, men det håller jag inte alls med om. Om inte annat är det mycket värt med den stabiliserade sökarbilden tycker jag när man kör handhållet.

Ett makroobjektiv, ett riktigt, alltså, som klarar avbildningsskalan 1:1 vid närgränsen, tappar alltid två bländarsteg när det fokuseras vid närgränsen. Det är en naturlag för optik, så det finns bara ett sätt att komma undan den, och det är att objektivet konstrueras så att dess brännvidd minskar när man fokuserar nära närgränsen. Det tricket används av somliga tillverkare.

Har man ett 100 mm makro som är f/2,8 som störst, så är det alltså ett 100 mm f/5,6 vid skalan 1:1. Kameran kan fortfarande påstå att det är f/2,8 (rent tekniskt står ju bländaren inställd i det läget), men den effektiva bländaren är f/5,6. Om man kör bländarprioritet på kameran kan man se hur kameran väljer en allt längre tid, ju närmare man fokuserar.

Om systemet påstår att den effektiva bländaren vid närgränsen är f/4, beror det i så fall på att objektivet är konstruerat så att det tappar i brännvidd till ungefär 70 mm vid närgränsen. Ett slags ofrivilligt zoomobjektiv, kan man säga.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto