Utställning
Två etablerade svenska konstfotografer har fått sina utställningsplaner krossade av Fotografiska långt efter att fotograferna satt igång med att producera sina stora utställningar.
Fotograferna Ewa Stackelberg och Micke Berg menar att de blivit lovade att få ställa ut på Fotografiska av den dåvarande curatorn/utställningsansvarige Michelle Marie Roy och en av Fotografiskas grundare, Jan Broman.
Till SVT:s Kulturnyheterna säger Ewa Stackelberg att planerna var långt framskridna och hon även har ett mejl från curatorn som bekräftar att utställningen är inbokad till december 2013.
I våras bytte Fotografiska utställningsansvarig. Min-Jung Jonsson tog över och meddelade Ewa att utställningen var stoppad. Samma besked fick Micke Berg.
– Jag hade gått hem och gjort en jäkla massa bilder, jag drog fram ungefär 300 printar. Men efter ett år blev jag uppringd av en kvinna jag aldrig hade träffat, som plötsligt sade att det inte fanns plats 2013. Inte 2014 heller. Och inte 2015 heller. Då blev man lite småsur, säger han till SVT.
Även Ewa Stackelberg hade börjat producera nya bilder till utställningen som skulle fylla två rum med 30-40 bilder i stort format.
Min-Jung Jonsson säger till SVT att det inte fanns något avtal utan bara en diskussion.
– Vad fotografer upplever är en sak, vad som är påskrivet i avtal är en annan sak, säger hon.
Efter att ha protesterat blev Ewa Stackelberg erbjuden att ställa ut två bilder under två dagar. Ewa tolkade det som ett rent hämndavtal.
Tillägg 1: Efter att den här artikeln publicerats har vi haft kontakt med fotografen Jessica Silversaga som blivit lovad att ställa ut, och som sedan fått nej efter bytet av utställningsansvarig. Fotografen blev erbjuden att få ställa ut några bilder i caféet istället.
Tillägg 2: Fotografiskas förre curator Michelle Marie Roy har skickat följande uttalande till oss: "Jag är djupt besviken över vilken riktning som Fotografiska har valt att ta. Som konstnär och curator, förstår jag vikten av att hedra alla slags kontrakt, verbala och skriftliga, men ännu viktigare är att behandla fotograferna med värdighet och respekt. Min tid på Fotografiska präglades av kamp, en kamp för att navigera mellan näringsliv och konstvärden. Till Ewa och de andra fotografer, vill jag framföra mitt fulla stöd.
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
"Jag kan inte se att det fanns en överenskommelse...."
"Muntliga avtal brukar vi inte se som ett avtal..."
I en domstol skulle man göra slarvsylta av den som kom med sådant. Vad ena parten "ser" är väl ointressant när andra parten (och lagstiftaren) ser det helt annorlunda.
Man undrar om hon kommer från Instagrams juridiska avdelning.....;-)
Någon "Fotografiska-hatare" är åtminstone inte jag (jag är iaf medlem i vänföreningen), och har sannerligen inte väntat på (eller väntat mig) något sådant här från dem!
Och inpasset om Abba är rent trams; jag ser ingen som helst logik i att dra in det här.
Tycker också precis som Fredrik skriver, att det svårt för oss utomstående att veta vad som egentligen försigått. Jag tycker inte heller att Micke och Ewa tjänar något på att gråta ut i pressen. Det känns ovärdigt.
Hade det muntliga överenskommelsen (om investering för att starta fotografiska) inte funnits så hade det inte blivit så mycket av saken antar jag. Det var tråkigt att per själv inte kliver fram och berättar om sina erfarenheter.
H-strömer är en av de övriga (7?) investerarna. På tal om investerare så tycker jag att det är tråkigt, att en annan investerare varit inblandad i Lundin Petrolium-affären nere i Sudan där brott mot mänskliga rättigheter skett, mord och brända byar.
Nä, dåligt... riktigt dåligt.
Ett mail som bekräftar utställningen är att jämställa med ett avtal (förutsatt att den verkligen bekräftar). I sverige finns inget formkrav för avtal av detta slag.
Fotografiska har nu valt att frånträda det avtalet och bör rimligtvis stå för i vart fall kostnaden för det material och nog även tiden som har lagts ner på att producera utställningen.
http://www.dn.se/kultur-noje/pa-jakt-efter-den-ikoniska-bilden
http://mickebergphoto3.blogspot.se/
För egen de har jag ingen erfarenhet av hur man brukar hantera avtal kring utställningar men när det gäller de avtal jag har erfarenhet av så skulle man aldrig under några omständigheter arbeta utan skriftliga avtal annat under en väldigt kort period och då ifall man är i tidsnöd och måste igång medans avtalstexten finputsats. I vissa fall sätter man då istället skriftligen upp en ram för hur mycket arbete som får läggas ner i väntan på det slutliga avtalet
Det finns ju två intressenter i detta. Givetvis leverantören / fotografen men även i högsta grad Fotografiska som dels är beroende av att få bra utställningar levererade så att publiken kommer men även att ha ett varumärke som är attraktivt för sponsorer.
I min värld gäller avtal och projektplan och det verkar kanske som det skulle vara bra här också. Sätter jag mig i Fotografiskas sits så skulle jag inte känna mig trygg utan att ha en avstämning i månaden för att kolla läget med de fotografer som åtagit sig att ställa ut.
Även om det "står fotografer i kö" för att ställa ut så vill ingen sponsor bli förknippad med ett varumärke som inte upplevs som entydigt positivt av målgruppen.
Tittade innan jag läste om detta på Fotografiskas webb och noterade förvånat att det saknades info om kommande utställningar. Planen på förnyat årskort får nog vänta tills jag ser att det finns något att se även framöver.
Jag är allmänt mycket positiv till Fotografiska och det sätt man valt att försöka kombinera konstnärliga och kommersiella mål. Att kombinera utställningar med bra mat, dryck och andra evenemang tycker jag är väldigt lyckat.
Men - ett Fotografiska utan bra relation till fotograferna riskerar nog att ersättas av ett ABBA museum, kontor eller bara ytterligare en krog fortare än man tror...