Redigering i LR och i PSE

Det är delvis Jan’s ”fel” att denna blogg blev till :). Har redigerat allt i LR de senaste 6-7år, före dess var det PSE, men jag tog här tillfället i akt att försöka komma ihåg hur man gjorde i PSE. Kungsfiskaren var ett utmärkt exempel då fågeln är liten och bakgrunden stor samt att bakgrunden också var i skärpa pga det korta avståndet mellan fågeln och bakgrunden. Jag var inte heller nöjd med min redigering jag gjort i LR för jag tyckte den lyfte fram bakgrunden för mycket, syftet var i huvudsak att ta ner bakgrunden och lyfta fram pippin. 

Men jag börjar med lite lek, PSE har några guidade redigeringar för att få fram vissa effekter 

denna heter hastighet, som ger lite fartlinjer 

denna heter fart, som ger ”rörelseoskärpa” i bakgrunden 

denna har jag redigerat i PSE genom att markera pippin och sedan omvänt för att minska kontrast och göra bakgrunden mörkare, vilket dämpar ut bakgrunden, att jämföras med nedan. Tips från Jan

detta är bilden från LR, jag tycker här att det är för mycket kontrast och kraft i bakgrunden 

Nedan ytterligare ett prov med en annan bild

bilden ovan är redigerad i PSE med markera, omvänt och dragit ner kontrast och gjort bakgrunden mörkare


i bilden ovan har jag försökt göra något liknade i LR, har använt justeringspenseln och tagit ner kontrast och skärpa på bakgrunden och därefter lagt på skärpa och kontrast på pippin

bilden ovan var min första LR redigering som jag inte är helt nöjd med då bakgrunden dominerar för mycket

kom på att varför dämpa ner bakgrunden i LR med pensel, från en redan förstärkt bakgrund, därför skapade jag en preset som dödar bakgrunden genom att inte ha någon extra skärpa, kontrast, klarhet etc. Därefter har jag bara lagt skärpa och kontrast på pippin


Nedan samma sak med ytterligare en bild

min gamla justering i LR

här med en dämpad preset samt redigering med penseln på pippin

Jag lägger ut ytterligare en blogg där jag har använt en dämpad preset och därefter med penseln justerat fågeln med skärpa och kontrast

Inlagt 2020-02-10 09:37 | Läst 686 ggr. | Permalink
Ser ju bättre ut i det stora hela..sista är dock väldigt svår med den otroligt röriga färggranna bakgrunden..
Med vänlig hälsning/Gunte..
Svar från pdahlen 2020-02-10 16:14
Det var lärorikt om inte annat. Tidigare har jag nog tänkt att göra allt på en gång, här tänkte jag mer att först bara titta på bakgrunden och redigera den först och därefter justera objektet.
Imponerande, du kan mer än jag.. vissa av bilderna är verkligen förbättringar jämfört med originalen! Själv lägger jag aldrig in några 'effekter' i redigeringen, nöjer mig med att endast redigera 'ljus/mörkernivåer' på ljus och kontrast men även på olika färger som stör, eller behöver förbättras! Kul! Bra gjort! Det är som jag brukar säga, "en kamera ger bara ett 'förslag' på en bild, den riktiga bilden kommer till i redigeringen".. Utom om du fotar analogt och fotar med DIA-film, där kommer resultatet till direkt i kameran, och går inte att göra så mycket åt i efterhand..
Hälsn!
Svar från pdahlen 2020-02-10 16:31
Funderade på det för några dagar sedan om exponeringskompensation för film, för negativ så gjorde kanske labbet kompensation ev. också för dia, för idag så skruvar man ju +1,5 till -1,5 och det hade man ju ingen aning om på den analoga tiden. För dia kunde det faktiskt bli att jag var tvingad att snedklippa filmen för att horisonten inte hade blivit rak.

Nä effekter är inget som jag använder, utan det var bara en inledande lek. Men jag fick lärt mig en sak att särskilja bakgrund och objekt i denna typ av bild. Att först tex redigera bakgrunden så den blir bra och därefter gå in och finjustera objektet. Det går ju väldigt smidigt i ditt förslag om maskning och omvänt att se det som två separerade delar. Men jag såg också att det var möjligt att uppnå något liknade i LR att redigera bilden efter bakgrunden och därefter gå in med justeringspenseln och göra det sista med objektet. Vilken nivå, man lägger sig på beror ju på bilden, men i dessa bilder där bakgrunden nästan inte tillför något där la jag skärpan till 0 och brusreduceringen var ju någonstans 40-60 beroende på ISO så man tog ju ner bakgrunden ganska mycket, sedan höjde jag upp fågeln med justeringspenseln
ehrsa 2020-02-10 16:55
Helt rätt det du gör Peter! Jag gör egentligen aldrig det där 'extra' som du gör i Lightroom, men jag förstår att det fungerar där! Jag håller mig en hel del till vissa justeringar i Photoshop, jag kan den så bra när det gäller mycket av 'finliret'.. jag kan inte lika mycket i Lightroom.. och sista 'uppskärpningen' får jag alltid till lite bättre i PS.. allt går också snabbt för mig! Håller med, 'Select Inverse' är riktigt bra.. Det finns verkligen mycket att göra med en bild i RAW-format, bara man vet hur.. själv är jag lång ifrån fullärd på detta! 'Ämnet' är hur stort som helst.. Det gäller nog att ha en hyfsad skärm och bra glasögon dessutom..
Hälsn!

PS. Jag använde + & - i exponeringskompensation mycket när jag körde DIA, det fanns som ett extra vred på samma vred som ASA inställningen om jag minns rätt.. hade en Canon A1 på den tiden.. för DIA gjordes ingen kompensation i labben, den processen var likadan oavsett hur jag exponerade! Däremot 'negativ färgfilm' kompenserade de automatiska labben med sina papperskopior för! Minns faktiskt när min A1 var ny så testade jag olika exponeringar en hel del, tyvärr då med 'negativ film' vilket deras maskin kompenserade exponeringen för, så jag fick tillbaks en massa papperskopior som alla såg likadana ut vad gäller exponeringen, maskinen hade kompenserat för ljusa eller mörka bilder.. så jag lärde mig ingenting på dom olika exponeringarna som jag gjort.. :-/
Svar från pdahlen 2020-02-10 17:27
Jag hade Canon FTb som byttes mot en Canon A1 och därefter en Nikon 501 med AF.

Man har ju bättre kontroll på redigeringen i PS med maskningen, att måla med pensel i LR blir mer grovt. Jag har lite strul i kopplingen mellan LR och PSE, den gör först något försök att föra över bilden och efter en 30-60 sekunder kommer det upp ett felmeddelande att det inte går och så klickar man på ett OK och så kommer bilden över till PSE, det är ju mer tid i överföringen än vad jag lägger till hela redigeringen av en bild
ehrsa 2020-02-10 17:49
OK! Låter lite struligt.. När jag har gjort klar min RAW bild i Lightroom och då sparat ner den i sin största (i pixlar och kvalitet) så sparas den bilden ner i sin mapp på hårddisken, då kan jag stänga ner Lightroom och öppna upp PS och ta in den JPG bilden där. Det är också där som jag 'krymper' bilden till 1800 pixlar, och sedan gör slutjusteringarna, även då 'Select Inverse' om så skulle behövas.. och även finlir med färgmättnader och Luminans och slutligen lite extra uppskärpning när så behövs, vilket det ofta behövs.. sen sparar jag den nedkrympta och färdigredigerade bilden med samma namn/nummer som 'original JPG bilden' men med tillägget 'c' efter för att sära på original JPG bilden (som förblir orörd från Lightroom) och den helt färdigredigerade bilden.. det är då 'c' bilden som jag matar in på Fotosidan, men också den bilden som jag ev. mejlar någon annan, och den färdigredigerade 'c' bilden går också snabbt at ta in i PS framöver och krympa den ytterligare om så behövs, bara att ge den mindre bilden en annan bokstav på slutet så är det en helt ny version av originalbilden, dessutom färdigredigerad när 'c' versionen gjordes! Det är mycket man kan göra i bildhanteringen kan konstateras.. :-)
Hälsn!

Ps. kul att du också hade A1 ! Med sina digitala röda siffror i sökaren.. det var en bra kamera! Har kvar min.. men utan batteri.. Det var ett kvicksilver batteri, som inte finns längre.. har inte koll på om det finns moderna ersättare..
En intressant genomgång, tackar!
Svar från pdahlen 2020-02-10 17:27
Varsågod :)