Artiklar>Sony A9 III har global slutare – tar 120 bilder/s i råformat
Sony A9 III har global slutare – tar 120 bilder/s i råformat
Prylnytt
Sony A9 III har en ny 24 megapixelsensor som fungerar som global slutare. Det innebär bland annat att man kan använda blixt med alla slutartider.
En global slutare läser hela sensorytan praktiskt taget samtidigt och ger därför inga problem med rörelseförskjutning (rolling shutter) eller blixtsynkronisering. Det innebär en extremt snabb datautläsning och därmed också möjlighet till superkorta slutartider.
Sony A9 III kan ta bilder med 1/80 000 sekund vid enbildstagning och 1/16 000 sekund vid serietagning. Den senare hastigheten är också gränsen för fotografering med blixt utan HSS-teknik som stryper effekten.
Någon mekanisk slutare behövs inte och kameran kan ta 120 bilder/s med råformat. En loopfunktion gör att kameran kan lagra råfiler i internminnet som sedan sparas ner på minneskortet när avtryckan trycks ner. På så sätt kan man lagra ögonblick som inträffade strax innan man hann reagera.
Sony A9 III inbyggd bildstabilisering (IBIS) med 8 stegs dämpande effekt, vilket är samma som för Sony A7R V. Den elektroniska sökaren har 9,44 miljoner bildpunkter och har 120 Hz uppdateringsfrekvens.
Video kan spelas in 6K nedsamplat till 4K/60p i 10-bitar, 4:2:2-färg och log-profiler. Det finns även ett 4K/120p-läge för slow motion. Det går att lagra video externt i 16-bitars råformat.
Pekskärmen är 3,2 tum stor och kan vridas och vinklas i flera led. Panelen har drygt två miljoner bildpunkter och klarar färgrymden DCI-P3.
Sony A9 III kostar omkring 7 000 euro inklusive moms. Priset för greppet VG-C5 är 450 euro. Sony A9 III börjar levereras i slutet av januari 2024.
Det här känns som ett ordentligt utvecklingssteg för Sony. Säkert en fantastisk kamera men hemska mängder data blir det och min undran är om det faktiskt har någon praktisk betydelse på marginalen. Är inte detta redan tillräckliigt bra nu?
Sedan 7000 Euro. Det här vänder sig nog knappast till några andra än proffsen.
Suddar inte denna tekniken ut skillnaderna mellan en stillbildskamera och en "videokamera" helt? För vilka är denna sensor och kamera framtagen - vilken är målgruppen?
Proffskamera helt klart, Paris 2024.. det är en sportkamera, global slutare så inga problem med ledljus eller nåt slags elektriskt ljus, ingen problem med panorering och jelloeffekt, synka blixt med 1/80 000s.
Att det går att "spela upp" sekvenser bilder tagna (120fps) och sedan pausa vid lämpliga tillfällen för de bästa bilderna lät trevligt tyckte jag.
A9-serien är den mest proffsinriktade modellserien, skräddarsydd för press- och sportfotografer. A1 är mer allround med sin högre upplösing, men kostar också en slant.
Kanske vänder sig Sony mer till rika amatörer än till proffsen, precis som Leica? Hur många yrkesfotografer hostar upp över 80000 kr för en kamera?
Michael Reichmann (grundare av luminous-landscape.com) förutspådde den här utvecklingen för cirka 15 år sen. Han dog för sju år sen, men fick uppleva början av konvergensen mellan stillbild och video.
@David,
1/16000 s är kortaste blixtsynktid enligt artikeln. Det är nu kamerans slutartid, och inte blixtens brinntid, som styr hur snabba förlopp man kan frysa.
Mängden ljus från blixten kan dessutom vara rätt liten under 1/16000 s.
Jag vet iofs inte vilken kategori proffs du pratar om eftersom att termen är ganska bred, men inom mina fält har jag träffat väldigt få heltidsarbetande som tycker att 80 lax är för smärtsamt de gånger de väl byter utrustning. Däremot gör de det betydligt mer sällan än rika amatörer gör, det är vanligare med "buy once cry once"-mentalitet och långsammare uppgraderingscykel.
Marcus,
Om det är mitt inlägg av 2023-11-07 22:12 du kommenterar (vilket inte riktigt framgår) så svarar jag att det är inte fotografer som Peter Lik jag syftar på utan lite mindre mondäna fotografer som jobbar frilans med lite allt möjligt.
Men mitt inlägg var ju en fråga, så jag tackar för ditt svar. Vilken kategori av fotografer tillhör dina bekanta?
Hur smärtsamt 80 tusen kronor är beror naturligtvis mycket på avskrivningstiden.
7000 Euro är ungefär vad en Sony A1 kostar i EU. Då borde denna landa kring 75-80kkr dvs. som en A1 i Sverige.
Coolt med global slutare, så många år som detta diskuterats på forum. Ska bli spännande att se vad 120 rawbilder/sekund ska användas till. Finns möjligheten brukar behovet uppstå :-)
Otroligt. Jag har kanske personligen lite svårt att se nyttan med en så hiskelig bildfrekvens (tycker redan 10/s känns mycket), men antar att det och blixtsynk kommer på köpet med global slutare. Just blixtsynken vore oerhört användbar.
För blixtfoto vore det grymt. Men en annan fördel är att man kan använda elektronisk slutare utan att rörelseförskjutning. Det kan jag ha nytta av för video, sport- och gatufoto.
Bas-ISO på 250 bör dock noteras, vilket inte framgår ovan, vilket man kan misstänka kommer avspeglas på vissa bildkvalitetsparametrar. Min gamla D700 har 200 och det gick bra på den tiden, men man ska troligen inte förvänta sig dynamiskt omfång modell D850 (eller andra liknande kameror).
Ja verkligen ett prestationsnummer. Men den höga BAS-ISO kan tala för att man inte helt löst ett grundproblemet hitintills med global shutter - lågt dynamiskt omfång. Om ganska lindrigt är det helt OK för målgruppen men om mer begränsat blir det inte en sportkamera som funkar all around. Men låt oss se. Verkar annars banbrytande
@Martin: jo... Dynamiska omfånget (DO) kanske får sig en rejäl smäll. Men på ngt sätt känns det som att en kompromiss måste komma när övriga specs är vad de är. Och man ska komma ihåg att inte för allt för många år sedan var det bara Sony som hade det enorma DO vi förväntar oss idag, medan DO från andra tillverkare var lägre men ändå acceptabelt och "proffsigt". 🤷
Med dagens AI-baserade brusreducering i Lightroom/photoshop så tror jag inte man ska behöver oroa sig för det heller. Ruskigt bra resultat med AI denoise.
Nä jag tror heller inte ISO 250 är något att bry sig om alls. Vi som kör Photolab har länge haft mycket bättre brusreducering än Lightroom i DeepPrime och nya Deep Prime XD (Extreme Details) och med dessa har vi nog aldrig sett ISO 200 eller 250 som något problem. Deep Prime har vi väl haft i tre-fyra år nu.
Kul att Lightroom äntligen fått bättre brusreducering. Det var ju ett klart förbättringsområde tidigare. Jag misströstade länge om Lightroom och Adobe och deras R&D men de senaste åren har de ju verkligen lyft sig både när det gäller AI-masking och brusreduceringen. Kul för det kommer ju verkligen många till del.
DR var eller aldrig prioterat med dom legendariska D4,D5 serien inte eller många MP likaså första A9, A9II fick en liten förbättring till DR 14 enligt DXO. D810 slog igenom på sin tid med höga DR men också vid ISO 64, Sony hade bas-iso vid ISO 100. Första A7R hade DR 14,1 och Nikons D800 hade 14,3 om jag mins rätt.
Så fungerar det inte eftersom CIPA-siffrorna inte är mätta under sådana förhållanden. Det blir helt andra, mycket högre siffror om man kör ständiga serietagningar. En mer relevant fråga är hur långa serier man kan ta i råformat ihop med vilken hastighet innan bufferten korkar igen.
Du tror alltså att kameran har oändligt hög skrivhastighet eller oändligt stor buffert? Det tror inte jag. Men svaret verkar enligt DPR (som nog uppdaterat artikeln, tror jag) vara att den korkar igen efter 1,6 sekunder i den hastigheten med någon sorts 14 bitars råfiler.
Nä men det står ju också att bilderna lagras via en loop- funktion innan de sparas så det beror väl på kapaciteten i den också.
Sony har väl åtminstone tre olika sorters RAW också. En 14 bitars RAW är väl inte den lättaste. Vill man köra så fort det går så gäller nog komprimerat.
Som sagt om det blev Terabytes med A1 vid senaste OS så är nog det inget mot vad denna kamera kommer producera om fotograferna saknar självdiciplin. Det ska ju tas om hand också och vad jag vet så är det nog bara PhotoMechanic som har speeden för att klara av dessa datamängder
En del klagar redan idag på att deras konverterare är för slöa oavsett om det är Lightroom eller Capture One och då ska vi inte ens tala om Photolab
Ja Martin Agfors beskrev att så fort man går upp ISO 3-400 så tappar man nyttan av 14 bitar Raw, och tyckte det var bra att A9 automatiskt gick ner till 12 bitar Raw när 20 bps ställdes in, alla fall då för några år sedan när Martin skrev om detta.
Det har spekulerats kring att Canons R1 skulle bli först ut med global slutare men känns mer rimligt att det blev Sony. A9 har ju redan från första versionen tagit steg mot detta och var smärtsamt (för en Canonfotograf) kompetent sett till vad konkurrenterna presterade. Häftigt med blixtsynk utan ljusförluster. Var en dröm för mig tidigare då jag fotade mycket med blixt utomhus. Skulle för all del vara kul nu också men inte för 70000kr😃. Det är ju ingen landskapskamera men synd med ISO250 som bas
Det brukar vara så med pre-orders. Brukar lägga sig vid msrp efter release. Har hållit på med samlarkortspel, och pre-order priser är alltid signifikant mycket högre och lägger sig till det förväntade sen.
Iaf hoppas jag att den trenden gäller för kameror också. Inte för att jag nånsin kommer köpa en A9/A1 ändå 😅
Blackouts i sökaren lär väl vara ett minne blott. Fast tveksam till att a9 lidit mycket av det. Det är ju ingen eos R med stillbildsvisning vid kontinuerlig fotografering direkt😃
Hade sport varit mitt huvuduppdrag hade den här kameran lätt kunnat hamna i väskan ;). A1 är nog närmare mig då. Kul med Sony de är verkligen på topp....
"Sony A9 III inbyggd bildstabilisering (IBIS) med 8 stegs dämpande effekt, vilket är samma som för Sony A7R IV." A7RV menar du? RIV:an uppges ha 5,5 steg.
1000 bilder på 8.3 sekunder. Där kan man snacka om spray and pray, men efterarbetet är inte så kul även med ai. Har inte sett vitsen med så höga framerates för stillbilder. Comtinous low på a9i är all hastighet jag behöver.
Jag håller med. Jag har konstaterat att de bildfrekvenser som jag kan få med Canon 1DX eller 1DX Mark II ofta är tillräckliga för sådan sport som jag fotograferar. Alltså 12/14 bilder/s. R3 brukar jag ställa på 15 bilder/s, för 30 ger dubbelt så många bilder utan att jag får ut mer innehåll.
Hade jag fotograferat bordtennis hade kanske 30-40 bilder/s varit mer användbart?
Ja Anders det går också att ställa in precis vad man önskar för antalet bilder med A9III allt mellan 1bild till 120 bilder, 120 bilder är nog inte tänkt som någon standard inställning. Sedan kommer givetvis både Canon och Nikon med liknande kameror, tror säkert att Canon klämmer till med minst 180 bps och förklaringar till mängder av situationer som kommer att illustreras mycket elegant.
Hur går man ens tillväga med att gå igenom så enormt stora mängder bilder? Finns det nån scrollfunktion i lightroom som jag inte känner till? Eller är det AI som så småningom kommer vaska fram ett bra urval? 🤷♂️
Sportfotografer gör nog inte det. De som har tighta deadlines har nog skaffat sig bättre grejor. Skott Kelby (som bl.a. varit både sportfotograf och Lightroom guru skrev följande:
"I don’t use Lightroom. Or the Bridge. Ever.
I’ve tried both. It’s a death-trap for pro sports photography. Every pro sports shooter at an NFL game (or otherwise) uses a program called Photo Mechanic (by a company called Camera Bits). If there are 40 photographers in the photo work room, you see 40 copies of Photo Mechanic open on their laptops.
Han använde PhotoMechanic då redan för 11 år sedan tillsammans med Camera Raw.
De som inte sedan länge skaffat bättre grejor för gallring och metadata jobb än Lightroom kommer nog fatta att de ska göra det nu. Jag kör sedan tre år PhotoMechanic med DxO Photolab just av dessa skäl eftersom Photolab redan nu är segt i sin PictureLibrary-modul. Lyckligtvis integrerar dessa program väldigt bra och det gör PM tydligen även med CameraRaw. Så behöver man skala upp så är PhotoMechanic ett bra alternativ.
Till skillnad från Lightroom, Capture One och Photolab, så klarar PM också att hantera så många parallella bilddatabaser som helst samtidigt och bara genom att kryssa i några enkla kryssrutor (en för varje databas) så kan man även enkelt söka över så många av dina databaser på en gång som du behagar. Även i det avseendet har de övriga tillverkarna av integrerade bilddatabaser en hel del att lära, för de systemen är monoliter som överhuvudtaget inte skalar.
Det nya greppet ser bekvämt ut. Kan nog kännas lite mer som en gammal Nikon tack vare de nya, mera rundade, formerna. Undrar om gamla batterigrip är kompatibla
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
45 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Sedan 7000 Euro. Det här vänder sig nog knappast till några andra än proffsen.
Suddar inte denna tekniken ut skillnaderna mellan en stillbildskamera och en "videokamera" helt? För vilka är denna sensor och kamera framtagen - vilken är målgruppen?
Att det går att "spela upp" sekvenser bilder tagna (120fps) och sedan pausa vid lämpliga tillfällen för de bästa bilderna lät trevligt tyckte jag.
Michael Reichmann (grundare av luminous-landscape.com) förutspådde den här utvecklingen för cirka 15 år sen. Han dog för sju år sen, men fick uppleva början av konvergensen mellan stillbild och video.
1/16000 s är kortaste blixtsynktid enligt artikeln. Det är nu kamerans slutartid, och inte blixtens brinntid, som styr hur snabba förlopp man kan frysa.
Mängden ljus från blixten kan dessutom vara rätt liten under 1/16000 s.
Om det är mitt inlägg av 2023-11-07 22:12 du kommenterar (vilket inte riktigt framgår) så svarar jag att det är inte fotografer som Peter Lik jag syftar på utan lite mindre mondäna fotografer som jobbar frilans med lite allt möjligt.
Men mitt inlägg var ju en fråga, så jag tackar för ditt svar. Vilken kategori av fotografer tillhör dina bekanta?
Hur smärtsamt 80 tusen kronor är beror naturligtvis mycket på avskrivningstiden.
Coolt med global slutare, så många år som detta diskuterats på forum. Ska bli spännande att se vad 120 rawbilder/sekund ska användas till. Finns möjligheten brukar behovet uppstå :-)
Sony visar verkligen var skåpet ska stå med denna. Vet att vissa kommer klaga på "bara 24 mpxl", men då glömmer de liksom resten av specs-listan.
👏💪👏💪👏
Med dagens AI-baserade brusreducering i Lightroom/photoshop så tror jag inte man ska behöver oroa sig för det heller. Ruskigt bra resultat med AI denoise.
Kul att Lightroom äntligen fått bättre brusreducering. Det var ju ett klart förbättringsområde tidigare. Jag misströstade länge om Lightroom och Adobe och deras R&D men de senaste åren har de ju verkligen lyft sig både när det gäller AI-masking och brusreduceringen. Kul för det kommer ju verkligen många till del.
Sony har väl åtminstone tre olika sorters RAW också. En 14 bitars RAW är väl inte den lättaste. Vill man köra så fort det går så gäller nog komprimerat.
Som sagt om det blev Terabytes med A1 vid senaste OS så är nog det inget mot vad denna kamera kommer producera om fotograferna saknar självdiciplin. Det ska ju tas om hand också och vad jag vet så är det nog bara PhotoMechanic som har speeden för att klara av dessa datamängder
En del klagar redan idag på att deras konverterare är för slöa oavsett om det är Lightroom eller Capture One och då ska vi inte ens tala om Photolab
Det brukar vara så med pre-orders. Brukar lägga sig vid msrp efter release. Har hållit på med samlarkortspel, och pre-order priser är alltid signifikant mycket högre och lägger sig till det förväntade sen.
Iaf hoppas jag att den trenden gäller för kameror också. Inte för att jag nånsin kommer köpa en A9/A1 ändå 😅
Undrar om Canon tänker kontra ... men hur stor är marknaden för den här typen av kameror egentligen.
Men tanke på denna utveckling så bara måste det ske en utvecklingen av RAW-konverterarnas effektivitet.
Hade jag fotograferat bordtennis hade kanske 30-40 bilder/s varit mer användbart?
"I don’t use Lightroom. Or the Bridge. Ever.
I’ve tried both. It’s a death-trap for pro sports photography. Every pro sports shooter at an NFL game (or otherwise) uses a program called Photo Mechanic (by a company called Camera Bits). If there are 40 photographers in the photo work room, you see 40 copies of Photo Mechanic open on their laptops.
Han använde PhotoMechanic då redan för 11 år sedan tillsammans med Camera Raw.
Hela skrivningen:
https://scottkelby.com/my-sports-photography-workflow-so-far/
De som inte sedan länge skaffat bättre grejor för gallring och metadata jobb än Lightroom kommer nog fatta att de ska göra det nu. Jag kör sedan tre år PhotoMechanic med DxO Photolab just av dessa skäl eftersom Photolab redan nu är segt i sin PictureLibrary-modul. Lyckligtvis integrerar dessa program väldigt bra och det gör PM tydligen även med CameraRaw. Så behöver man skala upp så är PhotoMechanic ett bra alternativ.
Till skillnad från Lightroom, Capture One och Photolab, så klarar PM också att hantera så många parallella bilddatabaser som helst samtidigt och bara genom att kryssa i några enkla kryssrutor (en för varje databas) så kan man även enkelt söka över så många av dina databaser på en gång som du behagar. Även i det avseendet har de övriga tillverkarna av integrerade bilddatabaser en hel del att lära, för de systemen är monoliter som överhuvudtaget inte skalar.
https://youtu.be/pNGLhTDYpYM?si=N9a084oYTobfEQPB