Prylnytt
Välj mellan 24 eller 36 megapixel. Sony gör två varianter av sin nya spegelfria småbildskamera. Alpha 7 är snabbast. Alpha 7R är mer högupplöst och utan lågpassfilter för att ge en krispigare skärpa.
Med kompaktkameran RX1, systemkameran A99 och videokameran Nex-VG900 visade Sony att de tänker satsa på kameror på med småbildssensorer (full frame). Nu kommer de viktigaste kamerorna i satsningen: de spegelfria systemkamerorna A7 och A7R.
Genom att göra kamerorna spegelfria kan A7 och A7R blir små och lätta. De väger 474 respektive 465 gram med batteri och minneskort. Att 7R är något lättare beror på att den har några komponenter i huset gjorda i magnesium.
– Vi hade kunnat göra kameran ännu något mindre, likt RX1, men då hade kameran inte legat så bra i handen med de större objektiven. Det går att använda alla objektiv med A-fattning med hjälp av den nya adaptern LA-EA4, berättade Yoshiyuki Nogama, senior general manager för Sony Digital Imaging, på en pressträff i Stockholm.
Yoshiyuki Nogama med Sony Alpha 7 och den nya kompaktkameran RX10.
A7 är den breda modellen som ska konkurrera med kameror som Canon Eos 6D och Nikon D610. Priset ligger nära konkurrenterna. Riktpriset är 14.600 kronor för kamerahuset och 17.300 kr i paket med objektivet FE 28-70/3,5-5,6 OSS.
A7 har både kontrast- och fasdetekterande autofokus och kan ta 5 bilder per sekund. A7R har bara kontrastdetekterande autofokus och kan ta 4 bilder per sekund. Det rekommenderade priset för A7R är 20.400 kronor.
Likt Eos 6D har Sony A7 och 7R inbyggd wifi-funktion. Sonymodellerna har dessutom NFC-funktion för snabbare wifi-anslutning.
De båda kamerorna har elektronisk sökaremed 2,4 miljoner bildpunkter och 0,71 gångers förstoring. På baksidan av kamerorna finns en 3 tum stor vinklingsbar skärm med 1,23 miljoner bildpunkter.
I mitten av november kommer de första leveranserna ut i butik.
Sony A7 och A7R med de fem nya FE-objektiven.
Ny objektivserie
De två nya kamerorna använder Sonys E-fattning. För att utnyttja hela sensor tar Sony i samarbete med Zeiss en ny objektivserie kallad FE. Från start kommer fem objektiv:
Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA – 7.600 kronor
Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA – 9.700 kronor
Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS – 11.300 kronor
FE 28-70 mm f/3,5-5,6 OSS – ingen prisuppgift än
FE 70-200 mm f/4 G OSS – ingen prisuppgift än
Mot slutet av 2015 ska FE-serien omfatta femton objektiv, Efter de första fem kommer ett makroobjektiv och ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd som båda konstrueras av Zeiss. Sony tar fram ett G-märkt makroobjektiv.
Sony kommer också med en uppdaterad version av 70-200mm f/2,8 G SSM med snabbare autofokus. Det objektivet har A-fattning liksom sin föregångare. priset är satt till 26.000 kronor.
A-objektiv kan användas med adaptern LA-EA4 som har Sonys autofokusteknik SLT inbyggd. E-objektiv anpassade för APS-sensorer kan användas direkt på kamerorna. Totalt har Sony nu 54 objektiv som kan användas med Alpha 7 och 7R.
Fler kameror på gång
På pressvisningen berättade Yoshiyuki Nogama att en videoinriktad systemkamera med A-fattning är på gång. Den ska konkurrera med Canon Eos 5D Mark III och kommer ha Ultra-HD-video (4K). Vi gissar att det är en vidareutveckling av Sony A99.
Sonychefen berättade också att Sony längre fram kommer med en riktigt snabb småbildskamera för actionfotografering.
Fotosidans kommentar
Sonys satsning är ambitiös och verkar lovande. De kan ännu inte konkurrera fullt ut med Canons och Nikons fullformatsprogram. Sony har ännu ett mer begränsat objektivutbud och saknar fullt professionella kameror.
Sony börjar tugga på fullformatskakan i ett hörn – de satsar först på bildkvalitet. Det är klokt eftersom de bygger upp sitt anseende på det viset. Sony har redan många objektiv i toppklass och det finns all anledning att tro att de nya Zeiss-objektiven i FE-serien kommer att leva upp till förväntningarna och prislapparna.
Sensorerna i A7 och A7R är bekanta från Nikon D600 och D800E. I och med att Sony Alpha 7 och 7R har ett kortare avstånd mellan sensor och fattning än de flesta andra systemkameror kan man använda en lång rad med hjälp av adapter. Det kan vara ett alternativ för dem som vill använda många av de utmärka objektiven från Leica, Zeiss, Voigtländer med flera som finns med Leicas M-fattning. Eller för dem som använder Canons TS-E-objektiv och få högre upplösning än vad Canon kan erbjuda för närvarande.
80 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://www.fotosidan.se/cldoc/zeiss-otus-varldens-basta-objektiv.htm
Det var därför jag frågade FS om dom inte kan testa dessa objektiv och jämföra bildresultat med objektiv som folk faktiskt köper som tex din Canon och Nikon och även Sigma.
Jag är övertygad att resultaten kommer vissa att dessa objektiv är smycken. Dyra och inte alltför praktiska ;)
En del kommer säkert köpa sådana objektiv som smycken. Men de är i grund och botten specialverktyg. För sitt specialområde är de i hög grad praktiska - det är därför de finns. Det är inte underligare än att till exempel borrmaskiner för professionellt bruk kan kosta 15000 -20000 kronor och uppåt.
Michael - Blir fundersam -
Vill man ha ett 50/1.8 (55/1.8) till sitt FF hus behöver du bara betala en tiondel för Canons alternativ och bara något mer för Nikons.
På tidigare DSLR modeller från Minolta och senare från Sony sitter vertikalgreppets avtryckare på samma nivå i förhållande till objektivet som avtryckaren på huset.
Med denna lösning kommer högerhanden att vara väldigt högt upp i förhållande till ögat vid porträttformat jämfört med vid landskapsformat.
Nikon i mitten
Canon utan ett enda hörn.
Alla har sin stil och man älskar eller hatar :-D
Jag tycker nog att Sony har hittat en rätt skön look med lite retro-känsla.
.
Världen är bra konstig idag ;)
Jo, slutarljudet var inte särskilt dämpat till karaktären, men inte heller anmärkningsvärt högt. Detta inte den typen av saker som brukar ändra sig när kameran sätts i produktion.
Om man ändå inte tycker att det blir tillräckligt tyst så får man väl använda RX1/R som har centralslutare. Förvisso inga utbytbara objektiv, men Zeiss 35/2,0 täcker nog minst 90% av behovet för de flesta. Dessutom är RX1:orna lite smidigare att få ner i jackfickan. :-)
.
Hoppas det kommer snart för jag tycker mycket i Sonys tänk känns rätt!
Antar att det så småningom kommer info om RX10 också men förstår att den hamnar lite i skymundan just nu!
Vi var ett par journalister som pratade med Fredrik Fagerstedt, Product Manager på Sony här i Sverige, om just detta. Jag förstår om Sony så här som första objektiv vill ha sådana som verkligen är bra, och bra över hela bildytan. Men personligen hoppas jag (och jag var tydligen inte ensam) att de också, utöver dessa, gör några riktigt kompakta varianter där de till exempel släpper lite på kant- och hörnprestandan och i gengäld kan göra dem riktigt kompakta - när nu själva kamerahusen är så små och lätta.
En charm med systemkameror är ju just att de kan byta skepnad efter behov.
Till Alpha hade jag Sony 50/1,4 och till Nikon deras 50/1,8 AF-S. Små smidiga objektiv som bara kostar ett par tusenlapar och är optiskt kalasbra.
Till den här kameran som är liten släpper de istället ett stort Zeiss 55/1,8 som kostar 10000 kr.
Obegripligt!
(Det må vara en Sonnar istf. planar som presterar lite bättre, men det finns ingen anledning att göra enbart ett sådant. Gamla hederliga planar F/1,4 skulle duga gott åt mig.)
Förhoppningsvis hakar Sigma på och gör om sina FF Art-objektiv till den här fattningen.
Zeiss 55/1,8 är särkert fantastiskt bra (och troligen ända ut i kanterna), men då på bekostnad av storleken.
I övrigt måste objektivet ha ett antal fler linser för att det ska bli bra.
Kameran med tex. ett 70-200/2.8 zoom kommer man alltså inte att kunna ha i rockfickan, om nu någon inbillat sig det.
Redan Nex-7 hade tydligen problem (DxOMarks m.fl. källor) med vissa objektiv och FF gör ju inte problemet lättare.
Det är nog läge att kolla detta för aktuella tredjepartsobjektiv (såväl det låter sig göras).
Sony har ju möjligheten att anpassa sina objektiv, men det är kanske just det som också driver upp storleken på E-objektiven?
I samma ordning får man väl sen brännviddsförlängning när man sätter de nya på "vanliga" e-mount hus?
De nya FE-objektiven sitter närmare än A-objektiven. Det har både för- och nackdelar. Det går ofta att göra kompaktare konstruktioner med hög eller högre optisk prestanda. Vinjettering är en nackdel som enkelt går att kompensera för.
Någon brännviddsförlängning med E-objektiv får man inte. Brännviddsförlängning får man bara tillsammans med en telekonverter. När ett E-objektiv används lika stor sensoryta som med Nex-modellerna. Med 7R innebär det att cirka 16 miljoner pixlar används.
/Mikael Good
Men är dom skön att hålla i så kvittar väl det.
Och efter en stund så tänkte jag att dom kanske är medvetet annorlunda.
men vid en närmare titt så ser dom inte speciellt ergonomisk ut, och som vanligt så har Sony lyckats att röra till det enkla på baksidan.
Framifrån skulle man ju faktiskt kunna tro att den skulle vara vackert stil ren på baksidan, men den ger tyvärr ett väldigt rörigt och billigt intryck.
MEN känslan i handen och ergonomin kommer att avgöra om Sony nu kan vinna över mig från Canon.
Jag har sneglat åt Nikon en längre tid, men kommer inte riktigt överens med vissa funktioner och inte heller med deras lite i mitt tycke för knubbiga grepp.
Long story short; Detta är en kamera för Steve Huff, inte Steve McCurry.
A7r är helt i magnesiumlegering, knappast halva kameran i plast.
Material, finish och precision i rattar och knappar är yppersta toppklass, inget annat.
Kameran har t.ex. inbyggd wifi så du kan plåta med uppladdning externt via nätverk till annan plats förutom minneskortet.
Batterier kan man utan problem ha några stycken extra i fickan. Tar väl 10sek att byta eller nåt.
Zeissoptiken är väl i högsta grad något för proffs. Mycket bra optik. Tyvärr lite kostsamma, det håller jag med om, men det är väl snarare något som är negativt för glada amatörer istället för proffs.
Beror på vad det är f ör proffs iofs. Pressfotografer och annat löst folk kanske inte behöver det som den här kameran presterar och där har man inte heller så speciellt höga kvalitetskrav på bilderna, utan det ska vara lite mer slit och släng och snabbt, så det duger säkert med nån Canon DSLR eller så.
För andra proffs som tar produktbilder, miljöer, reklam, porträtt och annat där bildkvalitet är avgörande så är en hypermodern 36 megapixel ff utan aa-filter med den bästa färgsepareringen och knivskarp Zeissoptik med precis AF inte så dumt. Det slår ju det andra märket jag nyss nämnde med hästlängder.
Men om det är för proffs eller inte struntar jag högaktligen i eftersom jag inte tillhör den gruppen. Riktiga proffs väljer det verktyg som löser situationen bäst och inom vissa områden gör dessa kameror det.
Fel, den är ej i helt magnesium. Sony A7 är ENDAST topplattan som lens-mout i metal, ALLT annat är plast. I A7r så är även greppet i metal, ALLT ANNAT är plast.
>Kameran har t.ex. inbyggd wifi så du kan plåta med uppladdning externt via nätverk till annan plats förutom minneskortet.
Fjantig utsäkt. Inget för 99% av alla foto journalister. Vet inte vad du tänkte på när du skrev detta.
>För andra proffs som tar produktbilder, miljöer, reklam, porträtt och annat där bildkvalitet är avgörande så är en hypermodern 36 megapixel ff utan aa-filter med den bästa färgsepareringen och knivskarp Zeissoptik med precis AF inte så dumt. Det slår ju det andra märket jag nyss nämnde med hästlängder.
A7r modellen har ej PDAF, så den har bara gammal riktigt jävla uselt contrast detect autofocus som tar cirka 10 sekunder att fokusera, så att säga "precis AF" är fjantigt, men jo, kanske nått för den amatören som har inte allt för mycket plats i sin lilla axelväska och inte bryr sig om han/hon har minenskort-haveri.
Förövrigt, dålig tänkt kommentar, med dåligt och helt enkelt fel information. Du får titta och läsa igenom lite saker innan du kommenterar så vi inte sprider falks information.
Som sagt, säger det igen, nått för STEVE HUFF, meni inte STEVE MCCURRY. End of story. Bra kamera för amatören.
Eller tar det personligt att "fel" märke gjort en kamera som ingen annan har nån motsvarighet till?
"Precis" är inte samma som snabb du vet.
Om man inte vill ha usel contrastfokus kan man ju alltid välja en Leica om man är proffs..., då slipper man ju helt såna proffsiga saker som automatisk fokusering eller fokus Peking, zebra osv.
Du tycker säkert den är ful också kan jag vissa :-)
Ett tips. Välj det som du tycker är bra för dig, så väljer andra det som de tycker passar dem. Gäller oavsett om man fotograferar yrkesmässigt eller inte, det är knappast kameran som avgör om nån är proffs eller inte.
Vad är det förresten för fel på moderna stötupptagande och formstabila, lätta och moderna kompositmaterial jämfört med korroderande tunga gammaldags metalliska material som blir iskalla att hålla i när det är kallt och vidarebefordrar accelerationskrafter till känsliga interna komponenter?
Tagga ner lite vet ja :-)
Nu tror jag inte att den här kameran är riktad mot yrkesfotografer i första hand. Objektivutbudet (av objektiv med AF då) är ju tämligen skralt från början t.ex. Är en kamera per automatik dålig för att den inte är byggd för proffs?
Och när det gäller byggkvalitet och tålighet lär den nog minst vara i klass med Eos 5D Mark II - troligen fortfarande världens vanligaste och mest spridda yrkeskamera.
Det är helt ok att inte gilla en kamera, men det låter verkligen som den här kameran har retat upp dig rejält ... :-)
Och vädertätningen, har du hunnit med att testa den utomhus i regn & rusk?
Jag kan meddela att känslan i kameran är vääääldigt långt ifrån plastig, jag har sällan haft så svårt att dölja min sprudlande glädje som när jag fick gå loss med kameran en sväng.
"- Long story short; Detta är en kamera för Steve Huff, inte Steve McCurry."
Chuck Norris har tydligen beställt två, så nu är jag ambivalent hur jag ska välja... Chuck är ju alltid Chuck.
Michael - Som har köpt likadan fotboll som Zlatan använder -
Men - om Chucken köper en A7, så måste nog jag också ha en!
Det är inte konstigt att Sony har siktat på långsamma objektiv då en FF 2,8 zoom skulle få dessa kameror att se ut som förstorade bakre objektivlock.
Sedan har vi ju den dåliga bildhastigheten vid motivföljande fokus samt den usla batterikapaciteten (litet batteri) ca 300 bilder/laddning
Det finns så väldigt mycket positivt här. Det första och viktigaste är att Sony äntligen visar att de satsar, och därför också visar att de stakat ut en väg. Därmed har de ett system, NEX och E för APS-C och Alpha och FE för fullformat, som folk äntligen kan lita på. Tidigare undrade man väl mest vad Sony skulle prova på härnäst och det fanns inga klara linjer om framtiden. Med den tydliga satsningen på att bygga upp objektivprogrammet, finns det nu.
Formgivningen är underbar tycker jag. Idealiskt sett skulle de varit aningen större (lite väl pilliga att hålla i för systemkameror) och så skulle det stått 'Minolta' på dem, men man kan ju inte få allt.
Ingenting för mig, men väldigt positiva nyheter, tycker jag.
Och, - visst ja, plast kan vara jättebra material. I många avseenden bra mycket bättre än magnesium. Metall, Magnesium, använder man till vissa delar därför att det kan vara 'dött', måttmässigt, och åldersbeständigt.
Men skall man slänga kameran i marken eller slå på den, skulle jag tro att plast är t.o.m. mer måttmässigt 'dött'.
Sedan finns förstås också Alphakameror med A-fattning kvar.
Att NEX försvinner som varunamn visste jag inte och förstår inte. Har de verkligen sålt så dåligt? Skulle kanske förklara sökarens placering och utformning? Någon marknadsförare vill kanske att de skall mer likna en "riktig" systemkamera?
För min del tycker jag ju att NEX 6 och NEX 7 har sökaren på rätt ställe. Man kan ju spekulera i att det har strukturella orsaker, bättre styvhet runt objektivfattningen, men kanske är det inte så.
Sen tycker jag ju, som jag redan sagt, att de är lite väl små. Annars spännande kameror för 'långsam' fotografering. Förhoppningsvis pressar de priserna på fullformatare.
:-)
Samt också en snabb aktionkamera. Fattning angavs ej. Fick uppfattningen att det handlade om en systemkamera och inte något i "GoPro-kategorin" (men jag är inte helt hundra).
.
När jag läste atikeln fick jag intrycket av att den snabba actionkameran kommer att vara en fullformats systemkameran med A-mount.
Fick du ditt intryck från artikeln, Gunnar? Eller var du med på pressträffen? Var inte sonyfolket mer avslöjande än så?
Annars så vill jag gärna skicka vidare frågan till någon från Fotosidan som var där... framgick det av vad de sade vilken slags kamera denna "riktigt snabba småbildskamera" är? E-mount/A-mount/SLT/spellös?
Oerhört nyfiken!