ANNONS. Som Plus-medlem kan du styra hur mycket du vill se dessa annonser
Annons
Proffsfoto
Artiklar>Sigma 300-600 mm f/4 DG OS Sports – prisvärt drömobjektiv för sport och naturfoto
Sigma 300-600 mm f/4 DG OS Sports – prisvärt drömobjektiv för sport och naturfoto
Prylnytt
Sigmas vd lovande något unikt för både natur- och sportfotografer – och nu har han levererat. Sigma 300-600 mm f/4 DG OS Sports ger hög ljusstyrka och flexibel zoom.
Extrema zoomar är visserligen inget nytt för Sigma, de har tidigare lanserat både 300–800 mm f/5,6 och 200–500 mm f/2,8. Den senare var mest tänkt som en ”show-stopper”.
Det har ryktats länge om att Canon ska lansera ett RF 200–500 mm f/4 som skulle passa sport- och naturfotografer. Nu är det i stället Sigma som är först med en riktigt ljusstark telezoom som är tillräckligt lätt för att handhållas.
Vikten är strax under fyra kilo, 3 985 g med L-mount och 3 970 g med Sony E-fattning. L-mount-versionen kan användas med Sigmas egna telekonvertrar.
Motljusskyddet är gjort i kolfiber. Objektivet skiftar knappt tyngdpunkt vid zoomning, vilket underlättar användning med gimbal.
Den optiska konstruktionen är naturligtvis mycket komplex och består av 28 linser, varav sex i FLD-glas och ett i SLD-glas. Enligt Sigma ska objektivet bara lika skarp som motsvarande superteleobjektiv med fast brännvidd. Närgränsen varierar mellan 2,8 och 4,5 meter.
Den inbyggda optiska bildstabiliseringen (OS) ger 5,5 stegs effekt vid 600 mm och kan ställas in för allmän fotografering eller panorering.
På objektivet finns fyra AF-L-knappar för att låsa autofokusen som drivs av en linjär fokusmotor. Det finns en hållare för 40,5 mm filter. Sigma har utvecklat ett gråfilter specifikt för det objektivet med 7 stegs ljusdämpning
Sigma 300–600 mm f/4 DG OS Sports är vädertätat och har fluorbehandling av frontlinsen för att motverka att väta, fett och smuts fastnar.
Det rekommenderade priset är 83 890 kronor inklusive moms. Leveranserna börjar i april 2025.
Bilder tagna med Sigma 300-600 mm f/4 DG OS Sports
Den väger 800 gram mer än 600mm F4 gör och kostar hälften så mycket, men erbjuder ett såhär stort omfång utan förlust i ljusgenomsläpp. Det är i princip ett mirakel.
Har man köpt en A1 eller A9 (oavsett version) vill man nog åtminstone ha möjlighet till snabbare serietagning. Min A7R5 klarar "bara" 10 bps, så för mig skulle det funka. Jag har dock inget behov av denna superglugg.
@Mikael Olofsson: Fotograferar du t.ex. svalor som matar sina utflugna ungar kanske fåglarna finns i sökaren några få tiondelar av en sekund. I sådana lägen hinner man inte fundera så mycket. Man får koncentrera sig på att bakgrund och omgivning ser OK ut sedan får man överlåta resten åt precapture samt många försök och hoppas att någon av bilderna innehåller något användbart
@Mikael Olofsson: Fotograferar du t.ex. svalor som matar sina utflugna ungar kanske fåglarna finns i sökaren några få tiondelar av en sekund. I sådana lägen hinner man inte fundera så mycket. Man får koncentrera sig på att bakgrund och omgivning ser OK ut sedan får man överlåta resten åt precapture samt många försök och hoppas att någon av bilderna innehåller något användbart
Visst är det prisvärt. Det är ju väldigt mycket billigare än Canon, Nikons och Sonys 600 mm f/4. Och kolla vad Nikons och Canon supertelezoomar kostar.
Den vita färgen är för att förhindra materialutvidgning i heta miljöer. Alla tillverkare har gjort stora telen i vitt eller silver, Canon, Nikon, Sony, Leica, Hasselblad, Minolta, Pentax, fujifilm osv.
Det går ju att täcka med camotyg om man vill. Det är ju vanligt bland naturfotografer.
Klokt resonerat, Magnus. Otroligt prisvärt i förhållande till liknande gluggar. Och går att handhålla - väger samma som det Canon EF 600 mm IS version II jag hade i 12-13 år, Canons skarpaste f.ö.
15 fps räcker långt, och för att möjligen få 30 fps är det inte värt att lägga ner det dubbla - eller mycket mer om det kommer en lika eller nästan lika lång zoom från kameratillverkarna. Tur att jag kör både Sony och Canon. Vet du hur det är med telekonvertrar, för utan det blir det ju klart mindre intressant? Jag ser inget nämnas på Sigmas egen hemsida.
Endast telekonverterare med L-fattning. Sony har väl inget stöd för telekonverterare med tredjepartsobjektiv, på samma sätt som de begränsar till 15 bilder/sek.
@Jens och Brutus. Sony-versionen fungerar inte med telekonverter Sigmas telekonvertrar, men väl L-versionen. Troligen funkar det med Sonys telekonvertrar.
@Anders. Även Sigmas telekonvertrar sticker in i objektivet. Förklaringen är nog helt enkelt att Sigma inte för telekonvertrar med Sony E-fattning och inte kan garantera hur Sonys fungerar med objektivet.
Jag sökte på detta, och det verkar som att Sonys TC endast fungerar med vissa Sonygluggar även om de passar fysiskt på andra. De försöker inte ens fokusera med fel objektiv.
Magnus.
Hur/om blir det någon kvalitativ skillnad mellan att använda en telekonverter från det tillverkande objektivföretaget, relativt en telekonverter från en annan tillverkare?
Min fråga var visst lite oklar, eller möjligen lite korkad.
Jag vill minnas, att jag om något annat teleobjektiv hört, att det ger bättre kvalitet, om man använder en telekonverter som är tillverkad till just det objektivet, eller åtminstone av den tillverkaren.
Alltså, gällande bildkvalitet.
Det har funnits telekonvertrar för specifika objektiv, men inte många. Nikons 300mm f/2 levererades med en 1,4x men det är ju ett rätt så ovanligt objektiv …
Med en 2x TC skulle den gluggen motsvara 600/4, men det vägde 7,5 Kg och hade troligen sämre optisk prestanda.
Det objektivet var hysteriskt dyrt som nytt och ännu dyrare nu ;)
Det finns ju några med inbyggd konverter numera. Nikons 800/5,6 FL är ett betydligt nyare som har en specialkonverter som hör till på 1,25X. Inte störande billigt heller, förvisso.
Tillägg: Förresten har väl Sigmas gigantzoom 200-500/2,8 en tillhörande 2X.
Tack för svaren på min frågeställning.
Ursäkta för att det nu hamnat lite utanför just detta objektiv, men, generell kunskap är väl aldrig fel?
På den analoga tiden, för typ 40 år sedan, köpte jag ett Vivitar zoomobjektiv med tillhörande telekonverter. Priset var lågt vilket även bildkvaliteten var, även utan användande av konvertern.
Med en dåres envishet ...... :-)
Ponera att det hade gått att använda både Sigmas och Sonys telekonvertrar till detta objektiv (fast kanske inte samtidigt). Hade det då funnits någon kvalitetsmässig anledning, rent generellt, att använda en konverter som är tillverkad av objektivtillverkaren?
Bildkvalitetsmässigt? Mekanisk funktionalitet? Övrigt?
Några exempel ges här på objektiv som sålts med tillhörande telekonvertrar till just det objektivet. Ger de bättre bildmässig kvalitetet än de konvertrar som är gjorda mer för alla objektiv?
Tack för svaren på min frågeställning.
Ursäkta för att det nu hamnat lite utanför just detta objektiv, men, generell kunskap är väl aldrig fel?
På den analoga tiden, för typ 40 år sedan, köpte jag ett Vivitar zoomobjektiv med tillhörande telekonverter. Priset var lågt vilket även bildkvaliteten var, även utan användande av konvertern.
Med en dåres envishet ...... :-)
Ponera att det hade gått att använda både Sigmas och Sonys telekonvertrar till detta objektiv (fast kanske inte samtidigt). Hade det då funnits någon kvalitetsmässig anledning, rent generellt, att använda en konverter som är tillverkad av objektivtillverkaren?
Bildkvalitetsmässigt? Mekanisk funktionalitet? Övrigt?
Några exempel ges här på objektiv som sålts med tillhörande telekonvertrar till just det objektivet. Ger de bättre bildmässig kvalitetet än de konvertrar som är gjorda mer för alla objektiv?
Mekaniskt finns det inga skillnader. Det finns inga rörliga delar. Objektivbajonetten är den samma.
Optiskt finns det naturligtvis skillnader. Det är ju inte identiska konstruktioner. Men bildkvaliteten kan vara jämbördig.
Det är den elektroniska delen som kan skilja mest. Tredjepartstillverkare får bara tillgång till Sonys ursprungliga kommunikationsprotokoll. Det innebär att en tredjepartstelekonverter kan begränsa serietagningens hastighet eller helt blockera AF (som det verkar vara i det här fallet).
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Perfekt för gömsle!
Mvh Sonyanvändare
Är det verkligen en sport fortfarande då?
Den vita färgen är för att förhindra materialutvidgning i heta miljöer. Alla tillverkare har gjort stora telen i vitt eller silver, Canon, Nikon, Sony, Leica, Hasselblad, Minolta, Pentax, fujifilm osv.
Det går ju att täcka med camotyg om man vill. Det är ju vanligt bland naturfotografer.
15 fps räcker långt, och för att möjligen få 30 fps är det inte värt att lägga ner det dubbla - eller mycket mer om det kommer en lika eller nästan lika lång zoom från kameratillverkarna. Tur att jag kör både Sony och Canon. Vet du hur det är med telekonvertrar, för utan det blir det ju klart mindre intressant? Jag ser inget nämnas på Sigmas egen hemsida.
Hur/om blir det någon kvalitativ skillnad mellan att använda en telekonverter från det tillverkande objektivföretaget, relativt en telekonverter från en annan tillverkare?
Jag vill minnas, att jag om något annat teleobjektiv hört, att det ger bättre kvalitet, om man använder en telekonverter som är tillverkad till just det objektivet, eller åtminstone av den tillverkaren.
Alltså, gällande bildkvalitet.
Med en 2x TC skulle den gluggen motsvara 600/4, men det vägde 7,5 Kg och hade troligen sämre optisk prestanda.
Det objektivet var hysteriskt dyrt som nytt och ännu dyrare nu ;)
Tillägg: Förresten har väl Sigmas gigantzoom 200-500/2,8 en tillhörande 2X.
Ursäkta för att det nu hamnat lite utanför just detta objektiv, men, generell kunskap är väl aldrig fel?
På den analoga tiden, för typ 40 år sedan, köpte jag ett Vivitar zoomobjektiv med tillhörande telekonverter. Priset var lågt vilket även bildkvaliteten var, även utan användande av konvertern.
Med en dåres envishet ...... :-)
Ponera att det hade gått att använda både Sigmas och Sonys telekonvertrar till detta objektiv (fast kanske inte samtidigt). Hade det då funnits någon kvalitetsmässig anledning, rent generellt, att använda en konverter som är tillverkad av objektivtillverkaren?
Bildkvalitetsmässigt? Mekanisk funktionalitet? Övrigt?
Några exempel ges här på objektiv som sålts med tillhörande telekonvertrar till just det objektivet. Ger de bättre bildmässig kvalitetet än de konvertrar som är gjorda mer för alla objektiv?
Ursäkta för att det nu hamnat lite utanför just detta objektiv, men, generell kunskap är väl aldrig fel?
På den analoga tiden, för typ 40 år sedan, köpte jag ett Vivitar zoomobjektiv med tillhörande telekonverter. Priset var lågt vilket även bildkvaliteten var, även utan användande av konvertern.
Med en dåres envishet ...... :-)
Ponera att det hade gått att använda både Sigmas och Sonys telekonvertrar till detta objektiv (fast kanske inte samtidigt). Hade det då funnits någon kvalitetsmässig anledning, rent generellt, att använda en konverter som är tillverkad av objektivtillverkaren?
Bildkvalitetsmässigt? Mekanisk funktionalitet? Övrigt?
Några exempel ges här på objektiv som sålts med tillhörande telekonvertrar till just det objektivet. Ger de bättre bildmässig kvalitetet än de konvertrar som är gjorda mer för alla objektiv?
Mekaniskt finns det inga skillnader. Det finns inga rörliga delar. Objektivbajonetten är den samma.
Optiskt finns det naturligtvis skillnader. Det är ju inte identiska konstruktioner. Men bildkvaliteten kan vara jämbördig.
Det är den elektroniska delen som kan skilja mest. Tredjepartstillverkare får bara tillgång till Sonys ursprungliga kommunikationsprotokoll. Det innebär att en tredjepartstelekonverter kan begränsa serietagningens hastighet eller helt blockera AF (som det verkar vara i det här fallet).