Att spegla det jag gillar.

Lite nya vinklar..

Och då är det den pågående rivningen av Slussen i Stockholm som jag har fotat en del den senaste tiden. Upptäckte för ett par veckor sedan att man hade ju faktiskt kommit riktigt långt i den här processen, och det fortgår varje dag i ett ganska högt tempo, känns det som.. väl dolt av ett lite för högt staket.. Men jag hittade lite hål i staketet som gick att nyttja med min 'lilla' Nikon 1 AW1.

En del bilder från senaste promenaden där..   Så här ser det mestadels ut, när man promenerar förbi i gatunivå..

Annars ser det ut så här..

Gamla OK Katarinaberget, där har man tankat en del..

Kommer faktiskt ihåg när de hette IC.. de sista IC mackarna försvann i mars 1969..

Karl Johans torg och Karl Johan slussen

Tack för mig!

Inlagt 2016-09-16 23:51 | Läst 851 ggr. | Permalink
Så det har äntligen blivit av med rivning av slussen! Inte en dag för tidigt. Då antar jag att de har lyckats bestämma vad som ska byggas på platsen i stället? Det har ju varit mycket gräl om det.
Svar från ehrsa 2016-09-17 11:06
Hej! Ja, efter åratal av överklaganden så drog rivningen igång innan sommaren, och det var verkligen nödvändigt, den är i bedrövligt skick det kunde man lätt se när man passerade där, vilket jag gjort mycket under de drygt 30 år jag bott inne i stan. Byggt på 30-talet, tyvärr i en betong som inte hållit måttet.. I dag bygger man med en mycket mer beständig betong, något man inte hade kunskapen om då.. Annars en 'spännande' trafikapparat som fungerade för både vänster och högertrafik! Visst kan man bli nostalgisk angående Slussen, men jag tror att det nya också kan bli bra! Själva vattenflödet från Mälaren ut till saltsjön är också helt nödvändigt att bygga om så att det går att öka rejält, jämfört med nu! Om eventuell (?)nuvarande/kommande klimatförändring ökar regnmängderna i Sverige vilket man tror, så är risken väldigt stor för översvämning av hela Mälarens vattenyta, med enorma konsekvenser som resultat! Det är bara c:a 10 år sen som det endast skilde 1 dm. från att Mälaren skulle runnit in i T-banan vid Gamla Stan.. Enda utlopp för Mälaren är Södertälje kanal, och sedan Hammarby slussen och avtappningen vid Slussen och Norrström, och det räcker inte vid ev. snöavsmältning längre västerut på våren, kombinerat med rejält regnande.. och kanske hårda västliga vindar. Kanske den delen av ombyggnationen av Slussen är det viktigaste!? Tack! Ernst Göran.
Hälsn!
Fascinerande!
Jag jobbade i KF-huset under några veckor i somras, och det är verkligen en stor skillnad mellan hur det såg ut då och det jag ser i dina bilder. I somras hade man t.ex. inte gjort mer än att skrapa bort asfalten på Katarinavägen, nu är ju hela gallerian som fanns därunder borta.

De IT-ansvariga i huset är ständigt oroliga för att en grävskopa ska ta en lite för stor tugga och klippa alla kablar som leder in i huset :)

Ha det gott! /Thomas
Svar från ehrsa 2016-09-17 11:24
Hej! Intressant, tycker också att det händer väldigt mycket nu, bara på de få veckor som jag har tittat lite extra när jag passerat där så har mycket hänt! Men det är nog så att det med dagens effektiva maskiner går fort att bryta och bända isär en sådan här betongkonstruktion.. Det är väl när det nya ska byggas som det tar lång tid! Oron för datakablar låter högst relevant.. Tack! Thomas. Ha det gott själv!
Hälsn!
Minns när de rev och hade sig och sedan byggde något nytt där det förr funnits hus med karraktär och historia, då brukade det sågas upp fyrkantiga titthål i planket så man kunde kika in på vas dom hände där bakom. Kanska något för Slussenplanket.
Bra att du dokumenterar så vi andra får se, bilder som blir värdefulla i framtiden.
Svar från ehrsa 2016-09-17 11:35
Hej! Ja, det är lite 'spaningsluckor' som man saknar här.. men 'staketet' består också mycket av väv, och där har 'folk' redan gjort en del hål, som jag använt mig av i bilderna här ovan. Nu när man ser rivningen av denna kända del i Stockholm så inser jag att här finns mycket unika bilder att ta, nu och framöver! Bilder som aldrig går att ta igen.. Är faktiskt lite förvånad att jag inte ser fler som fotograferar där nu! Ser inte heller bilder här på bloggen från andra 'Stockholmsfotografer'.. Det är värt ett besök nu, och framöver! Det här är en stor och unik ombyggnation av Stockholms mest centrala och viktiga delar.. Tack! Margareta.
Hälsn!
Trevligt bildreportage med mycket bra och överskådliga bilder, och jag minns också Katarinaberget med OK och den tidigare IC macken. De bilderna väcker många minnen till liv. Tack Jan för att du delar med dig.
Ha det gott/Stig
Svar från ehrsa 2016-09-17 11:48
Hej! Det händer verkligen mycket vid Slussen nu, och det går fort med dagens effektiva maskiner.. Kanske Slussen dessutom är lätt att riva p.g.a. dess dåliga skick..? Det är väl antagligen när Slussen byggs upp igen som det tar tid.. det brukar vara så.. Jag var med och 'rev ur' ett gammalt KF-arkiv i deras fastighet mittemot macken i Katarinaberget för kanske 25 år sedan, ihop med några kamrater, arkivet skulle helt enkelt transporteras till en annan plats i regionen. Då hittade jag på en hylla en perfekt IC-skylt i tjockt glas med c:a 50 cm diameter, gjord för utomhusbruk med belysning. En rund skylt med vit botten och istället för 'OK' så stod det 'IC' med samma teckensnitt.. kändes lite historiskt minns jag, och jag fick också lite nostalgikänslor..! Tror att de gamla in och utfarterna från macken i Katarinaberget kommer användas i nått sammanhang ihop med eventuell ny bussterminal för Nacka/Värmdöbussarna som fortfarande är kvar under de delar som nu håller på att rivas.. känns lite vanskligt där redan nu! Tack! Stig.
Hälsn!
Där har hänt massor sen jag var vid Slussen senast, kanske för ett halvår sen! Bra reportage!/ Björn T
Svar från ehrsa 2016-09-17 23:53
Hej! ja, då har det nog hänt mycket, om det är ett halvår sedan du passerade där.. Troligen är det så att rivningen går hyfsat fort, men däremot så tar det nog tid att bygga upp det hela igen..! Verkar som man kör en 'östlig' rivning av Slussen först, på västra delen däremot så leds nu all busstrafik och en del biltrafik, så även gångtrafikanter och cyklister, och det fungerar riktigt bra tycker jag! Sedan bygger man nog upp den östra delen och leder över all trafik dit, innan man river och bygger upp den västra delen av Slussen.. först då är nog allt klart.. efter 8 år om jag minns rätt.. Tack! Björn.
Hälsn!