en dagbok med inriktning på småprat

aktivister och press höjer temperaturen

säger vissa

att fler dör av kyla än värme

att det alltid varit så här

att aktivisternas stadda kassa betalas av någon

att tidningarna skriver om detta för lösnummerförsäljning

eller

sensation - säger andra

många icke troende är medlemmar i Svenska kyrkan

man vet ju aldrig säger dom

vad skall man tro - följ din väg så blir det nog bra

går det åt helvete kommer vi snart att märka det - det är ändå för sent att återställa

/inger

Inlagt 2022-07-23 17:34 | Läst 677 ggr. | Permalink

"Spännande att läsa andras texter. Med konstnärens obeskurna frihet får man insinuera vad man vill, koppla samman saker som man vill, uttrycka inneboende förakt för att andra inte tycker som man själv. För man själv har ju RÄTT. Både till dig Inger och till Jan vill jag säga att vetenskapen är ganska samstämmig i uppfattningen att vi har en pågående global temperaturhöjning och att det är viktigt att så snart det är rimligt/möjligt att få ner koldioxidutsläppen .I detta instämmer också jag. Vetenskapen är däremot inte överens om vad som händer i framtiden, hur fort det går och hur stora effekterna blir. Det medierna ofta utgår från är worst case-scenarierna som få vetenskapsmän faktiskt tror på. Metereologerna har fö liten kunskap om vad de globala följderna skulle bli om om man tvärbromsar allt som är beroende av fossila bränslen. Till en början skulle det bli omfattande svält eftersom jordbruket jorden över är starkt fossiloberoende, titta bara på utvecklingen just nu i Sri Lanka.Och tyckande och troende, det finns förstås inte i Ingers blogg? Hobbytyckande? Än så länge har vi fria val i Sverige, inget säger att det kommer fortsätta av sig självt. Kanske vetenskapsmännen, eller den kloka lilla tjejen, ska ta över? Det är ju dom son vet. Eller dom kloka erfarna hobbyfotogaferna som inte tål att någon nagelfar media? Det är precis så det är i Ryssland, där bestämmer. Svenska folket har fått förtroendet att rösta om kärnkraft, men vet dom så mkt? Kanske det är hobbytyckande? Och att skämta bort att ca 80ggr så många människor dör i köldrelaterade situationer än i situationer kopplade till värmeböljor är märkligt. Bryr ni er bara om dom människor som dör i enlighet med tidningarnas rubriker? Det som inte står i tidningarna behöver man liksom inte bry sig om? För övrigt, lurad är det sista jag känner mig som. Jag har bra koll på både vad som sägs i media, vad IPCC och andra dokument säger och vad vissa enskild forskare säger. Liksom en och annan som vetenskapsman som inte tycker som mängden. Jag vet väl var jag står och varför och kan rimligt bra selektera det jag lär eller lyssnar till. Jag har min tro, den kan vara fel. Det verkar inte varken Inger, Jan eller Greta tro dom kan ha. dom har liksom rätt bara, ni tror på medierna. Med hobbyetiketten Jan vill klista på alla som inte rätt och slätt tror på alla medierna uttalanden är nedlåtande och säger att det inget är att tro på Svenska väljare skall alltså inte få helvetets eldar närmar sig, akopalypsen är nära det är klart de känns otäckt.


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Fin bild som lirar bra med texten.
/Gunnar S
Svar från morgondotter 2022-07-23 20:30
tack
/inger
Bra sagt, och fin bild för ändamålet!

(Fast Gunnar uttryckte det bättre...)
Svar från morgondotter 2022-07-23 20:31
tack
/inger
Ja, det är mycket 'tyckande och troende' i klimatdebatterna.. lite som när 'hobby-epidemiologerna' också gärna ville göra sig hörda under ett par år.. Kanske bättre då att lyssna på dom som kan så mycket mer, eller? 'Lyssna inte på mig, lyssna på forskarna' var det väl en klok liten tjej som allt som oftast upprepade..
Hälsn!
Svar från morgondotter 2022-07-23 20:41
vet du
det otroliga är
att det överhuvudtaget
finns människor som
är
övertygade om att någon eller något lurar dom - lurar dom att ta vaccin fast miljoner människor dött
låt dom låta bli, men placera dom för sig

lurar dom att klimatförändringar sker
låt dom vara säkra i sin tro

inte skall någon luras att ta vaccin
inte skall någon luras att tro att klimatförändringar sker

kanske skall vi låta alla dessa få en del av USA - en egen delstat med alla Trumps anhängare
som ju tycks ha liknande åsikter
leva där och få ro utan påverkan från oss andra -
som är dumma nog att låta oss underkastas överheten

bra lösning eller hur
/inger
Tittar och läser men är lite för covidvirrig för att kunna skriva nåt vettigt utom "fin bild" och synnerligen tänkvärd text.
Spännande att läsa andras texter. Med konstnärens obeskurna frihet får man insinuera vad man vill, koppla samman saker som man vill, uttrycka inneboende förakt för att andra inte tycker som man själv. För man själv har ju RÄTT.
Både till dig Inger och till Jan vill jag säga att vetenskapen är ganska samstämmig i uppfattningen att vi har en pågående global temperaturhöjning och att det är viktigt att så snart det är rimligt/möjligt att få ner koldioxidutsläppen .I detta instämmer också jag. Vetenskapen är däremot inte överens om vad som händer i framtiden, hur fort det går och hur stora effekterna blir. Det medierna ofta utgår från är worst case-scenarierna som få vetenskapsmän faktiskt tror på. Metereologerna har fö liten kunskap om vad de globala följderna skulle bli om om man tvärbromsar allt som är beroende av fossila bränslen. Till en början skulle det bli omfattande svält eftersom jordbruket jorden över är starkt fossiloberoende, titta bara på utvecklingen just nu i Sri Lanka.Och tyckande och troende, det finns förstås inte i Ingers blogg? Hobbytyckande? Än så länge har vi fria val i Sverige, inget säger att det kommer fortsätta av sig självt. Kanske vetenskapsmännen, eller den kloka lilla tjejen, ska ta över? Det är ju dom son vet. Eller dom kloka erfarna hobbyfotogaferna som inte tål att någon nagelfar media? Det är precis så det är i Ryssland, där bestämmer. Svenska folket har fått förtroendet att rösta om kärnkraft, men vet dom så mkt? Kanske det är hobbytyckande? Och att skämta bort att ca 80ggr så många människor dör i köldrelaterade situationer än i situationer kopplade till värmeböljor är märkligt. Bryr ni er bara om dom människor som dör i enlighet med tidningarnas rubriker? Det som inte står i tidningarna behöver man liksom inte bry sig om? För övrigt, lurad är det sista jag känner mig som. Jag har bra koll på både vad som sägs i media, vad IPCC och andra dokument säger och vad vissa enskild forskare säger. Liksom en och annan som vetenskapsman som inte tycker som mängden. Jag vet väl var jag står och varför och kan rimligt bra selektera det jag lär eller lyssnar till. Jag har min tro, den kan vara fel. Det verkar inte varken Inger, Jan eller Greta tro dom kan ha. dom har liksom rätt bara, ni tror på medierna. Med hobbyetiketten Jan vill klista på alla som inte rätt och slätt tror på alla medierna uttalanden är nedlåtande och säger att det inget är att tro på Svenska väljare skall alltså inte få helvetets eldar närmar sig, akopalypsen är nära det är klart de känns otäckt. Vacker bild är de, ,lätt att placera in i din föreställning värld . Många hälsningar/ Björn
Svar från morgondotter 2022-07-24 11:35
tack för din långa uttömmande kommentar, intressant att du tar min skrift så personligt

det blev ett långt försvarstal
och
angrepp
och
ogrundade påståenden

vem är Jan du nämner
ingen jag känner i alla fall

att tolka min text som överlägsen

du skriver "bryr ni er bara om dom människor som dör i enlighet med tidningarna" - vilka är ni frågar jag dig?
och
vad är det för fråga undrar jag

jag skriver som en person utan kopplingar till något som helst
jo, jag är medlem i Skärgårdsstiftelsen och Arkipelag
Fotosidan
/inger
Khalad 2022-07-24 12:26
Det är knappast otydligt vad som fick dig skriva, den blogg där jag bla nämner att betydligt fler människor avlider under köldperioder än under värmeböljor, det har ingen annan tagit upp, varken eller här eller i media. Jan har också kommenterat din blogg och du har också svarat på kommentaren så vilken Jan jag menar är inte svårt att förstå.
Hälsningar/ Björn
mombasa 2022-07-24 20:56
Hej Björn. En snabb googling ger väldigt många träffar på död med kyla, i media, som bakomliggande faktor. Ofta är det inte kylan direkt som är dödlig utan vad som händer med personen i fråga och det kan var allt från direkt relaterat till kyla (Hjärtstillestånd, förfrysning) till kolosförgiftningar på grund av övereldning, tomgångskörning i bilar och liknande. Många dödsfall kan också relateras till hemlöshet och annan social utsatthet.
Dödsfall på grund av trafikrelaterade föroreningar är inte heller en stor grej i media kan tyckas. Även om det skrivs om det relativt frekvent det också. Och att det skördar betydligt fler offer än vare sig hetta eller kyla.
Eller att den största orsaken till för tidig död är alkohol, tobak och droger i olika former. Det skrivs det en hel del om det också men i nyhetsflödet finns det en filtrerande mottagare också. Så även om det faktiskt skrivs en hel del så är det läsarens filter som gäller. Det privata kontextet som man brukar säga.
Ha det gott
/Gunnar S
Khalad 2022-07-25 00:37
Jamensåklart Gunnar, googlar man finns praktiskt taget allt. Du får väl fråga Inger hur hon fick idén att skriva om dödsfall pga värme resp kyla, det var kanske en ren tillfällighet att hon tog upp det i sin blogg dagen efter att jag kommenterat det,
Fö fattar jag inte varför du tar upp alla olika dödsorsaker. Poängen med min kommentar där är att om temperaturen höjs med någon grad över hela jorden kommer det totala antalet temperaturpåverkade dödsfall sjunka, inte stiga. Media fullständigt tävlar i att beskriva dom förskräckliga effekterna av temperaturhöjning. Fö är det få som verkar reflektera över att global fattigdom svält barnadödlighet och annat elände entydigt sjunkit under dom 150 år som nu temperaturen stigit medan samtidigt välmående och livslängd lika entydigt ökat. Men det är förstås också en ren tillfällighet? Entydigt är förstås med undantag för de stora krigen. Trevlig vecka!/ Björn
mombasa 2022-07-25 20:55
Hej Björn (och förlåt Inger att vi tar din blogg i anspråk). Om temperaturen ökar med en och en halv grad innebär det nog inte att antalet köldrelaterade dödsfall kommer att minska. En höjning av jordens medeltemperatur betyder att det finns mer energi i atmosfären. Och mer energi mer rörelse. Vilket betyder att extremvärdena kommer oftare. Både varmt och kallt. Det här är egentligen skolboksfysik. Många hobbyklimatologer borde plocka fram Fysikboken ur gömmorna. Det finns visserligen en och annan fysiker och klimatolog som hävdar motsatser till konsensus. Och det må de väl få göra. Men det finns väl anledning att vara misstänksam. Det finns fortfarande de som hävdar att jorden är platt…
I Katrineholmstrakten tillsammans med alla barn och barnbarn. Bästa hälsningar Gunnar S
Khalad 2022-07-26 00:18
Ursäkta Gunnar, men det räcker inte med skolboksfysik. Det blåser väldans mkt mer i Antarktis än i Sahara. Och Atlanten är oerhört mkt stormigare än Indiska Oceanen. Du väljer uttryck du hört men inte verkar förstått. Däremot är det faktiskt så att höjs den globala medeltemperaturen minskar antalet antalet temperaturberoende dödsfall. Jag berättar gärna mer när vi träffas men inte här, vänliga hälsningar/ Björn
mombasa 2022-07-26 22:18
Hej ’. Naturligtvis ska en såmn här diskussion helst föras i IRL när tillfälle ges. Men avslutningsvis, det blåser en hel del i Sahara men inte jämnt. Antarktis blockeras ofta av högtryck. Det blåser jätte mycket i Södra Atlanten och Indiska oceanen, Stilla havet inte att förglömma, Roaring forties välkänt sen segelsjöfartens tider. Uttryck jag inte förstått? Att värme är ett uttryck för energi är väl ingen nyhet. Och att ”skolboksfysik” förklara det här bra och enkelt. Och att du bör läsa om artikeln i The Lancet of climat change. Att medeltemperaturen ökar innebär inte att tillfällen av dramatisk kyla minskar. Men som sagt, låt oss ta det här IRL när och om tillfälle bjuds.
Ha det gott
/Gunnar S
Svar från morgondotter 2022-07-27 20:56
jag skrev min blogg helt utan tanke på dig

meningen om kyla blev bara en del
av det material som dök upp i mitt huvud

du är inte en person i mitt centrum
jag tänker och erfar själv
7inger
Personligen tror jag vi människor kommer ta död på oss själva långt innan klimatförändringarna gör det, och vår planet kommer så sakteliga återhämta sig och nya arter tar över. Att det sker klimatförändring är dock inget jag tvivlar på, och det hänger helt på oss.
Svar från morgondotter 2022-07-28 11:00
det tänker jag också

den politiska, manipulativa situationen där lögner blir sanning upplöser demokratin och bryter ned människor psykiskt - tror jag
virus sprider sig i pandemier
detta medför ännu större matbrist, vattenbrist och vi börjar döda varandra
ingen slipper undan klimatet och människans psykiska försvagning - vi dödar varandra för en lögn

sen hoppas jag något nytt växer fram
så gick det med det kärleksbudskapet

tack för din kommentar
7inger