Kungsfiskaren i Jordbodalen del I

Del 1 av kungsfiskaren i Jordbodalen den 14 februari visar en flygsträcka på 3 sekunder där jag tog 90 bilder. Jag hade funktionen pre burst capture aktiverad, men då jag missade starten i denna serie så hade jag inte direkt någon nytta av den funktionen just här (denna funktion visas mer i de kommande delarna). Detta blev mer en gammaldags hederlig följa fågel serie, känns som jag hade en hel del tur samt att kameran på något sätt behöll fokus på kungsfiskaren (jag hade wide_L med djur/fågel aktiverad och det var nog tur att det var ett såpass stort område). Det kändes som man hade noll koll utan bara försökte svepa med så länge det gick. I starten tog det 13 bilder i serien innan jag hade hittat nedslagsplatsen i dammen, låter kanske mycket men då 15 bilder är 0,5s så är det ändå inte så farligt, resterande 77 bilder är från nedslaget tills den flyger upp mot grenen. Jag har inte med alla bilder i serien här 😁 utan det är flest där den kommer upp ur vattnet och ganska många när den gör flygningen över dammen men jag har tagit bort en hel del bilder på slutet när den började komma ganska långt bort. De sista bilderna där den njuter av sin välförtjänta fisk är från en ny serie med längre slutartid och jag har också förflyttat mig för att komma närmare, då flygningen var från där jag stod och en 15-20m bort. Flygserien är med 1/4000 och 30 bilder per sekund. 


Här sitter den och förbereder sig 

Jag missade pre burst här (kanske för att funktionen stängs av efter 90s på Z6iii) samt att kameran missade fokus, så vi är båda lite skyldiga 

Jag hittade inte rätt och det blev inte fokus förrän det gått 14 bilder, men det var då den kom upp så det var ju inte så illa. Nu behöver jag bara få själva nedslaget också, fast just nu är ju dammen frusen 🙁

Nu blir det en del bilder….

Här kan man se att den ändrar lite färg när den kommer in i solen, om man jämför med bilden nedanför 


Den satte sig på denna gren och höll på att på att suga på denna fisk i 30s innan den slank ner. Ingen fast food här inte, men transporten var snabb 


Lägg märke till färgen på huvudet här på denna bild jämfört med den första bilden som är mer klarblå, ljuset gör att det blir olika nyanser 

Inlagt 2025-02-18 06:01 | Läst 225 ggr. | Permalink
Fräckast blir det från bild sju ungefär när den flyger med fisken i näbben.
Själva plumset är mest en massa vatten i vägen..
HaD/Gunte..
Svar från pdahlen 2025-02-18 11:27
Tackar, tycker ändå det är fräckt när den går igenom vattnet, ville ha med så många bilder i serien som möjligt för att se sekvensen
Kul! Det blir väldigt många likadana bilder så är det ju, noterar att 'stänkbilderna' gärna kunde vara lite mörkare, de ljusa dropparna blir helt urfrätta.. Hellre att allt görs lite mörkare än att dropparna blir alltför ljusa, tror jag! Säger jag efter att ha haft samma 'problem' med de 'bråkande' Mandarinänderna för ett par bloggar sen, men då råkade jag ha +0,7 i exponeringskompensation när jag egentligen borde ha haft -0,3 i exponeringskompensation.. Hade hellre haft lite för mörka fåglar, med lite mörkare stänk.. Ser på min skärm att bilderna 2 (uppenbart..), 3, 7, 8, 10 inte har helt 'rätt' skärpa här. Trevlig fågel att sikta på, undrar var den tar vägen när dammen fryser till..? För mig kommer det att vara sällsynt att ens ta serier med C15 som inställning, det blir för mycket likadana bilder! Du går mellan ytterligheterna 1/4000 sek. och många timmar i exponering.. Jag använder sällan kortare slutartid än 1/2000 sek, och oftast 1/250 sek. eller 1/1600 sek. Det brukar alltid bli skarpt! Undantaget är när Tornseglarna svischar förbi i 100 km./tim. 2 meter utanför balkongräcket, då blir det gärna 1/3200 sek..
Hälsn!
Svar från pdahlen 2025-02-18 11:02
Tackar, du har helt rätt. Dropparna är något utfrätta redan i råfilen om man nu kan kalla JPG filen det. Nu gjorde jag om mina bilder där jag drog ner vitpunkt till -50 - -80 och istället ökade kontrasten något, fick då bevarat lite lyster fastän vitpunkten är minskad. Högdagar hade jag redan på min. Det är detta som jag inte gillar med JPG filerna det behöver vara nästan perfekt exponering från start, för det är väldigt lite man kan göra åt exponering vit och svart punkt samt skugga med JPG filen. Jag såg också att alla hade inte full skärpa, men jag vill ändå ha med hela serien i starten. De värsta har jag tagit genom Topaz sharpen, men jag har ännu inte kollat om det är de som du har flaggat.
ehrsa 2025-02-18 12:25
Tror man kan säga så här, att 'fota i JPG fostrar'.. Det är lite som med DIA film, man kan inte slarva på samma sätt som med RAW-filer.. Där kan man exponera lite hur som helst och ändå 'rädda' en lite slarvigt exponerad bild.. I slutändan blir ju ändå alla JPG bilder här på Fotosidan! Titta på Guntes bilder han jobbar bara med JPG, men är mycket noggrann och får oftast fram fantastiskt fina JPG bilder som slår de flesta andras RAW bilder.. Jag körde bara JPG från första digitalkameran år 2000 fram till 2014 när jag lärde mig RAW, men känslan för att JPG duger väldigt bra finns ändå kvar, men slarva inte vid exponeringen, jag 'kände' att mina Mandarinbilder nog blev för ljusa och borde ha stannat och ändrat exponeringen till -0,3/-0,7 istället, de bilderna kunde blivit bättre.. Men även detta ingick i testandet, och ibland hinner man inte ändra, allt går så fort.. Men tänk på att det är mycket lättare/bättre att 'ljusa upp' en lite för mörk JPG bild, än att 'mörka ner' en för ljus/överexponerad JPG bild, den blir lätt urfrätt.. Tänk att det är som på DIA tiden.. Själv tycker jag det är rätt skönt att inte behöva gå via RAW numera, det funkar tillräckligt bra och går snabbare att bara köra JPG direkt från kameran, och sedan lite beskärning och andra justeringar i mitt gamla PS7.. Och filerna blir ju betydligt mindre!
Hälsn!
Svar från pdahlen 2025-02-18 13:11
Jo så är det, har nog vant mig att man kan rädda exponeringen i efterhand. Tyvärr så har jag ju nu vänt skärmen inåt så jag kan inte enkelt se högdagarvarningen som jag brukar ha som visningsbild. Men man får vara lite mer uppmärksam hur man exponerar, det blir ju inte enklare då delar av dammen var i sol och andra delar i skugga. Men man lär väl sig 😊. Fokus är fortfarande ett problem men jag är helt säker på att jag måste ha ett ganska brett fokusområde för att täcka in flygningen och det fungerar inte när den sitter i en buske, men låsa fokus och sedan släppa den skulle kanske fungera. Ev. kan också 3D fungera om den får 3D vittring i starten och kan behålla den under flygningen, men är tveksam när det nu går så fort
ehrsa 2025-02-18 16:19
Jag har testat en del med olika sorts fokusområden, det finns ju en del nya varianter där med nya Z50II jämfört med äldre Z50, men har inte riktigt förstått varför jag skulle välja nått annat än det största fokusområdet, och det är bara då som man kan bläddra fram 'kontinuerlig 3D', då har jag alltid en mindre röd ruta som jag siktar mot nått och låser på det jag vill ha i fokus, då fastnar det jag vill ha skarpt, så länge som avtryckaren är delvis nedtryckt, släpper jag får jag börja om att sikta på nått, vilket händer rätt ofta.. Detta funkar väldigt bra, och hela fokusområdets alla 'fokussensorer' är engagerade med att hålla fokus på det jag valt! Hur är det när man valt ett mindre fokusområde? Tappas fokus så fort man kommer utanför det valda mindre fokusområdet, jag vet inte?

Det lite lugnare sättet (en känsla) för mig är att ha största fokusområdet, fågel som motivval, då finns ingenting i sökarens bild, där kameran ändå ofta fokuserar på en fågel om det finns nån i sökarens bild, och samtidigt har jag den programmerade 'Fn' knappen längst ut på objektivet som jag snabbt kan trycka in när jag behöver '3D' att fästa på något, (kanske en specifik fågel bland andra) då kommer den röds fokusrutan fram i mitten på sökarbilden som blir grön när jag fäst den på något, fågel eller annat.. Känns som det inte spelar så stor roll vilken av '3D' metoderna jag väljer.. Kontinuerlig 3D med en röd fokusruta hela tiden i sökaren, eller en helt ren sökarruta där den röda '3D' fokusrutan bara kommer fram när jag har 'Fn' knappen på objektivet intryckt, vet inte riktigt än, men det är rätt skönt med en helt ren sökarbild.. Jag får fortsätta känna vad som är bäst, ibland kanske 'möjligheterna' att välja blir för många..
Svar från pdahlen 2025-02-18 18:30
Hänger inte riktigt med här.

Jag har 3D spårning (heter 3D) som ger en liten ruta med aktiv motivsökning, denna gäller ju över hela ytan och det är denna som jag ganska ofta använder när jag kan peka ut objektet, men jag tror man måste peka ut motivet och det kan vara svårt med en pil som kungsfiskaren. Men använder den i tex grenverket.

Sedan har jag Autoområde AF (en helfyld fyrkant), denna generar typ 30 gröna rutor över skärmen som svärmar runt som bålgetingar, känslan är att man har noll koll vad kameran håller på med.

Vet inte riktigt vilken du menar är kontinuerlig 3D, men det är kanske 3D? Men den känns inte idiotsäker för man behöver låsa 3D rutan på objektet och det hinner man inte

Jag har valt wide_S wide_L eller de c1 och c2 som man kan designa själv, dessa fungerar bra om kameran kan förstå vad som är motivet, men då den ganska ofta iaf när det är röriga bakgrunder så har den svårt att peka ut fågel, eller tex svanar ute på havet på en 200m håll, då fungerar inte djurdetektorn och då hamnar fokus framför fågeln då det är närmast objekt, typ gren eller hav.

Jag har sett att om den hittar objektet, ögat, så kan även hålla kvar det lite utanför wide rutan.
Nu har jag tittat ordentligt på alla bilderna och det ser ju väldigt lovande ut. Jag tycker inte att de något för ljusa vattenstänket är så störande utom möjligen på bild 6, där det är väldigt mycket stänk. Men jag är medveten om problemet med att dropparna blir utbrända. En annan sak som jag märkt är att kamerans autofokus ibland växlar till dropparna i några bilder, för att sedan hitta tillbaka till ögon. Det verkar inte ha varit fallet i de bilder du har som inte är riktigt skarpa (7, 8, 9, 15 och 16). Möjligen kan man se skarpa droppar i bild 9 strax bakom fågeln. Jag tycker nog 10 är den absolut läckraste bilden men de är också fin när den flyger mot det mörka vattnet och det finns en antydan till spegling, 21 är speglingen riktigt fin. Ljuset blir helt klart varmare i solen och då blir ju det blå lite grönare. Med 30 b/s har du möjlighet att få flera bilder då den är i luften, innan den slår ner. kanske också en eller två då den är halvvägs i vattnet. Jag ser fram emot mer bilder på din fina kungsfiskare.
Hälsningar Lena
Svar från pdahlen 2025-02-18 18:47
Tackar. Tyvärr måste jag ju vara med själv också 😎. Den dök efter fisk 2-3 gånger och jag missade samtliga. Ett problem är att den dök väldigt högt upp, 2m upp och några meter ut så det är nog en 3m till nedslaget. Även den gången där den samlade upp 15 bilder innan jag börjar fotografera så hann den precis flyga ur bild och då har den runt 2m kvar till nedslaget i vattnet. Jag hinner inte riktigt med. Ska prova med att titta på skärmen, enbent stativ mm nästa gång. Det är nog en vanesak det är nog 2-3 år sedan jag lyckades fånga ett dyk förra gången.