Att spegla det jag gillar.

Spåren finns kvar..

Sankt Erik, ångdriven isbrytare byggd 1915 på Finnboda varv. "Fartyget drivs av två ångmaskiner på 2.800 respektive 1.200 hästkrafter och hade, då hon var i yrkesmässig drift, en besättning på 30 personer. Fartygets stäv är vinklad för att kunna glida upp på isen så den krossas av fartygets tyngd. I fören finns en propeller som spolar vatten och krossad is längs skeppets sidor. Sankt Erik har även ett krängningssystem med vilket vatten kan pumpas mellan tankar i fartygssidorna så att isbrytaren vaggar sig fram genom isen. Vikt 2350 ton, djupgående 6,5 m, maxfart 11 knop, togs ur tjänst så sent som 1977.." (Ur Wikipedia)

Sankt Erik (Stockholms skyddshelgon, 'snåljerka' i folkmun..) är idag ett museifartyg som ligger vid Wasamuseet. Väl värt ett besök!

Fick syn på ett lite överraskande tecken just här..

Tack för mig!

Inlagt 2016-03-31 11:14 | Läst 3569 ggr. | Permalink
Intressant, Samma system för att bryta isen som Jätten och atomdrivna Yamal som tog oss till Nordpolen.
Låter som det måste bli ett besök där. Tack för tipset, visste inte att det fanns.
Svar från ehrsa 2016-03-31 11:44
Hej! Fartyget är väl värt ett besök, speciellt inuti! Mycket fin blänkande mässing i maskinrummet och på andra ställen.. Tack! Margareta.
Hälsn!
Innan nu någon får frispel så tycker jag att man ska påpeka att symbolen användes långt innan det mer ökända användingsområdet dök upp. Om du tittar på ett gammal ASEA-lok så har de också en står sådan symbol eftersom den ingick i ASEA:s logga. Varför ASEA sedan bytte logga är däremot lätt att räkna ut...
Svar från ehrsa 2016-03-31 11:47
Hej! Ja, fartyget byggdes ju så tidigt som 1915, och det var väl ett tag innan den symbolen började användas i politiska sammanhang.. lite spännande ändå! Och det är ju ett museum numera så nog borde det hela få finnas kvar, tycker jag! Tack! Martin.
Hälsn!
elgenper 2016-03-31 15:01
Jo, svastikan har en lång historia. Här är en intressant artikel om det:
http://www.bbc.com/news/magazine-29644591
Trevliga bilder på en vacker skapelse. Naturligtvis ordentligt byggd en gång i tiden.
Svar från ehrsa 2016-03-31 22:47
Visst är det så Ingemar! Det här fina fartyget borde du besöka och titta in i, det är fantastiskt fint med en massa mekanik och mycket fina detaljer i mässing och koppar i maskinerna.. kameran med gärna en vidvinkel är ett måste.. Jag har varit inne i fartyget en gång för kanske 10 år sen, och det var väldigt fint! Och vad jag vet så är allt i kördugligt skick..
Hälsn!
Bra tips...kanske skall gå dit nästa gang man kommer till Stockholm...förstra bilden känns nästan tidlös, skulle kunna vara från S:t Eriks glansdagar
Svar från ehrsa 2016-03-31 22:50
Tycker absolut att man ska besöka det här fartyget! Det är ett väldigt vackert 'bygge' speciellt inuti, och gärna ett besök i maskinrummet också! Tycker också att den första bilden blev väldigt fin, trots en del motljus eller kanske tack vare det..? Tack! Annelie.
Hälsn!
Fina bilder på ett stiligt och välskött fartyg. Ett litet tips är att ta med stativ och vidvinkel om man skall fota innandömet för det är ganska mörkt. Glöm inte pannrummet som ligger lite off.

Stephan
Svar från ehrsa 2016-03-31 22:54
Hej! Tack för tipset, tror att det är helt rätt i sammanhanget! Har varit inne en gång i fartyget, för kanske 10 år sen och det var väldigt fint!
Hälsn!
Ett fantastiskt fartyg! Ännu för tio år sedan var hon i ett sådant skick att man närsomhelst kunde ta ut henne för aktiv isbrytartjänst. Troligen är det så fortfarande i princip - då minus att många med specialkunskaper har hunnit dö av.
Svar från ehrsa 2016-03-31 22:58
Hej! Jag tror absolut att samma skick på fartyget råder även nu! Jag tror att jag såg henne ute på 'böljan' senast förra sommaren, eller möjligen var det sommaren innan det..? Dom har säkert nån 'årlig' liten kryssning för sponsorer varje sommar om möjligt, skulle jag tro..? Men det är som du skriver, folk som kanske varit med på den tiden när den varit i drift kanske inte är så många kvar numera.. Tack! Peter.
Hälsn!
syntax 2016-03-31 23:31
Jag var med på en sådan liten sväng runt Stockholms inre vatten för ett tiotal år sedan. Genom mitt dåvarande arbete som antikvarie vid Stockholms stadsmuseum happade det sig så att jag kände befälhavaren ytligt. Blev inviterad till bryggan och underhållen med lyriska beskrivningar rörande fartygets fantastiska standard - hur byggkvalitén var sådan i botten att inget slitage kunde konstateras trots många års hård aktiv tjänst. Bara att sätta fyr under pannorna och sticka ut och bryta is.
Svar från ehrsa 2016-03-31 23:37
Låter som det här fartyget är mer fantastiskt än vad de flesta säkert vet om..! Måste nog själv göra ett gedignare besök där framöver, när dom har öppnat i Maj! Tack Peter för informationen!
Hälsn!
Min sambo skulle säkert gilla att göra ett besök där...och jag skulle väl följa med mest av lojalitet :-) Det här är inte min grej alls men ibland blir man ju överraskad. Hangarfartyget i SanDiego var ett sådant tillfälle.
Hälsningar Lena
Svar från ehrsa 2016-03-31 23:01
He he, ok.. Men jag kan lova dig att du skulle bli imponerad av allt det fina som finns inuti fartyget! Massor av vackra metaller lite överallt där.. ett riktigt fint hantverk, med teknik från förr! Totalt analogt.. Tack! Lena.
Hälsn!
Där har jag varit och kollat, det var som du beskriver väl värt ett besök!
Det är kul med alla museum i Sthlm tycker jag...vi brukar ta en och annan museum-dag och passa på att besöka två-tre stycken på en dag, med lite lunch och fika mellan och så. I Sthlm behöver man aldrig ha tråkigt...
Svar från ehrsa 2016-03-31 23:12
Vad roligt, ja då vet du hur fint det är i fartyget! Antar att ni var ner i fartyget vid det besöket..? Låter som ett trevligt upplägg på ett Stockholmsbesök.. Näe, tråkigt har jag aldrig här, möjligen om jag stannar inne en dag.. men det händer aldrig.. om jag inte är sjuk så klart.. Har bott innanför tullarna i 34 år nu, och det har aldrig känts fel! Tack! Lena.
Hälsn!
Lena Eriksson 2016-03-31 23:21
Har varit inne...men visst är det bara öppet sommartid? Ett ställe att dra med Thomas till...har för mig de hade fik också...
Svar från ehrsa 2016-03-31 23:29
När jag var där i tisdags så var grindarna till fartygsbryggan öppna, men jag kollade aldrig om det också var öppet in i fartyget? Kanske caféet på däck inte har öppet än.. men detta borde stå på nån sida man kan googla till, tycker jag! Aha, så Thomas var inte med.. då tycker jag absolut ni ska ta er dit, kanske med en 'vid vinkel'..
Hälsn!
Svar från ehrsa 2016-03-31 23:33
Där kom svaret.. ovan! Tack för det!
Hälsn!
Vackert gammalt fartyg! Och själva isbrytningstekniken verkar inte ha ändrast sig så mycket./ Björn T
Svar från ehrsa 2016-03-31 23:23
Hej! Björn. Det här borde du som är 'gammal' ingenjör besöka, och njuta av alla vackra detaljer i det här 'bygget'! Bara en massa analog teknologi överallt.. ångdrivet dessutom.. Och det är som du säger, 'inget nytt under solen' egentligen.. känns som det är lite samma teknik som hos moderna isbrytare! Tack!
Hälsn!
Khalad 2016-03-31 23:47
Det ska jag tänka på, du har alldeles rätt/ Björn T