Fyra år till
Det är länge sedan mitt senaste inlägg. Det blir så lite tid vid datorn nu på sommaren när det mesta av den lediga tiden spenderas utomhus. Men här kommer i alla fall ett par iPhonebilder .
I går var det igen den nervösa dagen då veteranen skulle till besiktning. Den är museibesiktigad och behöver visas upp bara varannat år, men det är alltid lite småpirrigt..
Besiktningsmannen var på gott humör och hittade inte på nåt annat än att handbromsen borde spännas lite och det skall väl gå att åtgärda. Efter en provrunda konstaterade han att "nu får du köra fyra år igen". Trafiklagen här i Finland uppdaterades en hel del i fjol och bl.a museifordonens besiktningsintervall förlängdes från två till fyra år, vilket jag hade missat. Men man tackar och tar emot, nu går det att sova lungt fyra år igen!
Hoppeligen blir det många mil tillsammans i sommar. Nordiska typ 2 klubbens bussfest ordnas på Öland i sommar och det skulle var kul att delta. Men p.g.a rådande coronasituation blir det väl nog att stanna i hemknutarna ännu den här sommaren.
Den är "bruksrenoverad", det finns nog lite små skavanker men den är ju tänkt att köra med och inte att stå i en vitrin.
Lugna kilometrar blir det säkert. 80 km/h är lagom, går man över det känns det som om man pinar gamlingen. Dessutom behövs det medvind och hemlängtan för att komma upp i sådana svindlande hastigheter...
Tommy S.
Kul val av veteran. Just den här modellen var ju praktisk till tusen men saknade status på den tiden. En Folkabuss Caravelle med extra mycket fönster, ja, en vanlig Folka blank i lacken, ja, men åtminstone jag bedömde att den här modellen saknade status. Vilket gjorde mig intresserad!
No jo han var nog inne på att sådana här inte kommer in varje vecka mera...
Praktisk var den när det begav sig plats för sex personer + flak. Men bruksbilar kördes vanligen helt slut på 70-talet (den här är årsmodell 1970). Det var rätt svårt att hitta en skaplig Doppelkabine, endera hade stått 20 år under bar himmel eller så var de överrenoverade med skyhögt pris. Den är var sprayad mattsvart och det mesta av inredningen var trasig när jag köpte den.
Jag hade en bruksbubbla som första bil och en museibesikigad -64 en gång, den byttes dock till pengar när det blev aktuellt med husbygge. Men VWäxeln blev liksom på så jag skaffade den här. Den är riktigt trevlig och frambringar leenden och tummen upp hos folk som ser den i trafiken.
Tommy S.
Din bil skulle också bli hälsad med ett leende och en tummen upp här i DK.
Här i DK kan du få din bil omregistrerad som veteranbil när den är 40 år gammal. Du får då bara använda den för veterankörning och inte som en vardagsbil. Du kan åka på nöjesresor, på semester och till veteranmöten. Samtidigt behöver bilen bara åtta års inspektion / godkännande, reducerad årlig viktavgift och billig försäkring. Den billiga försäkringen är villkorad av att du bara kör från 15 mars till 30 november.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
I Finland räcker det att fordonet är 30 år gammalt för att kunna registreras som museifordon. Man kan välja mellan en billig försäkring som tillåter att man har bilen i bruk 30 dagar i året eller normal försäkring och då får man köra hur mycket som helst, även använda som t.ex taxi. Jag kör enligt första alternativet och har ännu aldrig kommit upp till 30 dagar. Dessutom är det helt enligt samvete, man behöver inte föra nån dagbok eller anmäla på förhand på nåt sätt.
Tommy