Rggus Reflections är en fotoblogg om stadsmiljön och allt det innebär. Jag är en gatufotograf som gillar att vara aktiv och dokumentera de urbana gatorna med allt som det innebär i stadsmiljön och omgivning.

U3 en uppdatering

U3 en gammal Svensk ubåt som sjösattes 1941 och sedan 1969 står den nu på land på Tekniska Museet i Malmö. Vi kanske ska upprusta den igen och släppa ut den i Östersjön och skrämma Ryssarna.

U3 sjösattes 1942-06-11 och tillhör den serie om nio kustubåtar som under andra världskriget tillfördes den svenska marinen som en välbehövlig förstärkning av vårt sjöförsvar. Projekteringen och konstruktionen gjordes av Kungliga Marinförvaltningen och byggandet av ubåtarna fördelades mellan varven i Karlskrona och Kockums i Malmö. Konstruktionen är sålunda helt svensk och nytt var att dessa kom att bli de första ubåtarna med helsvetsat tryckskrov.Den tekniska utvecklingen inom ubåtsvapnet var under efterkrigstiden snabb och i slutet av 1960-talet var endast U3 kvar i någorlunda originalskick.Med anledning av detta väcktes frågan om att bevara U3 som den sista resten av ubåtar från andra världskriget. Efter ett positivt beslut från Kunglig Majt och Marinförvaltningen kunde ett nära nog två års ombyggnadsarbete starta på Kockums.

Den 28 maj 1969 invigdes ubåten U3 officiellt som museibåt på Malmö Museer. Sedan dess har hon haft nyfikna besökare från när och fjärran som känt på och lärt sig mer om livet i kojen under ytan. Ubåten U3 är det av Malmö Museers föremål som besökarna tycker mest om. Vi är glada att ha kunnat visa henne på museet i hela 50 år, och under sakkunnig ledning av ubåtsbesättningen, säger Katarina Carlsson, chef Malmö Museer. Sedan år 2000 har veteranbesättningen som ingår i Ubåtsklubben U3 i Malmö, två dagar i veckan året runt, guidat museibesökarna i U3 och berättat om livet ombord och hur man körde båten.

 Ubåten U3 är unik genom att ha en veteranbesättning som har tjänstgjort ombord på olika ubåtar och som kan berätta för besökarna om hur ubåtslivet faktiskt var, säger Göran Korch, ordförande i Ubåtsklubben. Det var ett mycket komplicerat arbete att föra U3 till museet. För att kunna klara av att transportera den 367 ton tunga ubåten från Kockums varv var man först tvungen att dela fartyget i tre delar. När delarna väl var på sin plats på en specialbyggd stapelbädd, svetsades det åter ihop. Till sist återställdes hon i sitt ursprungliga skick inombords ///// Robert Rggus G

Inlagt 2022-03-23 13:54 | Läst 894 ggr. | Permalink
Stod i tidningen idag att ubåtarna skulle upprustas, vet inte om det gällde denna också
Svar från Rggus Reflection 2022-03-23 15:39
Den blev upprustad senast 1969 då den fick en specialbyggd stapelbädd att ligga på, den har en veteranbesättning som sköter om den / Hälsning Robert
Den ser fin ut - så tanken är inte så orimlig som den i det förstone verkar. Gamla vapen biter nämligen på precis samma sätt som när dom var nya. Om jag exempelvis skjuter någon med ett armborst från medeltiden, ja då kommer vederbörande att vara lika död som han hade varit på medeltiden.

Vid den tyska invasionen av Norge den 9 april 1940, så glömde befälhavaren på den hypermoderna tunga kryssaren Blücher bort detta. Han styrde nonchalant förbi ett par norska strandbatterier som var bestyckade med grova Kruppkanoner från 1890-talet. Norrmännen gav verkanseld, och sänkte Blücher.

Efter krigsrätten hade Blüchers befälhavare resten av sin livstid på sig att fundera på det här med gamla urmodiga vapen... :-)
Svar från Rggus Reflection 2022-03-23 17:12
Gammal är äldsta, som det heter / Hälsning Robert
Mycket intressant och fina bilder! Detta har jag missat. Brukar vara i Malmö på jobb ibland. Får kolla in detta nästa gång.

MvH
Johnny
När man besökt ubåten Neptun på museet i Karlskrona slår det mig att denna ubåt har otroligt små propellrar. Intressant fotoreportage du gjort.

/Tobias
Svar från Rggus Reflection 2022-03-25 10:00
Kan bero på storleken: Neptun 1050 ton i u läge, U3 367 ton i u läge / Hälsning Robert