morgon eller kväll
Paul Hansen skriver om hur han påverkats av Susan Sontags tänkande
för utom boken
ATT SE ANDRAS LIDANDE
som jag förstår det han skriver i DNs Kultur
från surt motstånd inom sig sjäv
till insikt
läs böckerna
översatt till svenska, nyöversatt
"
Bilderna kräver att medkänslan blir handling. Ansvaret åläggs oss, vi som nu fått veta. Eller med Susan Sontags egna ord:
”Medkänslan är opålitlig. Den måste omsättas i handling, annars förtvinar den. Frågan är vad man ska göra med de känslor som har väckts, den kunskap som har förmedlats. Om man känner att det inte finns något som ’vi’ kan göra – vilka ’vi’ nu är? – eller ingenting som ’de’ kan göra heller – vilka ’de’ nu är? – då blir man snart uttråkad, cynisk eller apatisk.”
som jag förstår det
att ta ansvar för sina bilder
att väcka liv med dom, låta berättelser födas ur dom
, låta sig känna och påverkas av bilderna vi tar
-
var tar fåglarna, skogen, vattnet vägen om vi inte tar ansvar för våra bilder
och
i förlängningen skapar handling för miljön
var tar människan vägen som utsätts för övergrepp, psykiska trauman och död
om
vi inte bryr oss längre
-
prestationen, dagens mantra
tävlandet, vem är bäst, rikast --- vackrast
-
priset: CYNISM, APATI
-
jag personligen tänker på och ser hur medkänsla, medansvar utarmas
jag är inte rädd för förändringar
men
skräms av den cynism och apati som växer sig starkare
-
vakna
tag ansvar för det du fotograferar
människor är inga objekt
djur är inga objekt
tag ansvar
låt dom leva, oss leva
-bort med apati och cynism
/inger
under ca 150 år har fotografier använts i tidningar för att stärka texter, nu även för att skapa oro och kaos
kanske blir fotografier och texter
utan censur
en förbjuden väg att kommunicera framöver
-
Ljusets fiender skrev Kjellgren redan på 17 hundratalet
ingen demokrati kan existera i mörker, fritt tolkat av mig
-
minns när jag satt där på berget
tittade ut över Bråviken
inte en tanke på att livet, världen skulle förändras så drastiskt
så snabbt
-
jag tror att det
är
farligare än vi tror - just nu
men något nytt kommer att komma ur det vi bryter ned nu
-
människan har stora brister, vi manipuleras enkelt och med enkla metoder, så länge vi låter det ske
så länge vi tror det är det vi vill ha
-
men så djävla tråkigt att höra detta negativa tjat, säger någon
djävla kärring ....
-
ja, jag föddes av krigsskadade föräldrar 1948 i Oslo
mamma från London
pappa Norge, med dom Alierade under kriget
båda i krigets hjärta
- naturligvis fick jag mardrömmar om Tyska angripare, nazister
-
därför reagerar jag starkt på den nya ordningen i världen
vad kommer i januari
när "pressen" skall kuperas
-
/inger
var tar du, som fotograf, vägen - dina personliga spår vägen i en AI konstruerad värld - egen prompter, julklapp
en undersökning i USA visar att poesiläsare
vid test, se nedan från DN
"deltagarna uppfattade de AI-genererade dikterna som mer direkta och lättillgängliga,"
hur är det med bild, tänker jag
väljer jag AI bild utifrån liknande kriterier
kan den här bilden bli mer "direkt och lättillgänglig"?
-
jag har inte tillgång till vare sig kunskaper eller apparater för att undersöka
inte vill jag heller utsätta mig för det
jag vill behålla min kamera och möjligheterna att skapa egna bilder
-
en utmaning för kameraproducenterna blir det
när jag kan sitta hemma på kammaren och producera fina bilder med vilka motiv jag vill
behöver jag ingen kamera
-
en egen prompter, tror jag det heter, kan bli nästa års julklapp
-
rätt läskigt att tänka, i det jag trodde var, science fiction nivå
-
Arja sjöng
"vem är du
vem är jag
levande charader"
/inger
1990 - Pink Floyd, The wall I Berlin Live - Muren föll, jag var på väg dit - byggs ny mur nu
muren revs i Berlin
människor slapp ur kontroll-samhället - glädjen firades med konsert
The Guardian visar idag en bild av ett nytt kontrollsamhälle som fått folkets stöd att genomföras
bilder som skapas för att visa ett, som fotografen tycker, scenario under utveckling
visst blir det tydligt, möjligt att förstå omfattningen av det som sker
bilden har enorm kraft, publicerad, tycker jag
för mig att förstå
tolka
just den här väcker hos mig stort obehag
känslor av maktlöshet
det, kanske, händer igen, det som aldrig skulle hända igen
vilka blir dom utpekade den här gången
bilder
ger mig inblick i min inre värld
hur och varför tolkar jag dom som jag gör