SAMD
Aktiv medlem
Hej!
Jag har haft en 60mm och har en 105mm och jag fotar med en D90.
Mina reflektioner är följande;
60mm är mycket skarp och väger inte så mycket. Den ger fina porträtt och fungerar bra att fota macro utan stativ.
105 är ännu skarpare men betydligt tyngre. Fantastiska porträtt men det blir svårt att hålla den stilla när man försöker ta en macrobild (jag vet att man ska ha stativ vid macrofotografering och bla, bla, bla), trots VR.
Med detta vill jag säga att det är inte alltid man har med sig stativet och plötsligt vill man ta en närbild och då är 60mm att rekommendera. Ska du göra dig av med 150mm kanske 105mm är ett alternativ eftersom du inte behöver gå lika nära motivet med den.
Mvh Sven
Kollar på:
-AF 105/2,8G IF ED VR AF-S Micro eller
-AF 60/2,8G ED AF-S Micro Nikkor
Håller inte på med ren macrofotografering men vill ha ett mycket skarpt objektiv för att fota växter/insekter ofta i dåligt ljus o blåst. Fotar helst från ca 50cm-2m.
En person råder mig att köpa 60mm då det är billigare och att det går att ställa om 600d till dx och därmed få 90mm.
### Kan det var smart att köpa 60mm då jag inte behöver stå extremt nära? Förlorar jag synligt i kvalitet på att sätta kameran på dx?
Jag har haft en 60mm och har en 105mm och jag fotar med en D90.
Mina reflektioner är följande;
60mm är mycket skarp och väger inte så mycket. Den ger fina porträtt och fungerar bra att fota macro utan stativ.
105 är ännu skarpare men betydligt tyngre. Fantastiska porträtt men det blir svårt att hålla den stilla när man försöker ta en macrobild (jag vet att man ska ha stativ vid macrofotografering och bla, bla, bla), trots VR.
Med detta vill jag säga att det är inte alltid man har med sig stativet och plötsligt vill man ta en närbild och då är 60mm att rekommendera. Ska du göra dig av med 150mm kanske 105mm är ett alternativ eftersom du inte behöver gå lika nära motivet med den.
Mvh Sven