Att formulera sig i ord är ett sätt att tänka - att fotografera ett sätt att se

.k. Vilken fantastisk teknik vi har tillgång till idag - är analogtekniken morgondagens hemslöjd?

Ibland är det nog inte så dumt stanna upp och försöka begrunda den tid man lever i; att försöka se det som man tar för givet och kanske förundras lite över detta.

Tänkte på det idag när jag satt och gick igenom bilderna från dagens utflykt till Liljevalchs. Många av bilderna fotograferades med ISO 3200 och ändå finns det tillräckligt med information kvar i bildfilen för att kunna lyfta skuggor och återställa utfrätta högdagrar. I Lightroom kan man beskära, justera exponering/kontrast och skugga/efterbelysa på ett sätt som inte fanns på kartan när jag började fotografera. Att det sedan går att visa resultatet för andra redan samma dag gör ju inte saken sämre.

För egen del hade jag aldrig lyckats få fram den här kvaliteten eller variationen på bilderna för 30 år sedan, även om jag hade hållit på i veckor. Idag tog det lite drygt en timma att få fram bilderna nedan.

Hade resultatet blivit bättre eller hade jag fått mer "känsla" i bilderna om jag använt analog teknik? Knappast, jag hade aldrig haft varken tålamod eller kunskap att åstadkomma något liknande. Risken är att bilderna slutat som några negativ i ett negativalbum eller några dior i ett magasin.

Nå, bilderna; här kommer de.

Bild 1 - Telefonplan - I väntan på tåget kan man begrunda omgivningen

 

Bild 2 - Telefonplan - en klippa värd att begrunda

 

Bild 3 - Liljevalchs - Målet för dagens utflykt

 

Bild 4 - Hemslöjd från golv till tak

 

Bild 5 - Detalj från ett av löven.

 

Bild 6 - Dagens mest osannolika prestation

 

Bild 7 - Många saker var fantastiskt vackra...

 

Bild 8 - ...och spännande

 

Bild 9 - I ett av rummen kunde man testa att slöjda själv. Det fanns möjlighet att pröva det mesta tror jag.

 

Bild 10 - Liljevalchs - "Ska vi fortsätta med analogt eller ska vi gå över till digitalt?"

 

Bild 11 - Stockholm tunnelbanan - okänd dam på röd linje

 

Nu är det ju inget fel på den gamla tekniken, men är det inte lite hemslöjd över det hela ;) Det är ju nu inget fel med det, det går ju som synes att göra fantastiska saker med gammal teknik. Det viktigaste är ju ändå att man hittar sin egen väg och sitt eget uttryck.

Ha det bra

Kurt

PS - jag vet att den analoga tekniken fortfarande regerar inom vissa områden, men jag tycker ändå att kopplingen till hemslöjd är intressant som tankeexperiment.

PS2 - Jag beundrar och uppskattar verkligen en välgjord mörkrumskopia!

föregående blogginlägg

Inlagt 2012-09-01 22:33 | Läst 2100 ggr. | Permalink

"Digitalt i svartvitt är för mig helt otänkbart. Det är ungefär som att jämföra IKEA med Carl Malmsten, offset med litografi, galon med läder eller Macdonalds med Hard Rock Café. Skillnaden mellan en svartvit mörkrumskopia och 99,5% av de digitala svartvita printar jag sett är lite för stor för att jag ska övertygas (den halva procenten jag sett och som jag tycker håller något så när utgörs bl.a av Anders Petersens Värmlandsbilder, vilka Sveriges förnämsta proffsfirma för utskrifter hjälpt honom att ta fram från hans negativ). Det finns för mig personligen heller inget ekonomisk rimligt alternativ om jag vill göra högkvalitativa digitala printar på fiberpapper. Mörkrumskopian slår den digitala tekniken även där. Men nöjer man sig med att titta på sina bilder på en skärm så kan det kanske kvettta. Blev förresten fotograferad igår tillsammans med min hustru (på vår 30-åriga förlovningsdag). Fotografen http://wetplate.wordpress.com/about/ hade en kamera från 1800-talet och han körde med våtplåtsteknik från samma århundrade. Han preparerade plåten med collodion och silver bara 2 minuter innan bilden togs, sen tog det bara ytterligare 5 minuter innan han kom ut med bilden från sitt portabla mörkrum i bilens baklucka och lade den i en skål med vatten där vi kunde se hur den framkallades. Sköljning 5 minuter räckte (då emulsionen lades på en svartmålad aluminiumplatta) och sen torkning under värmelåga några minuter till. Fick även bilden lackad och färdig och totalt tog processen bara ca 20-25 minuter (inklusive skyddslackningen). Visst är det hemslöjd av förnämsta kvalitét över sånt här, och vilken känsla och tonrikedom i den gamla våtplåtstekniken från 1850, som dessutom bara tog 20-25 minuter från perpareringen av plåten till färdig bild att sätta på väggen. Och tänk att allt fixades utan elektricitét. Funkar även utan rinnade vattenmed Ilford-metoden för skölj. http://gelatin-silver.blogspot.com http://fotogalleriet-i-skruv.blogspot.com"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Intressant. Men det ser mer ut som Örnsberg än Liljeholmen i de första bilderna :D
Svar från Kurt Nord 2012-09-01 22:58
Haha - Telefonplan ska det vara! Liljeholmen är min standardstation, men idag åkte vi från Telefonplan.
Ändrar genast :)
matlep 2012-09-01 23:06
Haha, då blev jag lurad iallafall. Det var väldigt likt. Röd linje båda, men olika grenar.
Jag tycker det verkar mycket hemslöjd över digitaltekniken också. Drygt en timme för en bild? Går det verkligen inte fortare? Då är det en dålig och gammaldags teknik redan nu! Eller har du inte hittat de rätta presetsen eller apparna?
Jag retas bara förstås. Man gör vad man kan för att ha roligt den stund man får på jorden. En del tycker det är roligt med hemslöjd, andra inte.
Svar från Kurt Nord 2012-09-01 23:03
Nu var det ju faktiskt 11 bilder, så det är ju rätt hyfsat tempo ändå ;)

Även vi digitalister sitter ju hemma och knåpar, så det är väl bara att inse att vi också håller på med hemslöjd.
Plåtar man färg och småbild så är det digitala överlägset på många sätt. Men jag tror också att mycket beror på hur man själv är van och hur man gillar att plåta. Micke Borg till exempel plåtar ju ofta i mörka miljöer med småbild och svartvit film och får fram ett resultat som man knappast kan klaga på. Och om man likt mig själv gillar att plåta med större format när det är riktigt mörkt så ger formatet i sig en annan kvalitet.

Jag plåtar/plåtade en hel del småbild med film när det är ganska mörkt också, och tycker att det ger ett lite annorlunda uttryck i bilderna, och ofta klarar man sig med 400-800 asa om det är det man har. Man anpassar sig nog efter möjligheterna i ganska stor utsträckning trots allt.

-affe
Svar från Kurt Nord 2012-09-02 13:17
Nyckeln tycker jag ligger i det du säger att: "Men jag tror också att mycket beror på hur man själv är van och hur man gillar att plåta". Är det inte så att de flesta som använder den analoga tekniken på ett naturligt och kunnigt sätt idag är uppvuxna med detta sätt att skapa bilder. Jag är tveksam till om så många i den uppväxande generationen kommer att använda den analoga tekniken på ett lika kunnigt, erfaret och naturligt sätt du, Nils och Micke gör, för att ta några exempel från Fotosidan. Visst kommer bildframställning med analoga metoder att finnas kvar, men då kanske mer som en intressant metod än som det naturliga valet för det dagliga bildskapandet. D.v.s. att de analoga processerna framför allt kommer att användas som ett konstnärligt uttryck eller som en intressant hobbyprojekt (därav min association till hemslöjden)
Men ingen skulle bli gladare än jag om de digitala och analoga processerna kan leva vidare sida vid sida.
/Kurt
Digitalt i svartvitt är för mig helt otänkbart. Det är ungefär som att jämföra IKEA med Carl Malmsten, offset med litografi, galon med läder eller Macdonalds med Hard Rock Café. Skillnaden mellan en svartvit mörkrumskopia och 99,5% av de digitala svartvita printar jag sett är lite för stor för att jag ska övertygas (den halva procenten jag sett och som jag tycker håller något så när utgörs bl.a av Anders Petersens Värmlandsbilder, vilka Sveriges förnämsta proffsfirma för utskrifter hjälpt honom att ta fram från hans negativ). Det finns för mig personligen heller inget ekonomisk rimligt alternativ om jag vill göra högkvalitativa digitala printar på fiberpapper. Mörkrumskopian slår den digitala tekniken även där. Men nöjer man sig med att titta på sina bilder på en skärm så kan det kanske kvettta. Blev förresten fotograferad igår tillsammans med min hustru (på vår 30-åriga förlovningsdag). Fotografen http://wetplate.wordpress.com/about/ hade en kamera från 1800-talet och han körde med våtplåtsteknik från samma århundrade. Han preparerade plåten med collodion och silver bara 2 minuter innan bilden togs, sen tog det bara ytterligare 5 minuter innan han kom ut med bilden från sitt portabla mörkrum i bilens baklucka och lade den i en skål med vatten där vi kunde se hur den framkallades. Sköljning 5 minuter räckte (då emulsionen lades på en svartmålad aluminiumplatta) och sen torkning under värmelåga några minuter till. Fick även bilden lackad och färdig och totalt tog processen bara ca 20-25 minuter (inklusive skyddslackningen). Visst är det hemslöjd av förnämsta kvalitét över sånt här, och vilken känsla och tonrikedom i den gamla våtplåtstekniken från 1850, som dessutom bara tog 20-25 minuter från perpareringen av plåten till färdig bild att sätta på väggen. Och tänk att allt fixades utan elektricitét. Funkar även utan rinnade vattenmed Ilford-metoden för skölj.

http://gelatin-silver.blogspot.com

http://fotogalleriet-i-skruv.blogspot.com
Svar från Kurt Nord 2012-09-02 16:06
Nu är vi inne på det här knepiga området kvalitet. Det är ju klart att en handgjord mörkrumskopia är någonting helt annat än en utskriven digitalbild, men om alternativet är att det inte blir någon bild alls så har ju den printade bilden ändå en kvalitet. Våtplåtstekniken är ju en spännande teknik med ett fantastiskt resultat, men det är ju lite svårt att dela bilden med andra. Det jag vill säga är man måste bedöma varje teknik utifrån sina egna förutsättningar och välja den process som är bäst lämpad för det man vill åstadkomma. Den digitala tekniken har gett mig möjligheten jobba med bilder på ett sätt som jag aldrig skulle gjort om jag enbart haft tillgång till den analoga tekniken (saknar tålamod/tid/utrymme). Men det hindrar ju inte att jag uppskattar bra analogt fotografi som skapats av andra fotografer. Dina bilder på Gnestaplanket var ju till exempel fantastiskt fina.
/Kurt
Tycker bara det är lite korkat att kalla mörkrummssarbete för hemslöjd. En del kanske ser det så, det finns ju rätt fina maskiner som kan gjuta dalahästar i plast också...
AnnelieH72 2012-09-02 21:51
Jag blir lite nyfiken på vad du menar med "korkat" med att kalla mörkrummsarbete för hemslöjd? Jag försökte söka reda på vad själva ordet hemslöjd har för betydelse men jag kom inte så lång. Hittade dock dessa ord:

"Från början förknippades hemslöjd med kvalitet, utpräglad estetik och ett tekniskt och materialmässigt kunnande. Idag är det någonting annat, säger Anneli Palmsköld som är programansvarig för Ledarskap i slöjd och kulturhantverk på Institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet" (hittade orden här :
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/hemslojden/pressrelease/view/vad-aer-hemsloejd-787949 )

Om det nu är så att ordet hemslöjd faktiskt förknippades med både kvalitet, estetik, tekniskt och materialmässigt KUNNANDE är det i min verklighet ett förlöjligande av den konst du brinner för att tycka jämförelsen som Mr Kurt valt att framföra som "lite korkat".

Jag är inte ute efter att provocera, jag är ärligt ute efter att försöka förstå vad i hela fridens namn du menar... MVH Annelie
Svar från Kurt Nord 2012-09-03 08:57
Ja det är väl inte helt adekvat att kalla mörkrumsarbete för hemslöjd. Dels för begreppet hemslöjd nog mest syftar på det traditionella hantverk som bedrevs i hemmen för att tillverka det man behövde i sitt dagliga liv. Ofta med material som fanns tillgängligt i närmiljön. Och dels för att hemslöjd ibland används som ett nedsättande omdöme. Nu var det inte min mening att vara nedsättande, utan liknelsen kom utifrån mina intryck från hemslöjdsutställningen kopplat till mina funderingar kring var fotografin är idag och hur det såg ut när jag själv började fotografera
/Kurt
Nils Bergqvist 2012-09-03 11:51
Dagens hemslöjd är väl mera sånt som görs med löpande bandsprincipen utan riktig kvalitét i hantverket, typ hur hötorgskonst kommer till? Därför är det korkat att jämföra med hemslöjd.

http://gelatin-silver.blogspot.com

http://fotogalleriet-i-skruv.blogspot.com
Nils Bergqvist 2012-09-03 12:24
Tillägg: Mörkummet kräver inte främst tekniskt hantverksunnande, den biten kan man lära lätt. Utan man måste ha känslan för bild och hur bilder ska se ut för att göra sig bra. Med hantverk och teknik kan jag få bilden att se ut på många olika sätt, men ändå inte hitta rätt.