Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nikon D850 - Vi har provat den

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning.

Canon har haft stora framgångar bland både yrkesfotografer och entusiaster med sina 5D-modeller. Nikon D700 var en uppskattad kamera, men jämfört med den samtida 5D Mark II saknades både video och upplösning. D800 och D810 har klarat sig bättre mot D5 Mark III och Mark IV, men har saknat lite snabbhet. Sedan har även Sony A9 dykt upp som också är en trevlig universalkamera som är bra på de mesta.

Kort sagt, Nikon har velat skapa en riktigt attraktiv universalkamera som man kan sälja i flera år framåt. Den skall ju förstås bibehålla det som D810 har, men vara snabbare och gärna ha några trevliga finesser som bonus. Och första intrycket av D850 är att de lyckats bra med den målsättningen.

Sport och action

Skall du fota sport eller action så har du 7 bilder per sekund eller 9 med batterigrepp och stora batteriet. Det senare är samma hastighet som D3 och D3s klarar, och de har ansetts som bra sportkameror. D850 har dessutom fått den högpresterande 153-punkters autofokusen från D5 och D500.

Action-kamera. Här körde två stuntskådespelare lite uppvisning med lindrigt sagt hög intensitet. Autofokusen hänger med utan problem och med 7 bilder per sekund (9 bilder/sek med batterigrepp och EN-EL18b) får du med många ögonblick ur varje sekvens. Skillnaden mot D810 och dess 5 bilder/sek eller D800 och dess 4 bilder/sek är tydlig. Bilddata: D850 + 24-70 vid 62 mm, f/3,5, 1/200 och ISO 640.

Dessutom verkar D850 vara tydligt bättre än D810 på höga ISO. Exakt hur stor skillnaden är måste vi testa noggrannare, men ISO 12 800 och 25 600 såg helt klart bättre ut än i D810. Här har Nikon antagligen gått en fin balansgång, de har inte velat släppa på de fina prestanda vid basiso (ISO 64) som de uppnådde redan med D810, men samtidigt förbättra prestanda i andra änden av ISO-skalan. 

D850 på höga iso. Hela bilden och beskuren variant av samma bild tagen på ISO 10 000 med ett 500/4. Jpeg-direkt ur kameran.

Vill du ha ett snabbare arbetsflöde så har D850 två storlekar av mindre råfiler, medium som ger filer på 25,5 megapixel och small som ger 11,3 megapixel. Som med alla sådana här nedskalade format så är ju inte det här vad vi mer strikt menar med råfiler. Nikon uppger själva att det handlar om 12-bitars data med förlustfri komprimering. Det att jämföra med jpeg-filer som innehåller 8 bitar och har förstörande komprimering. Åter igen en sak vi måste testa mer utförligt, men det borde fungera bättre än de reducerade råfiler som Nikon tidigare haft. 

Sedan har ju Nikon sedan gammalt en bra finess i att du kan växla ned från 14-bitars till 12-bitars råfiler. Det här är ju genuina råfiler i full upplösning och när du skruvat upp ISO ett par steg förlorar du ändå ingen information på att gå ned i bitdjup - men du får märkbart mindre råfiler.

Norsk kollega testar D850 med AF-S 500/4

Sista punkten när de gäller förmågan som sport- och actionkamera är buffert. Även där känns prestanda hos D850 betryggande. Du kan köra 50 stycken 14-bitars råfiler i full storlek innan bufferten är full och jobbar du med 12-bitars råfiler med förlustfri komprimering har du en buffert på 170 råfiler. Detta med XQD-kort i kameran, kör du enbart med SD-kort blir bufferten mindre, även det snabbaste UHS-II-korten ligger långt, långt efter XQD-kort i prestanda.

På tal om XQD frågade vi en av Nikons tekniker om D850 också kommer att bli kompatibel med de kommande, och ännu snabbare, CFExpress-korten. Han kunde inte ge ett definitivt svar, men menade att det borde vara tekniskt enkelt, men att det troligen kommer att kräva en firmware-uppdatering.

Eftertänksam fotografering

När du fotograferar mer långsamma motiv som landskap, arkitektur, makro eller produktbilder ställs lite andra krav. Då vill du ha rejäl upplösning, gärna bra dynamiskt omfång och det kan vara viktigare att fokus är exakt än att den är snabb. Dessutom vill du kunna ta vibrationsfria bilder och gärna tyst.

Redan D810 skötte sig bra när det gällde upplösning och är fortfarande oöverträffad bland småbildskameror när det gäller dynamiskt omfång. D850 ger en smula mer upplösning och lovar att bibehålla det fina omfånget i D810, det här är egenskaper där Nikon nog känner att de sitter rätt tryggt. 

Den 153-punkters autofokusen som finns i D5 och D500 är exaktare än Nikons tidigare 51-punktersssystem, och av allt att döma så exakt ett fasdetekterande system kan vara med dagens teknik. D850 har precis som D5 och D500 också fått den smidiga automatiska fokusjusteringen som gör det påtagligt enklare att själv finjustera fokus. Nikon-representanter berättar att de sett en tydlig nedgång i hur många kameror som lämnas in till service för fokusjustering med D5 och D500, så det här systemet verkar hjälpa.

Men ibland vill man ha ännu högre fokusprecision och då är ett fokussystem direkt via bildsensorn bättre. Nikon har ju AF i live view och videoläge via huvudsensorn, men den har i alla kameror hittills varit rejält långsam. Här ligger de långt efter i synnerhet spegelfria konkurrenter men även Canons allt effektivare Dual pixel AF. D850 skall vara uppemot 40 procent snabbare än D810, men det känns mer korrekt att säga 40 procent mindre långsam. Fokus i Live view och video är ok, men fortfarande inte snabb.

Men flera saker har ändå blivit tydligt bättre. Dels kan du nu i live view och videoläge välja en betydligt mindre fokuspunkt för mer precis fokus. Detta gör överraskande stor skillnad i hur smidigt det är att sätta fokus på ett exakt ställe i bilden. 

Vinklingsbar skärm. Här har vi valt extra liten fokuspunkt i Live-view-läge. Notera att D850 precis som D500 har vinklingsbar skärm.

Men framför allt har Nikon till slut och äntligen lagt in konturframhävning, eller focus peaking, när du fokuserar manuellt. Du kan välja att markera med fyra olika färger och du har tre olika känslighetslägen där den så att säga visar olika stora skärpedjup. Det känsligaste läget kan vara svåranvänt på normala porträttavstånd, men i gengäld fungera bättre vid till exempel makrofoto. Ihop med förstoring av skärmbilden gör det här exakt manuell fokusering rejält mycket smidigare.

Äntligen! som Gert Fylking skulle sagt. Konturframhävning, eller focus peaking. (Här har vi valt att sätta bildstilen svartvitt i kameran så att kontuframhävningen syns tydligare, men det är inte på något sätt obligatoriskt).

Nikon har även lagt in en funktion för fokusstackning. Här kan du ange hur många bilder i serie du vill ta, hur mycket fokus skall justeras mellan varje bild, hur snabbt bilderna skall tas, om kameran skall jämna ut exponering, köra i tyst läge och om bilderna skall läggas i en ny mapp på minneskortet.

Inställningar för fokusstackningen.

Att sedan lägga samman bilder till en bild med mer skärpedjup får du göra i datorn, men notera att du kan jobba med råfiler så du kan justera dem innan du lägger samman dem. Funktionen bör dessutom kunna bli användbar för en form av fokusgaffling där du i efterhand kan välja den bild där fokus ligger exakt där du vill ha den.

Tyst läge

D850 har fått ett helt tyst bildläge där du kör elektronisk slutare. Du kan dels köra i full upplösning och då ha en serietagning på ungefär 6 bilder per sekund. Eller så kan du köra ett läge med 8-megapixels jpeg-filer då kameran dels tar 30 bilder/sekund, men också har mycket snabbare utläsning vilket ger mindre rolling shutter-effekt. Nikon var noga med att påpeka att det högupplösta läget inte är tänkt för actionbilder, i och med att du får viss förskjutning hos rörliga motiv och du inte har tillgång till det ordinarie fokussystemet.

Men för allt från bröllops- till insekts- och djurfotografering kan det här tysta läget vara hjälpsamt. Du har ingen sökarbild, utan får lita till skärmen och live view. Att det ändå känns användbart beror mycket på att skärmen är vinklingsbar, att AF i live view faktiskt ändå är lite mindre seg och inte minst att du mycket enklare kan fokusera manuellt med hjälp av konturframhävning.

Den kände brittiske bröllopsfotografen Ross Harvey demonstrerar D850 och pratade mycket om det tysta läget med elektronisk slutare som han verkligen gillade.

Video (uppdaterat)

D850 är den första Nikon-kameran som läser ut 4k-video, eller UHD om man vill vara mer strikt, från hela sensorbredden. Du kab välja 24, 25 eller 30 bildrutor/sek och får som bäst en bitrate på ungefär 144 Mbps. Plockar du ut videosignal via HDMI kan du samtidigt som du spar till minneskort spara den på en separat inspelare med 8-bitars 4:2:2.

Kör du i full HD kan du välja 24,25, 30, 60 eller 60 bildrutor per sekund och har dessutom slowmotionlägen som spelar in i upp till 120 bildrutor per sekund. Du kan dessutom köra elektronisk bildstabilisering och konturframhävning (focus peaking), något som du alltså inte kan göra i 4k.

Du kan välja en "platt" (engelskan "flat") videoprofil för att spara klipp som ger mer omfång och därmed blir lättare att efterbearbeta. D850 kan med kompatibla objektiv (de med E-bländare) göra steglösa upp och nedbländningar. Kameran har en funktion för att på ett mjukt sätt dämpa plötsliga höga ljud så du slipper det tvära ljudklipp de kan orsaka.

Detaljer och utformning

Vid en snabb blick är D850 mycket lik sin föregångare D810, men vid en närmare granskning har den också detaljer som vi sett hos D500. ISO-knappen har flyttat upp till tumgreppet och du har en mycket smidig joystick bland annat för att flytta runt fokuspunkten med. Och du har de upplysta knapparna som är mycket uppskattade hos D5 och D500. Vädertätningen skall dessutom vara lika bra.

Illustration av vädertätningarna i D850

Det många nog först reagerar på är frånvaron av inbyggd blixt. Det känns synd att tappa den inbyggda, enkla och smidiga styrningen av lösa blixtar direkt i kameran. Men, kan man argumentera, sätter du på den lilla fjärrutlöstaren WR-R10 har du, precis som i D500, inbyggd och smidig styrning av SB-5000-blixtar via radio.

Radiotriggade och -styrda blixtar ju framtiden så på ett sätt kan man sympatisera med hur Nikon tänker, men här behöver Nikon få ändan ur vagnen och komplettera SB-5000 med en modell som har transcieverfunktion (att den både kan skicka och ta emot radiosignaler), kanske en modern radioversion av den numera uråldriga styrenheten SU-800. Det är ju på ett sätt talande att när Nikon demonstrerade actionfoto med D850 med hjälp av två stuntmän (första bilden i artikeln) så kunde man ta bilder med blixtljus - med Profotos radiosändare och blixtar ...

Men det finns fördelar med att ta bort den inbyggda blixten. Dels har man fått plats med ett större sökarprisma som gör sökarbilden ännu större och ljusare. Det här är ingen liten fördel.

Det nya större sökarprismat.

Dessutom har man byggt in wifi- och Bluetooth-enheterna där blixten förut suttit vilket gör att de fungerar bättre än om de som på tidigare modeller hamnar någonstans i själva kamerakroppen där de lätt skärmas bort av metallchassit. Sist men inte minst kan man få en effektivare vädertätning än om blixten funnits där. Sist men inte minst sticker inte sökaren ut lika långt framåt vilket gör de enklare att arbeta med tilt-/skiftobjektiv, inte minst nya 19/4 som ju kan roteras fritt.

D850 (upptill) jämfört med D810. Till de yttre och när de gäller reglage är kamerorna mycket lika, D850 har fått samma ändringar som D500 med joystick och att ISO-knappen flyttats. Men D850 har också fått ett lite djupare grepp. Eller rättare sagt, själva kamerkroppen är lite tunnare än hos D850 medan batterigreppet är lika stort. Notera även att sökaren inte längre sticker ut lika mycket framåt vilket bland annat gör det enklare att jobba med Tilt-/skiftobjektiv. Men många kommer nog sakna den inbyggda blixten hos D810, den är om inte annat praktisk som styrenhet.

Greppet hos D850 är lite djupare vilket i alla fall delvis hänger samman med att själva kamerakroppen är lite tunnare. Det här gör att kameran ligger ytterligare lite skönare i handen, i synnerhet om du har stora händer.

Andra nyheter jämfört med D810 är den högupplösta vinklingsbara pekskärmen. Att ha en bra och vinklingsbar skärm gör i synnerhet videofilmning och makrofoto smidigare. Men det är också hjälpsamt med det nya helt tysta läget där du ju får jobba via skärmen.

Pekskärmsfunktionerna är utökade jämfört med D500 och D5, ett exempel är en smidig "fokusera och ta bilden"-funktion där du bara pekar var du vill ha fokus och när kameran fokuserat om tar den en bild. Fungerar bra vid produkt- och makrofoto och att smidigt kunna flytta fokus under videofilmning är hjälpsamt. 

D850 har fått en ny spegelmekanism med motvikter som skall dämpa vibrationer i kameran från spegelns rörelser.

Den inbyggda intervallfunktionen som Nikon länge haft har fått nya funktioner. Du kan välja att spara en time-lapse-sekvens som enskilda filer eller som ett 4k-videoklipp. Spar du separata bilder och lägger samman dem utanför kameran får du det 8k-bildspel som förhandsinformationen nämnde. En annan bra ny funktion är att du kan ange att time-lapse-sekvenser sparas i en ny separat mapp på minneskortet och att bildnumreringen kan återställas för varje ny sekvens.

Sammanfattning

Flera Nikon-representanter vi pratade med påpekade att kameramodeller numera lever kvar allt längre. Dels för att de helt enkelt produceras och säljs längre av tillverkarna. Men också för att vi numera kan fortsätta arbeta med begagnade kameror även efter att de ersatts. Då blir det allt viktigare att bygga genomtänkta kameror med kompletta uppsättningar av funktioner. 

Det känns onekligen som om D850 kan vara brukbar i många år framåt. D810 är fortfarande en bra kamera, men D850 är mer generell, mer mångsidig. Den är minst lika bra, bättre eller tydligt på allting. Ja, möjligen kan vi sakna en inbyggd blixt, eller att radiosändaren för blixtstyrning borde varit inbyggd. Men det är två av ytterst få skönhetsfläckar på vad som totalt sett ändå är en oerhört komplett och mångsidig kamera med mycket få brister.



Publicerad 2017-08-24.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

64 Kommentarer

ctlindsten 2017-08-24 12:25  
Såg att priset landade på 3300 dollar på petapixels hemsida. Detta kombinerat med alla grymma specs och dom fina höga iso egenskaperna, gör detta till en mycket lockande kamera.
Svar från Grevture 2017-08-24 12:32
Svenskt introduktionspris är 39 290 kronor inklusive moms.
ctlindsten 2017-08-24 14:05
Såg det nu Martin. Det är ju en dyr kamera, men jag har inget emot att vänta ett halvår för att priserna ska gå ner. Synd att vi inte har samma skattesystem som i USA så kameran blir billigare. Trevlig artikel förresten.
lonian 2017-08-25 00:11
Frågan är om Nikon D5 inte kommer gå ned i pris nu. 68 tusen jämfört med denna. I mina ögon D5 vs D850 så ser D850 ut som mycket bättre alternativ.
Svar från Grevture 2017-08-25 01:37
John: Priset på D5 påverkas nog inte så mycket, däremot kommer de troligen sälja färre av dem nu när D850 är ett alternativ.
sodaboy 2017-08-25 10:27
För en sportfotograf som kör D5 är inte D850 ett helt lyckat val. Dels så saknar den mikrofon så att man kan prata in text till bildfilen när man skickar direkt ur kameran så att bildredaktören kan identifiera spelarna på bild (t ex AIK nr 7, Malmö nr 10) och kan lägga till bildtexten när bilden pushas ut till tidningarna. Sen är WT-7 en sämre lösning med sladd. Det är för otympligt. Hade föredragit en WT-6 istället. I alla andra aspekter verkar den vara alldeles förträfflig, men som ersättning för D5 för en byråfotograf som skickar direkt ur kameran är den inte riktigt där.
Svar från Grevture 2017-08-25 11:58
Suvad: Håller med, D5 (och dess motsvarighet 1DX II) är ju i grunden en specialkamera där väldigt mycket handlar om att göra livet så enkelt som möjligt för just sport- och byråfotografer. Den målgruppen försvinner inte.

Däremot kan nog Nikon tappa sälj till vissa andra typer av fotografer (allt från natur till mode, bröllop eller en del fotojournalister) som velat ha en stadig och rejäl proffskamera med småbild men som tycker D810 (eller möjligen D750) är för långsam och därför hittills valt D5.
PMD 2017-08-25 12:57
Har WT-6 mycket bättre prestanda än den inbygga WiFi-sändaren i D850?
sodaboy 2017-08-25 13:35
Om jag förstått det rätt så kan man skicka bilder från 850 till mobilen via wifi eller bluetooth, ska du däremot skicka direkt till tex en ftp så måste du ha wt-7 (detta enl Nikons prorepresentanter.). Den är otymplig med sladd och är stor som ett batteripack. Huruvida dess wifi-egenskaperna är sämre vet jag inget om.
Svar från Grevture 2017-08-25 13:47
Per: Enkelt svar, ja, med hästlängder ...

Skall vi vara lite elaka så har D850 snarare inbyggd Bluetooth för att tanka över bilder, än inbyggd wifi. Här anser jag och väldigt många andra att Nikon har tänkt fel med sin Snapbridge-app. Det är enbart om du från appen (i din mobil eller på en platta) letar upp en bild och tanka ned den från kameran som wifi används. Skickar du från kameran blir det bara Bluetooth som är mycket långsammare och ju har väldigt kort räckvidd. Till råga på allt kan du ju inte köra Snapbridge mellan kamera och en dator, bara mot telefoner och surfplattor (Ios och Android).

Dpreview skrev, lite fritt översatt "det är knappt man kan säga att D850 har inbyggd wifi" och tyvärr håller jag med dem. Den har wifi, men använder den inte på något konstruktivt sätt.

Snapbridge bygger på en bra grundidé, men är fortfarande efter ett och ett halvt år bedrövligt implementerat och nätt och jämnt användbart för en kamera som D850.

Sedan är de ju allmänt så att en inbyggd wifi-enhet har svårare att få bra antennprestanda än en lös enhet eftersom den inbyggda antennen hamnar så nära det skärmande metallchassit att den blir riktningskänslig.
JesperY 2017-08-24 12:33  
Läste även att kameran har inbyggd negativ/diaskanningsfunktion med in-camera conversion. Skulle vara mycket intresserad av att veta mer om hur det funkar och presterar
Svar från Grevture 2017-08-24 15:16
Nja, det är nog i alla fall delvis ett missförstånd :)

Däremot lanserar Nikon en ny digitaliseringsadapter, ES-2 som ersätter den gamla ES-1.
http://www.nikonusa.com/en/nikon-products/product/miscellaneous/es-2-film-digitizing-adapter.html
En skillnad är att med ES-2 kan du sätta på små magasin så du enklare kan skanna sex stycken negativ (FH-4 Strip Film Holder) eller två stycken diabilder (FH-5 Slide Mount Holder) i stöten.

Du sätter en ES-2 framför ett AF-S Micro 60/2,8 (eller ett AF-S DX Micro 40/2,8 om du har en APS-C-kamera) och fotar av dina neg eller dia.

ES-2 kommer kosta lite drygt 1500 kr, de små magasinen någonstans 250 - 350 kr. Preliminärt börjar de säljas före jul

Sedan kan det vara så att D850 har fått en funktion för att "vända" negativ direkt i kameran, men det framgick inte riktigt av infon (och känns strängt taget inte så viktigt).

Det Nikon framhöll var att kör man en sådan på D850 får man mer än dubbla upplösningen jämfört med om man skannar med en LS-4000.
joakim d 2017-08-24 12:42  
Hur kändes sökaren? Enligt specen ska den ju ha större förstoring, var det någon märkbar skillnad mot D810 och andra motsvarande FF kameror?

Jag är nyfiken för användandet av objektiv med manuell fokus.
Svar från Grevture 2017-08-24 13:06
Det är ju inte en dramatisk skillnad, men ja, du får en större, ljusare sökarbild och ja det är sannolikt enklare att ställa manuell fokus. Det sistnämnda provade jag inte igår, det är mer en slutsats jag drar av att ha använt andra kameror med liknande sökare (som Canon 1DX och gamla Sony A900/A850)
A I Nikolis 2017-08-24 22:16
Jag är väldigt nyfiken på hur den där legendariska sökaren på A900 är.

Oavsett så finns ju sökarförstoraren DK-17M. Jag har den på min D800 och den där 1,2x förstoringen gör betydligt mer skillnad än man tror!
martinot 2017-08-24 13:49  
Lite synd håller jag med om att det inte gick att behålla den inbyggda blixten. Förutom för fjärr av andra blixtar så är det även en trevlig reserv som upplättningsblixt (om man inte har med sig bättre prylar).
froderberg 2017-08-24 15:23
Det kan vara så att Nikon testade att ta bort blixten på D500 och utvärderade reaktionerna. Det är bara ett litet antal objektiv som är tillräckligt små för att inte skymma blixten. Nikons tidigare argument för att ha inbyggd blixt på en pro-kamera är blixtstyrning, men nu går Nikon över tid radiostyrning av blixtar.
martinot 2017-08-24 17:36
Jo, det är just till fasta normaler (som t.ex. 50mm) som det kan vara perfekt med en inbyggd upplättningsblixt.

Gällande radiostyrning så borde de isf byggt in det (som hos Canons hus). Klar miss IMO på något som annars ser ut att kunna bli en grymt komplett allroundkamera.

Klart minus i "protokollet" tycker jag.
froderberg 2017-08-24 18:29
Canon har inte inbyggd radiostyrning i kamerahusen. Det krävs en sändare i tillbehörsskon eller en blixt som kan agera sändare.
PMD 2017-08-24 23:13
Någon kameratillverkare borde gå i bräschen och bygga in radiostyrning av blixt i en kamera. Om kameran har WiFi så har den ju redan en radiokrets. Nuförtiden kan man göra mycket i mjukvara av det som förr krävde specialkretsar för radio, så det borde inte vara dyrt eller svårt.
froderberg 2017-08-25 14:19
@Per Det kanske ändå är skillnad i vilka radiokretsar för att få wifi att fungera ihop med en mobiltelefon och att kunna styra en blixt som är 50 meter bort?

I vilket fall tjänar tillverkarna nog mer pengar på en extern enhet. Men jag håller med om att det vore läckert med inbyggd radiostyrning.
PMD 2017-08-28 19:26
Ja, kanske, men man kör ju Bluetooth, NFC, WiFi och GSM i samma radiokrets i mobiltelefoner så jag tycker att det borde gå att kombinera WiFi och fjärrkontroll av blixt i en och samma radiokrets.
Men caveat emptor, jag är inte radioingenjör.
fitinghoff 2017-08-24 16:26  
Kommer nog att köpa den, men gör inte om samma misstag som med 750:n, utan inväntar prissänkningen som med all säkerhet kommer.
horvendile 2017-08-24 16:40  
Inte för att det nämnvärt kommer påverka mitt köpbeslut, men hann ni se om den kan tajma exponeringen till bästa ljus i lysrörsbelysning? Det är en funktion jag gärna vill ha.
froderberg 2017-08-24 16:44
Ja, det finns för både stillbild och video. I D810 bara för video.
lonian 2017-08-24 23:59  
Skulle vilja ha en Megapixel knapp/reglage för att snabbt kunna ställa in hur många Pixlar man vill arbeta med beroende på arbetstillfälle. Kanske det går att programmera in här.
Men då vill jag naturligtvis att raw filerna skall ha samma kvalité vid dynamiskt omfång.
Att kunna ha 24megapixlar som standard och sedan dra upp till 46 när man ska ta något riktigt snyggt utan att behöva gräva i menyerna.
Sputt 2017-08-25 07:30
Det är det Qual-knappen är till för på vänster ovansida av kameran, ingen nyhet den finns på min d800 också :)
horvendile 2017-08-25 07:41
Envar blir givetvis lycklig på sin egen fason, men av nyfikenhet - är detta alltså en funktion som du behöver ha blixtsnabb åtkomst till?
För egen del håller jag qual-knappen för att vara kamerans kanske mest onödiga knapp, det borde finnas andra funktioner som är viktigare att kunna ändra snabbt och utan att ta ögat från sökaren. Jag har alltid misstänkt den för att vara en kvarleva från när minneskort var små och det kanske var motiverat att per exponering ändra bildstorleken.

Jag säger alltså inte att du har fel, men jag är nyfiken - när behöver du snabbt ändra denna inställning?
lonian 2017-08-26 00:03
Hade jag vetat om dess existens hade jag naturligtvis använt den väl.
Att efter varje bild man skall ta kunna avgöra vad den skall användas till.
Så tänker åtminstone jag, kanske inte du.
professorb 2017-08-25 17:54  
Såg skylt på BIC Camera i Tokyo idag. Priset var 370.000 yen vilket motsvarar 27.100 idag. Det fanns inga provet att klämma på dock.
esbtse 2017-08-27 16:10  
Priset motiveras inte av prestandan relativt 810 för oss som inte fotograferar sport. Tycker de borde satsat på dynamisk omfång med 16 bitar i stället för 14 bitar. Kan de inte se till att prestandan förbättras för ISO 50 också. Storsökare är ju bra. Live view förbättringar och manuell fokus förbättringar är efterlängtade. Använder ofta den inbyggda blixten och gillar inte att släpa med mig extra blixtar för upplättning. Bra att TC optik är enklare att använda dock.
Svar från Grevture 2017-08-27 16:36
Som jag förstår det kommer D810 fortsätta säljas ett tag till just som ett billigare alternativ.

Dels har D850 förmodligen (enligt vad Nikon hävdar) samma DR på låga iso som D810 som redan det är klassledande för småbildskameror. Enda sättet att öka omfånget så mycket som du önskar med dagens teknik vore att - minst - tredubbla sensorytan och det skulle på väldigt många sätt bli groteskt dyrt.

Dagens sensorer är redan väldigt effektiva på att omvandla ljus till signal (och därmed bild) och några drastiska prestandaökningar kommer vi knappast se utan att byta teknikspår. På sikt kommer vi förmodligen se andra typer av färgfilter (kanske tvålagers) och annan typ av utläsning (t.ex. asynkron) och då kan prestanda skutta iväg lite. Men dit är det nog fortfarande några år.
esbtse 2017-09-03 12:33
Det kan vara intressant att vänta ut 850 och se om det kommer en kamera som mer passar till landskap.
Svar från Grevture 2017-09-03 18:02
Om vi bortser från mellanformatskameror i 250 000-kronorsklassen är det nog mycket svårt hitta någon annan kamera just nu som verkar bättre lämpad för landskapsfoto än D850, närmsta konkurrenten i klassen under 100 000 är väl troligen D810 :-)

Vad med D850 saknar du för landskapsfoto?
esbtse 2017-09-08 15:25
får funera reelt priset är inte speciellt lustfyllt för en fattig civil ingengör.
kennethvärmdö 2017-08-31 17:36  
Finns det någon information på hur små fokussteg den klarar i fokusstackingen?
Svar från Grevture 2017-08-31 23:51
Det jag har hört är att de minsta stegen du kan flytta mellan bilderna är en trettiondel av brännvidden.

Det finns redan en del diskussioner om det här verkligen är tillräckligt små steg, de stegen borde funka om man kör nedbländat, men en poäng med stackning är att kunna köra lite uppbländat så man minimerar diffraktion.
kennethvärmdö 2017-09-06 16:00
Inte på stackingnivå alltså brukar behöva 0.03 mm för ett objekt på ca 15mm.
Synd på en fantastiskt praktisk funktion för att jag inte ska behöva släpa på min Stackshot med
batteripack etc.
esbtse 2017-09-21 19:32  
Väldigt stor och klumpig jämfört med D810 man bör behöva video delen mycket om man skall köpa denna kamera. Käns som tillbaka gång till äldre typer av kameror.
Provande den på snorkiga kameradoktorn. Har de ingen utbildning för sina säljare? Beslutar jag mig för att köpa denna kamera så blir det inte på kamera doktorn.De missar nu också mitt planerade köp av 400/2.8.
ctlindsten 2017-09-21 20:00
Jaså? Jag pratade med Mattssons foto igår, och dom säger att denna är mindre och smidigare att hålla i än D810,an.

Alltså raka motsatsen av vad du säger :)
Anders F. Eriksson 2017-09-21 20:23
D850 är 1 mm högre och 3 mm tunnare än D810. D850 väger 25 gram mer än D810. Hur det kan få den att kännas väldigt stor och klumpig i jämförelsen förstår jag inte riktigt ...

http://camerasize.com/compare/#718,557
Anders F. Eriksson 2017-09-21 21:53
@Christian: Läs Thomas tidigare kommentarer på nyheter och bloggar, och bedöm därefter hur mycket de betyder. Han klagar på det mesta som skrivs, men besvarar aldrig (såvitt jag sett ) de svar som kommer.
Svar från Grevture 2017-09-21 23:48
Kanske inte så stor idé att besvara, men for the record:

- Anders har väl besvarat det där med storlek. Men för att utveckla: De är i praktisk mening identiskt stora, fast D850 har ett djupare och bekvämare grepp. Hur du sedan får det till en nackdel ... Jaja.

- Så skillnaden mellan D810 och D850 är mest video? Så saker som betydligt snabbare serietagning med gigantisk buffert, marknadens kanske bästa AF-system, bättre prestanda på höga iso, större ljusare sökare, finesser som fokusstackning, förenklad AF-finjustering, peaking i live view, vinklingsbar pekskärm, spegel som ger mindre vibrationer, tystare tyst läge, stöd för Nikons nya radio-blixtar, belysta knappar, smidig joystick ... Sådant spelar ingen roll alls menar du? :)
esbtse 2017-09-22 18:07
Var på scandinavian photo idag och blev trevligt bemött,l. Beslutat att inte köpa D850 som jag inte tycker är värd de extra pengar som man behöver lägga jämfört med att köpa en D810 om ett halvår. Den räcker för landskapsfotografi. Fågelfotografer kanske kan motivera den extra utgiften.
martinot 2017-09-28 14:26
@Thomas: Hur gick det med den enorma storleks- och viktskillnaden emellan D810 och D850? Var den fortfarande lika stor och problematisk när du vare nere hos SP?
Mumiemonstret 2017-09-27 17:17  
Någon somkan förklara utmaningen i att få en stor och ljus sökarbild? Och att få den att täcka 100% av det fotograferade motivet förstår jag inte heller.

Varför är det inte bara att göra en mattskiva som är exakt 24x36 mm och placera den exakt lika långt från objektivet som sensorn, och titta på den genom ett okular (via två reflektioner för att vända bilden rätt)? Hur kan ett större prisma ge större bild? Det borde väl vara okularets förstoringsgrad som avgör den synbarliga storleken på bilden?
Svar från Grevture 2017-09-27 19:55
Hade det varit så enkelt hade alla spegelreflexkameror haft 100 % sökarteckning och stor och ljus sökarbild :)

Tyvärr påverkas bägge sakerna av hur stort själva prismat är (och hur det är uppbyggt - se pentamirror vs pentaprism).

Du sätter frasen "via två reflektioner för att vända bilden rätt" inom parentes som om den delen inte betydde något, men det är just vad den gör.
Tony Johansson 2017-11-08 13:10  
Någon som vet hur det fungerar med garantier på fotoprylar som är köpta i Japan ? jag skall dit till våren och fira vårens ankomst med japanerna ;-).
ztenlund 2017-11-08 13:41
Om jag minns rätt så har Nikons objektiv världsgaranti, men däremot så har de digitala kamerahusen något i stil med världsdelsgaranti. Det vill säga att den senare inte gäller i Europa.
Tony Johansson 2017-11-08 13:46
Det var ju synd (eller tur, hur man nu väljer att se det ;-)).
PMD 2017-11-08 14:30
Vad kostar en D850 i Japan?
Tony Johansson 2017-11-08 15:13
Om uppgiften stämmer låter jag vara osagt.
Citat;
2017-08-25 17:54 Bengt Johansson
Såg skylt på BIC Camera i Tokyo idag. Priset var 370.000 yen vilket motsvarar 27.100 idag. Det fanns inga provet att klämma på dock.
Slut citat.
Tony Johansson 2017-11-08 15:37
Ringde Nikon för att få klarhet i frågan (och slippa spekulationer). Någon garanti för hus och objektiv som är införskaffade i Japan gäller inte här, men eftersom prisskillnaden (åtminstone på huset) i jämförelse är ganska stor, borde inte det vara ett skäl som skulle vara anledning till att avstå ett ev. köp.

Garanti i Sverige är som bekant ett år, och det vore märkligt om ett garantifel skulle uppstå under det första året, och återigen, för skillnaden i pris kan det kanske vara värt att chansa.

Sedan nämnde han att sådan fel som gett anledning till återkallelse från Nikon och vilka måste åtgärdas är kostnadsfria, oavsett var produkterna är inköpta.
PMD 2017-11-08 16:41
370 000 yen blir efter att man har importerat kameran till Sverige nästan 35 000 kr, såvida man inte smugglar in den. Nästan 5000 kr billigare än lägsta priset på Prisjakt, så det är väl inte så illa.
Tony Johansson 2017-11-08 16:56
Smuggla !?
Näää, den tanken har aldrig slagit mig 😂.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar