Rggus Reflections "Malmö med omgivning"
Malmö Raceway en raksträcka med fart
Även juniorerna kör på strippen. Det går under många benämningar, och klasserna är ännu fler. Allt från juniorklasser till top fuel dragsters med tio tusentals hästkrafter. Och alla klasser är gemensamma alltså inte olika klasser för man/dam.
Malmö Raceway har genom åren samarbetat med flera team, i flera klasser, top fuel, dragbike mfl. En av de tuffare utmaningarna för material, en massiv urladdning av energi under en väldigt kort tid, ställer enorma krav på alla ingående komponenter, allt från minsta skruv till föraren själv.
Även om det är en mans dominerande sport så har tjejerna lyckats bra under lång tid. Top Fuel är Dragracingens kungaklass. Men just nu regerar drottningarna i sportens tungviktsklass. Alla de tre stora mästerskapen i världen har tjejer regerande mästare. Top Fuel är den mest extrema av alla klasser. 10000 hästkrafter, nitrometan och farter över 500 km/timmen. När du tar på dig hjälmen handlar det inte om du är man eller kvinna det handlar om att fokusera. Veronica Olderin, 32, är uppvuxen kring båtar, bilar och motorcyklar. Hennes stora intresse för motorsport har kommit från hennes pappa. Under större delen av sitt liv har Veronica kört båt och 2015 blev hon tillsammans med sin partner världsmästare i offshore racing. Men gick över till Dragracing på grund av rygg skador. Veronica tävlar nu ute på Europa banorna i klassen Top Fuel Doorslammer. Detta är från säsongen 2007 Malmö Raceway ///// Robert Rggus G
Flytta ut på gatan
Tre glada gubbar från Möllevångs festivalen/Malmö 2010, sista festivalen. Det var en trevlig festival där utvalda gator runt om på Möllevången en bostadsdel mitt i Malmö stängdes av, över en helg. Folk flyttade bokstavligen ut sitt hem på gatorna. Lite blandad festival med musik, loppis, food. Och så Iphone Yoga, provade aldrig det, hade ingen Iphone. En trevlig festival att gå runt och fotografera i. Men tyvärr så upphörde den. Tror den fanns i fem år. Det var synd, ett trevligt inslag i Malmö ///// Robert Rggus G
Malmö Raceway en raksträcka med fart
Förutom motorvrålen som kräver sina hörselskydd så är det gummiröken som är den dominerande faktorn från däcken när dom gjort en burnout för att få bättre fäste med däcken, när dom står på startlinjen. Röken lägger sig som en dimma över banan och publiken, motorvrål och gummirök, när man kommer hem har man gummiprickar överallt, även på kameran, härligt värre.
Teamen står i kö och väntar på sin tur att komma fram till Start Line.
Ursprunget till utbrändhet (burnouts) kan spåras till Dragracing , där de har ett praktiskt syfte: dragracing slicks (slickat däck) fungerar bättre vid högre temperaturer, och en utbrändhet är det snabbaste sättet att höja däcktemperaturen omedelbart före ett lopp. De rengör också däcket från skräp och lägger ett lager gummi vid startlinjen för bättre dragkraft. Dragbanor använder ibland en speciellt reserverad våtyta som kallas "vattenlådan", eftersom vatten hälls ut på ett visst område för att minska friktionen för att initiera utbrändheten. Detta kallades en gång för en "blekningsbox" när blekmedel användes istället för vatten; detta började 1969, året då den första utbrändheten skedde i NHRA, vid i Riverside, Kalifornien. Don Garlits var den första att göra utbrändhet över startlinjen, vilket nu är vanlig praxis, i tävlings utförandet. Burnouts blev så småningom en seriös form av tävling och underhållning i sig, med prispengar. Och det bestämdes av NHRA att använda vatten istället för brandfarliga ämnen ////// Robert Rggus G
Ombyggd till Lowrider-Buick årsmodell okänd
En dag med regn
Det var en heldags regn igår här nere i Malmö trakten och på andra håll i landet. Och en del översvämningar. Här nere har det inte regnat speciellt mycket under sommaren, en och annan skur . Så det behövdes regn. Våra dagvatten kanaler och dammar här i Augustenborg / Malmö ser till så det inte blir översvämning. Lite känning av hösten fick man igår. Men efter en lång och varm sommar så är det skönt med lite svalare väder ///// Robert Rggus G