Merläsning
Test: Fujifilm X-T50 - Kul och kompakt - men överflödig?
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm X-T50 bygger på samma 40 megapixels X-Trans-sensor och processor som används i X-T5, X-H2 och X100VI. Det är helt rimligt att tillverkarna med tiden låter flaggskeppstekniken följa med till billigare eller nyare modeller inom samma system – men frågan är om Fujifilm verkligen behöver så många kameror i samma storleks- och prisklass?
Läs mer...
1
38 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det känns som en liten fritolkning att få det till att lova något, men hoppas kan man ju!
Nog tror jag att vi kan räkna med att Sony uppfyller åtminstone merparten av det målet. Om något eller några objektiv blir lite försenade och hamnar på andra sidan nyår 2016/2017 så är det väl inte hela världen?
Men man skall dock inte underskatta Sonys satsning på EF-objektiv. Är ju faktiskt en ökning med nästan 60% av antalet fullformatsobjektiv för E-fattningen under 2016.
Enligt Sony själva så lägger de inte ner fullt så mycket resurser på APS-C för E-fattningen framåt, utan det är främst småbild som de kommer att prioritera främst framåt.
Vad som däremot gäller för A-fattningen vet jag inte. Ser kanske inte fullt lika ljust ut gällande nyutveckling enligt vissa, eller är det någon här som har koll på om det fortfarande sker mycket nytt där?
Om det fortfarande satsas på det; är det APS-C eller småbild som gäller för A-fattningen för nya Sony-objektiv?
Det som de som begriper vad det handlar om (utesluter SonyAlphaRumors m.fl.) är om den komprimerade 14 bitar RAW är FÖRLUSTFRI eller ej!
Både Nikon och Canon har förlustfri komprimerad RAW. Nikon åtminstone har flera alternativ.
Så för en sportfotograf är 12 bitars-läget toppen.
Klagomålen på att okomprimerad raw från Sony ger större filer förstår jag inte. Är det något som i n t e är ett problem i vår tid med snabbare processorer och fallande lagringspriser så är det väl större råfiler.
Större bildfiler kan i praktiken ge färre bilder i bufferten, vilket kan ställa till det vid seriebildstagning.
När allting kommer omkring så känns Sony som osympatiskt märke som ideligen spottar ut nya uppgraderingar av sina dyra produkter.
Mvh
Wolfgang
PS: Förresten, Magnus, jag gillar inte de runda profilbilderna!
:-)
Jag tror att du har både rätt och fel. Att medvetet göra inte göra sitt bästa kan bli dyrt. Det säljer sämre och kunderna går till konkurrenten. Dessutom får märket ett sämre rykte.
Många gånger ser man att de nya funktionerna är ett direkt svar på kritik från användare och testare. Så är det med de här kamerorna på flera punkter.
Men visst händer det att tillverkarna spar någon funktion så att de säkert har något att komma med nästa gång. Det blir antagligen mer sällsynt eftersom de flesta tillverkare låter sina produkter få längre livslängd.
De länge produktcyklerna beror främst på två faktorer: att digitalkameror idag är mogna produkter där utvecklingen inte upplevs gå lika snabbt längre samt att marknaden sjunker kraftigt och skiftar fokus från att öka marknadsandelen till att öka lönsamheten. Det blir då en dålig ide att rea ut kameror istället för att låta dem sälja slut till ett högre pris.
/Wolfgang
Och så kommer det säkert en D750s snart som levererar 8b/sekund i stället för den lilla skillnad som blev mot D610, det blir ingen FW ala Fuji utan en ny kamera. Nikon har av tradition alltid gjort så antingen tillägg med ett X eller ett S här finns aldrig någon debatt om att kunder måste köpa ny kamera och att FW vore bättre, Fuji är märkligt bara bättre än Sony inte bättre för något annat märke.
Nej, tyvärr gick det inte att åtgärda slutarproblemet med en firmwareuppdatering, Bengt. Hade det gått det så hade Nikon sparat mycket servicekostnader och även sluppit att ta fram D610 lika snabbt.
D750 är dock ingen D610 mk II eller liknande efterträdare, utan tydligt positionerad i luckan emellan D610 och D810.
Detta sagt, så tycker jag att det är orättvist att jämföra SLR med spegellösa. SLR:er har ju funnits i årtionden, och nu när sensorerna inte har lika dramatisk utveckling för varje generation (som tidigare för 5-10 år sedan) så är det ju en relativt stabil och mogen fas som produkterna befinner sig inom.
På den spegellösa sidan så är den ju långt ifrån helt klar, och därför sker fortfarande mycket utveckling i en väldigt hög takt. Det innebär ett annat tryck på att släppa nya modeller, och också att andrahandspriserna, och även nyförsäljning av 0,5-1,5 år gamla modeller snabbt rasar i pris.
På lite längre sikt (säg en 7-15 år) tror jag att alla kameror, även de stora ifrån Canon, Nikon, Pentax, etc är spegellösa.
Jag är själv väldigt sugen på att komplettera med en spegellös mindre kamera innan dess. Men just nu känns det som om utvecklingstaken, och även förbättringspotentialen, på EVF och spegellösas AF, är väldigt stor - så just nu avvaktar jag lite tills att utvecklingen stabiliserat sig lite.
Vill gärna veta vilken kandidat och vilket system man vill investera i.
En systemkamera, oavsett om SLR eller spegellös är ju som att investera i ett eget litet ekosystem av objektiv och tillbehör (och även kunnande/erfarenhet). De som jag är mest intresserade av personligen är Fuji och Sony, men vill avvakta lite där emellan innan jag slår till och ser vart det hela bär hän med både kameror och objektivpark.
Därav att jag tycker att denna nyheten med att Sony bygger ut objektivparken för EF med 60% är minst lika intressant som att de erbjuder ett format på RAW-filer som inte är förstörda (även om det varit en av mina största hinder emot att köpa ifrån Sony).
Är däremot lite nyfiken, att ifrån de lite mer insatta hår, få redan på vad som händer med A-mount nu när Sony verkar att mest satsa på E(och EF)-mount?
I korthet så ser jag inte den rasande utvecklingen på spegellösa som något dumt eller konstigt, utan naturligt med tanke på vilken mognadsfas produkterna befinner sig i produktlivscykeln.
Dock så kan man ju avvakta om man inte har någon brådska, eller att satsa på någon tidigare generation kamerahus som gått ner till lite vettigare priser (tycker själv att de nyaste oftast inte är speciellt prisvärda i förhållande till prestandan man får). Så sett får man se det lite positivt att man faktiskt kan fynda lite iom den snabba utvecklingstaken om man inte har allt för bråttom att ha det allra senaste, och istället kan nöja sig med förra årets modell.
När det gäller Sony, så är det inte sympatiskt att de har tre olika bajonett, A, E och FE. Det är klart på så sätt kan de sälja några adapter.
Nikon har däremot behållit sin bajonett för alla gluggar och även några av de gamla från analogtiden passar utan adapter.
I min ögon är Nikon mera sympatisk än Sony av konsumentsynpunkt.
Sony insåg väl att Canon/Nikon är så stora och starka, så det är extremt svårt att konkurrera med dom ( andra har försökt men aldrig lyckats )- Så Sony försökte att hitta på andra lösningar, NEX-kamerorna var små kameror med APS-C sensorer, dessa småttingar fick en ny fattning E-mount, för att något så när kunna skruva på objektiv som inte var för stora. SLT kamerorna är också ett sidospår med försök från Sony att gå nya vägar, fast där passade den gamla A-mount fattningen. Sedan kom dom så färska A7 kamerorna med fullformat sensorer, där Sony då som kontrast försöker sig på ett lättare kamera alternativ med Fattningen FE.
Men även tillverkare med den längsta erfarenheten, kan inte eller trolla med att minska vikt och storlek, utan att vissa kompromisser behöver göras, det fins kritik över att greppet på D600 blev för magert, D750 fick nytt material i sin kamerakropp med tunnare kropp och större grepp. Märkligt nog om man läser DXO så är faktiskt D610 något vassare än D750 vilket då berättare att det inte har blivit så stora skillnader med själva innanmätet. Då skall man ha i åtanke att Nikon är mycket skickliga på att trimma sina sensorer oavsett vilken tillverkare dom har köpt sensorer i från.
D750 kanske då måste matcha Canon´s MkIII och dess efterföljare och D610 ligger då samtida med 6D om dom nu skall följas åt med liknade sortiment och urval, jättesorgligt dock att dom inte vill släppa en D400, men som flera antyder så satsas det mot fullformat.
Mvh
Wolfgang
A-fattningen används på småbildskameror ("fullformat"), som t.ex. A99, och på halvformatskameror ("APS-C"), som t.ex. A77. Vissa objektiv är märkta DT vilket innebär att de bara lyser ut en bildcirkel stor nog att täcka halvformat. DT-objektiv kan dock användas på småbildskamerorna, men med kraftig vinjettering förstås (eller med beskärning till halvformat i kameran).
E-fattningen används på småbildskameror, som t.ex. A7R, och på halvformatskameror som t.ex A6000. Vissa objektiv är märkta FE vilket innebär att de lyser ut en bildcirkel stor nog att täcka en småbildssensor. Objektiv med E-fattning som inte är märkta FE kan dock används på en småbildskamera med samma restriktioner som beskrivits för A-objektiv märkta DT.
Det fanns ett gott skäl att införa den nya E-fattningen för de spegelfria kamerorna. Dessa behöver ju inte ha lika stort registeravstånd som spegelreflexkameror.
Du menar förutom A6000, RX1, A99 med flera ... Och trots de korta cyklerna har de kvar objektivkonstruktioner från 80-talet. Faktum är att Sony liksom övriga tillverkare går mot längre produktcykler.
"Ja, jag vet att Nikon hade problem med D600. Visserligen kom man med D610, men för de som har köpt en D600 är det ju inte så kul."
Nikon skulle naturligtvis ha gjort rätt från början. Men det är viktigare att rätta till fel än att behålla en modell för att köpare ska känna att de har det senaste.
"När det gäller Sony, så är det inte sympatiskt att de har tre olika bajonett, A, E och FE. Det är klart på så sätt kan de sälja några adapter"
Nu tror jag inte man ställer till ett helsike för sig själv bara för att sälja några extra adaptrar. Det är också svårt att få till hur Minoltas konstruktörer i början på 1980-talet skulle kunna förutse spegelfria digitala fullformatskameror 30 år längre fram i tiden.
Sony köpte KonicaMinolta för att få en kameratillverkning och de patent som behövs. Efter kort tid upptäckte Sony att de inte lyckades så bra med att sälja spegelreflexkameror som liknande Canons och Ninons. Det behövdes något nytt och därför blev Sony pionjärer inom det spegelfria segmentet. Med A-bajonetten hade hela fördelen med det spegelfria konceptet gått förlorat och produkterna hade knappt gått att sälja. Därför togs E-bajonetten fram. Det finns ingen tredje bajonett som du påstår, bara två A och E.
FE är en objektivserie för fullformatare med E-bajonett. Mycket talat för att Sony inte hade tänkt sig att använda E-bajonetten med fullformatssensorer när bajonetten utvecklades, för i så fall hade de gjort den lite större och sluppit en del problem.
Det är dock mer som skiljer den ifrån D610 (har bägge kamerahusen). Även om sensorn är nästan den samma (märker personligen ingen som helst skillnad), så är både AE-modulen och AF-modulen klart bättre.
Vill man göra det enkelt så kan man säga att D750 är syskonet emellan lillebror D610 och storebror D810. Sensor (i stort sätt) och mekanik (även om förbättrat och mer kompakt som du riktigt påpekar) ifrån D610, och AE-modul och AF-modul ifrån D810 (i stort sätt). Tycker personligen att detta mellansyskon är en mycket trevlig kompromiss emellan store- och lillebror. Men nu är vi väl kanske lite OT... :)
För att gå tillbaka till Sony; Jag skulle personligen se att de gjorde en D750-förvandling av A7 gen II-husen (som växt i storlek och blivit tyngre än förra I-generationen), och använda lite mer kolfiber och andra material för att får ner dem lite i vikt och storlek. Får hoppas på detta för nästa generation.
Annars är ju bildstabilisering i kamerahuset ett stort plus (som jag saknar på Nikon och Canon). Lite synd bara att storlek och vikt gick upp såpass mycket (men hoppas som sagt att Sony kan utveckla tekniken och krympa den lite).
Sony a99 lanserades 2012 och har således en lång livscykel, nästa ett rekord i digitalkamera-branschen, är det bra? Gör det Sony till en mer "sympatisk" tillverkare?
Michael - Som är förundrad -
Kan bli marigt att få till det förstås, när kommer medelkameran där man kan ta Raw-bilder oavbrutet och inte stanna runt 20, tillverkarna behöver snegla lite mera på funktion, och inte bara sensorteknik.
"New α7S II to Feature Selectable Compressed and Uncompressed 14-Bit RAW at Launch.
Free Firmware Updates Coming for Additional Models, Beginning with α7R II."
Citerat från Sonys pressrelease, så förutsatt att deras marknadsavdelning vet vad de talar om så kan vi vara tämligen förvissade om att detta kommer även till äldre modeller.
Visserligen finns det inte NÅGON marknadsavdelning som alltid vet vad de talar om, men jag tror att de gör det i detta avseende. Dock är jag ännu så länge tveksam till ifall de förstår den exakta betydelsen av "Uncompressed RAW". :-)
Misstänker, och tror fortfarande, att det faktiskt är marknadsavdelningen/PR-människor hos Sony som benämnt den icke-förstörande komprimeringen lite klantigt/felaktigt.
Vi får helt enkelt avvakta tills när de första A7SII kommer ut i butikerna.
Efter att jag skrivit min kommentar märkte jag att Per Danielsson hade redan förklarat det.