Att spegla det jag gillar.

'Getingmidjan'..

Om någon försökt att åka fjärrtåg söderifrån ända in till Stockholms central senaste tiden så vet ni att det inte går i sommar heller, förrän i slutet på augusti.. man kan få byta tåg i Flemingsberg eller vid Södra station här på Södermalm, man får helt enkelt byta till Pendeltågen och åka med dom in till city via de underjordiska spår som dessa tåg går på sedan 3 år tillbaks. De spår för fjärrtågen som inbegriper 'Getingmidjan' genom stan håller man på att totalrenovera med början redan förra sommaren, så sker nu i år också och kommer även ske nästa sommar och slutligen även sommaren 2021 till viss del, sedan ska allt hålla i 80 år till.. Och just nu i skrivande stund så har man lyft bort alla broar över 'Söderström'. Här är en väldigt bra video från Trafikverket på hur detta går till!

Själv trodde jag i min okunnighet att bara lite stålbalkar på broarna skulle bytas.. men det är alltså hela broarna som byts ut.. därför kommer lite bilder på det som jag upptäckte, tagna med ett par dagars mellanrum, ena dagen med ett 50 mm. och andra dagen med ett 28-300 mm.

Plötsligt är hela tågbron borta..

Men här ligger halva tågbron från Söderström.. vid kaj på Söder Mälarstrand..

Bara bropelarna står kvar..

Gångvägen på bron (vid räcket) har jag gått många gånger.. trevlig gångväg mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand..

Bara några 'skär' med en skärbrännare så är bron loss.. den här gamla bron är tydligen från 50-talet..

Balken i underkant här är c:a 10 cm. tjock..

Nya tillfälliga motiv..

Samtidigt byts också balkarna på Tunnelbanans röda linje, likaså över Söderström en liten bit bortom fjärrtågens bro.. röda linjen går bara till Slussen söderifrån just nu, där får man byta till gröna linjen för att komma vidare mot city och norrut..

Tack för mig!

Inlagt 2019-07-02 18:29 | Läst 780 ggr. | Permalink
Konstruktivt och kul att se. Egentligen borde det va ändstation på Söder. Sen en annan ändstation på norra sidan. Den där getingmidjan är ett otyg.
ztenlund 2019-07-02 20:37
Så var det ju från början. Den röda tegelbyggnaden strax norr om Stockholm C är den ursprungliga Norra station som var ändpunkt norrifrån. Någon tyckte sedan att det var något opraktiskt att inte kunna köra igenom... ;-)
Svar från ehrsa 2019-07-02 20:57
Hej! Ja, det är lite mer som händer här än vad jag hade koll på, men nu vet jag själv mer också.. det är verkligen ett gytter av brokonstruktioner mellan norr och söder för alla trafikanter man kan tänka sig.. ganska komplicerat egentligen! Och allt i området här verkar bytas ut eller byggs nytt.. Slussen inräknat! Titta gärna på länken också om ni inte har gjort det, den förklarar väldigt bra hur 'brobytet' går till! Tack! Nils-Erik och Martin!
Hälsn!
Det är en bit bro kvar närmast tunneln mot Södra station vad jag såg igår. Jag skulle nog snarare påstå att det är hela överbyggnaden man byter. Helt nya pelare blir det väl ändå inte, även om dessa får en del åtgärder gjorda.

Fjärrtågsbron och tunnelbanebron är tämligen besläktade på sätt och vis, eftersom den gamla fjärrtågsbron gick ungefär där tunnelbanebron går. Den hade plankorsning med Söder Mälarstrand. Det hade blivit svårt att bygga tunnelbanebron i sitt läge, utan att bygga en ny fjärrtågsbro.
Svar från ehrsa 2019-07-02 21:06
Hej! Det stämmer, den sista lilla brodelen är kvar, den byts när den delen kommer 'färdig' med samma pråm som man ska lasta den gamla delen på.. Titta på länken i första stycket, den visar precis hur man gör även med den sista brodelen! Då får man stänga av biltrafiken på Söder Mälarstrand under några dagar.. och som du säger man byter inte pelarna, man renoverar dom genom att bygga 'kasuner' runt dom och pumpar bort vattnet.. möjligen har man redan gjort det.. är osäker på det.. Tack för all info Martin, det här är spännande historik om Stockholm, men som berör hela landet också!
Hälsn!
Stora saker. Jo då det vet jag allt, att tågen inte går in på centralen när man behöver dem. I princip varje helg dottern kommer hem, påsk, midsommar, sommar, jul etc så stängs centralen och restiden ökar, har varit så i några år nu.
Svar från ehrsa 2019-07-02 22:00
Ja, tågtrafiken är svajig över hela landet känns det som.. med nedrivna kontaktledningar, signalfel och annat, det verkar hända lite överallt i Sverige.. problemet är bara att händer det i eller nära Stockholm så får det extra stora konsekvenser eftersom det passerar så många tåg här, och så många fler tåg försenas också då.. Vintertid när det är en riktig vinter så kommer nedisade tåg hit och skakar av sig isen i alla växlarna man passerar.. och gör dom ibland obrukbara! Och ja, nu renoverar man den så kallade getingmidjan under 3-4 somrar i rad för att allt ska bli 'tipp topp' där i alla fall! Det gör man just nu för att det är minst med resenärer just nu under sommaren! Övrig tid på året så är det betydligt fler resenärer, det är det som är problemet.. när skulle man annars göra reparationer och underhåll om inte när det ändå är minst med folk.. Tack! Peter.
Hälsn!
Hej Jan.
Fænomenal reportage med masser af smukke fotos. Og vigtig dokumentation for eftertiden - gillas.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från ehrsa 2019-07-02 22:28
Hej! Ja, det händer 'stora' saker här i detta ganska lilla område! Både tåg och tunnelbanebroarna renoveras eller byts ut nu under sommaren och dessutom byggs 'nya' Slussen för fullt.. och det är nog under sommaren som det händer mest i detta område! I länken ovan visas det mycket bra hur 'brobytet' går till rent tekniskt! Tack! Erik.
Hilsen!
Intressant videosnutt..det är ganska imponerande hur dom kan få ihop det I byggandet..
Mv/Gunte..
Svar från ehrsa 2019-07-02 22:48
Hej! Visst var den bra videon! Den känns oerhört klargörande om detta projekt! Det var en nyhet för mig att dom byter hela broarna.. trodde bara att några balkar skulle bytas.. men plötsligt låg halva tågbron vid Söder Mälarstrand när jag kom cyklandes härom dagen där, och den andra halvan var tydligen redan bortbogserad.. blev tvungen att gå till botten med det hela! Och videon förklarar ju allt, en imponerande logistik må jag säga, det är inga 'lättviktsbroar' det här.. Tack! Gunte.
Hälsn!
gunte 2019-07-03 14:32
Fick mig att tänka på vilka makalösa maskiner det finns..

https://youtu.be/zvuufBqp0_4
Svar från ehrsa 2019-07-03 17:41
He he, ja det är imponerande.. gissar att det var Kineser som gjorde detta! Det är kul att titta på Youtube på sånt här, och maskiner där allt gåt åt 'pipan'.. det finns en del!
Hälsn!
Strålande blogg, bra bilder och spännande innehåll! Länken är ju oerhört instruktiv också, där har Trafikverket gjort ett bra jobb. Beprövade fackverkskonstruktioner med rejäla I-balkar räcker ändå långt konstaterar jag, nu har vi 2019......Hälsningar/ BjörnT
Svar från ehrsa 2019-07-02 23:05
Tack! Björn. Kände att jag måste gå till botten med denna 'Getingmidja'.. jag cyklade förbi vid Söder Mälarstrand och plötsligt låg halva tågbron där.. jag trodde att man bara skulle byta några balkar.. jag hade tydligen missat något.. Videon förklarar väldigt bra allting tycker jag.. inga frågor kvarstår längre! Blir intressant att se om dimensionerna på de nya balkarna blir lika rejäla som de gamla.. har ofta kikat på dom rejäla dimensionerna på stålbalkarna där när jag promenerat förbi, och nu plötsligt så byts allt ut.. man hänger inte riktigt med längre.. :-) Tack! Björn.
Hälsn!
Snyggt reportage med jättefina bilder kul att få ta del av videofilmen också som var mycket instruktiv.
Ha det gott/Stig
Svar från ehrsa 2019-07-02 23:10
Hej! Visst blir man lite imponerad! Videon var väldigt bra, den förklarar allting känns det som.. inga frågor kvarstår! Fantastisk 'logistik' känns det som med alla pråmar och annan utrustning.. jag som trodde att man bara skulle byta lite stålbalkar.. :-) Tack! Stig. Ha det så bra!
Hälsn!
Intressant projekt. Väldigt avancerat och omfattande. Videon var väldigt bra.
Fina bilder och det här får du gärna rapportera mer om.

MvH
Johnny
Svar från ehrsa 2019-07-03 12:42
Hej! Ja, det här var ett större projekt än vad jag hade en aning om! Blev så förvånad när jag kom cyklande på Söder Mälarstrand och plötsligt ligger en riktigt stor tågbro precis där.. trodde att dom skulle byta några balkar bara.. och snabbt tycks det gå dessutom, tror det ska vara klart med ny bro och allt annat redan den 19:e augusti.. Videon är jättebra och förklarar hela 'logistiken' på ett bra sätt! Ja, jag får spana lite framöver här, det är säkert sevärt när de nya broarna kommer och skall lyftas på plats.. Tack! Johnny.
Hälsn!