Lag och rätt
Allmänna reklamationsnämnden slår fast ett par ska få tillbaka pengarna efter en bröllopsfotografering. Är det rimligt efter 5 månader?
Och vad händer med upphovsrätten för bilder som paret publicerat?
Kunden anmälde bröllopsfotografen till ARN drygt fyra månader efter att bilderna levererats. Under tiden publicerade paret bilderna på sociala medier.
– Att en tjänst kan användas fullt ut och sedan ångras långt i efterhand känns inte rimligt, säger fotografen till DN.
I sitt beslut hänvisar ARN till den ångerrätt som distansköpslagen ger.
14 dagars eller ett års ångerrätt? Eller ingen ångerrätt alls?
Fotografen påpekar att kunden erbjudits ångerrätt genom både hemsidan och avtalet. ARN ansåg dock att information borde fått ännu mer information om ångerrätten.
Ångerrätten gäller normalt 14 dagar vid distansköp, men om informationen om ångerrätt är bristfällig kan den förlängas till ett år.
– ARN:s syn på distansköp är problematisk; många fotografer ifrågasätter om det ens är rimligt att tillämpa distansavtalslagen på bröllopsfotografering. Det är en tjänst som utförs på plats, anpassad efter kundens specifika dag. Det är inte samma sak som att köpa en produkt på nätet, och det borde regleras annorlunda, skriver fotografer i Facebookgruppen ”Oss fotografer emellan”.
I sin anmälan till ARN hävdade inte kunden ångerrätt utan menade att kvaliteten på bilderna blev lidande då fotografens utlovade assistent blivit sjuk.
– Jag har erbjudit kunden prisavdrag för assistenten, skriver fotografen som dessutom uppger för DN att hon erbjudit 30 extra bilder. Kunden valde i stället att göra en anmälan till ARN.
Det avtalade priset var 16 000 kronor för fyra timmars fotografering med assistent och efterföljande bildbehandling.
Måste kunden radera alla bilder?
Fotografen ställer frågan om hur ångerrätten påverkar upphovsrätten. Enligt avtalet får kunden användningsrätt till bilderna. Måste då kunden radera alla bilder om hen ångrar köpet? Upphör ångerrätten om bilderna använts genom att publiceras på sociala medier?
– Om en kund får pengarna tillbaka, innebär det att de juridiskt sett inte har rätt att använda bilderna eller filmerna längre? Ska de då radera allt? Ska fotografen försöka återkräva materialet? Det blir en absurd situation där digitalt innehåll behandlas som en fysisk vara, trots att det inte kan "returneras", skriver fotografen på Facebook.
Fotografer säger sig vara orolig för att ARN-beslutet leder till en praxis där kunder kan kräver återbetalning flera månader efter att de fått sina bilder, trots att fotografen levererat enligt avtal.
I denna forumtråd diskuteras frågan om ångerrätt för bröllopsbilder
2 Kommentarer
Logga in för att kommentera