Om allt det kreativa som fotograf och kreatör!

Ensamvargen som hittade sin flock

Första gången jag hörde någon nämna myten om ”den ensamma kreatören” var på Berghs School of Communication, första gången jag studerade där. Året var 2011, jag läste dåvarande Berghs Bachelor och hade själv, ensamt, krigat mig igenom snart 10 år av att bygga mig en karriär som fotograf och att driva företag. För mig själv skrattade jag åt det som sades, så klart fanns den ensamma kreatören som fixade allt – det var ju jag!

 

Det enda som jag egentligen har lejt bort i mitt företag är bokföring och bokslut. Vilket antagligen är smart, straffskalan för grovt skattebrott i Sverige är upp till 6 år. Allt annat har jag gjort själv. Jagat kunder, skrivit artiklar, fotograferat och filmat – och utvecklat mitt företag. I mitt huvud såg jag framför mig en superhjälte som kunde göra allt bäst själv.

(En bild på ett mästerligt bakverk. Tillsammans med en vass penna skapar den: A Fairytale Forest on a Plate. A rich Dulcey chocolate mousse with cocoa sorbet and sea buckthorns from Sweden's west coast. David Vidal’s intricate desserts are often born out of a simple idea: start with what’s available. Autumn in Scandinavia is far from barren, with a cornucopia of mushrooms, root vegetables, and berries ripe for the picking.)

En allt-i-ett lösning

Att ha detta tanke- och synsätt som egenföretagare och frilansande fotograf/kreatör är nog inte alls ovanligt, snarare tvärt om. Det är vi mot världen! Vi ska skapa och bygga upp något helt eget med våra egna händer. Vi ska göra något unikt som världen ej tidigare har skådat och det ska bli större och bättre än någonsin. Likt Moses ska vi dela havet och mejsla ut vår egen väg framåt.

 

Att vi hamnar i detta vi-mot-världen-tänk är inte konstigt, inte alls. För vem som precis har startat sitt bolag och frilanskarriär har råd att anlita extern hjälp till allt som behövs göras och bara fokusera på det roliga och kreativa? Verkligheten för 17 av 10 kreatörer ser ut som så att vi själva får sätta upp vår hemsida, skriva texterna, välja typsnitt och färger.

 

Under de första året/åren så får vi också vara vår egen businesscoach där vi ska hitta nya affärsmöjligheter, kunder och andra lösningar. Tillsammans med att vara vår egen tekniska support, ekonom och lunchrestaurang.

 

Självklart har jag jobbat tillsammans med andra kreatörer och kollegor genom åren, både som fast anställd och frilans. På marknadsavdelningen på Fotografiska och Daily Sports till frilansgänget som fotograf på Nelly.com och tillsammans med andra skidåkare hemma i Åre skapa bilder tillsammans som skidfotograf. Men, det är först under det senaste året jag känner jag verkligen hittat ett kreativt gäng där vi kompletterar varandra med våra respektive specialistkunskaper och tillsammans skapar något som jag ej kunna göra på egen hand.



(En färggrann bild på en tallrik. Tillsammans med en vass penna skapar den: Edible Tales from the Storytelling Chef: Part II. A day spent with Michelin-Starred chef Fredrik Johnsson learning about his evocative approach to creating new dishes. His poetically-presented dish of juniper-infused roe deer heart, Fredrik humbly claims his inspiration doesn’t come from within, but from what he finds around him. To stimulate his own creativity, he cultivates close relationships with local Swedish producers, Högtorp Gård.)

Tillsammans

Förutom att vara stillbildsfotograf och skribent så är jag Creative Director på Culinary Canvas. Vår redaktionella bebis där vi träffar de mest spännande kulinariska kreatörer och pratar om kreativitet, innovation och hantverk. Vi har fått ihop ett fantastiskt team bestående av fem personer från olika yrkesverksamma områden. Ett team där vi verkligen kompletterar varandra med våra respektive erfarenheter och kunskaper. Där våra gemensamma styrkor skapar, för oss, de bästa förutsättningarna för det vi vill göra.

 

Vi är fyra stycken som gått ihop och startat Culinary Canvas. Där två stycken är internationellt yrkesverksamma inom den kulinariska världen och extremt vassa på affärsdelen i företagande (min svaga sida). Vi har en utvecklare och grafisk designar med starka skills av projektledning (också min svaga sida) som kan paketera och presentera det vi skapar (och se till vi alla jobbar framåt mot och med det vi ska). Vi har också anlitat en extern frilansare – vår content writer. Hon har en gedigen bakgrund inom redaktionellt arbete och gång på gång visar att pennan är mäktigare än svärdet. Hon är också native i det engelska språket och älskar att skriva om allt matrelaterat, vilket gör hon har en unik touch och känsla jag aldrig kan få till.

Sen har vi mig, som letar reda på och konceptualiserar alla de kulinariska stories vi vill göra. Förutom det så tar jag självklart alla bilder som tillsammans med texterna blir Culinary Canvas.

 

(En färggrann bild på Svenskt hantverk i världsklass. Tillsammans med en vass penna skapar den: A Taste Odyssey with Gastrologik's Jacob Holmström. A little bite packing a big taste. This particular odyssey began five years ago when Jacob and his Gastrologik co-founder Anton Bjuhr discovered a technique for creating a thin, elegant pancake from egg whites, flour, stock and seasoning. What began as an attempt to make a crispy chip from reindeer blood influenced by the French crepe dentelle, culminated in the delicate but surprisingly sturdy pancake often served in Gastrologik today.)

Inte alltid starkast ensam
Såklart skulle jag som kreatör och fotograf med min bakgrund kunnat skapa Culinary Canvas helt själv. Men, hur bra hade det blivit med mig som allt-i-ett lösning?

  • Visst hade jag kunnat frågat olika matkreatörer om jag fått träffa dem. Men, utan de kontakter och unika insikter om den kulinariska världen som dessa herrar besitter hade det varit en svår och långsam väg, i bästa fall. Deras affärstänk ser också till att vi bygger ekonomiskt värde i Culinary Canvas och inte bara snyggt content.

 

  • Jag hade också kunnat smällt upp en Wordpress site med ett köpt tema. Men utan en genomarbetad grafisk profil och en sajt under ständig utveckling hade det snabbt känts anonymt och generiskt. Jag hade antagligen också spretat iväg utan tydlig projektledning.



  • Vi svenskar är generellt bra på engelska, jag kan skriva och göra mig mer än förstådd. Men utan en natives kunskap och känsla för språket och hennes speciella touch för att sätta mat på papper (så att säga) hade vårt content och helhetsintryck fallit kort.

Precis som resten av gänget hade besuttit ovan kunskaper, men utan bra bilder som visualiserar och kompletterar intervjuerna och texterna, hade det känts som det saknats något eller att man sparat in på en viktig bit. Alla våra kunskaper och erfarenheter skapar och får fram det absolut bästa i det vi gör. Utan varandra hade vi på något område fallit kort. Som att köpa en Lamborghini men spara in på kostnaden genom att köpa plåtfäljar till däcken.       

 

Det är kul, utmanande och spännande att göra saker själv i sitt företag. Man utvecklas, lär sig nya saker och får nya insikter. Men ibland så är inte ensam starkast, snarare tvärt om.  Hur jobbar du tillsammans med andra i ditt skapande som fotograf? Är det något som du testat att utforska? Att tillsammans med andra som är duktiga på det som är dina svagheter? Det verkar som myten om den ensamme kreatören ändå är en myt!

//Johan

 

 

Inlagt 2021-03-10 09:16 | Läst 662 ggr. | Permalink