Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag bli en Lightroomer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Motsvarande uppgift i Lightroom ser ut så här:

1) Justera en bild.

2) Markera de bilder du vill ändra.

3) Tryck på synkronisera.

Bridge kräver fem arbetsmoment. Lightroom tre. Anledningen till det är att Bridge är en bro mellan Adobes olika program i CS-serien. Lightroom är gjort för fotografer och därför mer optimerat för att passa en fotografs arbetsflöde.

Visst! ...om man vill räkna att först trycka "ctrl-R" och avsluta med "Enter" som arbetsmoment. ;-) Skämt åsido. Jag är helt införstådd med att LR är optimerat för fotografer.

Jag anser att Library-modulen i LR mycket väl kan jämföras med Bridge. Jag gillar t.ex. visningsläget ”select candidate” i LR skarpt! Men jag skulle förmodligen sakna t.ex. granskningsläget även kallat ”carousel view” (ctrl+B) i Bridge. Med den gör jag mina urval samt betygsättning riktigt snabbt! Jag gillar också den stora trädsktrukturen för keywords i Bridge. I LR presenteras uppsättningar om nio keywords åt gången, vilket förhoppningsvis inte alls är så begränsande som det verkar. Smidigt dock hur man snabbt skriver in nya keywords i fritextrutan. Även filtrering efter metadata m.m. verkar till synes mer begränsad i LR med endast fyra valbara dialogrutor/kategorier åt gången. Sökning efter bilder i övrigt = likvärdig i båda programmen, liksom hanteringen av ”collections” m.m. Import av bildfiler tycks också vara liknande. Med LR:s katalogfil slipper man enskilda xmp-filer, men man tappar samtidigt lite av kontrollen över filhanteringen utanför LR. Förmodligen inget stort problem.

Karusellvyn har en motsvarighet i Lightroom som heter Survey mode. Den snurrar visserligen inte men gör det enkelt att välja bilder ur ett urval.

Eftersom Bridge inte har någon databas har jag väldigt svårt att tro att den sökningen kan matcha Lightrooms. Bridge måste göra helt nya sökningar varje gång, och utan att ha tillgång till en databas blir det avsevärt med omständligt och tidskrävande. Angående urvalskriterier har jag aldrig upplevt att antalet skulle vara för litet för de önskemål jag har, men det beror givetvis på hur omfattande sökningar man vill göra. Hur som helst kan en sökning i Bridge svårligen matcha Lightroom i fråga om hastighet.

Jag anser att Library-modulen i LR mycket väl kan jämföras med Bridge. Jag gillar t.ex. visningsläget ”select candidate” i LR skarpt! Men jag skulle förmodligen sakna t.ex. granskningsläget även kallat ”carousel view” (ctrl+B) i Bridge. Med den gör jag mina urval samt betygsättning riktigt snabbt! Jag gillar också den stora trädsktrukturen för keywords i Bridge. I LR presenteras uppsättningar om nio keywords åt gången, vilket förhoppningsvis inte alls är så begränsande som det verkar. Smidigt dock hur man snabbt skriver in nya keywords i fritextrutan.
Print- och Web-modulerna fick jag inte chans att titta närmare på, men dessa är förstås intresanta och saknar motsvarighet i Bridge. Då får man nog gå över i PS.

LR åtminstone i LR2 har hierakiska keywords dvs trädstrukturer.
De nio som visas i "paletten" baseras på vilka keywords som är satta och visar andra keywords som andra bilder med samma keywords oxå har.

Så båda finns..

Hur som helst kan en sökning i Bridge svårligen matcha Lightroom i fråga om hastighet.
Det låter som ett prestandaproblem. Jag känner inte igen att det skulle ta lång tid. ;-)

LR åtminstone i LR2 har hierakiska keywords dvs trädstrukturer.
De nio som visas i "paletten" baseras på vilka keywords som är satta och visar andra keywords som andra bilder med samma keywords oxå har.
Tack för att ni förklarar! Jag vet att det finns mycket som jag har missat. :) Som sagt... springer jag på ett bra erbjudande så är det mycket troligt att jag går hem med ett LR i fickan. Men fram till dess tänker jag hävda att man också klarar sig länge och väl med Bridge (som så många redan har men inte utnyttjar)!

Det låter som ett prestandaproblem. Jag känner inte igen att det skulle ta lång tid. ;-)

Nej, det är inget prestandaproblem. Det är helt enkelt ett logistiskt fenomen eftersom en databassökning går snabbare än en "fritextsökning" som Bridge gör.

Vi kan inte gärna använda Bridge på en snabb dator och jämföra en sökning gjord på en långsam dator med Lightroom installerat. :)

Vi kan inte gärna använda Bridge på en snabb dator och jämföra en sökning gjord på en långsam dator med Lightroom installerat. :)

Men det går bra att jämföra Lightroom på en snabb dator med Expression Media installerat på en långsam dator? (jämför inlägg #14 i denna tråd)

Återigen... Jag inser naturligtvis att databasen i LR är en bra grej. Men det betyder inte att jag kategoriskt avfärdar alla synpunkter som skiljer sig från mina egna.

Jag har just nu drygt 22000 bilder indexerade i LR. Att söka fram alla bilder där t.ex. nyckelordet "blomma" ingår kräver ett musklick och går på ett par sekunder. Har svårt att tro att Bridge matchar det, eftersom (vad jag vet) så måste ju Bridge gå igenom var och en av de 22000 filerna för att söka efter nyckelordet. Eller har Bridge börjat använda nån sorts databas också i senare versioner?

Helt rätt! Sökning på "fågel" tog mig nästan 20 sekunder, 189 träffar. Det visar sig att jag har drygt 10.000 indexerade filer (den sökningen tog faktiskt över 20sekunder). Tio gånger långsammare än LR alltså ...fast ingen påstod väl heller att Bridge kunde matcha LR:s resultat?

Edit: Jag har minst lika många icke-indexerade filer som Bridge mycket riktigt också söker igenom varje gång. Det är förstås också oftast en nackdel.

Helt rätt! Sökning på "fågel" tog mig nästan 20 sekunder, 189 träffar. Det visar sig att jag har drygt 10.000 indexerade filer (den sökningen tog faktiskt över 20sekunder). Tio gånger långsammare än LR alltså ...fast ingen påstod väl heller att Bridge kunde matcha LR:s resultat?

Edit: Jag har minst lika många icke-indexerade filer som Bridge mycket riktigt också söker igenom varje gång. Det är förstås också oftast en nackdel.

Imponerande ändå... att söka igenom 10000 filer på 20 sekunder. Menar du allvar? Vad är det för superdator du har?

Jag är inte det minsta ironisk. Jag har själv inte den mest moderna datorn (5 år gammal tror jag), och kör Win XP och får följande resultat:

Jag har en mapp (med ett antal undermappar) där det finns drygt 16.000 bilder. Om jag i Windows Utforskaren söker efter filnamn som innehåller "blomma" så tar det ca 10 sekunder att få svar, och det är ju ändå en väldigt enkel sökning att bara söka på själva filnamnet.

Söker jag däremot på "ord eller fras i filen" som innehåller "blomma", d.v.s. söker i själva innehållet, t.ex. EXIF/IPTC/keywords så tar det istället 17 minuter att få svar.

Jag vet inte, kanske min dator är så extremt mycket långsammare än din. Eller Bridge så extremt mycket snabbare än Windows egen sökning. Eller så pratar vi om olika saker?

Edit: var tog ditt svar vägen? Du undrade ju om jag var ironisk...

För mig gjorde du det indirekt när du skrev "Sökning efter bilder i övrigt = likvärdig i båda programmen", men jag kan ha missförstått dig ser jag nu.

Jag tog bort mitt inlägg eftersom jag var kvällstrött och osäker på om delar av inlägget kunde uppfattas som aningen otrevligt. Otrevlig vill jag ju inte vara. :) Detta blir nu också förvirrat på grund av tekniska termer som jag inte behärskar. Jag vet ärligt talat inte vad jag menar med indexering, eller hur Bridge söker efter metadata/nyckelord. Är egentligen inte heller vidare intresserad. Konstaterat är ju redan att LR är betydligt mycket snabbare i detta avseende, eller hur?

Börjar vi kanske komma fram till någon slutsats i denna tråd? Så här skulle jag vilja avsluta:
Äger du programmet Lightroom så finns det ingen anledning att bry dig om Bridge. Äger du programmet Photoshop så kan Lightroom ändå vara ett fantastiskt komplement, men tänk på att du också klarar dig ganska bra med Bridge och Camera Raw som ändå följde med på köpet av Photoshop. Fundera och se över dina egna behov!

Jag tog bort mitt inlägg eftersom jag var kvällstrött och osäker på om delar av inlägget kunde uppfattas som aningen otrevligt. Otrevlig vill jag ju inte vara. :) Detta blir nu också förvirrat på grund av tekniska termer som jag inte behärskar. Jag vet ärligt talat inte vad jag menar med indexering, eller hur Bridge söker efter metadata/nyckelord. Är egentligen inte heller vidare intresserad. Konstaterat är ju redan att LR är betydligt mycket snabbare i detta avseende, eller hur?

Börjar vi kanske komma fram till någon slutsats i denna tråd? Så här skulle jag vilja avsluta:
Äger du programmet Lightroom så finns det ingen anledning att bry dig om Bridge. Äger du programmet Photoshop så kan Lightroom ändå vara ett fantastiskt komplement, men tänk på att du också klarar dig ganska bra med Bridge och Camera Raw som ändå följde med på köpet av Photoshop. Fundera och se över dina egna behov!

Jag uppfattade dig inte som otrevlig så det var ingen fara.

Frågan är dock fortfarande hur Bridge kan vara så extremt snabbt. Nu har vi förvisso olika datorer, men om du kan söka bland 10.000 filer efter ett nyckelord på 20 sekunder, medan det tar mig 17 minuter att göra motsvarande sökning direkt i Windows sökfunktion... då undrar man ju vilka "trick" som Bridge använder för att vara så mycket snabbare. Eller om det bara är datorskillnaden det beror på.

Jag uppfattade dig inte som otrevlig så det var ingen fara.

Frågan är dock fortfarande hur Bridge kan vara så extremt snabbt. Nu har vi förvisso olika datorer, men om du kan söka bland 10.000 filer efter ett nyckelord på 20 sekunder, medan det tar mig 17 minuter att göra motsvarande sökning direkt i Windows sökfunktion... då undrar man ju vilka "trick" som Bridge använder för att vara så mycket snabbare. Eller om det bara är datorskillnaden det beror på.

Det är inte så enkelt att Windows verkligen letar i hela filen medan Bridge letar i filens metadata?

Jag har bestämt mig

Hej alla, det var jag som startade tråden. Nu har det gått ett tag, jag har testat Lightroom, jag har följt debatten och den har absolut legat till grund till mitt beslut.

Jag kommer inte bli en Lightroomare. Detta av att jag har lyssnat på er som skrivit:
- Utgå ifrån dina behov!
Så jag tänkte efter vad jag har för behov!

Och eftersom jag inte bara jobbar med fotografi utan även med grafisk formgivning och illustration så är det bästa att jag håller mig till Bridge+ACR+PS. Det är det vi har på jobbet också så det känns som överkurs att jobba med två olika slags jobbflöden.

Många av er verkar aldrig ha använt Bridge för de finesserna som ni förespråkar med Lightroom finns även i Bridge. Jag har efter att jag startade tråden fördjupat mig ännu mer i Bridge och hittat ännu mer godbitar. Och likt Lightroom så finns det även en mängd tutorials på nätet om Bridge.

Så, tack alla som engagerade er i tråden.

I am not a Lightroomer - I am a Bridger! Hahhahah!

Ha det gott alla

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto