Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Artiklar>Sony A1 – Toppmodell med 50 megapixel och 30 bilder/s
Sony A1 – Toppmodell med 50 megapixel och 30 bilder/s
Prylnytt
Sony Alpha 1 är den mest avancerade Alpha-kameran hittills. A1 är högupplöst, supersnabb och har 8K-video.
Sony A1 ska vara toppmodellen som klarar allt – från sportfotografering för nyhetsbyråer till reklamfotografering och professionella videoproduktioner.
Sensorn har 50 megapixel med 50 procent snabbare datautläsning än Sony A9 och A9 II. Det gör att kameran kan användas ännu mer med elektronisk slutare utan rörelsedistorsion. Det dynamiska omfånget anges till 15 steg.
Den sensorbaserade bildstabiliseringen har förbättrats något jämfört med föregående modeller och uppges ge 5,5 stegs effekt.
Förbättrad autofokus
Snabb datautläsning är också en förutsätting för snabb autofokus. Sony säger sig ha förbättrad autofokusens snabbhet och precision och uppger att kameran gör 120 beräkningar av fokus och exponering per sekund. Förutom allmän förbättring av autofokusen har det även tillkommit ögon-AF för fåglar. Antalet AF-punkter och ytan med AF-punkter har utökats.
En ny mekanisk slutare gör att blixtsynktiden kortats till 1/400 sekund med hela sensorn och 1/500 i APS-C-läge. Med mekanisk slutare kan Sony A1 ta 10 bilder per sekund. Med elektronisk slutare går det att ta 30 bilder per sekund. Då blir blixtsynktiden 1/200 sekund.
Sökaren har 9,44 miljoner bildpunker 0,9x förstoring. Den kan uppdateras 240 gånger per sekund, men då reduceras upplösningen till 5,76 miljoner bildpunkter.
En viktig funktion för nyhetsfotografer är snabb dataöverföring från kameran. Sony A1 har därför dubbla wifi-antenner och snabb Ethernet-port. Det går också att ansluta en nyare Xperia-mobiltelefon för 5G-överföring.
8K-video
Vid videotagning går det att filma i 8K,/30p i 10 bitar och 4:2:0-färg med intern lagring. Det finns också ett 4K-läge med nedsampling från 5,8K. Det snabbaste 4K-läget ger 120p och 4:2:2-färg. Med extern inspelning kan man lagra video i råformat med 16-bitars datadjup.
Likt A7S III har A1 dubbla SD-kortplatser (UHS-II) som även kan användas för CFexpress typ A-kort.
Sony tycks inte ha gjort några större förändringar på kamerahuset trots kritik från många yrkesfotografer som upplever att Sonys spegelfria kamerahus är lite för små och svåra att hantera med handskar.
Batterikapaciteten anges till 430 exponeringar med sökare och 530 med skärmen enligt Cipa-standarden.
Sony Alpha 1 börjar levereras i mars. Europa-priset är 7 300 euro.
Mindre sensor = lättare att göra en snabb mekanisk slutare som är helt öppen under merparten av exponeringstiden. Sen gissar jag att man inte lagt så mycket krut på mekaniska slutare längre när elektronisk förstaridå började användas. Då är det alltså sensorns utläsningshastighet tillsammans med den mekaniska ridån som sätter gränsen.
Dessa problem kommer helt försvinna när man implementerat global utläsning av sensorn, och då behövs heller inte längre någon mekanisk slutare alls, antar jag.
D70 och besläktade modeller använder så vitt jag förstått en hybridslutarlösning elektronisk/mekanisk för att få till den snabbare blixtsynken och använder då rimligen global slutare på CCD:n som sitter i. Varför detta inte gick eller inte gjordes med CCD:n i D200 och besläktade modeller vet jag inte, men det kan ju vara så att de skiljer sig på ett sätt som gör att det inte går. Modellerna efter detta har CMOS och då har de ingen global slutare på sensorn.
Tillägg: D70 har inte hur kort tid som helst, men det är 1/500, vilket ju är kortare än den här Sonyn. Nackdelen är dock i vissa lägen att sensorn har bas-ISO på 200, vilket kan förta poängen.
Aha, det låter rimligt. Det kanske helt enkelt inte gick för att D200 hade för många pixlar för att dåtidens utläsningshastighet skulle räcka? Och sen sket det sig med CMOS...
Trodde jag var ensam om att mest gå loss på synktiden :). Mycket imponerar med A1 i övrigt men inget jag behöver. En global slutare och möjlighet till full effekt från blixtar vid alla tider är det jag väntar på.
Väldigt imponerande spec må jag säga! :) Kul att de drämmer till ordentligt igen efter några i mina ögon ljumna kamera-lanseringar (bortsett från A7SIII).
Inte för att jag själv kommer köpa (även om man är sugen...) men hoppas på att vissa nyheter hittar sig ner till kommande A7/R modellerna som de förbättrade AF algoritmerna.
Priserna i USA är alltid utan "sales tax" på nätet. Dvs utan moms.
Priset i Euro är inklusive moms.
På Scandinavian photo är priset exklusive moms: 61592 (76990 inkl moms).
Bra att de behåller det lilla formatet! Sökaren imponerar! 9,44 miljoner bildpunkter är najs. Men priset är lite väl saftigt, 7300 Euro är mycket pengar för en småbildskamera.
Även om inget annat på marknaden kommer i närheten så har A1:an en massa funktioner som jag inte behöver och inte heller vill betala för. Nu har jag redan en A9:a och den fyller med råge mina behov, och den kommer jag att nöja mig med ett par år till. Men om ett par år när begagnatpriserna på A1 börjar bli rimliga är det inte omöjligt att jag köper en! :)
En A1 kunde fått vara större och borde varit det för att ge längre videotid än 30 minuter och det säger jag trots att jag tycker nuvarade A7:or borde fått behålla första generationens formfaktor. Jag älskar fortfarade min A7r av det skälet.
Men både Canons och Nikons spegellösa high end-modeller är ju klart mindre än deras klossiga high end-DSLR-er, så det är väl ingen större skillnad där eller hur?
"So for those who are complaining that the Sony Alpha 1 is too expensive, I’m sorry: it’s not. It’s priced exactly where it has to be, and if you think that’s too much to ask, then it isn’t for you." (Petapixel)
Tyvärr har det väl varit mycket så med Sony ibland. Vi gnällde först på att det inte fanns några optiskt bra objektiv till E. Sedan kom först en massa högpresterande GM-objektiv och då var de väl dyra tyckte stämman.
Nu kommer kamerahus som nästan har allt och då visar det sig att de återigen är prisade en bra bit utanför de flestas räckvidd och då blir vi sura igen. Just som vi trodde att Coronan avskaffat klassamhället för gott :-).
Mikael.
Idag har den massa funktioner, som du inte behöver, - men om ett par år när beg priset på A1 börjar bli rimliga, inte omöjligt att du köper en.
Underbar logik! :-) :-)
Sten-Åke. Jag har pengarna för att köpa en A1:a men även om det är en revolutionerande allt i ett kamera, så finns det mycket annat kul som man kan göra för 76.000 kronor, och som sagt var har jag en A9:a som jag köpte för ett riktigt fyndpris, den duger gott för mig i ett par år till.
Ja, jag kan också köpa den och just nu är det dessutom ett särdeles bra tillfälle när man ändå är grundad av Coronan och jag ändå inte kan resa som jag brukade resa - vårvinter och höst. Problemet är bara att jag faktiskt är rätt nöjd med det jag redan har.
Jag är ju heller ingen fågelfotograf - även om jag skulle kunna intreseera mig för det också bara för att ha ytterligare ett bra skäl att komma ut i naturen. 30 bilder i 50 Mp är väl heller inte avsett för mig. Jag väntar nog mer på en A7 IV och ser vad de gjort med AF i den och med rolling shutterproblemen i video. Stillbildsfoto saknar jag inget för men de får görna fixa rolling shuttereländet som alla mina Sony-hus hittills inte varit så bra på.
Undrar förresten hur den står sig mot A7Siii vad gäller 4K, bättre eller sämre som helhet - vad tror ni? Hade möjligen kunnat ersätta min A7iii och A7Siii, en kamera perfekt för både foto och video i samma hus?
1. Kommer några av de där mobila funktionerna fungera på iPhone eller är det enbart deras xperia?
2. Varför har de valt de där utfällning på skärmen och inte den som finns på a7siii?
3. Vad är det som gör att man ”bara” får 1/200 flashsync? Vissa blixtrar har ju lång brinntid om man kör på fullt effekt, kan man går ner längre i tid eller begränsas det av mjukvara?
@jonas Blixtfrågan kan jag nog svara på redan. Blixtsynktiden är den tid som funkar för alla Sonys blixtar, och de flesta andra, utan HS-eller HSS-teknikz Vilket är 1/400s med mekanisk slutare och 1/200 med elektronisk.
Marknaden är nog inte mättad. Se hur mycket bättre Canon Eos R5 säljer än Canon budgeterat för. Detta är ju en kamera som passar den stora skaran naturfotografer som handen i handsken med snabb serietagning i kombination med hög upplösning. För proffsen är det ett allroundverktyg, kameran som klarar alla sorters jobb.
My point exactly. Om Canon säljer hyfsat så kommer kanske Sony, som väl fortfarande aldrig redovisat vinst från endast kameror, inte direkt bada i pengar från A1.
Min gissning, framtiden får utvisa om jag gissar fel.
”Sony, som väl fortfarande aldrig redovisat vinst från endast kameror, inte direkt bada i pengar från A1”
Var har du fått det ifrån? Med tanke på hur bra deras A7III har sålt de senaste åren och att den med tanke på att det är en relativt sett fortfarande är en rätt dyr kamera med förmodligen rätt bra marginaler så har de säkerligen gjort vinst på sina kameror.
Att A1 lär bli en kassako är väl dock kanske tveksamt, är ju lite väl dyr för ”vanligt folk”. Men det är väl knappast poängen med en sån här modell heller.
Från deras årsredovisningar. Men jag har faktiskt inte kollat senaste två åren. 2020 är nog inget vinstår pga uppenbara skäl. Men 2019 eller om det var 2018 kan vara det just pga A7iii. Gick ju rykten att de skulle redovisa kameradivisionen separat just för att de gick mot sin första vinst från försäljning av spegellösa systemkameror.
Men jag har inget minne av att så blev fallet.
Kan såklart ha helt fel, tar gärna länk till senaste redovisningen.
@Mattias " Om Canon säljer hyfsat så kommer kanske Sony, som väl fortfarande aldrig redovisat vinst från endast kameror, inte direkt bada i pengar från A1."
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det är inte så att Canon Eos R5 tar kunder från Sony. Däremot visar R5 att en bra kamera får kunderna att slanta upp. Nu har Sonys tidigare produkter redan tillgodosett en hel del behov på ett sätt som inte Canon gjort, men det är nytt med en kamera som kombinerar hög upplösning, stort DR och snabb serietagning. Detta borde få många proffs att känna att A1 är en bra allroundkamera och måna hobbyfotografer kan få en kamera som passar både för snabbt fågelfoto och detaljerade landskapp.
Vet inte hur många år sedan du kollade sist i så fall men senast de redovisade vinst för sin kamera division separat så gick de helt klart plus.
Kring 2018 tror jag det var grupperade ihop elektronik-produkterna i sin redovisning vad gäller just vinst men omsättning presenteras fortfarande per segment och för senaste kvartalsrapporten hade Sony i princip samma omsättning som Canon vad gäller kameradivisionerna.
Har du en länk?
I så fall var det första gången de redovisade sina spegellösa systemkameror separat. Tidigare har det alltid bakats ihop med video- och TV-utrustning.
Omsättningen är tyvärr inte vinst. Men det vore kul att se någon annan tillverkare än Leica och Canon tjäna pengar på systemkameror.
”Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det är inte så att Canon Eos R5 tar kunder från Sony.”
Det tror inte jag heller. Det jag tror är att om stora Canon lyckas tjäna lite pengar på den här typen av proffskameror så kommer Sony inte göra några monster summor. Eftersom så få proffs använder Sony.
”det är nytt med en kamera som kombinerar hög upplösning, stort DR och snabb serietagning. Detta borde få många proffs att känna att A1 är en bra allroundkamera och måna hobbyfotografer kan få en kamera som passar både för snabbt fågelfoto och detaljerade landskapp.”
Ställer mig tveksam till detta. Behövs nog mer för att få folk och proffs att casha upp. För att inte prata om byta system.
Men den som lever får se, blir spännande att följa.
Och vill du se omsättning för kameradelen i deras nya rapporter där alla elektronikprodukter är grupperade så hittar du det här, under ”Sales to customers per category”:
Omsättning är inte vinst, det är korrekt men med tanke på att man har nästan samma omsättning som Canons kameraförsäljning trots att man säljer betydligt färre kameror totalt kan man räkna ut att Sony sålt en hel del dyrare modeller, som A7III som legat i toppen av många försäljningslistor i flera år nu. De lär som sagt ha helt ok marginaler på dessa.
Ahh som jag misstänkte. Gamla rapporter som jag redan läst.
Och tyvärr visar de inte försäljningen av deras spegellösa systemkameror utan de har bakat ihop det med allt från övervakningskameror till bildmixrar och medicinska mikroskop.
Om de hade gjort vinst på sina spegellösa systemkameror hade de nog mer än gärna visat upp det för att boosta aktien.
Trist, vi var många som hoppades de skulle redovisa vinst på kamerorna 2019 men jag gissar att det uteblev och 2020 var bara att glömma. Men kanske A1 är vad som behövs för att vända trenden.
"Sony Imaging Products & Solutions is a wholly-owned subsidiary of Sony Corporation, is responsible for consumer-use cameras, broadcast/professional solutions, Sony’s medical business, and the FeliCa Contactless IC technology business."
PS. Sony A7ii har bara legat i topp på väldigt kortsiktiga och specialiserade försäljningslistor. Ta på det stora hela så har gamla hederliga APS-C DSLR sprungit cirklar runt den försäljningsmässigt, och säkert till högre marginal.
Det är ju utan tvekan deras digtala kameror som står för vinsten. De är tydliga med varför vinsten ökat i rapporten, att man trots minskning av sålda kameror ökat på grund skiftning mot fler sålda i det högre segmentet.
Och jag vet inte vad du pratat om A7II för? Jag pratar om A7III och den har definitivt legat i toppskickten under en lång på samtliga försäljningslistor så som Amazon, B&H, BCN med fler. Tro mig jag har varit rätt uppdaterad på de listorna sen 2018 då jag finner sånt intressant ;)
På BCN var den länge den enda FF kameran som kom in på topp 10 försäljningen där det annars mest ligger billigare kameror (med långtifrån samma marginaler)
Du har alla länkar framför dig. Vi vet med säkerhet att kameradivisionen gjorde vinst (Q3 2018), och du har uttalande från Sony om försäljning och siffror som du efterfrågade (näst störst sett till värde total och störst på FF, där de stora marginalerna finns).
Jag har gjort min del. Kan du istället visa på några källor på att deras kameror inte genererade vinst eftersom du påstår det? Finns ju inget som tyder på att det är som du säger.
Att R5 säljer så bra som den gör är nog ingen värdemätare på kameramarknaden som helhet. Det handlar nog mer om att R5 och R6 är Canons första seriösa spegellösa modeller som gjort att de som väntat på något sådant från Canon öppnat plånboken.
Mina källor är länkarna du gav som ger mig rätt.
Men det är lugnt, det är inte viktigt för mig om du tror på rapporterna från Sony eller inte. Var bara nyfiken på om de redovisat vinst från sina spegellösa systemkameror eftersom det skulle vara positiva nyheter för oss alla. Synd att så inte var fallet, utan de bakat in siffrorna med medicinsk utrustning etc.
Finns i vart fall några som öppet tjänar pengar på stillbildskameror dvs Leica, Canon och Fuji (även om fuji går med vinst pga Instax).
Vad pratar du om? Det står ju svart på vitt att kamera divisionen gör vinst som du påstår att de inte gjort. Det står tydligt varför vinsten ökade trots att de sålde färre kameror. Det är faktan vi har.
Och att deras kameror drog in lika mycket pengar i omsättning som Canon förra kvartalet, vilket är klart mer än några andra kameratillverkare.
Och du säger att de skulle ha stoltserat med det, vilket ju precis är det dom gjort. Flertalet gånger sen 2018.
Du har inte kommit med något som pekar på att det du säger stämmer. Diskuterar gärna vidare om du har någon fakta att komma med men du verkar ha bestämt dig att det är så oavsett vad.
Se grafen som visar ”sales and operating income” för digitalkameror. Där du även ser antal sålda digitalkameror (och det står tydligt ”includes compact digital cameras and interchangeable single-lens cameras /excludes interchangeable lenses)
Som du ser ökade vinsten från 26 till 34.2 Myen trots att de sålde 250000 färre kameror pga av att de sålde flera dyra modeller.
Sensorer för annan utrusting ligger under Semiconductors segment vilket du kan se på sidan 21.
Är den inte tänkt att konkurrerar med Nikon D6 och Canon 1D? Isf ligger ju priset spot on. Eller måste den kanske ha ett fast vertikalgreppet för att hamna i det segmentet? Kanske dumt att den inte har det isf
Det är absolut en konkurrent till Nikon D6 och Canon Eos-1D X Mark III även om vissa nyhetsbyråer kanske tycker att 50 megapixel ger onödigt stora filer att hantera.
Kan ju också vara en fördel att man kan använda en 300/400mm istället för 500/600mm eftersom man kan beskära. Kanske går det att ställa in ett APS-C format om man vill ha färdiga filer. Om man inte behöver extra brännvidd så går det kanske att begränsa mängden pixlar
Magnus: Det är inte bara bildbyråer som inte vill ha megastora filer. Själv är jag sugen på kommande GFX:en på grund av bildstabilisering, men jag vill inte ha hundra miljoner pixlar. Redan femtio är åt helsike för mycket och jag känner mig tvungen att sålla mycket hårdare bland vilka bilder som ska få vara kvar och inte. För mig är det helt obegripligt att inte fler tillverkare än Canon tillåter användaren att spara mindre råfiler. Det ultimata vore att kunna välja flera råstorlekar samtidigt och sen kan man slänga de stora i efterhand om man inser att de aldrig kommer behöva hög upplösning, medan man fortfarande har massor av pixlar för de enstaka bilder där det gör nytta.
@Magnus Frödeberg
Enlig Sonys specifikationer, som finns här: https://www.sony.co.uk/electronics/interchangeable-lens-cameras/ilce-1/specifications
Så går det att välja mindre storlekar, enligt följande:
35mm full frame L: 8640 x 5760 (49.7M), M: 5616 x 3744 (21M), S: 4320 x 2880 (12.4M), APS-C M: 5616 x 3744 (21M), S: 4320 x 2880 (12.4M)
Nyfiken på om det även gäller för RAW-formatet?
Något jag personligen gärna vill veta.
@Martin Sony A1 har ett jpeg-läge med 21 megapixels nedsampling, främst tänkt för nyhetsbyråer. För andra användare har man gjort ett nytt råformat om är komprimerat och ickeförstörande, det ger mindre filstorlekar än det vanliga komprimerade läget, 50-80 procent av en okomprimerad råfil. Du kan alltså få rätt små råfiler och sedan skala ner vid råkonverteringen om vi vill.
Magnus: Fast jag menar ett råformat med färre pixlar. Med samma komprimering blir filerna då naturligtvis ännu mindre. Förstår inte riktigt varför man tror att användaren är nöjd med JPG bara för att man inte vill ha vrålupplösning; bara en sån sak som att kunna ställa vitbalans utan artefakter är ju mer eller mindre ett krav om man har nån som helst intention att få vettiga bilder (eftersom autovitbalans nästan alltid är fel direkt ur kameran).
@Martin Vad jag har förstått är det ingen baggis att skala om råfiler. Då måste man demoasaikifiera dem. Canon har nedskalade råfiler i vissa kameror, men fått kritik för att dessa "inte är riktiga råfiler".
Kanske resonerar tillverkarna att dagens rymligare minneskort och hårddiskar gör råfilernas storlek till ett mindre problem. Särskilt som råfilerna kan komprimeras förslustfritt, och nu när HEIF har kommeit. HEIF ger ju dubbla datamängden jämfört med jpeg, men samma filstorlek.
Riktigt så illa är det tack och lov inte. Cipa-siffrorna förutsätter att man använder skärmen eller sökaren en hel del och det gör att de flesta upplever att man kan ta betydligt fler exponeringar per laddning än den officiella siffran anger.
Den här kameran saknar i princip konkurrenter som det ser ut idag. Den kostar en hel del, men är inte dyr med tanke på att det är en kamera som kan användas till nästan allt. Jag tycker det är lite synd att Sony valt att hålla kvar formen från de tidigare A-kamerorna och inte gjort den lite större, men det är ju så Sony funkar ...
Rent tekniskt är det här nog den kamera som är mest allround just nu med bästa möjliga bildkvalitet och rimliga kompromisser. Inget för mig, men WOW.
Ja man får intrycket att A1 går in i en ny serie av modeller, hade passat perfekt att göra den större, batterigrepp finns förstås, men verkligen synd tycker jag att man missat det.
Inte oväntat. Sony ligger före konkurrenterna på spegellöst och har dessutom ett överlägset native objektivutbud, inte minst med alla tredjeparts objektiv som kommit det senaste året som gjort systemet både mindre och billigare. Ergonomin kan de dock fortfarande förbättra. En kamera som Olympus Em-1 känns betydligt bättre i handen utan att vara större.
Ja Sony har nästan lika många gluggar som Canon, om man räknar EF är som native med tanke på att de fungerar 100% på RF utan att vara större ink adapter.
Fast antalet objektiv kan betyda vad som helst du kan ha 50 av diverse olika kitgluggar eller annat skit. Eller så kan du ha 7 fasta objektiv med alla 1,4 och tre zoomar från 16-200 med 2,8. Jag väljer då det senare.
Håller helt med! Ergonomin gör att man inte väljer att satsa på systemet. Även kvalitén är inte något direkt att skryta om i prisklassen. Färg som skavs bort relativt lätt och tätningar som inte håller måttet. Det har tydligen blivit bättre, men Sony verkar göra det minsta möjliga. Det känns lite som deras trådlösa hörlurar. Bra ljud och teknik men gnisslar och känns väldigt plastiga för det priset du som konsument får betala.
En fundering jag har är att Sony tar fram denna fina elektronik och kameran är tänkt att vara den nya proffskameran - men så stoppar man den i den vanliga lådan. Man verkar tänka att med A7:an en gång så fick Sony en bra låda att stoppa elektroniken i och det behövs inget annat. Den som skjuter sport & vilt går ofta omkring med stora objektiv. Har Sonys utvecklare funderat över varför "proffshus" ser ut som de gör?
Det har varit rätt mycket snack om storleken på A9-husen och om inte så proffsinriktade hus borde vara större, det erkänner till och med Sony-cheferna.
Men uppenbart väljer Sony att köra på. Det ligger i Sonys filosofi att göra mindre produkter om man kan, och med tanke på deras framgångar är det nog inte helt enkelt att sälja in större kamerahus internt.
Sen får man också tänka på att män i Norden bara är en målgrupp. Det finns många kunder runt om i världen som trivs med de små kamerahusen. Och Sony har ju gjort vissa förbättringar av ergonomin.
"Sony tycks inte ha gjort några större förändringar på kamerahuset trots kritik från många yrkesfotografer som upplever att Sonys spegelfria kamerahus är lite för små och svåra att hantera med handskar."
Håller med. Det är inte främst storleken som är problematisk för mig, men den bristande ergonomin och obekväma formgivningen som gör att jag personligen skippar att satsa på Sonys system (rent tekniskt så är de ju grymt fantastiska).
Men för de som, till skillnad från mig, gillar ergonomin och greppet, så hade jag slagit till direkt på en kamera som denna. Verkar ledande på alla andra punkter. Så grattis till er som gillar, eller kan leva med kamerans utformning! :)
Ja men sedan är det ju faktiskt en fråga vad man nu menar med ergonomin. Dagens Sony-hus är ju byggda med en helt annan filosofi i botten än de gamla A-mounthusen som ofta var större och mer greppvänliga. Arvet från KonicaMinolta var extrem fokus på elektromekanik med massor av rattar vred och spakar som på KM D7D som hade fler analoga reglage än de gamla analoga modelkerna t.o.m.
Sony skrotade i princip allt detta direkt och satsade mycket mer uttalat på elektroniken och inte minst på automatiken. I dag har vi fått mycket smartare kameror med en mycket mer intelligent automatik än tidigare och det har gjort att behovet av att ständigt kommunicera med externa reglage har minskat avsevärt - om man är öppen för att ta till sig de möjligheterna.
När det gäller de riktigt stora objektiven som 600mm eller 200-600mm så är väl de ändå för stora att balansera med huset i enkelgrepp och de håller man ju alltid med två händer och mina gamla Sigma 150-500mm och Sony 70-400mm har jag ofta använt t.o.m. med de i sammanhanget betydligt mindre APS-C -husen NEX7 och A6300 som jag varit med på ett antal safaris. Jag har aldrig störsts av det. .... men jag har nog aldrig helt förstått era problem. Jämviktspunkten på de stora objektiven ligger en bra bit från husen och in på objektiven och det är ju vid stativfästet jag stöder eller håller sådana objektiv. Mitt A7 III-hus är av intresse bara av två skäl när jag tar bilder numera och det är för att jag behöver bestämma bländarval och trycka på avtryckaren. I övrigt är kameran strängt taget bara en ersättning för det bakre objektivlocket för mig.
Oavsett hur bra automatiken är måste man ju kunna hålla i kameran, och det är ju också så att det inte alltid går att använda den automatik man ställt in. Inte ens Sony har lyckats göra en automatik som fungerar för alla situationer ;)
Men grejen med mitt sätt att använda automatiken på är att den i princip inte behöver ställas in efter att den är grundkonfigurerad. Det räcker väldigt långt med de fem bias mode som finns i Auto ISO Min Shutter Speed på bakre ratten och på den främre väljer man snabbt en specifik slutartid genom ISO efter att ha tryckt på den knapp som aktiverar funktionen. Jag ändra mycket sällan från mittläget Standard och behöver men så kan man alltså även välja specifikt slutartid med främre ratten. Jag och många andra behöver aldrig något annat numera. Jag använder heller aldrig AF-A eller AF-S för det går lika bra med AF-C till allt numera. Fokusområden ändrar jag sällan utan kör Wide till i princip allt eller Flexible Spot, de andra kan man i princip glömma. Hela idén med denna funktion är att den alltid väljer 1/brännvidden i standard och det gör ju att man i princip aldrig behöver riskera skakoskärpa. Vet man att man kommer behöva snabbare tid så ändrar man bara bias till exv. till Faster. Menyerna kan man glömma helt för de hinner man ändå inte fippla i när man står inför ett tillfälle.
Har man en så bra RAW-konverterare som Photolab 4 så finns numera sällan något att oroa sig för. Det löser man vid efterbehandlingen om det behövs även med bilder tagna i riktigt dåligt ljus på höga ISO.
Jag har aldrig haft några problem att hålla i mina kameror trots att de varit relativt små och med så stora objektiv vi pratat om här är det aldrig kameran man bär objektiven i med utan objektiven man bar kameran med men ju mindre kamerorna är ju bättre är det med automatiken för det gör ju att man i princip helt kan koncentrera sig på motiven. Det är det som är verklig operativ ergonomi att i princip kunna skita i tekniken och ändå kunna lita helt lita på att kameran fixar ett material som ofta är nära nog perfekt att slutbehandla i Photolab.
Automatik för mig innebär inte gammal stelbent dumautomatik utan smart automatik som kan vara snabb och flexibel vid behov med ett minimum av blippande på knappar och skruvande på vred. Det har vi faktiskt nu och det är väldigt befriande. Det här handlar dessutom inte om Sony bara även om de var först med exv. hierarkisk smart AF. Det går lika bra med exv. R5 eller R6. Nikon har dock vad jag fattat det inte riktigt fattat detta ännu.
"Sökaren har 9,44 miljoner bildpunker 0,9x förstoring. Den kan uppdateras 240 gånger per sekund, men då reduceras upplösningen till 5,76 miljoner bildpunkter."
Grymt! :)
Detta ser ut som Sony sätter en ny standard på sökarna. Något som konkurrenterna nog kommer att få svårt att matcha i det närmaste.
Äh, det gäller ju ändå bara de som har 70 000! Det kommer vara precis som med GM-objektiven. Många sade sig vilja ha ljusstarka E-objektiv men hur många kunde egentligen efterfråga dem? I det fallet var det nog betydligt viktigare när många bra objektiv i den billigare 1,8-serien kom. För de flesta kommer det vara betydligt viktigare vad som eventuellt flyter ner till A7 IV när den kommer.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
94 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Annars är system eller kameror med centralslutare bra på detta.
Jag har själv njutit av 1/2000 s blixtsynktid på en Panasonic LX100, men den har ju en annan sorts slutare.
Dessa problem kommer helt försvinna när man implementerat global utläsning av sensorn, och då behövs heller inte längre någon mekanisk slutare alls, antar jag.
Tillägg: D70 har inte hur kort tid som helst, men det är 1/500, vilket ju är kortare än den här Sonyn. Nackdelen är dock i vissa lägen att sensorn har bas-ISO på 200, vilket kan förta poängen.
Inte för att jag själv kommer köpa (även om man är sugen...) men hoppas på att vissa nyheter hittar sig ner till kommande A7/R modellerna som de förbättrade AF algoritmerna.
https://www.bhphotovideo.com/c/product/1619483-REG/sony_ilce_1_b_alpha_a1_mirrorless_digital.html
Nu får väl AP-fotograferna en ny leksak snart.
Priset i Euro är inklusive moms.
På Scandinavian photo är priset exklusive moms: 61592 (76990 inkl moms).
Men både Canons och Nikons spegellösa high end-modeller är ju klart mindre än deras klossiga high end-DSLR-er, så det är väl ingen större skillnad där eller hur?
"So for those who are complaining that the Sony Alpha 1 is too expensive, I’m sorry: it’s not. It’s priced exactly where it has to be, and if you think that’s too much to ask, then it isn’t for you." (Petapixel)
Tyvärr har det väl varit mycket så med Sony ibland. Vi gnällde först på att det inte fanns några optiskt bra objektiv till E. Sedan kom först en massa högpresterande GM-objektiv och då var de väl dyra tyckte stämman.
Nu kommer kamerahus som nästan har allt och då visar det sig att de återigen är prisade en bra bit utanför de flestas räckvidd och då blir vi sura igen. Just som vi trodde att Coronan avskaffat klassamhället för gott :-).
Idag har den massa funktioner, som du inte behöver, - men om ett par år när beg priset på A1 börjar bli rimliga, inte omöjligt att du köper en.
Underbar logik! :-) :-)
Jag är ju heller ingen fågelfotograf - även om jag skulle kunna intreseera mig för det också bara för att ha ytterligare ett bra skäl att komma ut i naturen. 30 bilder i 50 Mp är väl heller inte avsett för mig. Jag väntar nog mer på en A7 IV och ser vad de gjort med AF i den och med rolling shutterproblemen i video. Stillbildsfoto saknar jag inget för men de får görna fixa rolling shuttereländet som alla mina Sony-hus hittills inte varit så bra på.
Om 6 månader i butik.
Så du skulle kunna ha en moms på i 18% Nyköping, 8% i Jönåker, 12% i Oxelösund och 2% lokalt på Arnö ...
1. Kommer några av de där mobila funktionerna fungera på iPhone eller är det enbart deras xperia?
2. Varför har de valt de där utfällning på skärmen och inte den som finns på a7siii?
3. Vad är det som gör att man ”bara” får 1/200 flashsync? Vissa blixtrar har ju lång brinntid om man kör på fullt effekt, kan man går ner längre i tid eller begränsas det av mjukvara?
Blir intressant att testa detta, kanske kan man skärmma upp den ännu mer.
Kamerakostnaden lägg på kund 1000kr/ dygn så du har väl betalat den efter 3-4 månader beronede på hur mycket jobb.
Min gissning, framtiden får utvisa om jag gissar fel.
Var har du fått det ifrån? Med tanke på hur bra deras A7III har sålt de senaste åren och att den med tanke på att det är en relativt sett fortfarande är en rätt dyr kamera med förmodligen rätt bra marginaler så har de säkerligen gjort vinst på sina kameror.
Att A1 lär bli en kassako är väl dock kanske tveksamt, är ju lite väl dyr för ”vanligt folk”. Men det är väl knappast poängen med en sån här modell heller.
Men jag har inget minne av att så blev fallet.
Kan såklart ha helt fel, tar gärna länk till senaste redovisningen.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det är inte så att Canon Eos R5 tar kunder från Sony. Däremot visar R5 att en bra kamera får kunderna att slanta upp. Nu har Sonys tidigare produkter redan tillgodosett en hel del behov på ett sätt som inte Canon gjort, men det är nytt med en kamera som kombinerar hög upplösning, stort DR och snabb serietagning. Detta borde få många proffs att känna att A1 är en bra allroundkamera och måna hobbyfotografer kan få en kamera som passar både för snabbt fågelfoto och detaljerade landskapp.
Kring 2018 tror jag det var grupperade ihop elektronik-produkterna i sin redovisning vad gäller just vinst men omsättning presenteras fortfarande per segment och för senaste kvartalsrapporten hade Sony i princip samma omsättning som Canon vad gäller kameradivisionerna.
I så fall var det första gången de redovisade sina spegellösa systemkameror separat. Tidigare har det alltid bakats ihop med video- och TV-utrustning.
Omsättningen är tyvärr inte vinst. Men det vore kul att se någon annan tillverkare än Leica och Canon tjäna pengar på systemkameror.
Det tror inte jag heller. Det jag tror är att om stora Canon lyckas tjäna lite pengar på den här typen av proffskameror så kommer Sony inte göra några monster summor. Eftersom så få proffs använder Sony.
”det är nytt med en kamera som kombinerar hög upplösning, stort DR och snabb serietagning. Detta borde få många proffs att känna att A1 är en bra allroundkamera och måna hobbyfotografer kan få en kamera som passar både för snabbt fågelfoto och detaljerade landskapp.”
Ställer mig tveksam till detta. Behövs nog mer för att få folk och proffs att casha upp. För att inte prata om byta system.
Men den som lever får se, blir spännande att följa.
Här är sista rapporten (Q3 2018) där de fortfarande hade det uppdelat (Imaging Products & Solutions Segment). Som du ser gör de vinst:
https://www.sony.net/SonyInfo/IR/library/presen/er/pdf/18q3_sonypre.pdf
Och vill du se omsättning för kameradelen i deras nya rapporter där alla elektronikprodukter är grupperade så hittar du det här, under ”Sales to customers per category”:
https://www.sony.net/SonyInfo/IR/library/presen/er/pdf/18q3_sonypre.pdf
Omsättning är inte vinst, det är korrekt men med tanke på att man har nästan samma omsättning som Canons kameraförsäljning trots att man säljer betydligt färre kameror totalt kan man räkna ut att Sony sålt en hel del dyrare modeller, som A7III som legat i toppen av många försäljningslistor i flera år nu. De lär som sagt ha helt ok marginaler på dessa.
Och tyvärr visar de inte försäljningen av deras spegellösa systemkameror utan de har bakat ihop det med allt från övervakningskameror till bildmixrar och medicinska mikroskop.
Om de hade gjort vinst på sina spegellösa systemkameror hade de nog mer än gärna visat upp det för att boosta aktien.
Trist, vi var många som hoppades de skulle redovisa vinst på kamerorna 2019 men jag gissar att det uteblev och 2020 var bara att glömma. Men kanske A1 är vad som behövs för att vända trenden.
"Sony Imaging Products & Solutions is a wholly-owned subsidiary of Sony Corporation, is responsible for consumer-use cameras, broadcast/professional solutions, Sony’s medical business, and the FeliCa Contactless IC technology business."
PS. Sony A7ii har bara legat i topp på väldigt kortsiktiga och specialiserade försäljningslistor. Ta på det stora hela så har gamla hederliga APS-C DSLR sprungit cirklar runt den försäljningsmässigt, och säkert till högre marginal.
Och de har varit tydliga med att det gått bra för deras kamera division. Det gjorde en stor grej redan under 2018 av att vara nummer två efter Canon vad maknadsandelar i pengar/försäljning:
https://petapixel.com/2019/05/28/sony-overtakes-nikon-for-the-2-spot-behind-canon/
Och senare att vara nummer ett vad gäller FF:
https://www.google.se/amp/s/www.sonyalpharumors.com/sony-claims-to-be-number-one-worldwide-in-mirrorless-and-full-frame-market/amp/
Och jag vet inte vad du pratat om A7II för? Jag pratar om A7III och den har definitivt legat i toppskickten under en lång på samtliga försäljningslistor så som Amazon, B&H, BCN med fler. Tro mig jag har varit rätt uppdaterad på de listorna sen 2018 då jag finner sånt intressant ;)
På BCN var den länge den enda FF kameran som kom in på topp 10 försäljningen där det annars mest ligger billigare kameror (med långtifrån samma marginaler)
Länk?
Jag har gjort min del. Kan du istället visa på några källor på att deras kameror inte genererade vinst eftersom du påstår det? Finns ju inget som tyder på att det är som du säger.
Men det är lugnt, det är inte viktigt för mig om du tror på rapporterna från Sony eller inte. Var bara nyfiken på om de redovisat vinst från sina spegellösa systemkameror eftersom det skulle vara positiva nyheter för oss alla. Synd att så inte var fallet, utan de bakat in siffrorna med medicinsk utrustning etc.
Finns i vart fall några som öppet tjänar pengar på stillbildskameror dvs Leica, Canon och Fuji (även om fuji går med vinst pga Instax).
Och att deras kameror drog in lika mycket pengar i omsättning som Canon förra kvartalet, vilket är klart mer än några andra kameratillverkare.
Och du säger att de skulle ha stoltserat med det, vilket ju precis är det dom gjort. Flertalet gånger sen 2018.
Du har inte kommit med något som pekar på att det du säger stämmer. Diskuterar gärna vidare om du har någon fakta att komma med men du verkar ha bestämt dig att det är så oavsett vad.
Se grafen som visar ”sales and operating income” för digitalkameror. Där du även ser antal sålda digitalkameror (och det står tydligt ”includes compact digital cameras and interchangeable single-lens cameras /excludes interchangeable lenses)
Som du ser ökade vinsten från 26 till 34.2 Myen trots att de sålde 250000 färre kameror pga av att de sålde flera dyra modeller.
Sensorer för annan utrusting ligger under Semiconductors segment vilket du kan se på sidan 21.
Enlig Sonys specifikationer, som finns här:
https://www.sony.co.uk/electronics/interchangeable-lens-cameras/ilce-1/specifications
Så går det att välja mindre storlekar, enligt följande:
35mm full frame L: 8640 x 5760 (49.7M), M: 5616 x 3744 (21M), S: 4320 x 2880 (12.4M), APS-C M: 5616 x 3744 (21M), S: 4320 x 2880 (12.4M)
Nyfiken på om det även gäller för RAW-formatet?
Något jag personligen gärna vill veta.
Kanske resonerar tillverkarna att dagens rymligare minneskort och hårddiskar gör råfilernas storlek till ett mindre problem. Särskilt som råfilerna kan komprimeras förslustfritt, och nu när HEIF har kommeit. HEIF ger ju dubbla datamängden jämfört med jpeg, men samma filstorlek.
Dryga 14s per batteri alltså. :)
Rent tekniskt är det här nog den kamera som är mest allround just nu med bästa möjliga bildkvalitet och rimliga kompromisser. Inget för mig, men WOW.
Men uppenbart väljer Sony att köra på. Det ligger i Sonys filosofi att göra mindre produkter om man kan, och med tanke på deras framgångar är det nog inte helt enkelt att sälja in större kamerahus internt.
Sen får man också tänka på att män i Norden bara är en målgrupp. Det finns många kunder runt om i världen som trivs med de små kamerahusen. Och Sony har ju gjort vissa förbättringar av ergonomin.
Håller med. Det är inte främst storleken som är problematisk för mig, men den bristande ergonomin och obekväma formgivningen som gör att jag personligen skippar att satsa på Sonys system (rent tekniskt så är de ju grymt fantastiska).
Men för de som, till skillnad från mig, gillar ergonomin och greppet, så hade jag slagit till direkt på en kamera som denna. Verkar ledande på alla andra punkter. Så grattis till er som gillar, eller kan leva med kamerans utformning! :)
Sony skrotade i princip allt detta direkt och satsade mycket mer uttalat på elektroniken och inte minst på automatiken. I dag har vi fått mycket smartare kameror med en mycket mer intelligent automatik än tidigare och det har gjort att behovet av att ständigt kommunicera med externa reglage har minskat avsevärt - om man är öppen för att ta till sig de möjligheterna.
När det gäller de riktigt stora objektiven som 600mm eller 200-600mm så är väl de ändå för stora att balansera med huset i enkelgrepp och de håller man ju alltid med två händer och mina gamla Sigma 150-500mm och Sony 70-400mm har jag ofta använt t.o.m. med de i sammanhanget betydligt mindre APS-C -husen NEX7 och A6300 som jag varit med på ett antal safaris. Jag har aldrig störsts av det. .... men jag har nog aldrig helt förstått era problem. Jämviktspunkten på de stora objektiven ligger en bra bit från husen och in på objektiven och det är ju vid stativfästet jag stöder eller håller sådana objektiv. Mitt A7 III-hus är av intresse bara av två skäl när jag tar bilder numera och det är för att jag behöver bestämma bländarval och trycka på avtryckaren. I övrigt är kameran strängt taget bara en ersättning för det bakre objektivlocket för mig.
Har man en så bra RAW-konverterare som Photolab 4 så finns numera sällan något att oroa sig för. Det löser man vid efterbehandlingen om det behövs även med bilder tagna i riktigt dåligt ljus på höga ISO.
Jag har aldrig haft några problem att hålla i mina kameror trots att de varit relativt små och med så stora objektiv vi pratat om här är det aldrig kameran man bär objektiven i med utan objektiven man bar kameran med men ju mindre kamerorna är ju bättre är det med automatiken för det gör ju att man i princip helt kan koncentrera sig på motiven. Det är det som är verklig operativ ergonomi att i princip kunna skita i tekniken och ändå kunna lita helt lita på att kameran fixar ett material som ofta är nära nog perfekt att slutbehandla i Photolab.
Automatik för mig innebär inte gammal stelbent dumautomatik utan smart automatik som kan vara snabb och flexibel vid behov med ett minimum av blippande på knappar och skruvande på vred. Det har vi faktiskt nu och det är väldigt befriande. Det här handlar dessutom inte om Sony bara även om de var först med exv. hierarkisk smart AF. Det går lika bra med exv. R5 eller R6. Nikon har dock vad jag fattat det inte riktigt fattat detta ännu.
Grymt! :)
Detta ser ut som Sony sätter en ny standard på sökarna. Något som konkurrenterna nog kommer att få svårt att matcha i det närmaste.