Prylnytt
Sony A7S III är främst en videokamera – men visar hur kommande stillbildskameror från Sony kommer att fungera.
5 år efter introduktionen av A7S II är det äntligen dags för en efterföljare. Sony säger att det tagit tid att utveckla en processor som klarar av det de vill, nämligen att kraftigt kunna processa video för att få ner bruset och öka det dynamiska omfånget. Det anges till över 15 steg vid video (S-log 3), vilket är 3 steg bättre än för A7S II.
För stillbilder i råformat anges det dynamiska omfånget till 14 steg.
Sonys mål med A7S III har varit att skapa en pålitlig 4K-videokamera som kan användas ihop med deras stora proffsvideokamera FX9 Venice som används för spelfilm. Tanken är att Sony A7S III ska kunna användas när det behövs en liten extrakamera. Sony tänker sig också A7S III som ett verktyg för frilansfilmare med mer begränsad budget.
4K-tagningen sker utan pixelsammanslagning och med full sensorbredd i de flesta lägen. Vid 4K/120p är beskärningsfaktorn 1,1x.
I sin presentation av A7S III ägnar sig Sony nästan bara åt video, men ändå finns det finns det flera nyheter som vi kommer att få se i mer stillbildsorienterade modeller framöver:
– En fullt vridbar pekskärm
– En mycket högupplöst elektronisk sökare med 9,44 miljoner bildpunkter
– Ett nytt menysystem som är anpassat för pekskärm
– Separat inställningar av slutartid, bländare, ISO mm för video och stillbild som man kan växla mellan
– 8 gånger kraftigare processor än i A7R IV
– CFexpress typ A-kort i facken för SD UHS-II-kort
Nytt menysystem som är anpassat för pekskärm
Äntligen fullt vridbar skärm.
Naturligtvis är A7S III en bättre stillbildskamera än A7S II. De har både småbildssensor med 12 megapixel, men A7S III har en bakbelyst BSI-sensor med fasavkännande pixlar som gör det enklare att följa rörliga motiv. A7S II har bara kontrastbaserad autofokus.
Seriebildstagningen är 5 bilder/sekund för A7S II, men i praktiken hamnar den på 1-2 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus. A7S III kan ta 10 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus.
Den bakbelysta BSI-sensorn har dubbelt så snabb datautläsning vilket både ger snabbare autofokus och mindre problem med rörelsedistorsion (rolling shutter). Att minska "yello"-effekten från rolling shutter har stått högt upp på kundernas önskelista, nästan lika högt upp som den fullt vridbara skärmen.
Kraftigare processor och nya CFexpress-kort
Målet att ge bästa möjliga 4K-kvalitet har gjort att Sony skaffat en processor som är 8 gånger kraftigare än processorn i A7R IV. Det gör att kameran kan bildbehandla mer. Resultatet är bland annat lägre brus vid högt ISO och bättre färger.
Den kraftigare processorn gynnar också autofokusen. Ögon-autofokusen uppges vara 30 procent effektivare än med A7R IV.
Sony A7S III lagrar video med 10-bitars datadjup och 4:2:2-färg i alla lägen. Det ger mycket data, men samtidigt vill Sony hålla nere storleken på videofilerna. Därför införs två nya codecs som håller nere bitraten till 500 Mbit/s som mest.
I nästan alla lägen räcker det med att man använder SD-kort, och oftast räcker det med V60-klassade kort. Det nästan bara vid slowmotion som man behöver de nya CFexpress typ A-korten.
Kameran har dubbla kortplatser för SD UHS-II-kort. Du kan också använda dubbla CFexpress typ A-kort som är mindre och snabbare.
Det går att lagra videoklippen med HLG-profil för HDR-återgivning eller med S-log 2 och 3 för att optimera det dynamiska omfånget och för att underlätta efterbearbetning (grading). Bas-ISO vid S-log 3 är ISO 640, men kan sänkas till ISO 160. Det innebär dock en viss begränsning av det dynamiska omfånget.
Vill man lagra video i råformat får man ansluta kameran till en Atomos Ninja V via HDMI. Då går det att lagra 4K/60p med 12- bitars datadjup i formatet ProRes RAW.
För att kameran inte ska överhettas har Sony förbättrat den passiva kylningen femfaldigt. Det går att filma i 4K/60p i en timme utan överhettning. Med 120p klarar kameran en halvtimmes filmning utan paus för kylning.
Sony uppger att den inbyggda bildstabiliseringen förbättrats jämfört med A7R IV. Vid videotagning kan man även applicera digital bildstabilisering med viss beskärning av sensorytan. Om inte det räcker så lagrar kamera data från din gyro-enhet så att en dator ytterligare kan förbättra den digitala bildstabiliseringen vid efterbehandlingen.
Kameran har en röd lampa som indikerar att kameran spelar in video, så kallad tally light. Det finns också möjlighet att aktivera en röd ram runt sökarbilden vid inspelning.
Nytt filformat och nya tillbehör
Liksom Canons senaste kameror har Sony A7S III möjlighet att lagra stillbilder i det nya filformatet HEIF som ger dubbla datamängden (10-bit istället för 8-bit) men med samma filstorlek som jpeg.
Det går att välja mellan 10 färgprofiler och ställa in 8 olika parametrar för bildstil
Sony A7S III använder de nya Z-batterierna vilket ger 600 exponeringar eller 95 min video med en laddning enligt Cipa-standarden. Batteriet kan snabbladdas i kameran via USB-C-kontakten.
Med kameran lanseras några nya tillbehör som kortläsaren MRW-G2 som gör det möjligt att skicka filer till datorn med 10 Gbit/s.
En ny mikrofon ECM-B1M med riktad sterokapsel kan utföra en del ljudbehandling som bullerreducering. Ljudsignalerna leds till kameran via en datakontakt i tillbehörsskon.
Det finns även en riktad stereomikrofon med dubbla XLR-ingångar för externa mikrofoner. Mikrofonen heter XLR-K3M ger alltså möjlighet till fyrkanalsinspelning av ljud via tillbehörsskon. Enheten kan användas utan den riktade stereomikrofonen.
Sony A7S III kommer ut på marknaden i september. Det rekommenderade priset är 46.000 kronor inklusive moms.
38 Kommentarer
Logga in för att kommentera
https://m.youtube.com/watch?v=AG79FkN7EPk
Det kanske faktiskt också är så att det visar sig nu att det är en stor fördel att inte bara sitta på den mest utvecklade sensortekniken för ändamålet om man också ska kunna lösa alla de praktiska problemen med värmekontrollen som verkar vara det som skiljer agnarna från vetet. Det kanske faktiskt är så att man måste skapa dedikerade lösningar för stillbilds- och videokameror och att "one size fits all sensorer " inte funkar fullt ut när de riktigt extrema videorelaterade 4K-kraven måste mötas. Ska bli intressant att se vad av allt detta som kommer leta sig i i exv. A7 IV när den nu kommer. AF har ju exv. fått ytterligare ett lyft uppenbarligen.
Verkligen! Som sagt jag är inte intresserad av denna kamera för egen del eftersom jag i princip aldrig filmar men jag såg fram emot den för att se vad Sony har filat på så länge.
Tycker Sony varit oroväckande väldigt tysta det senaste året så var kul att se att det inte somnat helt. Med ny processor och stöd för snabba CF-express-kort så känns det som de har en utmärkt grund för kommande modeller.
Tycker också att det är ett riktigt bra betyg för deras ingenjörer att de lyckas få så bra kontroll på värmeutvecklingen i ett sådant kompakt kamerahus.
Säljer inte Sony Semiconductor Solutions sensorteknik till den som vill köpa?
Sony har tidigare gått ut och sagt att de precis som Fuji och Nikon har "företagsspecifika sensorer". Nikon och Fuji äger sin design på samma sätt som Sony äger sin. Det är faktiskt länge sedan Sony släppte en Sony FF-sensor till någon annan. Det var den 36 MP sensor som först kom i D850E och senare i Sonys A7r.
Den stackade BSI-sensor som nu funnits i A9 i 3 år har ingen annan än Sony fått tillgång till. Vad jag vet så har väl inte ens den gamla 42 MP-sensorn spridits. 61 MP-sensorn i A7r IV finns bara i denna och inte ens den gamla lågljusoptimerade A7s-sensorn har sålts till andra trots att den funnits i fem hela år ute på marknaden. Men det kan ju vara så också att absolut ingen annan var intresserade av att köpa dem.
Att det har sålts en massa 24 MP APS-C-sensorer verkar vara en lite annan sak. APS-C-sensorerna har det inte skett någon vidare utveckling kring sedan ca 4 år då A6300 fick den första generationen av dessa. Den marknaden har Sony skött med vänster hand så länge att Fuji tröttnade och designade något eget.
Jag tycker själv att det här kan verka lite konstigt men Sony har ju faktiskt också gjort ganska lösmynta och rätt korkade uttalanden kring detta tidigare, som ur ett marknadsperspektiv knappast framstår som särskilt övertänkta.
Så det ligger kanske trots allt en del i den rätt korkat lösmynte chefen för Sony Imagings tidigare mycket omdiskuterade uttalande då han öppet talade om tre typer av sensorer marknadsmässigt där han explicit talade om "Sony-specifika sensorer" som av rena marknadsmässiga skäl inte såldes till andra än Sony Imaging.
Sådana sensorer menade han då kunde komma att graderas om över tid och det skulle ha varit kategori två. Den tredje kategorin skulle vara sensorer som exv. APS-C -sensorerna som Sony uppenbarligen såg som mindre strategiska och som man sålde till den som ville köpa. Det skedde under ett antal år inte särskilt mycket med dessa sensorer annat än de sades ha "kopparledningar", vilket alltså kom redan i A6300 för så där fyra år sedan.
Jag tycker det skulle varit märkligt att Nikon som trots allt varit Sony-kund inte skulle haft något intresse av någon enda högupplöst Sony-sensor sedan 36 MP-sensorerna i D850 som Nikon fick tillgång till över ett år innan Sony själva använde dem i A7r.
Om nu den stackade A9-sensorn skulle vara så avskräckande dyr p.g.a. höga utvecklingsostnader och förhållandevis korta serier i en mycket specialiserad tillämpning såsom A9, så borde väl Sony haft ett särskilt gott skäl att sälja den vidare för att täcka kostnaderna för R&D.
Den än idag unika A9-sensorn hade nog inte Sony behövt rea ut men visst kan det vara så att Nikon inte haft råd att köpa den men ett väldigt högt pris kan ju vara ett bra sätt att se till att ingen köper om man faktiskt inte alls vill sälja. Man slipper vidare att få en konflikt över ett uttalat nekande.
Att ingen skulle velat ha den känns idag väldigt osannolikt. Hela den stora AP-affären vilar ju i grunden på denna sensor och A9. Det är ju just den som kommer vara den helt dominerande kameran i händerna på AP-fotograferna. AP ville gå spegellöst och varken Canon eller Nikon hade eller har något liknande att erbjuda än idag. Det var därför de förlorade fotovärldens kanske största upphandling de senaste åren med oöverblickbara konsekvenser för framtiden.
Nu stod det plötsligt helt klart att varken Nikon eller Canon längre automatiskt kunde utgå från att de skulle fortsätta att dela upp promarknadenn mellan sig. Är det någon som på allvar tror att Nikon inte skulle ha velat kunna erbjuda en kamera då med den sensorn ?
Sanningen är ju att Nikon inte hade någon annan än denna gamla högupplösande 36 MP-sensor i D800 och D810 väldigt länge. Ett skäl kan visst ha varit att Sonys nya sensorer inte var gjorda för DSLR-er när hybrid-AF blev normen med fokuspunkter på huvudsensorn istället för på en dedikerad parallell mindre fokussensor.
När Nikon så till slut går in spegellöst med Z7 och Z6 så kunde man ju trott att de skulle ta exv. Sonys 42 och 24 MP -sensorer men vad jag kunnat se så skedde ju inte det heller. Istället kom en sensor med samma geometri som den i D850 och en sensor i Z6 som inte heller hade samma geometri som Sonys 24:or. Är inte det konstigt om nu Sony skulle sälja smör och bröd -sensorer till en kund som Nikon.
Det här har jag tagit reda på genom att studera specarna för kamerorna från Sony och Nikon men jag har aldrig sett att exv. Fotosidan tagit upp detta vid sina samtal genom åren med Sony och Nikon. Mina funderingar vilar på empiri när det gäller geometrin - det är bara att läsa, på Sonys högsta chefers uttalanden för bl.a. dPreview samt på egna iakttagelser över vad som faktiskt skett på kameramarknaden.
Fem år ungefär. Sen var den väl överspelad som alternativ eftersom Nikon valde en sensor med ännu fler pixlar till D850.
Men men, med tanke på priserna på dom här kamerorna nuförtiden så behöver jag ändå inte oroa mig för den nya skärmen ;)
Själv uppskattar jag att skärmen kan vridas så att jag ser mig själv när jag gör "ståuppor" och vinklas för fotografering av stående bilder i udda vinklar.
– En fullt vridbar pekskärm
– En mycket högupplöst elektronisk sökare med 9,44 miljoner bildpunkter
– Ett nytt menysystem som är anpassat för pekskärm
– Separat inställningar av slutartid, bländare, ISO mm för video och stillbild som man kan växla mellan
– 8 gånger kraftigare processor än i A7R IV
– CFexpress typ A-kort i facken för SD UHS-II-kort
Om man ändra sig och väljer s III:or istället så faller ju minneskortsamnyttjandet om man inte väljer att ligga kvar på SD (vilket man ju kan rent teoretiskt). Vilka mode kommer kräva de nya korten?? ... eller går det bra med SD också till allt kameran kan prestera?
EOS R5 och R6 får en del smisk, innan de har nått ut till konsumenterna.
(Som om varmluftsdebatten inte vore igång redan)
Priset är så pass högt för en så pass specialiserad kamera att den nog inte kommer finna en massmarknad direkt. Verkar mest vara en kamera för videoproffsen.
Så långt jag har förstått saken rätt, så har Sony använt detta för att skapa en lösning som gör att det faktiskt inte behövs en adapter.
Istället så verkar de ha löst det hela med att låta de smalare SD-korten nå längre ner i kortplatsen, än CF-express korten. Med hjälp av skillnaden i storlek.
Kombinerat med att man vänder korten åt olika håll i kortplatserna.
Beroende på typ av kort.
För den "tekniknördige" så är det ju också helt klart så att Sony piskat upp hastigheten på minnesbussen internt i kameran, rejält.
Något som definitivt kommer att följa med i andra framtida kameror.
Och som kommer att minska tiden för att tömma bufferten rejält.
Speciellt när man använder de snabbare CFexpress korten.
Dessutom så kommer det att snabba upp överföringen av bilder direkt från kameran via Wifi eller Ethernet.
(A7sIII har stöd för Ethernet via USB-C porten med en standard USB-C Ethernet adapter).
Jag tycker också det är lite synd om Canon som fått allt fokus på ett användningsområde av sina nya kameror som rimligen inte ens är deras huvudsakliga användningsområde. Canons nya kameror är ju inga dedikerade filmkameror såsom A7s III är, utan de är ju också väldigt fina och kapabla stillbildskameror. Det är ju synd att det nästan helt kommit bort i allt snack om överhettningsproblemen även om överhettningen tydligen även gäller stillbildsanvändningen märkligt nog.
Just denna är videoanpassad så varför ens klaga över stillbildsfotograferingen?
Oavsett vad de stoppar in så finns det alltid nåt som skiljer dom åt.
A7SIII fick inget annorlunda hus, den chansen tog man inte denna gång, det har varit tal om möjligheten med plats om ett ännu större batteri bland annat. Bra med touch skärmen och snabbare respons, förvånad att man inte passade på att ge skärmen högre upplösning, R5/6 har nästan det dubbla, bra när det blir mera menyhantering med skärmen och solen skiner starkt, man överraskar med EVF:n hade varit mera logiskt att följa upp med skärmen också.
3499x8,75 ger ca 30,600 SEK.
Lägg på vår moms på 25% så landar vi på 38.000 SEK.
Ca 8000 kr dyrare här.
Om nu kronan stärks ordentligt på kort sikt så kanske priserna kommer justeras nedåt tills Sony börjar skeppa sina kameror om någon månad.
De kan ju inte gärna göra som oljebolagen brukar och hävda att de köpt sin olja när priserna stod högre.
Det som förvånar mig är att de flesta förringar dess stillbildsegenskaper.
De som bemödat sig att faktiskt testa, talar om en enastående stillbildssmälla.
Efter att ha plöjt en hel rad videor om den nya kameran, där alla är lyriska, så hanmande jag hos Hugh Brownstone (Three blind men and an Elephant.)
Liksom de andra hyllar han den nya kameran, men sedan övergår han till att jämföra den med den Lumix GH5a som teamet använder idag.
Hans slutsats är att för det arbete som de gör så kanske de inte vinner så mycket på att byta upp sig. GH5 är tillräckligt bra på avgörande punkter och bättre på en del, som IBIS och kostnad.
Hugh Brownstones blogg är värd att läsa då den ger ett annat perspektiv på nya prylar än det som annars är förhärskande.
Hen fick i alla fall mig att behärska det köpbegär som så ofta bubblar fram.
https://www.youtube.com/watch?v=nELFf2bdZkc
Haha, det är den absolut märkligaste och mest felaktiga beskrivningen av en log-kurva jag hört. Rätta genast :)
Detsamma gäller tallylight-informationen i huvudtexten, A7sIII har INTE tallylight, till skillnad från X-T3/X-T4
Enligt Sonys förhandspresentation ska kameran ja Tally Light, men jag får dubbelkolla det.
Den extra sensorn på framsidan är något för vitbalansen vill jag minnas att jag hört.