Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
21 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ha det gött!
Vill du har AF är utbudet lite mer begränsat.
Zoomar:
------------
16-35mm F4 Zeiss
24-70mm F4 Zeiss
28-70mm F3.5/5.6
28-135mm F4
70-200mm F4 G
Fasta:
--------
35mm F2.8 Zess
55mm F1.8 Zeiss
Släpps H1 2015:
-----------------------
24-240mm F3.5-6.3
28mm F2
35mm F1.4 Zeiss
90mm F2.8 Macro G
Gluggen har AF-motor och har en gedigen kvalitetskänsla som mer än väl matchar A7-seriens.
Men det behövs fler dedicerade objektiv av samma klass för att göra A7-serien rättvisa. FE 35/2.8 kommer inte riktigt upp i samma klass men är BRA nog. Normalzoomarna är inte så kul i midrange/edge områdena trots nedbländning. I alla fall inte på vidvinkelområdet.
Ändå är den superba MF-inställningen ett bra plåster på såren tills vidare när man använder sina andra objektiv via adapter.
https://www.youtube.com/watch?v=7wM_5nROeaw
Lite svårt att förstå Sonys tänk med 7s/r-husen och utlämnande av bildstabilisering. 7s vore ju rena drömmen för det priset med ett långt tele i ljussvag omgivning men avsaknad av IBIS äter förmodligen upp en hel av fördelen med den ljuskänsliga sensorn. Vad gäller 7r är väl med det pixelantalet bildstabilisering än viktigare. Den dyra LA-LE-adaptern är heller ingen hjälp då vad jag vet inte heller de betydligt fler a-mountobjektiven har bildstabilisering. Njae, det hela verkar en smula outvecklat.
Det stora lyftet kommer när man kopplar på en SHOGUN-recorder och filmar i 4K (4UHD), gärna med S-log. Kombinationerna a7s-EF 85/1,2 och a7s - EF 135/2.0 är verkliga höjdare. 135:an är nog ett av Canons skarpaste obj.
Med Zeiss 85/1.4 får man en fantastisk upplösning och skärpa.
Lågljusprestandan är helt sagolik!
Den tysta slutaren är en stor fördel vid Wildlife-foto.
Nackdelar:
Menysystemet tycker jag personligen är lite besvärligt att lära sig
Video-rec-knappen idiotiskt placerad på höger gavel
Dåliga batterier (samma som till NEX), och det gäller att ha en stor påse med batterier med sig, ssk vid filmning då den "äter" batterier. Ett batteri-grepp är en mkt stor fördel vid filmning.
När man filmar med S-log är minimi-ISO 3200, så i någorlunda dagsljus är en uppsättning ND-filter en nödvändighet.
Sammantaget en fantastisk kamera för video och den duger utmärkt även till stillbildsfoto för utskrifter upp till A3-A3+. Kameran har överträffat mina förväntningar.
Går väl inte att göra åt mer än kanske tre extra batterier på en dag? Och då behövs väl knappast någon "stor påse" för för att härbärgera 3-4 av dessa ganska små batterier?
Och eftersom batterierna är så små så är det inget problem att ha med extra i fickan. Har ett batterigrepp till A7-kamerorna, men använder det inte, varken till min A7s eller A7r. Föredrar smidigheten framför batteritiden. (Ångrar nästan att jag köpte det). Extrabatteri har jag i fickan. Häromdagen fotade jag ett halvdagars event, med A7s och Sony 70-200 över ena axeln och A6000 med 16-70 över andra. Hör och häpna, behövde inte byta batteri på någon av dem.
Men om olyckan hade varit framme och ett batteri hade tagit slut? Vilken katastrof det hade varit! Det tar ju ändå med lite otur nästan fem sekunder att byta det. Tänk vad mycket man kan missa då.