MITT SÄTT ATT SE

PÅ TAL OM GATUFOTO OCH LITE OSKÄRPA

Tittade in på två intressanta bloggar i dag. Den ena av Alf Johansson som tog upp hur folklivet på gatan påverkar fotograferandet. I lite kargare miljö har fotografen svårare att smälta in. På bilden ovan kom jag runt hörnet, såg bilden och sköt. En tiondels sekund senare var jag upptäckt. I min ambition att komma närmare ställde jag mig och tittade i skyltfönstren men varken pose eller uttryck kom tillbaks hos de båda damerna. De höll koll inte bara efter bussen utan även på mig. 

I den andra bloggen av Bob Bovin talar han om sin något suddiga favoritbild i en nytryckt upplaga av The Decisive Moment som jag själv också fick hem för någon vecka sedan. Där på sidan 16 finns alltså den suddiga bilden. Och den är verkligen suddig! Om jag inte mins fel så tyckte HCB att ""sharpness is a bourgeois concept". Så heter också Claes Gabrileson´s blogg som jag varmt kan rekommendera. En av de bästa där ute på nätet.

I all förtrolighet för denna gången. Vous revoir!

Inlagt 2015-01-19 16:31 | Läst 777 ggr. | Permalink
Då det gäller vidvinkel så står flertalet för långt ifrån motivet tycker jag.
När jag fotade gatufoto på 90 talet hade jag kameran hängandes runt halsen och tog bilden utan att lyfta upp den till ögonen. Då kunde man gå riktigt nära och smälta in. Problemet var att 90 % av bilderna var taskigt beskurna och dåliga på annat sätt. Men man fick till en del bra annorlunda bilder ändå.

I en gatufotobild ska man känna sig delaktig, men som betraktare och det är inte lätt. Samtidigt ska inget bakom störa bilden. Men det är kul när man lyckas
Svar från J Karlén 2015-01-19 21:00
På workshopen med Alex Webb så konstaterade han att minst 99% var misslyckande och att det kunde gå veckor av aktivt fotande innan en acceptabel bild blev till. Det ingår liksom i konceptet. Sedan är jag nog som han i detta fallet dvs att få till en bild utan att provocera eller vara för närgången. Att smälta in, få till bilden sedan dra sig tillbaka. Oftast är det som Alf säger i sin blogg rätt så svårt att smälta in om man inte fotar där det finns mycket aktivitet. Och då får man gå åt det på annat sätt eller helt enkelt ta andra typer av bilder.
Mvh/Jörgen