Att spegla det jag gillar.

Mission completed..

Nu är den på plats, sommarens 'broutbyte' på den så kallade Getingmidjan som på denna del går över Söderström här i Stockholm, i förrgår så hamnade den på sin plats, med precisionen 5 mm.. Bron är nästan 200 m. lång och väger nära 1400 ton. Här följer en del bilder på denna sista del av det här jobbet, och allt ska vara klart med resten som nu behövs för att tåg ska rulla där, till den 19:e augusti.. Själv ska jag ta en promenad där när gångbanan på bron också är öppen, innan dess blir det inga mer foton därifrån..

Så var den framme straxt intill sina brofästen, den ska vila på pelarna bakom och en bit bortom bron..

Hydrauliska domkrafter som bron först får vila på innan den sänks ner..

Sett på håll så ser man att bron är byggd som en svag kurva.. säkert inte enkelt.. I bakgrunden Sveriges förra Riksdagshus på Riddarholmen.

Bron på sin plats..

Här skiljer det bara i höjd mellan den kortare delen över Söder Mälarstrand, och den långa delen..

Lägger in några bilder tagna ett par dagar senare när de två delarna av bron har mötts med precisionen 5 cm..

Så nu är det bara att samla ihop prylarna och åka hem..

Samtidigt renoveras tunnelbanans broar genom att bitvis byta ut balkarna där, ett flerårigt projekt sommartid det också..

Här ses tunnelbanans brobalkar som håller på att bytas ut.. de ser lite 'anfrätta' ut tycker jag.. sett inifrån en tunnelbanevagn..

Här ligger de nya balkarna..

Tack för mig!

Inlagt 2019-07-20 11:36 | Läst 1869 ggr. | Permalink
Det är nog spännande för alla om den passar, att den inte är 1cm för lång. Det är som man själv mäter och sågar av en bräda så får man den ibland 1mm för lång, att få bort den 1mm kan vara ganska jobbigt
Svar från ehrsa 2019-07-20 13:26
He he, håller med! Det är alltid jobbigt att vara noggrann.. och det vill man ju vara! Gissar att bron här utvidgar sig och krymper mer än dessa 5 mm. beroenden på varm sommar eller kall vinter.. Tack! Peter.
Hälsn!
Kul att se! Bra precision de har.
Intressanta bilder.

MvH
Johnny
Svar från ehrsa 2019-07-20 13:30
Hej! Ja, man blir imponerad av storleken och logistiken.. att det går att få till det så pass bra och smidigt ändå! Men det kändes som att det var inhyrda proffs på det här, som troligen gjort detta flera gånger förut! Gissar på Holländare som har många kanaler och därmed broar som behöver bytas med viss regelbundenhet.. Tack! Johnny.
Hälsn!
Hej Jan.
Det er et par virkelig gode dokumentar serier, som du har vist os.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från ehrsa 2019-07-20 18:27
Hej!
Ja, jag hade inte räknat med att det var ett så stort arbete det här.. jag har nog missat den förhandsinformationen.. Jag blir lite imponerad av logistiken och precisionen i hela arbetet! Tack! Erik.
Hilsen!
Jösses! Att man ens kan förflytta något som är så stort och tungt. Tänk om den inte hade passat?! Kul att du visar dessa bilder för det här skulle jag nog inte åka till Stockholm för att titta på i sommarvärmen, fast det är rätt intressant ändå måste jag erkänna.
Hälsningar Lena
Svar från ehrsa 2019-07-20 18:37
Hej! Håller med, dessutom bygga en böjd bro.. hmm.. När man ser detta nära så blir man imponerad av storleken och logistiken att få dit allt på plats! Min gissning är att det är inhyrda Holländare som har gjort det här med specialpontoner och andra specialmaskiner, troligen vana vid broutbyten utefter alla kanaler och därmed broar som dom har där i Holland.. proffs helt enkelt! För mig har det varit enkelt att fota där, passerar ändå allt som oftast via cykel eller promenader.. idag cyklade jag förbi där i det fina vädret, såg att dom sänkt ner den kortare brodelen så att de två brodelarna var i stort sett i nivå med varann, kanske bara skilde 1 dm. i höjd nu.. Nu väntar jag bara på att få promenera på den.. Tack! Lena.
Hälsn!
Som vanligt fint och instruktivt bildreportage! Det verkar ha gått i stort utan misstag också vilket känns bra. Du nämner att den nästan 200 m långa nya bron väger nästan 1400 ton, dvs ca 7 ton per meter. Undrar om den gamla bron var tyngre, tänker att det säkert är mer höghållfast stål i den nya? Hälsningar/ Björn T
Svar från ehrsa 2019-07-20 22:12
Hej! Ja, jag tror att allt har gått som tänkt, möjligen en eller två dagars försening beroende på vädret, man ville ha extra svaga vindar just när den skulle läggas på plats, den är ett rätt så stort vindfång.. men man har 'tagit höjd' för eventuell försening redan i planeringen! Har ingen aning om skillnad i vikt, men känslan när jag tittar på den nya bron med alla dess balkar på ett helt annat sätt än den gamla, så känns den nya bron tyngre.. En annan 'medborgare' som jag pratat med, som i sin tur pratat med någon som jobbade med det här projektet, den personen sa att den här bron är byggd så att den ska vara 'tystare' än den gamla.. man ser det i bild 12 här, en helt annan struktur undertill än de äldre vanliga 'fackverken'.. jag tror det har att göra med att få bron tystare, men det är gissningar från mig.. Nästa rapport från bron blir när jag kan promenera på den.. Tack! Björn.
Hälsn!
Ett nytt fint fotoreportage om ett av Stockholms större byggnadsprojekt och man blir mycket impad av dessa tunga brodelar som man flyttar och får på plats med mm.-passning.
Ha det gott/Stig
Svar från ehrsa 2019-07-21 16:47
Hej! Ja, det här är ett riktigt stort projekt, större än vad jag trodde från början.. och det känns som det är inhyrda proffs som har gjort det här, troligen från Holland med alla deras kanaler och därmed broar som behöver bytas då och då.. Nästa sommar är det byte av den andra bron vid Norrström, på samma sätt.. sen är nog 'Getingmidjan' i toppskick! Jag har själv stått och tittat för några år sen på räls som lyftes/trycktes upp i luften 1-2 dm. mellan axlarna/boggierna när tunga tåg kom åkandes.. en del syllar låg kvar andra åkte med rälsen upp i luften.. risken för metallutmatning av rörelserna på rälsen var nog påtaglig.. 80 år ska de nya broarna hålla har man garanterat.. Tack! Stig. Ha det så bra!
Hälsn!