Så kom då svaret igår.. 21 år senare..
Ibland är man med om händelser där man undrar vad som hände sedan..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22981839.ab
Eller:
http://www.dn.se/arkiv/stockholm/forsvunnen-dykare-hittad-dod-efter-20-ar/
I mitt förra yrke som brandman/räddningsdykare på Kungsholmens brandstation i Stockholm så hade vi vattendykning som en extra specialitet, det är inte alla kommuner i landet som kan upprätthålla en sådan 'dygnet runt beredskap', men antalet människor som rör sig här kombinerat med alla vattenområden som omsluter staden motiverar kostnaden för en sådan beredskap. Jag slutade arbeta där för nio år sedan, efter att ha varit räddningsdykare i 25 år. Vi hade på den tiden c:a 80-100 skarpa dyklarm/år om jag nu minns rätt, detta utöver alla andra larm..
Ett av de dyklarm jag tydligt minns är det som jag fick svaret på igår kväll 10/6 när jag läste nyhetssajterna.. Jag och en kollega var dykare under det aktuella arbetspasset, och jag minns tydligt när larmet gick att det här var något extra ovanligt! Det är inte så ofta vi larmades med anledningen att en dykare saknades, även om jag varit med om det förut! När en dykare saknas så kan eventuellt chansen till överlevnad vara större eftersom personen kanske har en del luft kvar och kanske också andas.. Kungsholmens utryckningområde är hela Stockholms län, och kanske lite till.
Oftast påbörjas framkörningen inom 90 sekunder efter larm, med utryckningsbilarna mot olycksplatsen, under tiden tas kontakt med polisen för en snabbare helikoptertransport istället, där vi då 'lastar om' utefter vägen på nån lämplig plats. Den här decemberdagen låg det dimma i regionen och därför kunde inte polishelikoptern lyfta.. Istället kontaktades helikopterflottiljen i Berga, där dom hade sina Vertolhelikoptrar (Hkp 4), som kan flyga även när det är dimma. Allt detta är historia, numera finns inga Hkp 4, dom såldes senare till USA, och Berga finns ej heller kvar som helikopterdivision sedan länge.. På den tiden hade besättningen en 'jour' på att komma iväg inom maximalt en timme. Dom sattes i alla fall igång och vi dundrade ner till Berga där helikoptern redan var igång på mindre tid än en timme, och vi lastade in 10 man och dykutrustningar, sedan var vi på väg!
Jag vill påstå att vi var nere vid olycksplatsen på mindre än en timme från det att larmet gick! Kvar vid olycksplatsen låg fortfarande dykbåten där den saknade dykaren utgått ifrån, dit hade också Nynäshamns brandförsvars större båt kommit. Vi två som var dykare och en dykarledare vinschades sedan ner på Nyäshamns brandbåt iklädda dykardräkter, och utrustningen vinschades ner efter det. Sedan försvann helikoptern bort till Öja/Landsort för att avvakta vidare behov från oss. Vi åkte bort till 'olycksbåten' 200 meter bort, för att få mer information! Det visade sig att 'M' och hans parkamrat hade dykt på det här fartyget 'Paula', när 'M' plötsligt gjorde tecken att han ville gå upp! Då simmade man bort mot den ena nedstigningslinan som är förankrad i fartyget och som går upp till en boj vid ytan. När parkamraten kom fram till ned/uppstigningslinan så fanns inte 'M' med.. (av någon anledning har ofta sportdykare ingen parlina mellan sig..). Parkamraten letade lite i närmaste omgivningen, men hittade ingen. Han gick därför upp till ytan och larmade de andra dykarna som fanns på dykbåten. Där larmades 112 och samtidigt gick ett par andra dykare ner för att leta efter den försvunne.. men ingen hittades!
När vi kom fram så hade dom själva gjort allt vad dom kunde göra, och när vi kom med 'buller och bång'.. så kunde inte vi göra något mer..! Det visade sig att det här vraket hade två nedstigningslinor från samma boj, den grunda fästpunkten på vraket var ändå på c:a 44 meters djup, och den djupa på 55 meters djup. Samhällets räddningsresurser i akutläget (vi) sträcker sig endast ner till 40 meters djup.. så vi kunde inte göra något! För att dyka djupare så krävs mer utbildning och annan utrustning och andra andningsgaser för att dyka säkert! Det hade dessa avancerade sportdykare, men inte vi. Vid 40 meters djup så kan djupberusningen vara högst påtaglig med vanlig luftandning, och expositionstiden (tiden från det man lämnar ytan tills man måste påbörja uppstigningen) är endast 10 minuter, annars är det risk för dykarsjuka vid uppstigningen (gasbubblor i blodet).
Så vi kunde bara tillsammans med olycksbåten och Nynäs brandbåt åka in till Landsort där helikoptern och de övriga kollegorna väntade. Ingen som var ombord på dykbåten var egentligen polare med den försvunne, det här var en större dykklubb med ganska många medlemmar där den som var intresserad av att dyka en helgdag kunde teckna sig på att åka med, och sedan dök man med någon som också fanns med på resan. De som var med på olycksbåten togs ändå om hand professionellt med debriefing bl.a. Veckan efter så var marinen vid olycksplatsen och sökte med en sjöuggla men hittade ingenting..
Sedan dess har alltså 'M' varit försvunnen, tills han tydligen hittades 21 år senare, nu i maj.. och jag fick ett 'svar' på detta igår kväll, när jag läste om det hela..
En makaber händelse i sammanhanget är att när 'M:s' dödsannons fanns på en sida i DN tre veckor senare, så fanns den helikopterpilot som flög oss ut, 'D' också med sin dödsannons på samma uppslag.. Han hade fått en ek över sig när han fällde träd.. Detta när han jobbade extra ihop med en annan helikopterkollega.. 'D' var en ruskigt trevlig person i sina bästa år!
Men allt detta är nu historia.. det är nio år sen jag slutade med detta..
Tack för mig!
Och tragiskt för helikopterpiloten att hamna under ett träd. Med ett så pass riskfyllt yrke så förväntar man sig väl inte att råka ut för en fatal olycka på landbacken...
Hälsn!
Ta vara på livet..
Mv/G
Hälsn!
Hälsn!
Nu visste ju alla iof. vad som hänt men tänker ibland på fall där anhöriga aldrig får reda på om den försvunna personen är i livet eller inte.
Ing-Marie
Hälsn!
Inte lätt med ovissheten för de inblandade.
Hälsn!
Min man är jurist och fick en del boutredningar efter olycksoffer, mycket jobbigt för de anhöriga att inte få veta.
Hälsningar Lena
Hälsn!
för ditt professionella förtydligande hur det går till. Jag har full förståelse för att man ändå åker ända fram till räddningsplatsen.
Hälsningar Lena
Hälsn!
Hälsningar R.E.
Egentligen har jag lämnat detta bakom mig sedan länge, men det här var ett 'larm' som var väldigt speciellt, det var betydligt mer avancerat än de 'vanliga' dyklarm som jag åkt på under ett kvarts sekel som jag jobbat som 'räddningsdykare', och just det att han var försvunnen var ovanligt! Vi brukade annars alltid hitta personer som försvunnit, och gjorde vi inte det så flöt dom alltid upp senast ett halvår senare.. Men dykare är speciellt, dom har ju ofta vikter och annat som tynger, då kanske man inte flyter upp..
Du har säkert mer detaljer om det hela, och kanske också detaljer som 'rättar' saker som jag har skrivit här ovan. Men det känns inte så viktigt för mig. Även om det var ett ovanligt larm så var det 'ett larm av kanske 80 dyklarm just det året..' Det vore däremot intressant om polisen kommer fram till någon eventuell orsak till olyckan och vad den kan ha berott på? Är det något medicinskt så är det nog svårt, men är det något tekniskt med utrustningen så kanske det fortfarande fanns spår av detta kvar Hör du något om eventuell hittad orsak så vore det intressant att höra detta! Annars så har jag bytt bransch sedan länge, och slutade dyka för 10 år sen, av medicinska skäl. Tack! R.E. för info.
Hälsn!
Ni gjorde verkligen en fantastisk insats som tog er ner och kunde göra ett eftersök efter den försvunna 'M'! Ni gjorde mer än vad 'hela Svenska samhället' kunde göra i det här akuta skedet! Hoppas någon har gett er 'credit' för detta, det är ni värda flera gånger om! Otroligt bra gjort! Tack så mycket! Hans.
Hälsn!