Rggus Reflections är en fotoblogg om stadsmiljön och allt det innebär. Jag är en gatufotograf som gillar att vara aktiv och dokumentera de urbana gatorna med allt som det innebär i stadsmiljön och omgivning.

Malmö Raceway en raksträcka med fart

Förutom motorvrålen som kräver sina hörselskydd så är det gummiröken som är den dominerande faktorn från däcken när dom gjort en burnout för att få bättre fäste med däcken, när dom står på startlinjen. Röken lägger sig som en dimma över banan och publiken, motorvrål och gummirök, när man kommer hem har man gummiprickar överallt, även på kameran, härligt värre.

Teamen står i kö och väntar på sin tur att komma fram till Start Line.

Ursprunget till utbrändhet (burnouts) kan spåras till Dragracing , där de har ett praktiskt syfte: dragracing slicks (slickat däck) fungerar bättre vid högre temperaturer, och en utbrändhet är det snabbaste sättet att höja däcktemperaturen omedelbart före ett lopp. De rengör också däcket från skräp och lägger ett lager gummi vid startlinjen för bättre dragkraft. Dragbanor använder ibland en speciellt reserverad våtyta som kallas "vattenlådan", eftersom vatten hälls ut på ett visst område för att minska friktionen för att initiera utbrändheten. Detta kallades en gång för en "blekningsbox" när blekmedel användes istället för vatten; detta började 1969, året då den första utbrändheten skedde i NHRA, vid i Riverside, Kalifornien. Don Garlits  var den första att göra utbrändhet över startlinjen, vilket nu är vanlig praxis, i tävlings utförandet. Burnouts blev så småningom en seriös form av tävling och underhållning i sig, med prispengar. Och det bestämdes av NHRA att använda vatten istället för brandfarliga ämnen ////// Robert Rggus G

Ombyggd till Lowrider-Buick årsmodell okänd

Inlagt 2021-08-19 06:36 | Läst 483 ggr. | Permalink