Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Sony A7 IV – mer högupplöst allroundkamera

Sony A7 IV – mer högupplöst allroundkamera

Efter tre och ett halvt år uppdateras Sonys baskamera, allroundmodellen A7, från version tre till fyra.

Sony A7 IV bjuder på 33 megapixel jämfört med 24 megapixel i föregångaren A7 III. Båda kan ta 10 bilder per sekund och filma i 4K. 

Två stora skillnader mellan versionerna är att A7 IV fått det nya menysystemet och en fullt vridbar pekskärm (3 tum och 1.030.000 bildpunkter). Den elektroniska sökaren har 3,690.000 bildpunkter med 120 uppdateringar per sekund.

Autofokusen har också uppdaterats med teknik från flaggskeppet A1. Det innebär bland annat att autofokusen har Real-Time Eye AF och kan känna igen ögon på både djur och människor. Bilstabiliseringen har vässats till att klara 5,5 stegs kompensering.

Mer avancerade videofunktioner

Andra förbättringar är att 4K-video nedsamplas från 7K och kan lagras med med 10 bitars datadjup och 4:2:2-färg. Det går att välja Super 35-utsnitt för 4K-video om man önskar och då kan man få 60 bildrutor per sekund. Den som vill filma slowmotion kan göra det i Full-HD med hjälp av 120 bildrutor per sekund. Det går att lagra med H.264- eller H.265-komprimering, Long-GOP eller All-intra.

Nytt för video är också en funktion som kompenserar för zoomar som lider av focus breathing, det vill säga varierande bildutsnitt under fokusering.

Bilder och video kan lagras på dubbla SD UHS-II-minneskort. En av kortplatserna kan även användas med CFExpress A-kort.

Sony har arbetat en hel del med att få till snabb. och smidig överföring av bildfiler, både trådlöst och via kabel. Kameran har en USB-C-anslutning som ger snabbdataöverföring för USB 3.2 och och 10 Gbit/s nätverk. Wifi-funktionen har uppgraderats till att klara 5 GHz. 

Kamerahuset väger 658 gram och liknar sina föregångaren, men med de förbättringar av knappar som gjorts under tidens lopp. En nyhet är en omkopplare mellan stillbild och video under programratten och en rec-knapp på toppen av kamerahuset. I blixtskon finns en datakontakt för tillbehör som mikrofon och ljudmixer.

Det rekommenderade priset är 30.000 kronor inklusive moms. I paket med zoomen Sony FE 28-70/3,5-5,6 OSS (SEL2870) är priset 32.000 kronor.



Publicerad 2021-10-21.

25 Kommentarer

Bengf 2021-10-21 16:44  
Lite snålt med upplösningen på skärmen, hade nog inbillat mig 2,1MD som övriga konkurrenter har, 12 bps hade jag nog trott också, annars mycket annat bra, vet ej hur lika den är A7SIII som det sagts mycket om.
Lobbamobba 2021-10-21 17:28  
Riktigt sömnig uppdatering.
c.m.s 2021-10-21 17:46  
Mitt första intryck är klar besvikelse och det är väl främst p g a sensorn.

Hade ju verkligen hoppats på att den nyutvecklade sensorn skulle ha en snabbare readout än den gamla sensor som sitter i A7III, Z6II och S5 men så verkar det ju inte vara och rolling shutter är t o m sämre än på A7III (visst, lite fler pixlar men ändå)

Den klarar bara 4k60 i crop mode och endast ca 5 fps med okomprimerad RAW. Har lite svårt att förstå prisökningen måste jag säga.
Sten-Åke Sändh 2021-10-22 01:03
Men tänk vad länge man kan serieskjuta med 5 fps med den bufferten :-).

Skämt åsido så tror jag denna kamera skulle funka perfekt för en som jag som nästan aldrig använder serietagning. Filmar gör jag knappt heller men jag hade nog tyckt att de kunde fixat rolling shutter-problemen.

Det jag tycker skulle vara bra är att få den nya AF:en. Sånt kan aldrig bli för bra. Vill gärna ha 33 MP. 24 MP är lite klent tycker jag. Perfektion är standard numera. Det jag skulle vilja veta är hur ofta den mäter AF och exponering per sekund.
Svar från froderberg 2021-10-22 19:04
@Magnus. Okomprimerat råformat brukar vara en rätt meningslös funktion. Det finns ju förlustfri komprimerat råformat.
c.m.s 2021-10-23 00:18
Visst, men det spelar ju ingen roll, fortfarande samma 5-6 fps med den förlustfria komprimeringen om jag förstått det rätt?

Tycker det känns lite surt att den är långsammare än föregående modell när i princip all hårdvara i den är ny, speciellt när konkurrenterna nu är så mycket snabbare.
A I Nikolis 2021-10-23 08:18
Magnus Fröderberg, 5fps med förlustfritt komprimerad RAW känns väldigt konstigt. D800 från nästan 10 år sedan klarar det med 36mp. Någonting måste ju vara konstigt med Sonys komprimeringsalgoritm för att deras senare processor inte ska klara mer än så. Att Sonys AF kräver mer processorkraft kan knappast vara hela förklaringen. Till och med GFX100s tar 5fps förlustfri komprimering med 100mp. När/om ni träffar Sony, kan ni fråga dem varför de är de enda som har en sådan märklig begränsning, och om det handlar om en dåligt optimerad algoritm, om det i så fall kan fixas med mjukvaruuppdatering i framtiden?
Svar från froderberg 2021-10-23 14:35
Ja, 5 bilders/s med förlustfri komprimering är inte bra. Ska kolla upp det med Sony.
ztenlund 2021-10-23 15:17
Man kan notera att fyra år gamla Nikon D850 med 45 MP gör 9 bilder/sek med greppet och förlustfri komprimering. Det har mig veterligen aldrig utgjort en begränsning på Nikon att välja förlustfri komprimering och de har haft det länge. Finns nog i alla digitala småbildsmodeller åtminstone, men inte alla DX där en del bara haft förstörande komprimering.
Sten-Åke Sändh 2021-10-23 15:52
Tror vi verkligen på att Sony inte skulle klara av att göra bättre komprimeringsalgoritmer för att klara av 10 fps? Det här handlar helt om beslut som grundar sig i relativ positionering i det egna sortimentet.
c.m.s 2021-10-23 18:09
Ja, håller med Sten-Åke, låter inte rimligt. Får det inte riktigt heller att gå ihop att den nya sensorn (tillsammans med en ny snabb processor) inte klarar mer än 5 fps okomprimerat när den gamla A7R3 klarar drygt 9fps okomprimerat med gamla sensorn på 42mp om jag inte har fel. Den modellen är ju billigare än A74, jättelager med gamla 42mp sensorer de behöver bli av med? :)
Sten-Åke Sändh 2021-10-23 23:22
Det är ju ett fullständigt ogenomtänkt uttalande detta kring att Sony inte skulle kunna klara av att få bättre sprutt på A7 IV om man haft den avsikten. Det är ju faktiskt Sony som tillverkat A1 och ingen annan. Sony vill nog bara inte att denna kamera ska kannibalisera intäkterna från de mycket dyrare high end modellerna. Man kan faktiskt inte få allt för femtio spänn!

Men en sak håller jag med om som tidigare sagts och det är varför man inte utnyttjar kamerans vänstra övre del bättre. Med tanke på att dessa kameror numera innehåller så oerhört många konfigurerbara funktioner och att dessa inte alltid ryms på knappar eller i på displayens konfigurerbara platshållare, så vore det säkert välkommet.

Sedan alla dessa som alltid verkar yra om den typ av vikbara skärmar som A7IV nu tydligen ska få: en sån är i princip en deal breaker för mig. För en fotograf som inte vill synas är den vikbara skärmen väldigt mycket bättre. Mer sårbar är den också.
Bengf 2021-10-25 05:53
Gordon Lange testar och där klarar den 6bps kanske en liten tröst, men oroligt med RS fenomenet, här fattar jag inte Sony riktigt, så pass fin uppdatering på video sidan lockar till mera filmning när våra TV-apparater blir så bra också. Super 35 tycker jag är rätt så bra, tänk på videokungen GH5 som kör med M4/3 sensor.
Chasid 2021-10-22 11:12  
Rolling shutter... Det betyder att min A9:a får hänga med ett tag till!
Bengf 2021-10-25 05:44
Ja A9:an är bra, lite konstigt bara att snåla in så på filmsidan, StenÅke brukar nämna brukskameran A6300 som har mera alternativ att välja in, lite märkligt är det.
Sten-Åke Sändh 2021-10-25 13:05
Vad de gjorde med video i A9 var helt obegripligt. Äntligen en kamera med liten rolling shutter och så en megamiss att inte skicka med resten av videofeatures när man gjorde det i en massprodukt som A6300. Kändes bara som en dålig positionering visavi A7s-modellerna.
Sten-Åke Sändh 2021-12-16 12:12
När vi lärt oss lite mer om hela video-ekosystemet, så kanske det borde varit en liten fördjupning kring den gyrostabilisering Sony nu verkar bygga in i även mer billiga vloggarkameror numera. Med gratisprogramvaran Catalyst Browser så kan ju faktisk mycket av de negativa effekterna av skakningar och andra oskärperelaterade problem som normalt kan ses i en film stabiliserad med den vanliga bildstabiliseringen i kameran rätt effektivt motverkas i Catalyst vid efterbehandlingen.

För många som tar video handhållet med A7IV och andra Sony-kameror kan nog denna teknik göra mycket av denna skärpediskussion till en icke-fråga för väldigt många både proffs men framförallt icke proffs. Det är synd ibland att allt kring kameror - inte minst här på Fotosidan - av tradition och ohejdad vana är så fast i hårdvaran. Det är ju faktiskt i mjukvaran det hänt rätt fantastiska saker de senaste åren när det gäller den tekniska bildkvaliteten både för stillbild och video. Jag tror dessutom att algoritmerna i exv. Catalyst kommer förbättras framöver. Tänk bara hur otroligt mycket bättre Eye Focus blivit generellt sedan den statiska Eye Fokus-funktionen dök upp redan i A7r för evigheter sedan och möjligen i Olympus ännu tidigare om jag inte minns fel.
Sten-Åke Sändh 2021-10-22 14:10  
Synd att husen bara blir större och större för varje ny revision som kommer. Det är rätt avtändande faktiskt i en tid då mobilerna blir ett allt mer realistiskt alternativ för många.
Svar från froderberg 2021-10-22 18:53
Formfaktorn är ju nästan samma sedan version II. Små justeringar har gjorts efter massiv kritik mot små knappar som inte kan användas när man har handskar.
A I Nikolis 2021-10-23 08:25
Sten-Åke Sändh många vill ha något större hus för att kunna använda stora objektiv mer ergonomiskt. Tiden då tillverkarna tvingade sig själva att göra husen små för att marknadsföra spegellöst håller på gå över, vilket är bra eftersom spegellöst har många andra fördelar än storleken. Sony har kompromissat med ergonomin alldeles för länge nu, framförallt plats för fingrarna i "höjdled" (och jag har ganska små händer) så det är bra att de ger efter lite.

Jag tycker dock det är väldigt konstigt att de fortfarande inte använder toppdelen till vänster om sökaren till någonting.
Svar från froderberg 2021-10-23 14:49
Kan tillägga att Sony har bantat ner flera av sina objektiv, tex 35/1,4 och 70-200/2,8, vilket underlättar.
Sten-Åke Sändh 2021-10-23 23:32
Alexander: Både Canons och Nikons hittillsvarande modeller är väl betydligt mer kompakta än DSLR:erna. De kommer säkert inte lämna W.O. helt i det segmentet som i dag representeras av Sony 7C. Det finns inget som tyder på att kompaktsegmentet inte har en framtid. Hur många av Canons 5D-serie har inte hamnat i bokhyllor som klädsamma bokstöd när dessas ägare tröttnat på att släpa på eländet och köpt sig Fuji-grejor istället?

Det du säger negeras ju helt av mängder av fotografer som just köpt små smidiga kompakta och relativt lätta Fuji. Där kan man istället påstå att de övriga lämnat W.O. till Fuji och det innefattar även Sony som länge skött sin A6xxx-serie med vänster hand.

I övrigt har jag heller aldrig begripit mig på detta om att det skulle vara ett ergonomiskt problem med stira objektiv på små kamerahus. Jag har haft mitt rätt stora och tunga Sigma 150-500mm på rätt många Afrika-safaris med NEX 7, A6300 och olika A7:or och jag har aldrig överhuvudtaget ens ägnat detta en enda tanke. Det är ju liksom inte kameran man bär objektivet i.

Jag väntar fortfarande på enn FF-kamera med en formfaktor som Sonys A6xxx-serie eller en Leica M. Jag har aldrig förstått varför jag ska behöva stå ut med detta fåniga lilla fejkprismahus som enbart är till besvär när jag vill ha en liten gatufotokamera med mitt pyttelilla Sony Zeiss 35/2,8, för att vid behov ha den i fickan.
Bengf 2021-10-25 06:07
Nämn gärna lite mera detaljer om varför just du Magnus anser att hanteringen fortfarande inte riktigt når riktigt ända fram. Sitter knappar och vred fel, når man dom inte smidigt, tillräckligt stora har dom väl ändå blivit, många av dom tryckknappar som används tex display knappar/meny knappar med mera är ju inte stora ens på 1DX, behöver lillfingret få bättre plats, Sony har gjort husen tjockare vid greppet, gamla D810 gjorde underverk med att öka på mothållet med tummen, då blev det en helt annan kamera.
Bengf 2021-10-25 06:12
Ja men jäklar vad bra greppet var med A900 StenÅke, sedan undrar jag varför man inte testar med extragreppen som finns att tillgå det borde göra skillnad, och går ju att montera av också om man vill använda några av dom fina trilling objektiv som kommit.
Sten-Åke Sändh 2021-10-25 13:01
Visst men det var även en testare som tyckte att det kändes som att ha en motorsåg hängande runt halsen. Han hade väl något stort objektiv på då som kanske Minoltas gamla vita 300mm 2,8 eller så.
Sten-Åke Sändh 2021-10-25 13:01
Visst men det var även en testare som tyckte att det kändes som att ha en motorsåg hängande runt halsen. Han hade väl något stort objektiv på då som kanske Minoltas gamla vita 300mm 2,8 eller så.
Sten-Åke Sändh 2021-10-25 13:01
Visst men det var även en testare som tyckte att det kändes som att ha en motorsåg hängande runt halsen. Han hade väl något stort objektiv på då som kanske Minoltas gamla vita 300mm 2,8 eller så.
Bengf 2021-10-26 06:42
he,he motorsåg, handen på hjärtat så skulle viktökningen med 5mm längre grepp göra mycket liten skillnad, det är bara tre fingrar som behöver plats, mina långa fingrar ställer till det redan på A77 faktiskt, kameran hamnar inte riktigt in i handloven, för bästa avlastning utan man får hålla mycket med fingrarna. A7RIV som exempel är inte lättare än Z7II på Nikon sidan som är högre vid greppet.
Svar från froderberg 2021-10-26 21:55
@Bengt. Några exempel: Sony har bättrat sig på flera punkter, men det är fortfarande för lite plats mellan grepp och objektiv. Greppet är inte lika komfortabelt som Nikons och Canons. Skärmen är i minsta laget.
PerL2 2021-10-22 22:17  
Inga större uppdateringar från trean vad jag kan se, men rejält högre pris. Känns tveksamt.
Svar från froderberg 2021-10-22 22:31
Det är massor av uppdateringar på videosidan, men för stillbild är det mindre.

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar