Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Nytt Canonobjektiv blev pannkaka

Nytt Canonobjektiv blev pannkaka

Efter 25 år är det dags för Canons första ”pannkaksobjektiv” i EF-systemet. Nya Canon EF 40 mm f/2,8 STM är således ett ovanligt kompakt objektiv.

Pannkaksobjektiv är inget nytt i sig. De har funnits några exempel från exempelvis Pentax och Nikon som passar deras spegelreflexkameror. Det var i och med de nya spegelfria systemkamerorna som trenden med tämligen platta pannkaksobjektiv började. Samsung har tre olika i sitt objektivprogram.

Ett pannkaksobjektiv kan göra det möjligt att stoppa ner kameran i fickan eller ha den i en mindre väska utan att behöva separera objektiv och kamerahus.

Canon EF 40 mm f/2,8 STM fungerar med alla Canons sensorstorlekar. STM i modellbeteckningen betyder att objektivet har en ny sorts fokuseringsmotor som ger ryckfri fokusering vid filmning. STM-motorn används även vid manuell fokusering, likt exempelvis EF 85/1,2L II USM.

Riktpriset för EF 40/2,8 STM är satt till 2.400 kronor med säljstart i augusti.



Publicerad 2012-06-08.

35 Kommentarer

Rei Trulsson 2012-06-08 06:22  
Riktigt schysst pris för ett sådant kompakt objektiv. Lätt vidvinkel på småbild och lätt tele på aps-c... Ja, det blir säkert bra! :)
Peter Thållen 2012-06-08 06:25  
Härligt...hoppas det presterar bra och att vi få se fler pannkaksobjektiv framöver.
Knight Palm 2012-06-08 21:41
Inte särskilt troligt - just 40mm är en "sweet spot" för symmetriska objektivkonstruktioner, passande till 'pancake'-objektiv för 35mm film, alt sensorer i 135-format.

Visserligen finns vidvinkligare 'pancake', såsom Samsung illustrerat med sitt 20mm f/2.8, Olympus med 17mm f/2.8 och Panasonic med 14mm f/2.5. Fast å andra sidan, så är dessa tre 'pancake'-objektiv för spegelfria systemkameror, ett område som Canon hittills undvikt!
Makten 2012-06-09 11:55
Du kan ju inte påstå att 20 mm är mer vidvinkligt på MFT än vad 40 mm är på FF. Det är precis samma bildvinkel.

Sen är det knappast en "sweet spot" utan bara ungefär det kortaste som går att göra för en spegelreflexkamera utan att börja knöla till konstruktionen. Spegellösa kameror har inte detta problem och det går att göra extremt små objektiv med mycket vid bildvinkel. Där är det inte ens lönt att tala om "pannkaka" då bajonetten brukar vara så liten att formen inte liknar en pannkaka även om längden är lika kort.
Knight Palm 2012-06-10 08:39
1) Samsung NX är ***1.5x APS-C*** och inget annat, så deras 20mm/F2.8 'pancake' motsvarar bränvidden 30mm i 135-format, vilket klassas som en vidvinkel; RÄTT!! eller hur?

2) Det är faktiskt en "*sweet spot*" eftersom man kan använda minimalt antal linselement och ändå hålla färgbrytningsfelen under kontroll. Objektivkonstruktionen blir därmed symmetrisk och kallas för dubbelt Gauss och är mycket vanlig för bildvinkel motsvarande normalobjektiv. För vidvinkelobjektiv till SLR/DLSR används retrofokuskonstruktioner, vilket gör objektivet djupare, dvs ingen symmetrisk topologi som främjar 'pancake'-uppbyggnad. (Se vidare min kommentar längre ner i tråden).

Normalobjektiv > Dubbelt Gauss > 'Sweet spot' > 'pancake' > QED!!
Makten 2012-06-11 01:49
#1): Ja, du har rätt. Jag tänkte att det var ett objektiv för MFT.

#2): Jag betvivlar starkt att EF 40/2,8 är en "dubbel gauss" eftersom brännvidden är kortare än registeravståndet och konstruktionen därför inte kan vara symmetrisk. Det är nog snarare en Tessar-liknande konstruktion, vilken oftast är svagt assymmetrisk.

Någon "sweet spot" finns förstås inte om man tänker sig alla sensorstorlekar utan spegel.
quarc 2012-06-11 07:37
Pentax DA 15, Pentax DA 21
Iofs inte riktigt lika små, men definitivt mindre än allt annat. Jag har och använder Pentax DA40 och Pentax DA15 mycket. Helt suveräna små objektiv, helt i metall. Kul att se att fler hänger på trenden.
Knight Palm 2012-06-13 20:07
Jag kan inte säga om det är en dubbel Gauss eller en Tessar, liknar inte något, om man ska vara strikt.

Hittade i alla fall linskonfiguration om 6 element i 4 grupper på:
http://dc.watch.impress.co.jp/docs/news/20120608_538769.html
spotmatic 2012-06-08 07:32  
Kan man gissa på att butikspriset efter ett tag kan hamna på 1995.
Under halva priset av vad Voigtländern 40/2.0 kostar. Canonen har ett steg sämre ljusstyrka, ment den har af. och är förmodligen plastigare.
Ska bli intressant att se hur bra den blir.

Själv så skulle jag kunna tänka mig ett sånt här när jag vill ha kameran lätt. Jag använder ef 35/2 idag vid sådana tillfällen.
vaktmästaren 2012-06-08 08:36
Men tydligen har det i alla fall bajonett i metall. Bra.
dsa1979 2012-06-08 09:21  
800 kr dyrare än New York inklusive deras moms. D.v.s 33%.
PMD 2012-06-08 11:17
33% påslag är ungefär vad det blir om man importerar från USA. (Tull + moms, men inte inräknat frakt).
horvendile 2012-06-08 09:23  
Även om 2400 kr inte är så mycket för ett objektiv säger dpreview att priset ska vara 199 dollar. Onekligen lite trist omräkningsfaktor till svenska priser, om nu dpreview har rätt.
jelu1661 2012-06-08 09:30
B&H-photo i NY har satt priset till $199.99 på sin preorder, så det stämmer nog. Chanserna är goda att priserna sjunker i sverige framöver. Tar man t.ex differensen på EF 35/2 i NY och sverige och applicerar den på 40/2.8 så skulle det kosta runt 1600kr här hemma.

Det ser ut att prestera riktigt bra (om man nu nöjer sig med att kika på canons mtf-kurva):
http://usa.canon.com/CUSA/assets/app/images/cameras/lenses/EF40_f2pt8_STM/profile/ef40stm_mtf.gif

Ser t.ex bättre ut än gamla EF 35/2 som jag funderar på att ersätta med pannkakan.
hbengtsson 2012-06-08 09:53  
Given gatuglugg! Perfekt...
SINGO 2012-06-08 10:01  
Kan man hoppas att det kommer ett passande kamerahus! Menar ett som inte är så bulkigt, som en cannonet-liknande.
jelu1661 2012-06-08 12:08
Ska man ha kortare registeravstånd (avstånd mellan sensor och bajonettfattning) så funkar det inte med EF-objektiv längre. Och med en adapter som kompenserar för det så faller hela idén. Dessutom lär canon inte komma med en spegellös med småbildssensor i första taget, vilket gör idén att använda det här objektivet än mer befängd.

Kommer cannon med en spegellös med kort registeravstånd (som canonet t.ex) så kommer de sannolikt också med nya objektiv som är små,passar utan adapter,har lämpliga brännvidder och som inte tecknar ut ett onödigt stort format.

Ett kamerahus som t.ex 5D är faktiskt inte så bulkigt utan objektiv på, vilket nästan är vad som uppnås med det här objektivet :) Om du har ett huslock och ett bakgre objektivlock kan du sätta ihop dem och hålla dem mot din kamera med ef-bajonett för att få en känsla för hur stor kameran blir. Jämfört med om du har ett 24-70/2.8 eller t.o.m ett relativt litet 35/2 blir skillnaden enorm när det gäller att klämma ned kameran i en väska, jackficka, bära den över axeln under jackan etc.
emjo 2012-06-08 13:04
Håller med. Min 5D2 med Voigtländers pannkaka Ultron 40/2 är jätteliten! Speciellt som jag är van att kånka på 24-105-an på det huset:)
SINGO 2012-06-08 16:55
Du missuppfattade mig, eller så beskrev jag kass. Tänk kamerahuset från Fujifilm xpro1!
jelu1661 2012-06-08 17:42
Samma sak där. Ska du sätta det här objektivet på en kamera med kort registeravstånd behöver du en tjock adapter och då är det inte så smidigt längre.
SINGO 2012-06-09 12:13
Ja om man ska ha kortare avstånd men det är inte jag ute efter. Om der är 44mm eller något liknande, dvs ef-fattning på ett sånt hus som xpro1!!
Anders F. Eriksson 2012-06-09 15:41
Med ett registeravstånd på 44 mm (som Canon EF alltså har) blir det svårt att få till ett kamerahus som är i samma storlek som X-Pro1 (42 mm djupt och ett registeravstånd på 17,5 mm) ;)
rogka566 2012-06-08 10:08  
Givet köp! STM - kan man anta att den fokuserar lika snabbt som USM?
vaktmästaren 2012-06-08 10:34  
Cyberphoto har prissatt det till 2390 kr, och motljusskyddet till 199 kr.
FransGlans 2012-06-08 11:04  
tycker denna lins ser mycket gediget ut!
(kunde man inte önskat mer ljusstyrka ? tänker på panasonic 20 1.7)

kan se den ev kommande spegellösa kameran från canon framför mig, en robust stridsvagn i metall som slår alla m4/3, nex och annat på byggkvalitet och även utseende.

hoppas.. :)
jelu1661 2012-06-08 12:14
Jag tror att det hade blivit mycket svårt att göra objektivet lika kompakt då. Förvisso finns Cosina Voigtländers 40/2.0 som tecknar ut småbildsformatet, men det är lite större, saknar autofokus och kostar mer än dubbelt så mycket.

Tänk på att panasonic 20/1.7 tecknar ut ett betydligt mindre format. Canons 40/2.8 har ju faktiskt större absolut bländaröppning. Om du "skalar upp" panasonics 20/1.7 hamnar du på 40/3.4.
Atropine 2012-06-08 13:17
Hoppas kan man göra. Tvivla kan man också göra. :)
paddmannen 2012-06-08 13:49  
It happened!
Som jag väntat på det objektivet. Helt otroligt.
När jag hade pentax så var deras pannkaka min favorit, även om bildvinkeln blev lite väl snäv med APS-formatet.

Ja, sen bytte jag till canon och 5D2 och fick vänja mig vid heffaklumpsobjektiv. Och precis när man börjat fundera på att sälja av allt och byta till m43 så kommer Canon med en äkta pannkaka.

Bravo! Årets självklaraste köp.
Buddmeister 2012-06-08 17:31  
Har precis kommit fram till att min objektivpark numera är OK och ett nytt kamerahus är nästa steg, så kommer den här sexiga lilla besten! Attans!
Joakim K E Johansson 2012-06-08 18:53  
Spännande glugg och då tänker jag inte främst på storleken utan på brännvidden. 40 mm är väldigt intressant. I alla fall för oss som gatufotograferar.
PMD 2012-06-08 19:48  
Focus-by-wire!

Då gäller det att skärpeinställningsratten inte löper för löst om man ska få lite vettig känsla vid manuelt fokus.
Knight Palm 2012-06-08 21:32  
Canons 'pancake' EF40mm f/2.8 STM är ett konservativt insteg. Väldigt lika det klassiska Konica Hexanon AR 40 mm / F1.8 (http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e40_18.html), tyvärr inte lika ljusstarkt - 1.27 EV slöare, men med tillgång till ett asfärsikt linselement, för bättre prestanda vid full bländaröppning. Storleksmässigt kompakt som en annan klassiker, Olympus Zuiko 40mm f/2.0 pancake och ändå försedd med en ny typ av AF-motor, STM.

Knepigare blir det med 'pancake'-objektiv för andra brännvidder, just 40mm verkar vara en 'sweet spot'!

Visserligen inte helt omöjligt, viket Samsung illustrerat med sitt 20mm f/2.8, Olympus med 17mm f/2.8 och Panasonic med 14mm f/2.5. Fast å andra sidan, så är dessa tre 'pancake'-objektiv för spegelfria systemkameror, ett område som Canon hittills undvikt!
jelu1661 2012-06-08 23:32
För andra registeravstånd och sensorformat finns andra möjligheter. Så att objektiven du räknar upp finns bevisar inte att det är möjligt att göra samma sak till EF.
Knight Palm 2012-06-10 08:27
Visst finns det några små supervidvinkel för 35mm, såsom smc PENTAX DA 21mm F3.2 AL Limited och Olympus Zuiko 21mm F3.5.

Men de flesta 28'or och 35'or för SLR/DSLR är inte objektivkonstruktioner av typen dubbelt Gauss. Ofta som en retro-fokus konstruktion vilket gör objektivet djupare än att kunna klassas som en 'pancake'.

Spegelfritt undanröjer det behovet, såsom för den uppräkande trion Samsung (1.5x APS-C), Olympus & Panasonic (2.0x MFT).
bengt-re 2012-06-17 22:21  
Vad f-n detta vore ju kul att ha!
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar